![Υπουργείο Μεταφορών: Έξι αλήθειες για τον νέο Κανονισμό Δικαιωμάτων των Επιβατών στα ΜΜΜ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/01/29569306_20171025_stefanou_metro_007_1514880701134.jpg)
«Από την πρώτη στιγμή το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει ξεκαθαρίσει ότι η προσβασιμότητα των πολιτών στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα. Ο νέος Κανονισμός Δικαιωμάτων των Επιβατών, ο οποίος τέθηκε σε ισχύ από το τέλος του 2023 ουσιαστικά κινείται προς αυτή την κατεύθυνση. Παρ’ όλα αυτά, ο ΣΥΡΙΖΑ συνεχίζοντας την παράδοση των ψεμάτων που μας έχει συνηθίσει, επιμένει στην τοξικότητα και την υιοθέτηση των fake news», αναφέρει σε ανακοίνωσή του το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών.
Σύμφωνα την ανακοίνωση, η πραγματικότητα, όμως, είναι εντελώς διαφορετική:
Αλήθεια 1η
Ο νέος Κανονισμός, όσον αφορά στα δικαιώματα των επιβατών, ορίζει ότι κάθε πολίτης, και ιδιαίτερα τα άτομα με αναπηρία ή άτομα με μειωμένη κινητικότητα, δικαιούνται να επιβιβαστούν, χωρίς καμία άμεση ή έμμεση διάκριση, στα δημόσια οδικά μέσα μεταφοράς (Λεωφορεία, Τρόλεϊ) και μέσα σταθερής τροχιάς (Μετρό και Τραμ), καταβάλλοντας το εκ της νομοθεσίας οριζόμενο, ανά κατηγορία μεταφορικού μέσου, κόμιστρο. Κατ’ εξαίρεση, και προκειμένου οι μεταφορείς να συμμορφωθούν προς τις ισχύουσες απαιτήσεις ασφαλείας που ορίζει το διεθνές, ενωσιακό ή εθνικό δίκαιο και τις απαιτήσεις υγείας και ασφαλείας που ορίζουν οι αρμόδιες αρχές ή στις περιπτώσεις όπου ο σχεδιασμός του οχήματος ή η υποδομή, συμπεριλαμβανομένων των στάσεων λεωφορείων και των τερματικών σταθμών ή χώρων αφετηρίας, καθιστά αδύνατη την επιβίβαση, αποβίβαση ή μεταφορά του ατόμου με αναπηρία κατά τρόπο ασφαλή και λειτουργικά εφικτό, επιτρέπεται να αρνούνται να δεχθούν κράτηση, να εκδώσουν ή να παράσχουν κατ’ άλλο τρόπο εισιτήριο σε, ή να επιβιβάσουν άτομα λόγω αναπηρίας ή μειωμένης κινητικότητας.
Αλήθεια 2η
Περαιτέρω, όσον αφορά στις ειδικότερες υποχρεώσεις των μεταφορέων, προβλέπεται ότι οι μεταφορείς που εκτελούν τακτικές αστικές μεταφορές με οδικά μέσα μεταφοράς και μέσα σταθερής τροχιάς (Μετρό, Τραμ) υποχρεούνται να εξυπηρετούν άτομα με αναπηρία και άτομα με μειωμένη κινητικότητα, λαμβάνοντας μέτρα που διασφαλίζουν την προσβασιμότητα στα συγκοινωνιακά μέσα ατόμων με αναπηρία και μειωμένη κινητικότητα και γενικά όσων χρειάζονται βοήθεια (π.χ. γυναίκες σε κατάσταση εγκυμοσύνης, ανάπηροι, υπερήλικες, μικρά παιδιά) και να ενθαρρύνουν τη χρήση των Αστικών Συγκοινωνιών από τα άτομα αυτά. Επίσης, υποχρεούνται να μεριμνούν για λειτουργία των υποδομών του δικτύου και των εγκαταστάσεων υποδοχής κοινού, ώστε να είναι εφικτή η προσβασιμότητα από άτομα με αναπηρία, μειωμένη κινητικότητα και χρήζοντα βοηθείας (π.χ. γυναίκες σε κατάσταση εγκυμοσύνης, ανάπηροι, υπερήλικες, μικρά παιδιά) και να ενημερώνουν το κοινό όταν δεν είναι δυνατή η επιβίβαση/αποβίβαση/μετακίνηση του ατόμου με αναπηρία ή μειωμένη κινητικότητα κατά τρόπο ασφαλή και λειτουργικά εφικτό. Πέρα από τα παραπάνω, οι μεταφορείς φροντίζουν για τη σήμανση θέσεων εντός των οχημάτων και βαγονιών για τα παραπάνω άτομα, μεριμνούν ώστε τα άτομα αυτά να συμμορφώνονται με τις ισχύουσες απαιτήσεις ασφαλείας που ορίζει το διεθνές, ευρωπαϊκό ή εθνικό δίκαιο ή τις απαιτήσεις υγείας και ασφάλειας που ορίζουν οι αρμόδιες αρχές και θεσπίζουν οδηγίες και διαδικασίες κατάρτισης του προσωπικού που έχει άμεση επαφή με το επιβατικό κοινό για την ευαισθητοποίηση σε θέματα αναπηρίας, όπως περιγράφεται στο οικείο Παράρτημα του Κανονισμού.
