Περισσότερα από 200 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν αλλάξει δρομολόγιο το τελευταίο διάστημα, καθώς η μία μετά την άλλη οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες αποφεύγουν την «Πύλη της Θλίψης», όπως αποκαλείται το στενό Μπαμπ ελ Μαντέμπ, το πιο επικίνδυνο σημείο στα νότια της Ερυθράς Θάλασσας, φοβούμενες τα χτυπήματα των Χούθι.Με πλάτος 18 μίλια στο πιο στενό σημείο που συνδέει την Ερυθρά Θάλασσα με τον Κόλπο του Αντεν και την Αραβική Θάλασσα, είναι μια σημαντική δίοδος διέλευσης για τα πλοία όπου οι επιθέσεις εκ μέρους των Χούθι μπορεί εύκολα να βρουν στόχο.
Οι ναυτιλιακές εταιρείες αποφάσισαν να αποφύγουν τα στενά, που σημαίνει ότι τα πλοία τους δεν «ανεβαίνουν» προς τη Διώρυγα του Σουέζ, τον πιο σύντομο δρόμο από την Ανατολή προς τη Δύση. Αναδρομολογούνται γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στον Νότο της Αφρικής, προσθέτοντας τουλάχιστον 3.000-8.000 μίλια και 4-14 ημέρες στο ταξίδι τους, ανάλογα με τον προορισμό. Επίσης αυξάνονται το κόστος μεταφοράς και οι εκπομπές ρύπων του θερμοκηπίου.
Μόνο η Maersk την προηγούμενη Παρασκευή είπε ότι θα εκτρέψει 155 πλοία μακριά από το κανάλι, ενώ η CMA CGM την προηγούμενη ημέρα δήλωσε ότι θα εκτρέψει 22 πλοία.
Διεθνής επιχείρηση
Η διεθνής κοινότητα, για να αντιμετωπίσει τις απειλές των Χούθι αλλά και να μειώσει τις επιβαρύνσεις κόστους στην παγκόσμια οικονομία και ρύπων στο περιβάλλον, συγκρότησε με πρωτοβουλία των ΗΠΑ μια συμμαχία τουλάχιστον 20 χωρών, οι οποίες με πλοία και τεχνολογικά μέσα θα εποπτεύουν τη θαλάσσια περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας με στόχο την προστασία της ναυσιπλοΐας. H έναρξη της επιχείρησης, που ονομάζεται Operation Prosperity Guardian, έστειλε θετικά μηνύματα στη ναυτιλιακή βιομηχανία, οι φορείς της οποίας ζητούσαν επίμονα τη συγκρότησή της, προκειμένου να προστατευθούν πληρώματα και πλοία που διέρχονται από την περιοχή αλλά και παράλληλα να διαφυλαχθούν οι αλυσίδες εφοδιασμού. Η δεύτερη μεγαλύτερη στον κόσμο ναυτιλιακή εταιρεία, η Maersk, μόλις έλαβε διαβεβαιώσεις από τους επικεφαλής της Operation Prosperity Guardian ότι θα αρχίσει η δράση, εξέφρασε άμεσα την αποφασιστικότητά της να επιστρέψει στην Ερυθρά Θάλασσα το συντομότερο δυνατόν και όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν. Οπως αναφέρουν οι αναλυτές, μπορεί το χρονοδιάγραμμα επιστροφής να μην είναι συγκεκριμένο αλλά αντιπροσωπεύει την εμπιστοσύνη του ναυτιλιακού κολοσσού στην ικανότητα του ναυτικού συνασπισμού να προστατεύει την εμπορική ναυτιλία από επιθέσεις ανταρτών Χούθι.
Επίσης και η γερμανική Hapag-Lloyd, η πέμπτη σε μέγεθος στον κόσμο ναυτιλιακή εταιρεία, δήλωσε αμέσως μετά τη Maersk ότι θα αποφασίσει σήμερα Τετάρτη εάν θα ξαναρχίσει τα ταξίδια μέσω της Ερυθράς Θάλασσας. Θα αποφασίσουμε αύριο (σ.σ.: σήμερα) πώς θα προχωρήσουμε, είπε ο εκπρόσωπος της Hapag-Lloyd την Τρίτη, αρνούμενος να σχολιάσει περαιτέρω. Η εταιρεία είχε ανακοινώσει την περασμένη εβδομάδα ότι θα ανακατευθύνει 25 πλοία μέχρι το τέλος του έτους για να αποφύγει την περιοχή.
Η διοίκηση της Maersk είχε ανακοινώσει την Κυριακή ότι ετοιμάζεται να ξαναστείλει τα πλοία της μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, μετά την ανάπτυξη της ναυτικής δύναμης προστασίας από επιθέσεις ανταρτών Χούθι από την Υεμένη. Αυτή τη στιγμή επεξεργαζόμαστε σχέδια για τα πρώτα πλοία που θα πραγματοποιήσουν τη διέλευση και αυτό να συμβεί όσο το δυνατόν συντομότερα, ανέφερε η εταιρεία την Κυριακή. Στη δήλωσή η Maersk πρόσθεσε ότι η δημιουργία της Operation Prosperity Guardian είναι το πιο ευπρόσδεκτο νέο για ολόκληρη τη ναυτιλιακή βιομηχανία.
Επιθέσεις
Οι επιθέσεις των Χούθι σε εμπορικά πλοία προκάλεσαν ευρεία αποφυγή της νότιας Ερυθράς Θάλασσας από τον παγκόσμιο εμπορικό στόλο. Τελευταίο επεισόδιο που προκάλεσε έντονο προβληματισμό ήταν η επίθεση με drone σε εμπορικό πλοίο που μετέφερε αργό πετρέλαιο από τη Σαουδική Αραβία, με προορισμό την Ινδία, κοντά στη δυτική ακτή της Ινδίας.
Το MV Chem Pluto, ένα φορτηγό πλοίο που μετέφερε αργό πετρέλαιο από τη Σαουδική Αραβία, το οποίο έγινε στόχος επίθεσης με μη επανδρωμένο αεροσκάφος, έφτασε στο λιμάνι της Βομβάης τη Δευτέρα. Ενώ οι ΗΠΑ ισχυρίστηκαν ότι η επίθεση με μη επανδρωμένο αεροσκάφος προήλθε από το Ιράν, η Τεχεράνη αρνήθηκε την κατηγορία.
Πηγή: Έντυπη έκδοση ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Οι τρεις προκλήσεις για τη ναυτασφάλιση - Τι είπε ο Τσακίρης
Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ναυτασφάλιση είναι ο «Σκοτεινός Στόλος», σύμφωνα με τα όσα λέει ο Ηλίας Τσακίρης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη