Τα Χριστούγεννα και γενικότερα η εορταστική περίοδος είναι άμεσα συνδεδεμένα με τη χαρά, την οικογενειακή ζεστασιά, τα ψώνια και βέβαια τις προσδοκίες για δώρα. Εκεί δηλαδή που χτυπά η «καρδιά» του παγκόσμιου εμπορίου, με την υπερπληθώρα της προσφοράς και τις διαφημίσεις να παρασύρουν ολοένα και περισσότερους να ξοδέψουν αρκετά μεγάλα ποσά για την αγορά εντυπωσιακών δώρων. Ωστόσο, ορισμένοι οικονομολόγοι θεωρούν αυτή την ιδέα λανθασμένη και άνευ ουσία για μία σειρά από λόγους που αναλύουν εξονυχιστικά.
Πρόσφατα, το Ινστιτούτο Bruegel, αλλά και ο Economist περιέγραψαν τα λεγόμενα μικροοικονομικά των Χριστουγέννων, επικαλούμενοι ένα άρθρο του οικονομολόγου Joel Waldfogel από το περιοδικό «American Economic Review». Σε αυτό το άρθρο, ο Waldfogel ανέλυε το κόστος των χριστουγεννιάτικων δώρων και ανακάλυψε πως περίπου το 10% των δαπανών για δώρα αποτελούν «νεκρή δαπάνη» (deadweight loss). Σύμφωνα με τον ίδιο, δαπανούνται χωρίς αντίκρισμα.
Politico: Ο Άγιος Βασίλης κρίνει τους ηγέτες του πλανήτη – Για ποιους έχει δώρα
Το σκεπτικό του Waldfogel ήταν σχετικά απλό, καθώς ο Αμερικανός οικονομολόγος έκανε μία σύγκριση μεταξύ της δαπάνης που κάνει ο αγοραστής των δώρων, και του ποσού που θα έδινε ο αποδέκτης του δώρου για να το αγοράσει ο ίδιος, αν δεν το είχε. Δηλαδή, όταν αγοράζουμε ένα δώρο αξίας 100 ευρώ, κατά μέσο όρο ο αποδέκτης του δώρου θα πλήρωνε 90 ευρώ για να το αγοράσει ο ίδιος. Ο λόγος για αυτήν την ασυμμετρία, είναι πως όταν αγοράζουμε ένα δώρο, προσπαθούμε να μαντέψουμε τι θέλει αυτός που θα το λάβει, συνήθως όμως μαντεύουμε λάθος.
Η έρευνα
Υποστηρίζοντας τη θέση του, ο Waldfogel διεξήγαγε και έρευνα μεταξύ φοιτητών στο Πανεπιστήμιο του Yale και εκτίμησε ότι η προσφορά δώρων κατέστρεφε έως και το 1/3 της αξίας τους. Ο ίδιος συγκέντρωσε 86 προπτυχιακούς φοιτητές και τους ρώτησε αν τους άρεσαν τα χριστουγεννιάτικα δώρα τους. Αλλά ένα απλό «ναι» ή «όχι» δεν θα του έλεγε τίποτα. Τους ρώτησε: «Πόσα θα είχατε πληρώσει για τα αντικείμενα που σας είχαν δώσει;». Και τι βρήκε; Λοιπόν, τα πραγματικά δώρα κόστισαν συνολικά 438,20 δολάρια. Αλλά οι μαθητές ήταν πρόθυμοι να πληρώσουν μόνο 313,40 δολάρια για αυτά τα δώρα. Επανέλαβε τη μελέτη μερικούς μήνες αργότερα. Και τα αποτελέσματα ήταν τα ίδια. Επομένως, κατ’ αρχήν, το να χαρίζεις κάτι καταστρέφει αυτόματα την αξία του κατά 10-30%.
Αντίστοιχη έρευνα πραγματοποιήθηκε και στην Ινδία το 2017. Ο Parag Waknis, αναπληρωτής καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Ambedkar του Δελχί και οι συνεργάτες του έκαναν έρευνα σε φοιτητές που πήγαιναν κολέγιο στη Μαχαράστρα σχετικά με τα δώρα. Διαπίστωσαν ότι υπήρχε μέση «νεκρή δαπάνη» περίπου 15%.
Ο λόγος για αυτό σύμφωνα με αναλυτές παραμένει το ίδιο απλός: υπάρχει ασυμμετρία πληροφοριών, διότι κανείς δεν σε ξέρει καλύτερα από…εσένα. Επομένως, δεν έχει σημασία πόσο σκληρά προσπαθεί ο δωρητής. Ή πόσο καλά επιλέγει. Υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να ξεφύγει.
Η… συναισθηματική αξία υπερτερεί
Ο Economist αναφέρει πως ο Waldfogel δεν είναι κακός. Ούτε σου ζητάει να γίνεις ένας Σκρουτζ. Απλώς πιστεύει ότι τα μετρητά και οι δωροκάρτες είναι καλύτερες εναλλακτικές. Τουλάχιστον έτσι, οι άνθρωποι μπορούν να επιλέξουν ακριβώς αυτό που θέλουν.
Ταυτόχρονα, οι οικονομολόγοι συνηθίζουν να αδιαφορούν για τη συναισθηματική αξία των συναλλαγών. Ειδικά αυτές τις ημέρες, όμως, η συναισθηματική αξία είναι ίσως και η πιο σημαντική παράμετρος των δώρων. Γιατί μόνο και η σκέψη μετρά. Μπορεί, λοιπόν, φίλοι και συγγενείς να μην αξιολογούν τόσο ακριβά τα δώρα που παίρνουν, αλλά το συναισθηματικό κομμάτι των συναλλαγών, μπορεί ξεπερνά εκείνο το χαμένο «10%» του Waldfogel.
Latest News
Αλουμίνιο και LNG στο επόμενο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας - Τι μελετούν οι Βρυξέλλες
Η Ευρωπαϊκή Ένωση μελετά νέο πακέτο με κυρώσεις κατά της Μόσχας που θα στοχεύουν στην ενεργειακή της βιομηχανία
Πώς η Ταϊλάνδη μετατρέπεται σε πόλο έλξης παγκόσμιων επενδύσεων
Η Ταϊλάνδη έχει δηλώσει ότι διερευνά την προσφορά νέων κινήτρων για να προσελκύσει παγκόσμιες εταιρείες
H εκστρατεία των 30 δισ. για απαλλαγή των social media από τον έλεγχο των δισεκατομμυριούχων
Ηγέτες της τεχνολογίας, συμπεριλαμβανομένου ενός πρώτου επενδυτή στο Facebook, ξεκινούν μια καμπάνια για ανεξάρτητα soial media.
Όλα τα Walmart είναι... μπλε - Γιατί προχώρησε σε rebranding
Η Walmart κατάφερε να εξελιχθεί και στο θέμα της εικόνας της - Η πρώτη διαδικασία rebranding εδώ και δύο δεκαετίες
Πώς η ΑΙ αυξάνει την χρήση του φυσικού αερίου
Οι κλιματικοί στόχοι κινδυνεύουν καθώς η Big Tech στρέφεται στο φυσικό αέριο για να τροφοδοτήσει τη ζήτηση ενέργειας
Οι θεριακλήδες της Κίνας και τα φορολογικά έσοδα του Σι Τζινπίνγκ
Το 7% των εσόδων της κεντρικής κυβέρνησης προέρχονται από την φορολόγηση της China National Tobacco Corporation, η οποία κατέχει το μονοπώλιο καπνού
Οι «χρησμοί» του πανίσχυρου CEO της BofA για το 2025 - Τραμπ, τράπεζες και κλίμα
Ο CEO της BofA, Μπράιαν Μόινιχαν, έχει αναδειχθεί σε μια ήρεμη δύναμη της Wall Street
Γιατί η ισορροπία δυνάμεων στην αγορά εργασίας γέρνει και πάλι προς τα αφεντικά
Με την αγορά εργασίας λιγότερο σφιχτή, οι εργαζόμενοι αντιμετωπίζουν εντολές επιστροφής στο γραφείο, μικρότερα μπόνους και όχι άλλες ημέρες ασθενείας για κατοικίδια
Μια νέα Berkshire Hathaway του Warren Buffett θέλει να «χτίσει» ο Bill Ackman
Πολλοί οπαδοί του Ackman περίμεναν εδώ και καιρό ότι είτε θα συγχωνεύσει το hedge fund του με την Howard Hughes ή απλώς θα το αποκτήσει
Ο νέος πονοκέφαλος στις αεροπορικές εταιρείες - Ψάχνουν και δεν βρίσκουν αεροπλάνα
Έρευνα της PwC αποκαλύπτει ότι η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια ξεπερνά τη δυνατότητα των αερομεταφορέων να αυξήσουν τον στόλο τους