![ΔΕΘ: Mετά τις γιορτές ξεμπλοκάρει η ανάπλαση – Τα σενάρια για την χρηματοδότηση](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/09/deth-1024x693-1.jpeg)
Μετά τις γιορτές έρχονται… τα καλύτερα για το «δύσκολο» στην υλοποίησή του εγχείρημα της ανάπλασης της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης που εφόσον βρεθούν επενδυτές και κεφάλαια, στόχος είναι να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2031.
Το πλέον «καυτό» θέμα για να προχωρήσουν οι διαδικασίες και να ξεμπλοκάρει το εγχείρημα είναι η εξεύρεση πηγών χρηματοδότησης. Ο προϋπολογισμός του έργου, που προ πανδημίας είχε προσδιοριστεί στα 200 εκατ. ευρώ, στη συνέχεια αναθεωρήθηκε ανεβαίνοντας στα 280 εκατ. ευρώ ενώ πλέον εκτιμάται πως θα αγγίξει τα 300 – 350 εκατ. ευρώ, υπό το βάρος του απογειωμένου ενεργειακού κόστους και των διαρκών ανατιμήσεων. Το χρηματοδοτικό σχήμα που είχε πάρει το πράσινο φως προέκρινε μία συνεργασία ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, μία μορφή ΣΔΙΤ δηλαδή.
ΔΕΘ: «Προ των πυλών το χρηματοδοτικό μοντέλο» – Σύντομα οι ανακοινώσεις
Το πλάνο με το οποίο πορεύεται η διοίκηση του εκθεσιακού φορέα προβλέπει η ανάπλαση, μέσω ΣΔΙΤ, να έχει τρεις πηγές χρηματοδότησης, με την καθεμία να συνεισφέρει περίπου 100 εκατ. ευρώ στο «κοινό ταμείο». Το έργο θα χρηματοδοτηθεί από το ελληνικό δημόσιο (πιθανόν και με εξασφάλιση δανείου από την ΕΤΕπ), το Υπερταμείο (κύριος μέτοχος το Δημόσιο), την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ενώ θα συμμετέχουν και ιδιώτες με δέλεαρ τη διαχείριση και εκμετάλλευση του ξενοδοχείου, των εμπορικών χώρων και τμήματος του υπογείου πάρκινγκ.
Η ΔΕΘ Α.Ε. θα κρατήσει τη διαχείριση και θα καρπωθεί τα έσοδα από τις εκθεσιακές δραστηριότητες. Επί του πρακτέου, υπολογίζεται πως περί τα 200 εκατ. ευρώ θα βάλει το κράτος και 100 εκατ. ευρώ οι ιδιώτες αν και το που θα κάτσει η μπίλια και πόσα θα εισφέρει η κάθε πλευρά είναι το πλέον κρίσιμο, υπό διαπραγμάτευση, ζήτημα. Αν μάλιστα το κόστος ξεπεράσει τα 300 εκατ. ευρώ ενδέχεται να υπάρξουν επιπλέον περιπλοκές.
Ιδιώτες που ενδιαφέρονται για να συμμετάσχουν στο ΣΔΙΤ υπάρχουν αλλά όπως είναι φυσικό ζητούν ανταλλάγματα όπως τη συμμετοχή στο μάνατζμεντ των εκθεσιακών δραστηριοτήτων της ΔΕΘ, μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής. Τα σενάρια για ιδιωτικοποίηση της ΔΕΘ που είχαν κυκλοφορήσει ενταφιάστηκαν οριστικά και το σχέδιο προχωρά όπως είχε εκπονηθεί αρχικά με το αγκάθι της χρηματοδότησης ωστόσο να παραμένει. Εφόσον ξεπεραστεί αυτό το εμπόδιο, ανοίγει ο δρόμος για την προκήρυξη του διαγωνισμού.
Σε κάθε περίπτωση, τον Ιανουάριο του 2024 θα ξεκαθαρίσει η εικόνα για το ποιος και πώς θα βάλει πλάτη για την ανάπλαση με τις τελικές αποφάσεις να κλειδώνουν εντός των ημερών. Πάντως εκτιμάται πως δύσκολα ο διαγωνισμός εφόσον προκηρυχθεί, θα τελεσφορήσει μέσα στην ερχόμενη χρονιά.
