
Η χρονιά που πέρασε έφερε μνημειώδεις αλλαγές στο τοπίο της Gig Economy (o όρος χρησιμοποιείται για να περιγράψει τις νέες μορφές λειτουργίας των επιχειρήσεων και της απασχόλησης των εργαζομένων τους, όπου δεν ακολουθείται το παραδοσιακό μοντέλο των συμβάσεων εργασίας).
Η Lyft απέκτησε νέο CEO, η Uber έφτασε σε κερδοφορία, η DoorDash αποδείχθηκε βασικό καταναλωτικό προϊόν και η Instacart τελικά μπήκε στο χρηματιστήριο. Όλο αυτό το διάστημα, ένας καταιγισμός αιτημάτων εμφανίστηκε από πολιτείες και πόλεις που επιδιώκουν να εξασφαλίσουν τον κατώτατο μισθό και να παράσχουν στους εργαζόμενους νέα προστασία, σύμφωνα με το fastcopany.com.
Ψηφιακές πλατφόρμες: Καταρρέει η ευρωπαϊκή συμφωνία για τα δικαιώματα των εργαζομένων
Οι επενδυτές ανησυχούσαν ότι οι καταναλωτικές δαπάνες των ΗΠΑ θα μειωθούν δραματικά, ασκώντας πίεση στους «ωφελούμενους» της πανδημίας που είχαν αρκετά τρίμηνα ανάπτυξης χάρη στις παραγγελίες των πολιτών στο σπίτι.
Ωστόσο, οι καταναλωτές συνέχισαν να κάνουν βόλτες και να παραγγέλνουν είδη παντοπωλείου σε πλατφόρμες, παρά τις όποιες μακροοικονομικές προκλήσεις. Ορισμένοι στράφηκαν σε αυτές τις πλατφόρμες για μερική απασχόληση για να βοηθήσουν στην αντιστάθμιση του αυξανόμενου πληθωρισμού.
Καθώς το 2023 πλησιάζει στο τέλος του, το fastcompany ζήτησε από αναλυτές, εμπειρογνώμονες του κλάδου και ιδρυτές νεοφυών επιχειρήσεων να προβλέψουν πώς θα αλλάξει η οικονομία της περιστασιακής απασχόλησης τόσο για τους εργαζόμενους όσο και για τους καταναλωτές το επόμενο έτος.
Harry Campbell, ιδρυτής Rideshare Guy
«Μετά από μερικά ταραχώδη χρόνια κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η προσφορά οδηγών της Uber βρίσκεται στο υψηλότερο επίπεδο όλων των εποχών. Αυτή η πλεονάζουσα προσφορά σημαίνει ότι θα μπορούσαν να υπάρξουν χαμηλότερα κέρδη για τους οδηγούς κατά το επόμενο έτος, καθώς όλο και περισσότεροι από αυτούς ανταγωνίζονται για τον ίδιο αριθμό διαδρομών. Συνδυάστε το με την πρόσφατη ώθηση κερδοφορίας της Uber και δεν θα ήταν σοκαριστικό αν η Uber ήθελε να πληρώσει τους οδηγούς λιγότερο και να συνεχίσει να χρεώνει τους επιβάτες περισσότερο προκειμένου να αυξήσει την κερδοφορία.
«Από ρυθμιστικής πλευράς, υπάρχει ένας αριθμός πρωτοβουλιών και προτάσεων κρατικής ψηφοφορίας που θα είναι δαπανηρές και χρονοβόρες. Αλλά αναμένω ότι οι εταιρείες συναυλιών όπως η Uber, η Lyft και η DoorDash θα βγουν τελικά στην κορυφή και θα κατοχυρώσουν το καθεστώς ανεξάρτητου εργολάβου στο κρατικό δίκαιο, ενώ θα εγκαταλείψουν κάποια πρόσθετα οφέλη όπως τα «εγγυημένα ωριαία κέρδη» που είδαμε στην Καλιφόρνια ως μέρος του Prop 22.
