Οι πιέσεις στην κερδοφορία λόγω της αύξησης του λειτουργικού κόστους και της απορρόφησης μέρους των ανατιμήσεων δεν πτοούν τους big5 του κλάδου των σούπερ μάρκετ, οι οποίοι διατηρούν ενεργά τα επενδυτικά τους πλάνα, μέρος των οποίων έχει «πράσινο» χρώμα. Την ίδια ώρα, η «όρεξη» για νέες εξαγορές επίσης δεν φαίνεται να μετριάζεται, ενώ όλοι επενδύουν και στη σχέση με τους εργαζόμενούς τους υιοθετώντας νέα, βελτιωμένη, πολιτική αποδοχών και παροχών.
Τρόφιμα – Σούπερ μάρκετ: 6+2 πρωταγωνιστές στα deals του 2024
Τα επενδυτικά budget των 5 μεγαλύτερων παικτών, ήτοι Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, Lidl, My market και Μασούτης για την ερχόμενη τριετία εκτιμάται ότι θα ξεπεράσουν τα 700 εκατ. ευρώ και έχουν «κλειδώσει» επί της αρχής, καθώς, ανεξάρτητα της υφιστάμενης συγκυρίας, οι στρατηγικές ανάπτυξης κινούνται σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα.
Μεταξύ των προτεραιοτήτων συμπεριλαμβάνονται επενδύσεις ως προς την ενεργειακή αυτονομία του κτιριακού δυναμικού των αλυσίδων, με ταυτόχρονη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος, αλλά και η εφαρμογή πολιτικών και πρακτικών βιώσιμης ανάπτυξης.
Να σημειωθεί ότι στο συνολικό ποσό των επικείμενων επενδύσεων δεν προσμετρούνται κεφάλαια που αφορούν την υποστήριξη των τιμών ή λοιπών εμπορικών ενεργειών, ούτε βέβαια ενδεχόμενες κινήσεις εξαγορών που μπορεί να προκύψουν στα επόμενα χρόνια.
Οι επενδύσεις της Σκλαβενίτης
Με ρυθμό ανάπτυξης αρκετά πιο πάνω από το μέσο όρο της αγοράς «κλείνει» και το 2023 ο όμιλος Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης, αυξάνοντας το προβάδισμά του σε σχέση με τον ανταγωνισμό.
Αυτή τη στιγμή η διοίκηση του ομίλου Σκλαβενίτης, που «φλερτάρει» με τζίρο 5 δισ. ευρώ, «τρέχει» το project Πίτσος, το οποίο αφορά στην αξιοποίηση του παλιού εργοστασίου της βιομηχανίας ηλεκτρικών ειδών στην περιοχή του Ρέντη. Υπενθυμίζεται ότι όπως έχει αναφέρει ο ΟΤ, η οικογένεια Σκλαβενίτη έχει προσυμφωνήσει με τους Γερμανούς της BSH να αγοράσει το ακίνητο των 51 στρεμμάτων.
Παράλληλα, ο όμιλος βρίσκεται σε διαπραγμάτευση με δύο τοπικές αλυσίδες της Κύπρου, με το deal να είναι βέβαιο ότι θα κλείσει εντός του 2024, ενώ υπάρχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την επέκταση του δικτύου της αλυσίδας στα Επτάνησα, όπου η παρουσία της Σκλαβενίτης είναι περιορισμένη.
Ας σημειωθεί ότι ο επενδυτικός προϋπολογισμός του leader της αγοράς κινείται κοντά στα 60 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση και κατευθύνεται για την ανάπτυξη του δικτύου και για ανακαινίσεις υφιστάμενων καταστημάτων.
Αναπτυξιακό budget 60 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο από την ΑΒ Βασιλόπουλος
Για την τριετία 2023-2025 η διοίκηση της ΑΒ Βασιλόπουλος έχει προγραμματίσει επενδύσεις 181 εκατ. ευρώ, στις οποίες περιλαμβάνονται και 198 νέα καταστήματα, εκ των οποίων 16 εταιρικά και 182 με το σύστημα της δικαιόχρησης (franchising).
