
Αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων και τους ναύλους στις γραμμές της Αδριατικής φέρνει η ένταξη της ναυτιλίας στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων από την 1η Ιανουαρίου 2024. Το επιπλέον κόστος που προκύπτει από τις εκπομπές των αερίων ρύπων των πλοίων, μετακυλίεται στον χρήστη του πλοίου.
Ο όμιλος Grimaldi και η Attica Group που δραστηριοποιούνται στις γραμμές Ελλάδας Ιταλίας ανακοίνωσαν χθες τις προσαυξήσεις ανά φορτηγό ενώ η Attica ανακοίνωσε επιβαρύνσεις και για τους επιβάτες κάτι που αναμένεται να πράξει τις επόμενες ημέρες και ο όμιλος Grimaldi.
Οι ναυτιλιακές αποφεύγουν την Ερυθρά Θάλασσα
Ο όμιλος Grimaldi
Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι ιταλικός όμιλος που είχε ήδη ανακοινώσει ένα αρχικό τιμολόγιο στα τέλη Νοεμβρίου για τα φορτηγά χθες με νέα ανακοίνωση του το μείωσε σχεδόν στο μισό, λόγω ανταγωνισμού. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά λαμβάνοντας «υπόψη την πολιτική που θα εφαρμόσει ο ανταγωνισμός ως προς τη χρήση του ETS στις γραμμές από Ελλάδα προς Ιταλία και αντίστροφα, χρησιμοποιώντας το εν λόγω τέλος ως μέσο ανταγωνισμού, ο Όμιλος Grimaldi επιθυμεί να επιδείξει, για άλλη μια φορά, τη μέγιστη υποστήριξη προς τους συνεργάτες του, προσαρμόζοντας τα ποσά ανάλογα».
Οι προσαυξήσεις
Οι προσαυξήσεις των δυο εταιρειών στα φορτηγά, κυμαίνονται ανάλογα τη γραμμή από 1,50 ευρώ ανά γραμμικό μέτρο στις γραμμές Ηγουμενίτσα-Μπάρι (και το αντίστροφο) μέχρι 5,70 ευρώ στη γραμμή Πάτρα Αγκόνα. Αυτό σημαίνει ότι ένα φορτηγό 20 μέτρων θα πληρώσει επιπλέον από 34 μέχρι και 114 ευρώ.
Στους επιβάτες ο όμιλος Attica Group ανακοίνωσε προσαύξηση στην τιμή του εισιτηρίου από 4-12 ευρώ ανάλογα την γραμμή, που σημαίνει ότι αντιστοίχως το εισιτήριο γίνεται ακριβότερο κατά τον αναλογούντα «επίναυλο CO2».
Όπως αναφέρει σε σχετική ενημέρωση προς τους ναυτικούς πράκτορες ο όμιλος Attica Group «η Ευρωπαϊκή Ένωση, στο πλαίσιο της πολιτικής για την κλιματική αλλαγή, όρισε την 1η Ιανουαρίου 2024 ως ημερομηνία εφαρμογής του Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών (Emission Trading System – ETS) για τη ναυτιλία».
Το ETS
Σημειώνεται ότι το ETS συμπεριλαμβάνεται στο στόχο της Ευρωπαϊκής Ένωσης “Fit for 55” για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής με τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου (GHG) κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030 (σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990) και με μακροπρόθεσμο στόχο μηδενικές εκπομπές ρύπων έως το 2050.
Η εφαρμογή του νέου κανονισμού προβλέπει ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες, προκειμένου να μειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα, θα πρέπει να αγοράζουν δικαιώματα ρύπων που καλύπτουν το 100% των εκπομπών αερίων τους σε ταξίδια εντός της ΕΕ και το 50% των εκπομπών τους σε ταξίδια, όπου είτε ο λιμένας αναχώρησης, είτε ο λιμένας άφιξης είναι εκτός της ΕΕ, για να αντισταθμίσουν το διοξείδιο του άνθρακα που εκπέμπουν τα πλοία.
Τριετής μετάβαση
Στο πλαίσιο αυτό, θα υπάρξει μια τριετής περίοδος προσαρμογής, κατά την οποία οι εταιρείες θα μπορούν να αγοράζουν δικαιώματα εμπορίας ρύπων ως ακολούθως:
- Το 2024 για το 40% των εκπομπών
- Το 2025 για το 70% των εκπομπών
- Το 2026 για το 100% των εκπομπών
Ο νέος περιβαλλοντικός κανονισμός θα ισχύσει από 01.01.2024 για τα επιβατηγά πλοία άνω των 5.000 κόρων ολικής χωρητικότητας που εκτελούν δρομολόγια σε νησιά άνω των 200.000 κατοίκων, καθώς και στις γραμμές που συνδέουν την Ελλάδα με άλλες χώρες. Να διευκρινίσουμε ότι στην Ελλάδα έχει δοθεί εξαίρεση έως το 2029 στα πλοία της ακτοπλοΐας που προσεγγίζουν λιμάνια νησιών με λιγότερους από 200.000 κατοίκους. Για την Attica ο κανονισμός αυτός αφορά στις γραμμές Κρήτης και Αδριατικής.
Έρχονται αυξήσεις και στις γραμμές της Κρήτης
Αυτό σημαίνει ότι σύντονα θα ανακοινωθεί επίναυλος και για τις γραμμες της Κρήτης τόσο απο την Attica Group όσο και τις Μινωϊκές Γραμμές, τις δυο δηλαδή εταιρείες που έχουν πλοία στις γραμμές της Κρήτης.
«Η θέσπιση των ευρωπαϊκών κανονισμών EU ETS αναμένεται να οδηγήσει σε σημαντική αύξηση του λειτουργικού κόστους των πλοίων, καθώς η κάθε ναυτιλιακή εταιρεία θα πρέπει να αγοράζει για κάθε τόνο καυσίμου που καταναλώνει, τη χρηματιστηριακή αξία του διοξειδίου του άνθρακα που εκπέμπει», αναφέρει η Attica.
ΑΝΕΚ – SUPERFAST
Η συμμόρφωση με τις παραπάνω κανονιστικές υποχρεώσεις, έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση του κόστους λειτουργίας των πλοίων, συνεπώς σημειώνει η εταιρεία «η Κοινοπραξία ANEK – SUPERFAST, με γνώμονα το μικρότερο δυνατό αντίκτυπο στους πελάτες της, υποχρεώνεται να θέσει σε ισχύ από 01.01.2024 το νέο περιβαλλοντικό τέλος, EU ETS, στα εισιτήρια φορτηγών οχημάτων, ανά διαδρομή, σε δρομολόγια των γραμμών Αδριατικής».
Η χρέωση EU ETS θα αναπροσαρμόζεται μηνιαίως με βάση τις μέσες τιμές της αγοράς για τις εκπομπές CO2, επισημαίνει η Attica και προσθέτει ακόμη ότι «η χρέωση EU ETS που συλλέγεται από την εταιρεία μας Κοινοπραξία ANEK – SUPERFAST αποδίδεται απευθείας στην ΕΕ ως μέρος της πληρωμής του ETS για την υλοποίηση περιβαλλοντικών προγραμμάτων και πρωτοβουλιών, με στόχο τη μείωση των εκπομπών και τη μετάβαση προς ένα πιο βιώσιμο μέλλον».