Όσον αφορά ειδικά στις υποχρεώσεις των μεταφορέων στις τακτικές υπεραστικές και διεθνείς γραμμές, καθώς και στις έκτακτες εθνικές και διεθνείς γραμμές με οδικά μέσα μεταφοράς ο νέος Κανονισμός προβλέπει ότι οι εν λόγω μεταφορείς και τα όργανα αυτών δεν αρνούνται να δεχθούν κράτηση, να εκδώσουν ή να παράσχουν κατ’ άλλο τρόπο εισιτήριο σε, ή να επιβιβάσουν χωρίς επιπλέον κράτηση άτομα λόγω αναπηρίας ή μειωμένης κινητικότητας. Κατ’ εξαίρεση μόνο προβλέπεται δυνατότητα άρνησης της κράτησης, έκδοσης ή παροχής κατ’ άλλο τρόπο εισιτηρίου ή της επιβίβασης Ατόμου με Αναπηρία ή μειωμένης κινητικότητας, μόνο για συμμόρφωση προς τις ισχύουσες απαιτήσεις ασφαλείας που ορίζει το διεθνές, ενωσιακό ή εθνικό δίκαιο, ή τις απαιτήσεις υγείας και ασφαλείας που ορίζουν οι αρμόδιες αρχές και όταν ο σχεδιασμός του οχήματος ή η υποδομή, συμπεριλαμβανομένων των στάσεων λεωφορείων και των τερματικών σταθμών, καθιστά αδύνατο να πραγματοποιηθεί η επιβίβαση και η μεταφορά του κατά τρόπο ασφαλή και λειτουργικά εφικτό.
Με άλλα λόγια, ο νέος Κανονισμός φροντίζει ώστε να μην τεθεί σε κίνδυνο η ασφάλεια των επιβατών και δη των ατόμων με αναπηρία ή με μειωμένη κινητικότητα. Στην περίπτωση αυτή, κάτι που παραλείπει να αναφέρει ο ΣΥΡΙΖΑ, προβλέπεται ότι το πρόσωπο αυτό και κάθε άτομο που το συνοδεύει έχει δικαίωμα να επιλέξει: α) επιστροφή των χρημάτων που κατεβλήθησαν για το εισιτήριο β) παροχή δωρεάν μεταφοράς ατόμου συνοδείας της επιλογής του ατόμου με αναπηρία το οποίο θα του παρέχει τη συνδρομή που χρειάζεται!
Αλήθεια 3η
Οι προβλέψεις του Νέου Κανονισμού εναρμονίζονται πλήρως με αυτές του ευρωπαϊκού Κανονισμού (ΕΕ) 181/2011. Συγκεκριμένα το άρθρο 10 του Ευρωπαϊκού Κανονισμού αναφέρει: «Παρά τις διατάξεις του άρθρου 9 παράγραφος 1, οι μεταφορείς, οι ταξιδιωτικοί πράκτορες και οι διοργανωτές ταξιδίων μπορούν να αρνούνται να δεχθούν κράτηση, να εκδώσουν ή να παράσχουν κατ’ άλλο τρόπο εισιτήριο σε, ή να επιβιβάσουν, άτομα λόγω αναπηρίας ή μειωμένης κινητικότητας: α) για να συμμορφωθούν προς τις ισχύουσες απαιτήσεις ασφαλείας που ορίζει το διεθνές, ενωσιακό ή εθνικό δίκαιο, ή τις απαιτήσεις υγείας και ασφαλείας που ορίζουν οι αρμόδιες αρχές· β) όταν ο σχεδιασμός του οχήματος ή η υποδομή, συμπεριλαμβανομένων των στάσεων λεωφορείων και των τερματικών σταθμών, καθιστά αδύνατο να πραγματοποιηθεί η επιβίβαση, η αποβίβαση ή η μεταφορά του ατόμου με αναπηρία ή με μειωμένη κινητικότητα κατά τρόπο ασφαλή και λειτουργικά εφικτό».