«Η ζήτηση από τους καταναλωτές για παράδοση τροφίμων συνέχισε να αυξάνεται, αλλά δεν θα εκπλαγώ αν η ανάπτυξη σταματήσει το 2024. Υπάρχουν ορισμένα μικτά οικονομικά μηνύματα, και εάν οι καταναλωτές πρόκειται να μειώσουν τις δαπάνες, πιστεύω ότι οι περικοπές στις δαπάνες για την παράδοση τροφίμων θα έρθουν πολύ πριν μειώσουν το rideshare. Υπάρχουν τόσες πολλές καλές εναλλακτικές λύσεις για το πρώτο: μαγείρεμα στο σπίτι, παραλαβή του φαγητού σας, έξοδος για δείπνο, κατανάλωση υπολειμμάτων κ.λπ. Η καταναλωτική ζήτηση στον χώρο παράδοσης τροφίμων είναι ένας καλός βασικός δείκτης που θα παρακολουθώ προσεκτικά το 2024 και θα μπορούσε να έχει μεγαλύτερες επιπτώσεις στις δαπάνες και τη ζήτηση στην υπόλοιπη οικονομία της περιστασιακής απασχόλησης».
Dan Ives, ανώτερος αναλυτής έρευνας μετοχών, Wedbush
«Πιστεύουμε ότι η οικονομία της περιστασιακής απασχόλησης ευδοκιμεί τώρα, καθοδηγούμενη από την Uber, καθώς το οικονομικό και επιχειρηματικό μοντέλο κλιμακώνεται σημαντικά. Πιστεύουμε ότι περισσότερο ηλεκτρονικό εμπόριο θα συγχωνευθεί με την οικονομία της περιστασιακής απασχόλησης, καθώς προβλέπουμε την αγορά ειδών λιανικής πώλησης που μπορούν να παραληφθούν σε ένα Uber ή Lyft και να παραδοθούν μέσα σε λίγες ώρες σε έναν πελάτη. Βλέπουμε περισσότερη δημιουργία εσόδων στην οικονομία των συναυλιών και πιστεύουμε επίσης ότι περισσότερα Ubers και Lyfts χωρίς οδηγό σε ορισμένες πόλεις θα είναι πιλοτικά έργα που θα ξεκινήσουν μέχρι τα τέλη του 2024 μετά τη δοκιμαστική υπόθεση του Λας Βέγκας, η οποία ήταν πολύ επιτυχημένη. Θεωρούμε ότι αυτή είναι μια χρυσή εποχή για την οικονομία της περιστασιακής απασχόλησης το 2024, με την παράδοση τροφίμων να σταθεροποιείται μετά την πανδημία και τα ταξίδια να ανθίζουν, ενώ πολλοί επιστρέφουν στο γραφείο με πλήρη απασχόληση το επόμενο έτος».
Greg Star, συνιδρυτής, Carvertise
«Οι μέρες που οι εταιρείες κοινοχρησίας οχημάτων χρηματοδοτούνταν από VC έχουν τελειώσει. Υπάρχει μια βιασύνη τόσο για την κερδοφορία όσο και για την αύξηση των εσόδων. Ως αποτέλεσμα, θα δείτε υψηλότερες τιμές, ειδικά κατά τη διάρκεια των περιόδων αιχμής. Οι μισθοί θα παραμείνουν οι ίδιοι. Υπάρχει τόσο μεγάλος ανταγωνισμός για τους εργαζόμενους rideshare που [αν υπάρχει] οποιαδήποτε μείωση στους μισθούς, οι εργαζόμενοι μπορούν απλά να πάνε σε άλλη εταιρεία rideshare. Τέλος, [θα δούμε] όλο και περισσότερες διαφημίσεις από τις εταιρείες gig economy – συμπεριλαμβανομένων των OOH, toppers, περιτυλίγματα αυτοκινήτων, in-car κ.λπ. Θα δοκιμαστεί οποιοσδήποτε τρόπος για να δημιουργηθούν περισσότερα έσοδα».
Pedro Santiago, YouTuber και οδηγός rideshare
«Καθώς όλο και περισσότερες πολιτείες και πόλεις αρχίζουν να προσπαθούν να θεσπίσουν νομοθεσία για τους περιστασιακούς εργαζόμενους, το κόστος για τους καταναλωτές θα συνεχίσει να αυξάνεται. Το 2024 η πλειοψηφία των οδηγών δεν θα επηρεαστεί άμεσα, αλλά η τάση αυτοματοποίησης, νομοθεσίας και κορεσμού περισσότερου εργατικού δυναμικού που εισέρχεται στην οικονομία της περιστασιακής απασχόλησης θα το καταστήσει πρόκληση μακροπρόθεσμα».