Latest News

Κικίλιας: Η μείωση των λιμενικών τελών από 1η Μαΐου θα περάσει απευθείας στα εισιτήρια
Για συγκράτηση ή και μείωση των τιμών έκανε λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας, από το λιμάνι του Πειραιά

Πώς θα κινηθούν οι τιμές στα ακτοπλοϊκά φέτος – Τι θα γίνει με τα ταχύπλοα
«Υπάρχει κυβερνητική δέσμευση να μην αυξηθούν οι τιμές στα συμβατικά πλοία, ενώ στα ταχύπλοα ενδέχεται να μειωθούν» σημείωσε ο υφυπουργός Ναυτιλίας, Στέφανος Γκίκας

«Ξεπουλάνε» τα ακτοπλοϊκά για το Πάσχα - «Ζαλίζουν» οι τιμές
Οι τουριστικοί πράκτορες επισημαίνουν ότι για την Μεγάλη Τετάρτη και την Μεγάλη Πέμπτη τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια είναι ελάχιστα

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Β. Κικίλιας: Κλειστός διαγωνισμός 4 χρόνων για τις άγονες γραμμές
Ο κ. Κικίλιας έκανε λόγο για οριζόντιο τρόπο συγκράτησης των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια με τη μείωση κατά 50% των λιμενικών τελών

Κικίλιας: Τι ζητεί να αλλάξει στο επιβατικό λιμάνι Πειραιά
«Η άμεση αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός των υπηρεσιών του με παράλληλη επίλυση των όποιων προβλημάτων έχουν ανακύψει είναι πρώτη προτεραιότητα» δηλώνει στα «ΝΕΑ»

«Φρένο» στις τιμές των εισιτήριων μέσω της μείωσης των λιμενικών τελών
Μειώνονται κατά 50% από την 1η Μαΐου του τρέχοντος έτους και για ένα χρόνο τα λιμενικά τέλη για τους επιβάτες

Παρέμβαση Κικίλια για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια
Σκέψεις για έκδοση εκπτωτικού κουπονιού που θα απευθύνεται στη «λαϊκή οικογένεια και τη μεσαία τάξη» ώστε να μην επιβαρυνθεί από τις αυξήσεις

Η Attica Group ανακοίνωσε πασχαλινές προσφορές για οικογένειες και παρέες 3-5 ατόμων
Έκπτωση 20% για όλους τους προορισμούς από και προς Πειραιά με Ι.Χ. αυτοκίνητο από την Attica Group