Στις αρχές του 1992 η PepsiCo Inc. ξεκίνησε τις προωθητικές ενέργειες «Number Fever», υποσχόμενη έως και 1 εκατομμύριο πέσος – περίπου 37.000 δολάρια – σε μετρητά σε όσους έβρισκαν καπάκια μπουκαλιών με τους τριψήφιους αριθμούς που κέρδιζαν.
Εκείνη την εποχή, η Pepsi προσπαθούσε να εισέλθει στην αγορά των Φιλιππίνων, όπου η Coca-Cola ήταν ήδη κυρίαρχη. Οι Φιλιππίνες ήταν η 12η μεγαλύτερη αγορά αναψυκτικών, με ταχέως αυξανόμενο πληθυσμό 62 εκατομμυρίων ανθρώπων.
Νέα Υόρκη: Στο δικαστήριο η Pepsico για τη μόλυνση των πλαστικών συσκευασιών της
Η διαφημιστική καμπάνια
Τα στελέχη της Pepsi κατέφυγαν σε μια διαφημιστική καμπάνια όπου κάθε καπάκι μπουκαλιού Pepsi θα είχε έναν αριθμό που θα συσχετιζόταν με ένα βραβείο. Θα υπήρχαν πολλοί μικροί νικητές και στη συνέχεια δύο τεράστιοι νικητές των 40.000 δολαρίων ο καθένας.
Εκείνη την εποχή, οι Φιλιππίνες είχαν μια «προβληματική» οικονομία και υπήρχε εκτεταμένη φτώχεια. Ο μέσος μηνιαίος μισθός μιας οικογένειας Φιλιππινέζων ήταν τότε 100 δολάρια, με αποτέλεσμα μια νίκη να θεωρούνταν ότι θα άλλαζε τη ζωή τους.
Ο διαγωνισμός δημιούργησε φρενίτιδα. Τα παιδιά έψαχναν παντού για καπάκια μπουκαλιών, οι οικογένειες έκρυβαν τα καπάκια της Pepsi σε σακούλες, ο κόσμος έψαχνε στους κάδους απορριμμάτων και κάποιοι μάλιστα τσακώνονταν στους δρόμους για τα καπάκια που βρήκαν.
Το «Number Fever» της Pepsi έγινε εθνικό φαινόμενο. Ο διαγωνισμός ήταν τόσο δημοφιλής, που παρατάθηκε για πέντε επιπλέον εβδομάδες.
Έτσι, όταν το βράδυ εκείνης της βραδιάς ανακοινώθηκε ο νικητήριος αριθμός του καπακιού του μπουκαλιού, τράβηξε την προσοχή όλης της χώρας.
Ο αριθμός 349
Ο αριθμός «349» ορίστηκε ως ο νικητήριος αριθμός των 40.000 δολαρίων. Η Pepsi είχε πει ρητά στα εργοστάσια των προμηθευτών της να μην τυπώσουν καθόλου αυτόν τον αριθμό. Τα δύο μπουκάλια με αυτόν τον αριθμό θα κατασκευάζονταν ειδικά και θα στέλνονταν στις Φιλιππίνες από την ίδια την Pepsi.
Ωστόσο, ένα σφάλμα στον υπολογιστή ενός από τους προμηθευτές της Pepsi, τους ανάγκασε να κατασκευάσουν 800.000 μπουκάλια με τον αριθμό «349» στο καπάκι του μπουκαλιού.
Ως αποτέλεσμα, η Pepsi έστειλε κατά λάθος στις Φιλιππίνες νικητήρια καπάκια αξίας 32 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Όταν έφτασε η μεγάλη μέρα, ο αριθμός «349» αποκαλύφθηκε και κραυγές χαράς ακούγονταν σε κάθε γειτονιά. Χιλιάδες άνθρωποι έσπευσαν στα εργοστάσια της Pepsi σε όλη τη χώρα για να εισπράξουν αλλά η εταιρεία αρνήθηκε να τους δώσει τα δώρα τους, λόγω λάθους.
Οι νικητές διαμαρτυρήθηκαν, λέγοντας ότι το διαφημιστικό υλικό δεν έλεγε ότι χρειαζόταν και ένας «νικητήριος» κωδικός ασφαλείας, παρά μόνο ότι ο αριθμός ασφαλείας καθόριζε τη γνησιότητα του καπακιού.
Στη συνέχεια, η Pepsi σε μία προσπάθεια να κατευνάσει τις αντιδράσεις, συμφώνησε να πληρώσει 18 δολάρια σε όποιον κατείχε ένα από τα 800.000 καπάκια με τον αριθμό 349.
Η εταιρεία αποζημίωσε περίπου μισό εκατομμύριο ανθρώπους για συνολικά 10 εκατομμύρια δολάρια.
Οι ταραχές και τα επεισόδια
Κάποιοι από τους πελάτες τους δεν έμειναν τόσο ευχαριστημένοι και, ως απάντηση, δημιούργησαν την ομάδα δράσης καταναλωτών 349 Alliance.