Jamie Siminoff, Door.com
«Σε αυτό το σημείο, βρίσκω τον όρο gig workers προσβλητικό. Είναι πολύ ευρύς όρος και δεν σέβεται τους εργαζόμενους που ξυπνούν κάθε μέρα επικεντρωμένοι στο να κάνουν την καλύτερη δουλειά. Τους αποκαλούμε «Τίμιους Εργάτες της Ημέρας» και πιστεύουμε ότι τα επόμενα χρόνια θα υπάρξει τεχνολογία που θα κατασκευαστεί για να τους υποστηρίξει και όχι μόνο να τους χρησιμοποιήσει. Ελπίζουμε να είμαστε καταλύτης σε αυτή την αλλαγή και προσβλέπουμε σε έναν κόσμο όπου οι άνθρωποι που κάνουν τη δουλειά θα διατηρούν τα οικονομικά και θα αναγνωρίζονται για τη δουλειά τους».
Michael Morton, ανώτερος ερευνητικός αναλυτής, MoffettNathanson
«Η κερδοφορία και τα βιώσιμα οικονομικά μονάδων βρίσκονται τώρα στο επίκεντρο. Κατά συνέπεια, αναμένουμε επιβράδυνση της ανάπτυξης – ή σε ορισμένες περιπτώσεις μείωση – των εργαζομένων, των διαφημιστικών εξόδων, των καταναλωτικών προσφορών και των κινήτρων οδήγησης, καθώς οι εταιρείες επικεντρώνονται στην ορθολογική ανάπτυξη.
“Στη Βόρεια Αμερική, αναμένουμε ότι το ταχέως αυξανόμενο μεταβλητό κόστος ασφάλισης θα πιέσει τα οικονομικά των μονάδων, αναγκάζοντας τις εταιρείες να προωθήσουν την αύξηση του κόστους μέσω α) συνεχιζόμενων υψηλότερων τιμών καταναλωτή ή β) υψηλότερων επιτοκίων λήψης. Ως αποτέλεσμα, αναμένουμε μια συνεχή ώθηση από την Uber και τη Lyft προς προϊόντα υψηλότερης τιμής (π.χ. Reserve/Scheduled Ride και Extra Comfort) για να αντισταθμίσουμε αυτήν την αύξηση του κόστους, αν και τελικά πιστεύουμε ότι οι βασικοί ναύλοι θα συνεχίσουν να αυξάνονται για τον κλάδο».
Οδηγός Eddie, YouTuber και οδηγός
«Από την πλευρά των καταναλωτών, ακούω συνεχώς να παραπονιούνται για τις τιμές που ανεβαίνουν, αλλά εξακολουθούν να το παραγγέλνουν επειδή δεν υπάρχει άλλη επιλογή και σε αυτό το σημείο είναι μέρος της ζωής τους τώρα. Πολλοί άνθρωποι λένε ότι παραιτούνται από το φιλοδώρημα ως αποτέλεσμα των τιμών, αισθάνονται άσχημα που δεν μπορούν να δώσουν φιλοδώρημα στον οδηγό τους, αλλά δεν θέλουν να ξοδέψουν περισσότερα χρήματα.
«Δεδομένου ότι ο πληθωρισμός πλήττει περισσότερο τις κατώτερες και μεσαίες τάξεις (γνωστούς και ως ανθρώπους που οδηγούν για την Uber), υπάρχει μια τεράστια εισροή οδηγών, πράγμα που σημαίνει ότι οι εταιρείες μπορούν να πληρώσουν τους οδηγούς τους λιγότερο. Σίγουρα, η ποιότητα του αυτοκινήτου / οδηγού μειώνεται, αλλά στο τέλος της ημέρας, οι άνθρωποι δεν ενδιαφέρονται για αυτό. Θέλουν απλώς μια βόλτα.
Εν συντομία, οι μισθοί των οδηγών θα συνεχίσουν να μειώνονται έως ότου οι οδηγοί συνειδητοποιήσουν ότι η αποδοχή κάθε διαδρομής που τους προσφέρεται θα βλάψει την κατώτατη γραμμή τους. Τούτου λεχθέντος, σε πολυάσχολες ημέρες όπως η Πρωτοχρονιά ή η 4η Ιουλίου, η εισροή οδηγών θα εξακολουθεί να σημαίνει ότι υπάρχουν υπέροχες μέρες για να οδηγήσετε και να κερδίσετε χρήματα».


