![Διώρυγα Παναμά: Το σχέδιο των δισεκατομμυρίων για τη διάσωσή του](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/08/Canal-de-Panama1.jpg)
Περισσότερο από το 3% του παγκόσμιου εμπορίου διέρχεται από τη Διώρυγα του Παναμά που μετρά σχεδόν 110 χρόνια ζωής. Η λειτουργία της βασίζεται στο γλυκό νερό που πληρώνει τις διάφορες δεξαμενές της. Ωστόσο η περιοχή του καναλιού βιώνει μια από τις χειρότερες ξηρασίες που έχουν ποτέ καταγραφεί.
Ως εκ τούτου ο αριθμός των πλοίων που επιτρέπεται να διασχίζουν τη Διώρυγα του Παναμά σε καθημερινή βάση αναμένεται να μειωθεί περαιτέρω τους επόμενους μήνες καθώς η κλιματική αλλαγή κλονίζει όλο και περισσότερο το παγκόσμιο εμπόριο.
Με τη στάθμη του νερού να βρίσκεται έξι πόδια (1,8 μέτρα) κάτω από το κανονικό, η αρχή του καναλιού έχει επιβάλει τα αυστηρότερα όρια διελεύσεων από το 1989, όταν η διώρυγα έκλεισε καθώς οι ΗΠΑ εισέβαλαν στον Παναμά για να αποσπάσουν τον de facto ηγεμόνα τους, Manuel Noriega.
Εκτοξεύθηκε το κόστος στη Διώρυγα του Παναμά – Στα 4 εκατ. για μια διέλευση
Ορισμένα πλοία πληρώνουν εκατομμύρια δολάρια για να μπορέσουν να περάσουν πιο μπροστά στην διαρκώς αυξανόμενη ουρά, ενώ άλλοι ακολουθούν μακρύτερες, πιο δαπανηρές διαδρομές γύρω από την Αφρική ή τη Νότια Αμερική.
Οι περιορισμοί έκτοτε μειώθηκαν ελαφρά λόγω του πιο βροχερού από το αναμενόμενο Νοεμβρίου, αλλά με 24 πλοία την ημέρα το μέγιστο, ο αριθμός αυτός εξακολουθεί να είναι πολύ χαμηλότερος από την ημερήσια χωρητικότητα των 38 περίπου πριν από την ξηρασία. Κι αυτό αναμένεται να χειροτερέψει εκ νέου.
«Ως κανάλι, ως χώρα, πρέπει να λάβουμε κάποια μέτρα γιατί δεν είναι αποδεκτό», δήλωσε σε συνέντευξή του ο Έρικ Κόρδοβα, διευθυντής του τμήματος νερού στην αρχή του καναλιού. «Πρέπει να βαθμονομήσουμε ξανά το σύστημα».
Οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής
Όπως επισημαίνει το Bloomberg, τα «βάσανα» του καναλιού αντικατοπτρίζουν το πώς η κλιματική αλλαγή μεταβάλλει τις παγκόσμιες εμπορικές ροές. Η ξηρασία δημιούργησε σημεία υπερχείλισης πέρυσι στον ποταμό Μισισιπή στις ΗΠΑ και στον Ρήνο στην Ευρώπη. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, η άνοδος της στάθμης της θάλασσας αυξάνει τον κίνδυνο πλημμύρας κατά μήκος του Τάμεση. Το λιώσιμο των πάγων δημιουργεί νέες ναυτιλιακές διαδρομές στην Αρκτική.
Υπό κανονικές συνθήκες, η Διώρυγα του Παναμά διαχειρίζεται περίπου το 3% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου και το 46% των εμπορευματοκιβωτίων που μετακινούνται από τη Βορειοανατολική Ασία προς την Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ. Το κανάλι είναι η μεγαλύτερη πηγή εσόδων του Παναμά, φέρνοντας 4,3 δισεκατομμύρια δολάρια το 2022.
Για να επιτραπούν 24 σκάφη την ημέρα κατά τη διάρκεια της ξηρής περιόδου, το κανάλι θα απελευθερώσει νερό από τη λίμνη Alajuela, μια δευτερεύουσα δεξαμενή. Εάν οι βροχές αρχίσουν να εντείνονται τον Μάιο, το κανάλι μπορεί να αυξήσει την κυκλοφορία, σύμφωνα με την Κόρδοβα.
