Σε μια νέα αμφιλεγόμενη εποχή εισήλθε από χθες 1η Ιανουαρίου η παγκόσμια ναυτιλία με την ένταξη του κλάδου στο σύστημα εμπορίας εκπομπών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ( EUETS), ένα μέτρο βασισμένο στην αγορά που θέτει ανώτατο όριο στις επιτρεπόμενες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακος.
Οι διεθνείς φορείς της ναυτιλίας έχουν εκφράσει την αντίθεση τους στην ένταξη του κλάδου στο «περιφερειακό» αυτό μέτρο της ΕΕ, θεωρώντας ότι δεν λύνει τα περιβαλλοντικά προβλήματα. Το EU ETS θα αντιμετωπίσει μόνο το 7% των εκπομπών μιας βιομηχανίας που συμβάλλει στο 2% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
Δεν αντιμετωπίζει το ζήτημα και δεν είναι παρά ένας φόρος, δήλωσε πρόσφατα ο Emanuele Grimaldi πρόεδρος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (ICS) και τάχθηκε υπέρ μιας παγκόσμιας προσέγγισης που μπορεί να λύσει το πρόβλημα της ναυτιλίας όσον αφορά τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου και CO2.
Ναυτιλία: Τι σημαίνει η σύγκρουση στη Μέση Ανατολή για το θαλάσσιο εμπόριο
Μιλώντας πρόσφατα στην COP28 η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού τόνισε μεταξύ άλλων αναφορικά με την μείωση των ρύπων από τη ναυτιλία: «Έχουμε όλοι ένα κοινό όραμα. Αλλά συχνά χάνεται στη μετάφραση. Αυτό οδηγεί σε σύγχυση, αβεβαιότητα και μερικές φορές και σε περιφερειακές αποφάσεις, όπως το επικείμενο EU ETS της ΕΕ στη ναυτιλία. Δεν μπορούμε να έχουμε περιφερειακές λύσεις για μια παγκόσμια βιομηχανία και για περιουσιακά στοιχεία που μετακινούνται παγκοσμίως. Αυτό υπονομεύει τις προσπάθειες του ΙΜΟ να εισαγάγει παγκόσμιες λύσεις που εξασφαλίζουν ισότιμους όρους ανταγωνισμού σε παγκόσμιο επίπεδο».
Τα δικαιώματα ρύπων
Από χθες, πάντως τα πλοία που επισκέπτονται λιμένες της ΕΕ θα πρέπει να αντισταθμίζουν τις ισχύουσες εκπομπές CO2 κατά το ταξίδι τους μέσω της αγοράς ισοδύναμου αριθμού δικαιωμάτων ΕΕ (EUA).
Κάθε χρόνο, οι ναυτιλιακές εταιρείες πρέπει να αναφέρουν επαληθευμένες εκπομπές και συγκεντρωτικά στοιχεία εκπομπών που καλύπτουν τις εκπομπές του προηγούμενου έτους στην οικεία διοικητική αρχή έως τις 31 Μαρτίου του επόμενου. Τα EUA πρέπει να υποβάλλονται έως τις 30 Σεπτεμβρίου του ίδιου έτους για την κάλυψη των εκπομπών.
Για παράδειγμα, οι διαχειριστές πλοίων θα πρέπει να υποβάλουν τα δεδομένα εκπομπών του 2024 έως τις 31 Μαρτίου 2025 και να παραδώσουν τα EUAs έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2025.
Latest News
Γιατί πρέπει η Ελλάδα να δίνει χρήματα σε άλλες χώρες; Τι συζητείται στην COP29
Στην COP29 κεντρικό θέμα συζήτησης είναι και η αύξηση της οικονομικής αρωγής προς τα αναπτυσσόμενα κράτη - Παράδοξα στην νέα στρατηγική για το κλίμα
Πόσο βλαπτική για το κλίμα θα είναι η νέα τετραετία Τραμπ
Ο εκλεγμένος πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ μιλά για «πράσινη απάτη» και πιστεύει ότι είναι «φάρσα» η υπερθέρμανση του πλανήτη
Πράσινο φως στην COP29 για την παγκόσμια αγορά άνθρακα - Πώς θα μειωθούν οι εκπομπές
Γεγονός μια πρώιμη συμφωνία στην COP29, κατά την πρώτη ημέρα της διάσκεψης του ΟΗΕ που διεξάγεται στο Μπακού του Αζερμπαϊτζάν
Η σουηδική Vattenfall επενδύει 5 δισ ευρω για ΑΠΕ στη Γερμανία
Ο κύριος όγκος των επενδυσεων της σουηδικής Vattenfall στη Γερμανία κατευθύνεται στα ηλιακά πάρκα και την αποθήκευση ενέργειας
Με τρία events στη φετινή COP η ΕΔΕΥΕΠ - Ενεργειακή μετάβαση, ΥΑΠ και CCS στο επίκεντρο
Θα συζητηθούν οι διεθνείς εξελίξεις στα ενεργειακά, θα αναλυθούν βέλτιστες πρακτικές και εμπειρίες, και θα αναδειχθούν οι προκλήσεις της πράσινης μετάβασης
Εκκλήσεις για διεθνή συνεργασία και διάσωση της Συμφωνίας του Παρισιού στην COP29
Η διάσκεψη του ΟΗΕ για το κλίμα, COP29, φιλοξενείται στο Μπακού
Τι διακυβεύεται στην COP29 για το κλίμα
Κύριο ζητούμενο στις διαπραγματεύσεις της COP26 είναι η οικονομική βοήθεια προς τον αναπτυσσόμενο κόσμο που καίγεται και πνίγεται.
Πόσο σημαντική βρίσκουν την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή οι Έλληνες - Έρευνα της ΕΤΕπ
Σύμφωνα με την ΕΤΕπ, η κλιματική αλλαγή στη δεύτερη θέση μεταξύ των προκλήσεων που αντιμετωπίζει η Ελλάδα πίσω από το κόστος ζωής
Αποχωρεί από τη συμφωνία για το κλίμα και ετοιμάζει γεωτρήσεις σε φυσικά μνημεία ο Τραμπ
Ο νεοκλεγέντας πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ είχε δεσμευτεί να ξηλώσει τις περιβαλλοντικές πολιτικές του απερχόμενου Τζο Μπάιντεν
Πώς η Honda κλείνει την ψαλίδα με την Tesla - Τι κάνουν Cadillac και Chevrolet
Το νέο αμιγώς ηλεκτρικό SUV της Honda, Prologue, κερδίζει τις πιστούς και νέους πελάτες - Κάτω του 50% το μερίδιο EV της Tesla