Τα οφέλη
Για την ανάπλαση της ΔΕΘ θα χρειάζονταν πέντε χρόνια, αλλά επειδή η Έκθεση θα συνεχίσει παράλληλα να λειτουργεί, τελικά οι εργασίες μάλλον θα διαρκέσουν επτά χρόνια. Η εξασφάλιση των απαραίτητων κεφαλαίων για την ανάπλαση του εκθεσιακού κέντρου θα τροφοδοτήσει μία οικονομική δραστηριότητα της τάξης των 350-400 εκατ. ευρώ στη διάρκεια της περιόδου κατασκευής και 1.000 θέσεις εργασίας το χρόνο.
Αλλάζει η «καρδιά» της Θεσσαλονίκης
Υπενθυμίζεται ότι, στο πλαίσιο της πρότασης που επελέγη κατά τον διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για την ανάπλαση, τα 17 περίπτερα του σημερινού εκθεσιακού κέντρου, δύο εκ των οποίων χτίστηκαν στην εποχή του Σχεδίου Μάρσαλ, θα δώσουν τη θέση τους σε πέντε νέα περίπτερα-νησίδες (με διατήρηση του Παλέ Ντε Σπορ, του Πύργου του ΟΤΕ, του κτιρίου του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και της Πύλης του Τόξου στην πλευρά της ΧΑΝΘ).
Παράλληλα, πέραν των πολύ εκτεταμένων χώρων πρασίνου και των ελεύθερων χώρων, θα δημιουργηθεί υπερσύγχρονο συνεδριακό κέντρο χωροθετημένο στην περιοχή προς τη Λεωφόρο Στρατού και την 3ης Σεπτεμβρίου και ξενοδοχείο εμβληματικής μορφής, περίπου 150 δωματίων, προς την πλευρά της οδού Αγγελάκη.
Σχεδόν το 55% θα είναι κοινόχρηστος χώρος, αστικό πάρκο με έντονο το υδάτινο στοιχείο. Το νέο εκθεσιακό, θα έχει τέσσερα εκθεσιακά περίπτερα, μαζί με το συνεδριακό, συνολικής δόμησης 47.000 τ.μ. και 1.100 θέσεις πάρκινγκ, business center και ξενοδοχείο boutique.
Με την ανάπλαση δημιουργείται ένας μεγάλος χώρος ανοιχτός στους πολίτες και διαπερατός από την Αγγελάκη μέχρι τη Λεωφόρο Στρατού. Τα περίπτερα, που θα συνδέονται μεταξύ τους με αερογέφυρες, θα έχουν βιοκλιματικά χαρακτηριστικά και οι ενεργειακές ανάγκες του νέου εκθεσιακού κέντρου θα είναι μειωμένες κατά 70% σε σχέση με εκείνες του σημερινού.
Το τελικό σχέδιο της ανάπλασης ενδέχεται να προχωρήσει με ορισμένες αλλαγές, μετά και από πιέσεις αυτοδιοικητικών παραγόντων της Θεσσαλονίκης.
Πιο συγκεκριμένα θα περιοριστεί η δομημένη έκταση στο οικόπεδο των 180 στρεμμάτων που καταλαμβάνει σήμερα η ΔΕΘ για να αυξηθούν οι χώροι πρασίνου. Προς αυτή την κατεύθυνση, θα συμβάλλει η προσθήκη των χώρων του Γ’ Σώματος Στρατού και του οικοπέδου της Αγίας Φωτεινής στο σχέδιο ανάπλασης.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Από το Σαρακήνικο μέχρι τη Σαντορίνη: Οι 5 πληγές που γεννούν πολεοδομικές αυθαιρεσίες](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/08/sarakiniko05-600x400.jpg)
Σαρακήνικο, Σαντορίνη, Μύκονος: Οι 5 πληγές που γεννούν πολεοδομικές αυθαιρεσίες
Οι χρόνιες πολεοδομικές ασθένειες αναδεικνύονται από τις υποθέσεις δόμησης στο Σαρακήνικο, τη Σαντορίνη και τη Μύκονο - Ειδική σύσκεψη στο Μαξίμου εντός της εβδομάδας
![Μετρό: Τέλη του 2025 θα φτάσει στον Ευαγγελισμό ο μετροπόντικας της νέας γραμμής](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/05/metropontikas2_grammi4_avax-600x400.jpeg)
Πώς προχωράει η γραμμή 4 του Μετρό - Πότε φτάνει στον Ευαγγελισμό ο μετροπόντικας
Σε εξέλιξη βρίσκεται η κατασκευή της νέας γραμμής του Μετρό της Αθήνας, η οποία πρόκειται να καλύψει μία μεγάλη έκταση περιοχών
![ΣΔΙΤ: Έγκριση υλοποίησης μονάδων ολοκληρωμένης ανακύκλωσης και ανάκτησης αποβλήτων σε Κω και Κάλυμνο](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/recycle-600x450.jpg)
«Πράσινο φως» μονάδων ανακύκλωσης και ανάκτησης αποβλήτων σε Κω και Κάλυμνο
Τι αποφάσισε η αρμόδια Διυπουργική Επιτροπή ΣΔΙΤ
![Αλέξανδρος Εξάρχου: Στο ραντάρ της Aktor εξαγορές – Ενδιαφέρον από funds για το επενδυτικό πρόγραμμα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/Alexandros_Exarchou_aktor-600x400.jpg)
Εξάρχου: Στο ραντάρ της Aktor εξαγορές – Ενδιαφέρον από funds για τις επενδύσεις του ομίλου
Ο Αλέξανδρος Εξάρχου πρόεδρος και CEO της Aktor τόνισε το ενδιαφέρον του ομίλου για εξαγορές στον τομέα των παραχωρήσεων
![Υπουργείο Υποδομών: Τέλη Νοεμβρίου παραδίδεται ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος – Οι συμπληρωματικές εργασίες](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/02/patra-pyrgos-dromos-1-600x369.jpg)
Υπουργείο Υποδομών: Τέλη Νοεμβρίου παραδίδεται ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα - Πύργος
Οι συμπληρωματικές εργασίες κοστολογούνται στα 72,5 εκατ. ευρώ
![ΕΥΔΑΠ – Δήμος Σπάτων: Επεσαν οι υπογραφές για το Δίκτυο Αποχέτευσης](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/unnamed-35-600x400.jpg)
Αποκτά δίκτυο αποχέτευσης ο Δήμος Σπάτων - Επεσαν οι υπογραφές
H κατασκευή του δικτύου αποχέτευσης στον Δήμο Σπάτων-Αρτέμιδος από την ΕΥΔΑΠ έχει συμβατικό προϋπολογισμό 55,3 εκατ. ευρώ
![ΑLUMIL: Εκτίμηση για τζίρο 450 εκατ. ευρώ, πάνω από τις αρχικές προβλέψεις](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/Δελτίο-Τύπου_ALUMIL_Κεντρική-Φωτογραφία-600x414.jpg)
ΑLUMIL: Εκτίμηση για τζίρο 450 εκατ. ευρώ, πάνω από τις αρχικές προβλέψεις
Η ALUMIL εγκαινίασε το νέο της βαφείο ενισχύοντας τη συνολική παραγωγική της ικανότητα και επιταχύνει τους χρόνους εξυπηρέτησης πελατών
![Ρυθμιστικό σχέδιο Αθήνας – Αττικής: Πώς θα αναπτυχθεί η πρωτεύουσα έως το 2035](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/Hellinikon-1024x401-1-600x235.jpg)
Η Αθήνα την επόμενη 10ετία – Η νέα πόλη των 30.000 κατοίκων και η επέκταση του Μετρό στον Μητροπολιτικό Πόλο του Ελληνικού
Με επίκεντρο τον πόλο του Ελληνικού το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας – Αττικής
![Daniel και Elias: Προχωράνε τα έργα αποκατάστασης 1,25 δισ. ευρώ σε Θεσσαλία και Στερεά Ελλάδα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/09/kakokairia-karditsa-2-1-600x400.jpg)
Daniel και Elias: Προχωράνε τα έργα αποκατάστασης 1,25 δισ. ευρώ σε Θεσσαλία και Στερεά Ελλάδα
Τις αποφάσεις για τα έργα αποκατάστασης των ζημιών σε οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο από τις κακοκαιρίες Daniel και Elias υπέγραψε η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών
![Υπερταμείο: Στο «σφυρί» 110 παλιά μηχανήματα των ΕΑΣ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/03/pyrkal-600x309.jpg)
Από δράπανα μέχρι τόρνους – Στο σφυρί 110 παλιά μηχανήματα των ΕΑΣ
Το Υπερταμείο για τις ανάγκες ανάπτυξης του κυβερνητικού πάρκου στον Υμηττό βγάζει σε ηλεκτρονική δημοπρασία αποχαρακτηρισμένο εξοπλισμό των ΕΑΣ (πρώην ΠΥΡΚΑΛ)