Αλλά αυτές είναι βραχυπρόθεσμες διορθώσεις. Μακροπρόθεσμα, η κύρια λύση για τις χρόνιες ελλείψεις νερού θα είναι το φράγμα του ποταμού Indio και στη συνέχεια η διάνοιξη μιας σήραγγας μέσω ενός βουνού για τη διοχέτευση γλυκού νερού 8 χιλιόμετρα στη λίμνη Gatún, που είναι η κύρια δεξαμενή του καναλιού.
Το έργο, μαζί με πρόσθετα μέτρα διατήρησης, θα κοστίσει περίπου 2 δισεκατομμύρια δολάρια, εκτιμά ο Κόρδοβα, προσθέτοντας ότι θα χρειαστούν τουλάχιστον έξι χρόνια για να φράξει και να γεμίσει ο χώρος. Το Σώμα Μηχανικών Στρατού των ΗΠΑ διεξάγει μελέτη σκοπιμότητας.
Η δεξαμενή του ποταμού Indio θα αύξανε την κυκλοφορία των πλοίων κατά 11 έως 15 την ημέρα, ενώ εγγυάται φρέσκο νερό για την Πόλη του Παναμά. Η χώρα θα χρειαστεί να φράξει ακόμη περισσότερους ποταμούς για να εξασφαλίσει νερό μέχρι το τέλος του αιώνα.
Αντιδράσεις
Η προώθηση της πρότασης δεν θα είναι εύκολη. Θα χρειαστεί την έγκριση του Κογκρέσου και οι χιλιάδες αγρότες και κτηνοτρόφοι των οποίων τα εδάφη θα πλημμύριζαν για τη δεξαμενή οργανώνονται ήδη για να αντιταχθούν.
Μια άλλη πιθανή παρέμβαση είναι αναμφισβήτητα πιο πειραματική. Τον Νοέμβριο, ένα μικρό αεροπλάνο της Weather Modification Inc. με έδρα τη Βόρεια Ντακότα έφτασε στον Παναμά για να δοκιμάσει τη σπορά νεφών, τη διαδικασία εμφύτευσης μεγάλων σωματιδίων αλατιού στα σύννεφα για να ενισχύσει τη συμπύκνωση που δημιουργεί βροχή.
Αλλά η σπορά νεφών έχει ως επί το πλείστον αναπτυχθεί με επιτυχία σε ξηρά κλίματα, όχι σε τροπικές χώρες όπως ο Παναμάς.
Ορισμένοι φορτωτές έχουν εκφράσει την απογοήτευσή τους που η αρχή του καναλιού δεν κινείται πιο γρήγορα για να αντιμετωπίσει τα χαμηλά επίπεδα νερού.
«Δεν έχουν προχωρήσει σημαντικά έργα υποδομής στον Παναμά για να αυξηθεί η παροχή γλυκού νερού», έγραψε ο Τζέρεμι Νίξον, διευθύνων σύμβουλος της ιαπωνικής εταιρείας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ocean Network Express Holdings Ltd., σε επιστολή του προς τον πρόεδρο του Παναμά Laurentino Cortizo Cohen, όπως αποκαλύπτει το Bloomberg. «Ελπίζουμε ειλικρινά ότι ως ONE, και εκ μέρους των πελατών μας, μπορεί να αναληφθεί κάποια επείγουσα δράση».
Το Ελ Νίνιο
Οι επιπτώσεις από την κλιματική αλλαγή, εντείνονται και από το καιρικό φαινόμενο γνωστό ως El Niño, το οποίο έχει φέρει ξηρές συνθήκες στον Παναμά και αναμένεται να διαρκέσει τουλάχιστον μέχρι τον Μάρτιο στο βόρειο ημισφαίριο. Η λίμνη Gatún αποστραγγίζεται γρηγορότερα κατά τις έντονες ξηρές περιόδους και η άνοδος της θερμοκρασίας επιταχύνει την εξάτμιση.
Η περσινή χρονιά ήταν «εντελώς διαφορετική από τις άλλες», δήλωσε ο Gabriel Alemán, επικεφαλής της Ένωσης Πιλότων της Διώρυγας του Παναμά. Οδηγεί τα πλοία μέσα από το κανάλι για περισσότερα από 30 χρόνια. «Δεν έχουμε φτάσει στο απόγειο του αντίκτυπου».