Η ανανέωση του δικτύου αποτελεί προτεραιότητα για αλυσίδα και σε αυτό το πλαίσιο το μεγαλύτερο μέρος του αναπτυξιακού budget, που διαμορφώνεται σε 60 εκατ. ευρώ ετησίως, κατευθύνεται στις ανακαινίσεις.
Το νέο μοντέλο καταστημάτων δυνητικά προσδοκάται να επεκταθεί και στα μικρότερα σημεία πώλησης καθώς και στα σημεία franchise.
Σημειώνεται ότι το δίκτυο της ΑΒ αριθμεί 311 ιδιόκτητα σημεία και 250 μέσω του συστήματος δικαιόχρησης (franchise).
Στο μεταξύ, το νέο κατάστημα στο Άγιο Όρος θα κάνει ποδαρικό για την αλυσίδα το 2024. Το μισθωμένο κατάστημα, περί τα 400 τ.μ. θα φιλοξενηθεί στο πάλαι ποτέ κελί του Αγίου Νικολάου (το λεγόμενο Σαμαράδικο) στις Καρυές, που ανήκει στην Ιερά Μονή Μεγίστης Λαύρας, όπου έχει κατασκευαστεί νέο κτίριο πολλαπλών χρήσεων. Στο προϊοντικό μείγμα του καταστήματος θα φιλοξενηθούν πολλά από τα είδη που παράγονται στη μοναστική πολιτεία.
Σε ό,τι αφορά την πορεία των οικονομικών μεγεθών, ο τζίρος της αλυσίδας κινείται πολύ κοντά στα περσινά επίπεδα, ενώ η εκτίμηση για το κλείσιμο του 2023 είναι ότι δύναται να επιτευχθεί οριακή αύξηση σε σχέση με το 2022.
Πού επενδύει 120 εκατ. ευρώ η Lidl
Επενδύσεις που θα ξεπεράσουν τα 120 εκατ. ευρώ κατευθυνόμενες στα logistics και στο δίκτυο πώλησης προγραμματίζει για την τριετία 2024 – 2026 η Lidl Ελλάς.
Συγκεκριμένα, η κορυφαία εκπτωτική αλυσίδα σούπερ μάρκετ πρόκειται να ενισχύσει τις αποθηκευτικές της υποδομές, όπου πέρα από τα υφιστάμενα logistics centers που θα ενδυναμωθούν σχεδιάζεται και η δημιουργία ενός νέου διαμετακομιστικού κέντρου στη Δυτική Αττική και συγκεκριμένα στην ευρύτερη περιοχή Ασπροπύργου – Ελευσίνας.
Επιπλέον το επενδυτικό πλάνο της αλυσίδας περιλαμβάνει και τη δημιουργία νέων καταστημάτων μέσα στην επόμενη τριετία. Αυτή τη στιγμή η Lidl Ελλάς διαθέτει πανελλαδικό δίκτυο 230 καταστημάτων και 5 κέντρα διανομής, με τον συνολικό αριθμό των εργαζομένων να φθάνει τα 6.772 άτομα.
Σε ότι αφορά τις φετινές οικονομικές επιδόσεις της Lidl ο κος Martin Brandeburger, Πρόεδρος Διοίκησης της εταιρείας είχε αναφέρει πως «το 2023 ξεκίνησε για εμάς με ενθαρρυντικούς ρυθμούς και συνεχίστηκε με αξιοσημείωτη δυναμική στη συνολική επιχειρηματική μας προσπάθεια».
Ο ίδιος είχε εκφράσει αισιοδοξία για θετική πορεία για το σύνολο της υφιστάμενης χρήσης που λήγει τον Φεβρουάριο 2024. Υπενθυμίζεται ότι η αλυσίδα δεν δημοσιεύει ισολογισμό.
Επενδύσεις 280 εκατ. ευρώ έως το 2026 θα πραγματοποιήσει ο όμιλος Metro
Επενδύσεις 280 εκατ. ευρώ έως 2026 θα πραγματοποιήσει ο όμιλος Metro, οι οποίες σύμφωνα τη διοίκηση υπό τον κο Αριστοτέλη Παντελιάδη, θα κατευθυνθούν στην ενίσχυση του δικτύου με νέα καταστήματα, σε ΑΠΕ, ψηφιακό μετασχηματισμό και στην αγορά ακινήτου στον Ασπρόπυργο, το οποίο θα χρησιμοποιηθεί ως κέντρο logistics.