Τότε, ξέσπασαν διαμαρτυρίες σε ολόκληρες πόλεις, μπροστά από κυβερνητικά κτίρια καθώς και από τα τοπικά κεντρικά γραφεία της Pepsi. Η εταιρία αναγκάστηκε να υψώσει φράχτη με συρματόπλεγμα γύρω από τα κτίριά της. Σπιτικές βόμβες ρίχτηκαν στα εργοστάσια εμφιάλωσης.
Πάνω από 35 φορτηγά της Pepsi ανατράπηκαν και κάηκαν. Στην πόλη Νταβάο στα νότια, ένας δάσκαλος και ένα 5χρονο κορίτσι έχασαν τη ζωή τους όταν μια χειροβομβίδα εξερράγη κοντά σε ένα πλήθος.
Το εργοστάσιο εμφιάλωσης εκεί σταμάτησε τη λειτουργία του λόγω ζημιών.
Χιλιάδες νομικές ενέργειες ξεκίνησαν εναντίον της Pepsi – συμπεριλαμβανομένης μιας ομαδικής αγωγής ύψους 400 εκατομμυρίων δολαρίων. Το Υπουργείο Εμπορίου των Φιλιππίνων παρενέβη και επέβαλε πρόστιμο 150.000 πέσος στην Pepsi, ενώ η κυβέρνηση αυστηροποίησε τους κανονισμούς της για τους διαγωνισμούς.
Μέχρι το τέλος του 1994, 689 αστικές αγωγές και 5.200 ποινικές καταγγελίες είχαν απορριφθεί από τα δικαστήρια. Ορισμένες υποθέσεις εξακολουθούσαν να παραμένουν μέχρι και το 2006, όπου μια απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου των Φιλιππίνων έκρινε ότι η Pepsi δεν ήταν υπεύθυνη για ζημίες λόγω του λάθους.
Πηγή: in.gr
Latest News
Αλλάζει τους κανόνες του παιχνιδιού - Η νέα στρατηγική της Starbucks
Η Starbucks δημιούργησε έναν «Κώδικα Δεοντολογίας Καφετέριας» και με την εφαρμογή του στις ΗΠΑ, αρχίζει η μεγάλη της μεταμόρφωση
Πίεση από παντού - Θα παρατείνει ο Μπάιντεν την προθεσμία απαγόρευσης του TikTok στις 19 Ιανουαρίου;
Ο Μπάιντεν θα μπορούσε να παρατείνει την προθεσμία κατά 90 ημέρες - Το ενδεχόμενο που εξετάζεται μέχρι την ολοκλήρωση της ακρόασης
Όλι Ρεν: Στα μέσα του 2025 θα φτάσουμε στα ουδέτερα επιτόκια
Ο διοικητής της φινλανδικής κεντρικής τράπεζας, Όλι Ρεν, εκτίμησε ότι η ΕΚΤ θα πρέπει επίσης λάβει υπόψη της τις πολιτικές του Τραμπ
Ο «τζόγος» του Τραμπ με τους δασμούς - Τα νέα σχέδια στο τραπέζι
Σύμφωνα με πληροφορίες, το οικονομικό επιτελείο του Ντόναλντ Τραμπ μελετά τη σταδιακή αύξηση στους δασμούς μήνα με τον μήνα
Ο Τραμπ και το Brexit «τσακίζουν» το διεθνές εμπόριο της Βρετανίας
Η Βρετανία βρίσκεται πλέον υπό διπλή μέγγενη, καθώς ο Τραμπ προβλέπεται πως θα ασκήσει περαιτέρω πίεση στο διεθνές εμπόριο
Υποχώρηση δίχως τέλος - Η Macy’s περιορίζει τις προοπτικές πωλήσεων καθώς οι γιορτές δεν απέδωσαν
Μετά τις λογιστικές απάτες, η Macy’s βρίσκεται αντιμέτωπη με υποτονικά αποτελέσματα μετά την εορταστική αγοραστική περίοδο
Η διαφοροποίηση επενδύσεων είναι το κλειδί σε ένα ασταθές περιβάλλον - Ο χρησμός του Ικμπάλ Καν της UBS
Η γεωπολιτική και παγκόσμια οικονομική κατάσταση είναι ρευστή, άρα μια διαφοροποίηση επενδύσεων είναι λογική, σύμφωνα με τον Ίκμπαλ Καν
Θέσεις- φαντάσματα και «μωβ σκιούροι»: Τι συμβαίνει στην αγορά εργασίας
Μία στις πέντε θέσεις στην αγορά εργασίας που διαφημίζονται είναι ψεύτικες ή δεν έχουν καλυφθεί, σύμφωνα με μια νέα έρενα
Pepsi και Pringles πλημμυρίζουν τη Συρία - Τα δολάρια δεν είναι πια «μαϊντανοί»
Το τέλος των περιορισμών που είχε επιβάλει ο Άσαντ στα δολάρια αλλάζει το σκηνικό στο Συρία και οδηγεί σε έκρηξη στα ξένα αγαθά
Τα κέρδη-ρεκόρ φέρνουν πιο κοντά τις συγχωνεύσεις και εξαγορές στις ευρωπαϊκές τράπεζες
Οι ευρωπαϊκές τράπεζες έχουν επιτύχει μια σειρά από κέρδη ρεκόρ ενώ βλέπουν την πορεία των μετοχών να διαγρφάφεται διαρκώς ανοδική