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Ερυθρά Θάλασσα: Νέα πλήγματα Χούθι – Και ελληνικό πλοίο μεταξύ των στόχων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/01/Houthi-2-768x432-1-600x338.jpg)
Νέα πλήγματα Χούθι - Και ελληνικό πλοίο μεταξύ των στόχων
Το ελληνικό πλοίο υπέστη μικρές ζημιές στην αριστερή πλευρά, χωρίς να αναφερθούν θύματα, ενημέρωσε η εταιρεία
![Cosco: Εξακολουθεί να «χάνει» containers ο Πειραιάς](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/olp1-600x384.jpg)
Εξακολουθεί να «χάνει» containers ο Πειραιάς
Τον Ιούνιο κατέγραψε πτώση 10,1% στη διακίνηση containers και συνολικά στο πρώτο εξάμηνο μείωση 12,9%
![Νέες ναυπηγήσεις: Ακριβή υπόθεση η ανανέωση του στόλου](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/01/shipyard-1280x902-600x423.jpeg)
Ακριβή υπόθεση η ανανέωση του στόλου
Σημαντική αύξηση του κόστους ναυπήγησης των πλοίων, που έφτασε στα επίπεδα του 2008, έτος καταγραφής ιστορικού ρεκόρ
![Ναυτιλία: Ποιοτική η ελληνική σημαία για την Αμερικανική Ακτοφυλακή](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/01/ellinika-ploia-1280x850-1-600x398.jpg)
Ποιοτική η ελληνική σημαία για την Αμερικανική Ακτοφυλακή
Η απόφαση της Αμερικανικής Ακτοφυλακής για την ανανέωση της συμμετοχής της χώρας μας στην Πρωτοβουλία QUALSHIP 21 για το 2024-2025
![Βραβεία Ευκράντη: Στην Capital Gas το βραβείο Τεχνολογικής Καινοτομίας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/Ef240709_2167a-600x400.jpg)
Βραβεία Ευκράντη: Στην Capital Gas το βραβείο Τεχνολογικής Καινοτομίας
Στην τελετή απονομής παρευρέθηκαν εκπρόσωποι της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας του τόπου, καθώς και εκλεκτά μέλη της ελληνικής ναυτιλιακής οικογένειας
![Ερυθρά Θάλασσα: Εμπορικό πλοίο ανέφερε εκρήξεις δυτικά από τη Μόχα της Υεμένης](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/w12-64120w2481804w16105958w15233420w18144811w17101426-600x338.jpg)
Εμπορικό πλοίο ανέφερε εκρήξεις δυτικά από τη Μόχα της Υεμένης
«Πύραυλος» έπεσε στο νερό και δεύτερος εξερράγη στον αέρα, ενημέρωσε το πλήρωμα του εμπορικού σκάφους την Ambrey
![Άγιος Κωνσταντίνος: Περίμεναν κρουαζιερόπλοια στο νέο λιμάνι, έχασαν και την ακτοπλοϊκή σύνδεση](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/agios-konstantinos-600x464.jpg)
Απέκτησαν λιμάνι, περίμεναν κρουαζιερόπλοια αλλά έμειναν και από πλοίο… - Τι συμβαίνει στον Άγιο Κωνσταντίνο
Ο Άγιος Κωνσταντίνος της Φθιώτιδας έμεινε χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση με τις Σποράδες, αν και το λιμάνι εγκαινιάστηκε μόλις το 2023
![Λιμάνια: Πρόκληση η ηλεκτροδότηση των πλοίων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/limani-irakleio-600x300.jpg)
Πρόκληση η ηλεκτροδότηση των πλοίων στα λιμάνια
Θα πρέπει να έχει εγκατασταθεί το 2030 σε δέκα τουλάχιστον ελληνικούς λιμενικούς οργανισμούς
![ΠΑΣΟΚ για ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Έως και 60% υψηλότερες τιμές από αντίστοιχες διαδρομές στη Βόρεια Ευρώπη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/aktoploia-600x375.jpg)
ΠΑΣΟΚ για ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Έως και 60% υψηλότερες τιμές από αντίστοιχες διαδρομές στη Β. Ευρώπη
Το δυσθεώρητο κόστος στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια φέρνει στη Βουλή το ΠΑΣΟΚ, με ερώτηση προς τους υπουργούς Χρ. Στυλιανίδη και Τ. Θεοδωρικάκο
![Ναυτιλία: Πάνω από 720 ελληνόκτητα πλοία στον ιταλικό νηογνώμονα RINA](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/tanker-600x338.jpg)
Πάνω από 720 ελληνόκτητα πλοία στον ιταλικό νηογνώμονα RINA
Ο ελληνόκτητος στόλος που είναι ταξινομημένος στον Ιταλικό Νηογνώμονα RINA διπλασίασε το μέγεθός του από το 2021 έως το 2023