Ο όμιλος, που διατηρεί τα καταστήματα χονδρικής Metro Cash & Carry καθώς και τα σούπερ μάρκετ My market, έχοντας ως στόχο την ενεργειακή ουδετερότητα των εγκαταστάσεων του και τη μείωση του ανθρακικού του αποτυπώματος, υλοποιεί το μεγαλύτερο στον κλάδο πρόγραμμα εγκατάστασης φωτοβολταϊκών σταθμών ύψους 18 εκατ. ευρώ από ιδίους πόρους και πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης.
Έως το τέλος θα έχει εγκαταστήσει 97 σταθμούς 25 MW που θα εξασφαλίζουν το 30% των ενεργειακών του απαιτήσεων.
Σε μια χρονιά, όπως η περσινή, που λιανεμπόριο και βιομηχανία «είδαν» τα περιθώρια κέρδους τους να πιέζονται, ο όμιλος Metro εμφάνισε αυξημένα κέρδη προ φόρων στα 28,3 εκατ. ευρώ, από 22,4 εκατ. ευρώ το 2021 (+26,8%), ενώ τα EBITDA ξεπέρασαν για πρώτη φορά τα 60 εκατ. ευρώ (60,5 εκατ. ευρώ έναντι 53,4 εκατ. ευρώ το 2021), σημειώνοντας αύξηση 13,3%.
Σε επίπεδο τζίρου ο όμιλος έσπασε το φράγμα του 1,5 δισ. ευρώ καταγράφοντας άνοδο κατά 9,5% συγκριτικά με το 2021. Για εφέτος τα έσοδα προβλέπεται ότι θα φτάσουν τα 1,58 δισ. ευρώ.
46 εκατ. ευρώ θα «ρίξει» στην Αττική η Μασούτης
Με τη δημιουργία μεγάλων καταστημάτων, όπως αυτό της Γλυφάδας, συνολικής επιφάνειας 2.000 τ.μ., θέλει να ενισχύσει την παρουσία της στην Αττική η Διαμαντής Μασούτης.
Το πλάνο της βορειοελλαδίτικης αλυσίδας σούπερ μάρκετ προβλέπει την ανάπτυξη ακόμη 3 Grand Μασούτης, με το επόμενο να αναμένεται να εγκαινιαστεί στα τέλη του 2024 στις Τρεις Γέφυρες.
Πρόκειται για επένδυση που μπορεί να αγγίξει τα 40 εκατ. ευρώ, καθώς εκτός από την κατασκευή του καταστήματος, που θα προηγηθεί, περιλαμβάνει και την ανάπτυξη δύο 9όροφων πολυκατοικιών με 110 συνολικά διαμερίσματα, τα οποία θα διατεθούν προς πώληση.
«Είναι το μεγαλύτερο έργο στο Δήμο Αθηναίων», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Μασούτης στα εγκαίνια του Grand Μασούτης στη Γλυφάδα, ενώ επισήμανε πως τα άλλα δύο Grand καταστήματα, επίσης πέριξ των 2.000 τ.μ. σε μέγεθος, θα βρίσκονται στα Βόρεια Προάστια και σε περιοχή κοντά στο κέντρο.
Παράλληλα, η Διαμαντής Μασούτης, έχοντας στόχο την υγιή οργανική ανάπτυξη, την αύξηση των μεριδίων της και τη δυναμικότερη παρουσία της στην κεντρική και νησιωτική Ελλάδα, δρομολογεί την ενίσχυση της παρουσίας της στην Πελοπόννησο, καθώς και εκτεταμένο πρόγραμμα ανακαινίσεων των καταστημάτων που διαθέτει σε τουριστικές περιοχές.
Ο στόχος είναι να αναπτυχθούν 15 καταστήματα στην Πελοπόννησο, τα οποία η αλυσίδα πρόκειται να υλοποιήσει σε τρεις «δόσεις» χωρίς να αποκλείονται οι εξαγορές.