Latest News

Μεγάλη, έως και επικίνδυνη, η έκθεση των ξένων στις αγορές των ΗΠΑ
H προειδοποίηση που απευθύνει η Deutsche Bank σε όσους έχουν επενδύσει στα αμερικανικά περιουσιακά στοιχεία

Το σχέδιο του Κρετίνσκι πίσω από εξαγορά της Daily Mail - Πώς σκοπεύει να την μεταμορφώσει
Η Royal Mail αναμένεται -εκτός απροόπτου- να περάσει στα χέρια του Τσέχου μεγιστάνα, Ντάνιελ Κρετίνσκι, στα τέλη Απριλίου

Με καθυστέρηση οι προπαραγγελίες του Nintendo Switch 2 λόγω δασμών
Η προπαραγγελίες για το Nintendo Switch 2 θα ξεκινήσουν στις 24 Απριλίου - Οι προπαραγγελίες είχαν αρχικά προγραμματιστεί για τις 9 Απριλίου

Επένδυση 256 εκατ. ευρώ από την τουρκική αυτοκινητοβιομηχανία Tofas
Η Αρχή Ανταγωνισμού στην Τουρκία ενέκρινε την πώληση της επιχείρησης τοπικής διανομής από την Stellantis στην Tofas

Οι ΗΠΑ ήταν ο μεγαλύτερος παραγωγός σπάνιων γαιών - Υστερα ήρθε... η Κίνα
Μέχρι τη δεκαετία του 1980 οι ΗΠΑ ήταν στην πραγματικότητα ο μεγαλύτερος παραγωγός για σπάνιες γαίες

Δύσκολο στοίχημα το Made in USA- Πώς θα γυρίσει η παραγωγή στις ΗΠΑ
Η αισιοδοξία των CEO's για την ενίσχυση της μεταποιητικής δραστηριότητας αλλά και οι επιφυλάξεις τους

Η διπλή «απειλή» Τραμπ για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες [γραφήματα]
Σε κρίσιμο σταυροδρόμι οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες από την Stellantis έως την BMW - Σε συνομιλίες ΕΕ και Κίνα για να αποφευχθούν τα χειρότερα

Η βιομηχανία διατηρεί την ανοδική της τάση στην οικονομία της Κίνας
Η Κίνα είναι σίγουρη και ικανή να σταθεροποιήσει την εκτεταμένη βιομηχανική της οικονομία, δηλώνουν αξιωματούχοι της χώρας

Βιετνάμ: Ο «μοναδικός δεσμός» με τις ΗΠΑ – Οι ασκήσεις ισορροπίας
Το Βιετνάμ είναι από τις πρώτες χώρες που έσπευσαν να διαπραγματευτούν με τις ΗΠΑ τους δασμούς - Η επίσκεψη του Σι Τζινπίνγκ

Ιαπωνία: Εξετάζει παραχωρήσεις σε σόγια και ρύζι στις συνομιλίες για τους δασμούς των ΗΠΑ
Οι ΗΠΑ ανέβαλαν για 90 μέρες τους «αμοιβαίους δασμούς» 24% στα Ιαπωνικά προϊόντα, ενώ σε ισχύ είναι ο καθολικός δασμός 10% και 25% για τα αυτοκίνητα