Αλήθεια 4η
Αντίστοιχες προβλέψεις περιείχε και ο παλαιός Κανονισμός Επιβατών που ίσχυε από το 2015 (κατά τη διάρκεια της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ), όπου προβλεπόταν ότι κατ’ εξαίρεση επιτρέπεται άρνηση κράτησης, έκδοσης ή παροχής κατ’ άλλο τρόπο εισιτηρίου σε, ή η επιβίβαση ατόμων λόγω αναπηρίας ή μειωμένης κινητικότητα προκειμένου οι μεταφορείς να συμμορφωθούν προς τις ισχύουσες απαιτήσεις ασφαλείας που ορίζει το διεθνές, κοινοτικό ή εθνικό δίκαιο και τις απαιτήσεις υγείας και ασφαλείας που ορίζουν οι αρμόδιες αρχές ή στις περιπτώσεις όπου ο σχεδιασμός του οχήματος ή η υποδομή, συμπεριλαμβανομένων των στάσεων λεωφορείων και των τερματικών σταθμών, καθιστά αδύνατη την επιβίβαση, αποβίβαση ή μεταφορά του ατόμου με αναπηρία ή με μειωμένη κινητικότητα κατά τρόπο ασφαλή και λειτουργικά εφικτό.
Αλήθεια 5η
Ο ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζει ότι η Κυβέρνηση θα πρέπει να θεσπίσει ένα πιο αυστηρό πλαίσιο. Η αντιπολίτευση παραμένει αδιάβαστη, καθώς ο νέος Κανονισμός προβλέπει ιδιαίτερα τσουχτερές κυρώσεις. Ειδικότερα:
-για την άρνηση επιβίβασης, κράτησης, έκδοσης, παροχής εισιτηρίου σε ΑμεΑ η αποζημίωση αυξάνεται από τα 30€ στα 200€.
-για τη μη έγκαιρη και εκτός προθεσμιών απάντηση σε αναφορά – καταγγελία πολίτη για παραβίαση δικαιωμάτων η αποζημίωση αυξάνεται από 30€ σε 100€.
-το διοικητικό πρόστιμο σε περίπτωση μη καταβολής αποζημίωσης για απώλεια – φθορές σε αναπηρικό αμαξίδιο ή άλλα βοηθήματα αυξάνεται από 2.000€ σε 2.500€.
Αλήθεια 6η
Σύμφωνα με τον ΣΥΡΙΖΑ η Κυβέρνηση αδιαφορεί για τα προβλήματα των συμπολιτών μας. Ωστόσο, οι πρωτοβουλίες του Υπουργείου Υποδομών αποδομούν πλήρως τα επιχειρήματα της αντιπολίτευσης. Ενδεικτικά, πριν από λίγες ημέρες χορηγήθηκε ποσό 11.772.000 εκατ. ευρώ για την κάλυψη των μετακινήσεων Ατόμων με Αναπηρίες (ΑμεΑ), καθώς και πολύτεκνων οικογενειών στα ΚΤΕΛ, με μειωμένο κόμιστρο.
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, παρά τα fake news της αντιπολίτευσης, θα συνεχίσει να εργάζεται για την απρόσκοπτη, την ασφαλή και την ίση μεταχείριση όλων των πολιτών στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Αποτελεί, άλλωστε, βασική μας προτεραιότητα η βελτίωση της καθημερινότητας των Ατόμων με Αναπηρία, ειδικά όσον αφορά στην προσβασιμότητα, πάντα σε συνεργασία με τους αντίστοιχους Συλλόγους και Φορείς που τους εκπροσωπούν.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Νέα Οδός: Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στον Αθηνών-Θεσσαλονίκης](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/nea-odos1-600x399.jpg)
Ερχονται κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στον Αθηνών-Θεσσαλονίκης
Από Τετάρτη 12 Φεβρουαρίου έως και την Πέμπτη 27 Φεβρουαρίου - Πώς θα διεξάγεται η κυκλοφορία
![Σαντορίνη – Σεισμοί: Νέα ανάρτηση Τσελέντη μετά τα 5,3 Ρίχτερ – «Έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας…»](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/tseln-600x390.jpg)
Νέα ανάρτηση Τσελέντη – «Έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας…»
«Δυστυχώς με τη πρόσφατη σεισμική δράση στη Σαντορίνη, αντί να ξεστομίζουμε αλήθειες φτύνουμε σιωπές» τονίζει ο Άκης Τσελέντης. Τι λέει για τη σεισμική δραστηριότητα στη Σαντορίνη μετά τα 5,3 Ρίχτερ
![Εθνικό Συμβούλιο Εξωτερικής Πολιτικής: Συγκαλείται την Τρίτη – Ποιο είναι το κεντρικό θέμα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/T2212-600x400.jpg)
Συγκαλείται την Τρίτη το Εθνικό Συμβούλιο Εξωτερικής Πολιτικής - Το κεντρικό θέμα
Σήμερα, Τρίτη, θα συγκληθεί το Εθνικό Συμβούλιο Εξωτερικής Πολιτικής υπό την προεδρία του υπουργού Εξωτερικών, Γιώργου Γεραπετρίτη
![Ισχυρός σεισμός 5,3 Ρίχτερ στη Σαντορίνη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/santor-600x400.jpeg)
Ισχυρός σεισμός 5,3 Ρίχτερ στη Σαντορίνη - Αισθητός στην Αθήνα
Ισχυρός σεισμός 5,3 Ρίχτερ ανοιχτά της Σαντορίνης έγινε αισθητός στην Αθήνα. Πρόκειται για τον μεγαλύτερο σεισμό που έχει σημειωθεί τις τελευταίες μέρες στην περιοχή.
![ΕΚΠΑ: Πάνω από 12.800 σεισμοί σε Σαντορίνη και Αμοργό](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/photo_2025-02-03_14-47-12-2-2-1200x900-1-600x450.jpg)
ΕΚΠΑ: Πάνω από 12.800 σεισμοί σε Σαντορίνη και Αμοργό
Που υπάρχουν κατολισθήσεις
![Καιρός: Τσουχτερό το κρύο την Δευτέρα – Πού θα σημειωθούν βροχές](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/10/krio-600x363-1.jpg)
Τσουχτερό το κρύο την Δευτέρα – Πού θα σημειωθούν βροχές
Χαμηλή θα παραμείνει η θερμοκρασία και την Δευτέρα, ενώ σε λίγες περιοχές θα σημειωθούν βροχές και χιονοπτώσεις
![Σαντορίνη: Τι δείχνουν οι μετρήσεις στο υπέδαφος της περιοχής](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/photo_2025-02-03_14-47-12-2-2-1200x900-1-600x450.jpg)
Τι δείχνουν οι μετρήσεις στο υπέδαφος της Σαντορίνης
Η Σαντορίνη στο επίκεντρο των ερευνών. Δορυφορικές παρατηρήσεις GNSS σε περίπου 20 τριγωνομετρικά σημεία.
![Αποκάλυψη in: Eρευνα καμερών για την επιβατική αμαξοστοιχία στα Τέμπη «έδειξε» το εμπορικό τρένο στις σήραγγες πριν την τραγωδία](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/tempi-1-1200x675-1-2-600x338.jpg)
Αποκάλυψη in: Eρευνα καμερών για την επιβατική αμαξοστοιχία στα Τέμπη «έδειξε» το εμπορικό τρένο στις σήραγγες πριν την τραγωδία
Οι εξηγήσεις της εταιρείας ασφαλείας του ΟΣΕ για τον τρόπο ανεύρεσης μετά από δύο χρόνια του χαμένου υλικού - Οι απορίες, οι περαιτέρω έρευνες και τι δεν αλλάζει για το παράνομο φορτίο.
![ΕΚΠΑ: Πάνω από 11.700 σεισμοί από τις 26 Ιανουαρίου στις Κυκλάδες – Σταδιακή μείωση των δονήσεων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/santori-scaled-e1738867459430-600x393.jpeg)
ΕΚΠΑ: Πάνω από 11.700 σεισμοί από τις 26 Ιανουαρίου στις Κυκλάδες – Σταδιακή μείωση των δονήσεων
Οι επιστήμονες του ΕΚΠΑ μελέτησαν τα δεδομένα από τις 26 Ιανουαρίου έως τις 7 Φεβρουαρίου – Τι αναφέρουν για τη σεισμική ακολουθία στις Κυκλάδες
![Λάρισα: Παραμένει ταμπουρωμένος ο δράστης του διπλού φονικού – Σε εξέλιξη οι διαπραγματεύσεις](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/19700309_20141014_XALKIO_105_1498130175762-600x396.jpg)
Λάρισα: Παραμένει ταμπουρωμένος ο δράστης του διπλού φονικού – Σε εξέλιξη οι διαπραγματεύσεις
Σε εξέλιξη είναι οι διαπραγματεύσεις με τον δράστη του διπλού φονικού στη Λάρισα, καθώς παραμένει ταμπουρωμένος στο κατάστημά του