Το 2024, εκτός από το Grand Μασούτης στις Τρεις Γέφυρες, προγραμματίζεται να εγκαινιαστούν 10-12 ακόμη καταστήματα σε όλη την Ελλάδα σε περιοχές όπου ήδη δραστηριοποιείται η αλυσίδα, στο πλαίσιο του ετήσιου επενδυτικού πλάνου της εταιρείας, που κυμαίνεται μεταξύ 20 και 22 εκατ. ευρώ.
Σε επίπεδο μεγεθών, η Διαμαντής Μασούτης το 2023 αναμένεται να εμφανίσει ρυθμό ανάπτυξης εσόδων 16% ενώ σε like to like βάση η άνοδος είναι της τάξεως του 10%. Οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για συνολικό τζίρο της τάξεως του 1,1 δισ. ευρώ από 940 εκατ. ευρώ το 2022.
Όπως έχει ήδη ανακοινώσει η διοίκηση, το 2023 θα ολοκληρωθεί κερδοφόρα για την εταιρεία με το σχετικό περιθώριο να διατηρείται γύρω στο 1%, υψηλότερα του 2022 αλλά υπό την πίεση των περιορισμών που ασκούν τα αυξημένα κόστη (ενέργειας, πρώτων υλών κ.ά.).
Latest News
Διανομή μερίσματος από το 50% των κερδών του 2024 από την Τράπεζα Κύπρου
Η ανταμοιβή από την Τράπεζα Κύπρου στους μετόχους θα γίνει κυρίως με μετρητά και σε μικρότερο βαθμό με επαναγορά μετοχών
AKTOR: Rebranding της Ιntrakat από την Unlimited Creativity
Το rebranding της ΙΝΤΡΑΚΑΤ σε AKTOR Όμιλος Εταιρειών ανέλαβε και υλοποίησε η Unlimited Creativity του Όμιλου V+O
Το συλλυπητήριο μήνυμα του ΣΕΒ για την απώλεια του Βαρδή Βαρδινογιάννη
«Με επιχειρηματική τόλμη και ευφυΐα, πέτυχε να δημιουργήσει έναν πολυσχιδή και εξωστρεφή διεθνή επιχειρηματικό όμιλο»
Άντλησε 650 εκατ. από το πράσινο ομόλογο η Εθνική - Πάνω από 3,5 δισ. οι προσφορές
Πάνω από €3,5 δισ. ήταν οι προσφορές σύμφωνα με το βιβλίο προσφορών για το ομόλογο που εξέδωσε η Εθνική Τράπεζα
Πώς ο Βαρδής Βαρδινογιάννης έχτισε την αυτοκρατορία της Motor Oil
Ο όμιλος που διοικούσε ο Βαρδής Βαρδινογιάννης - Το deal με Ελλάκτωρ - Οι ΑΠΕ, η ηλεκτροπαραγωγή και το υδρογόνο
ΟΠΤΙΜΑ ΑΕ: Βραβεύτηκε στην κατηγορία FOOD SAFETY CULTURE STAND OUT στα Food Experts Awards 2024
Το συγκεκριμένο βραβείο έρχεται να επιστεγάσει τη συμβολή της Διεύθυνσης Διασφάλισης Ποιότητας & Ανάπτυξης Νέων Προϊόντων της ΟΠΤΙΜΑ
Τρία νέα φωτοβολταϊκά έργα από την Metlen στην Ισπανία
Η Metlen προχωρά στη στρατηγική διεθνοποίησής της, αξιοποιώντας την εμπειρία της για τη δημιουργία προστιθέμενης αξίας στις τοπικές αγορές
Motor Oil για Βαρδή Βαρδινογιάννη: Οι αξίες του πυξίδα για την πορεία της εταιρείας
Οι ανακοινώσεις του ομίλου της Motor Oil και των εργαζομένων για τον Βαρδή Βαρδινογιάννη
Alter Ego Media: Επέκταση συνεργασίας με Alpha Κύπρου
Η συμφωνία με την Alter Ego Media περιλαμβάνει την προβολή περιεχομένου του MEGA μέσα από τη συχνότητα του Alpha Κύπρου
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Έφυγε από τη ζωή ο σπουδαίος επιχειρηματίας
Με ανιδιοτελή διάθεση για προσφορά στον τόπο και το κοινό καλό, ο Βαρδής Βαρδινογιάννης ξεχώρισε για τη βαθιά του αγάπη στην πατρίδα και τον συνάνθρωπο