Οι βραχυπρόθεσμες τιμές για τις μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων μεταξύ Ασίας, Ευρώπης και ΗΠΑ αυξάνονται λόγω της μειωμένης χωρητικότητας που προκαλείται από τις συνεχιζόμενες απειλές για τα φορτηγά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα.
Η τιμή spot για την αποστολή εμπορευμάτων σε ένα κοντέινερ 40 ποδιών από την Ασία στη Βόρεια Ευρώπη ξεπερνά τώρα τα 4.000 δολάρια, μια τιμή αυξημένη κατά 173% σε σχέση με την περίοδο πριν από τις εκτροπές των δρομολογίων στα μέσα Δεκεμβρίου, μετά τις επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα, όπως αναφέρει σε δημοσίευσή της η Freightos.com, μια πλατφόρμα κρατήσεων και πληρωμών φορτίου.
Ναυτιλία: Δεκαοκτώ εταιρείες αποφεύγουν ήδη την Ερυθρά Θάλασσα
Το κόστος για τα αγαθά από την Ασία προς τη Μεσόγειο αυξήθηκε στα 5.175 δολάρια, σύμφωνα με την Freightos, που επισημαίνει ότι ορισμένες ναυτιλιακές έχουν ανακοινώσει τιμές άνω των 6.000 δολαρίων για αυτή τη διαδρομή από τα μέσα Ιανουαρίου. Οι τιμές για αποστολές από την Ασία στην Ανατολική Ακτή της Βόρειας Αμερικής έχουν αυξηθεί κατά 55%, στα 3.900 δολάρια, για ένα κοντέινερ 40 ποδιών.
Οι υπηρεσίες από την Ασία προς τη Βόρεια Ευρώπη και τη Μεσόγειο κοστίζουν και αμφότερες περισσότερο από το διπλάσιο του κόστους που είχαν τον Ιανουάριο του 2019, αλλά εξακολουθούν να είναι πολύ κάτω από το ύψος – ρεκόρ που καταγράφηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, δήλωσε ο Judah Levine, επικεφαλής ερευνών στη Freightos.
Η εκτίναξη των τιμών είναι μέρος των επιπτώσεων από την επιβράδυνση της κυκλοφορίας στη Διώρυγα του Σουέζ, η οποία μειώθηκε κατά περισσότερο από 25% τις τελευταίες ημέρες, καθώς τα πλοία ακολουθούν μακρύτερες διαδρομές για να αποφύγουν πυραυλικές επιθέσεις από τους μαχητές Χούθι της Υεμένης που υποστηρίζονται από το Ιράν. Οι Χούθι έχουν δηλώσει ότι θα καταδιώκουν κάθε σκάφος που έχει σχέση με το Ισραήλ, αν και πολλές από τις επιθέσεις που έχουν εκδηλωθεί είναι και σε πλοία εκτός ισραηλινών συμφερόντων.
Οι ναυτιλιακές εταιρείες αυξάνουν τις τιμές τους όταν αυξάνεται η χωρητικότητα και προσθέτουν επιπλέον χρεώσεις για τον πρόσθετο χρόνο που απαιτείται για την παράδοση των εμπορευμάτων και σε περιόδους με μεγαλύτερη κίνηση από το κανονικό του έτους.
Φόβοι για ευρύτερη ανάφλεξη μετά την έκρηξη στο Ιράν
Εν τω μεταξύ, οι εκρήξεις κοντά στον τάφο του Ιρανού διοικητή Κασέμ Σουλεϊμανί, που οδήγησαν στον θάνατο πάνω από 100 ανθρώπους, απειλούν να διευρύνουν τη σύγκρουση στη Μέση Ανατολή, με την Τεχεράνη να δηλώνει ότι οι επιθέσεις έγιναν για να τιμωρήσουν τη στάση της εναντίον του Ισραήλ, αν και οι ΗΠΑ δήλωσαν ότι τόσοι οι ίδιες ότι και το Ισραήλ δεν έχουν σχέση με την επίθεση.
So far, 103 civilians have been killed and more than 141 injured in the terror attack. Iran is bleeding..
Prayers from Pakistan 💔#Iran#BreakingNews pic.twitter.com/ihLFehUsEC— ~زہراء~ (@ghadiri72) January 3, 2024
«Αυτό δεν συμβαίνει πλέον ούτε κατά τη διάρκεια της ηρεμίας των εορτών – η ζήτηση μπορεί να αυξάνεται καθώς οι αποστολείς αρχίζουν να αυξάνουν τους όγκους για να καλύψουν μεγαλύτερους χρόνους διέλευσης και προετοιμάζονται για τις διακοπές της κινεζικής Πρωτοχρονιάς στις αρχές Φεβρουαρίου», δήλωσε ο Levine.
Τις 10 ημέρες έως τις 2 Ιανουαρίου, ο αριθμός των διελεύσεων από το Σουέζ μειώθηκε κατά 28% σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύθηκαν την Τετάρτη από την πλατφόρμα PortWatch του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου. Αυτό σημαίνει 3,1% του παγκόσμιου εμπορίου που εκτρέπεται μακριά από την Ερυθρά Θάλασσα, σύμφωνα με τα στοιχεία.
Το ΔΝΤ χαρακτήρισε την Ερυθρά Θάλασσα «συστημικά σημαντική» ναυτιλιακή λωρίδα που διαχειρίζεται περισσότερες από 19.000 διελεύσεις πλοίων ετησίως. Μειωμένη κίνηση έχει παρατηρηθεί από τις 16 Δεκεμβρίου.
Τιμές spot
Για τους ιδιοκτήτες φορτίου που βλέπουν το κόστος ναύλων τους να αυξάνεται, ο κίνδυνος είναι ότι οι τιμές spot θα παραμείνουν υψηλές και θα τους αφήσουν με λιγότερη μόχλευση όταν διαπραγματεύονται τις τιμές σε μακροπρόθεσμα συμβόλαια, τα οποία συνήθως λαμβάνουν χώρα μεταξύ Μαρτίου και Μαΐου. Οι περισσότερες θαλάσσιες μεταφορές κινούνται με τιμές που ορίζονται σε αυτές τις συμβάσεις.
Οι αγορές πετρελαιοφόρων κινούνται επίσης ανοδικά, σύμφωνα με τον ναυλομεσίτη Braemar σε μια έκθεση έρευνας, κυρίως για πλοία που μεταφέρουν διυλισμένα καύσιμα όπως βενζίνη και ντίζελ. Οι τιμές για πλοία που μεταφέρουν διυλισμένα καύσιμα από τη Μεσόγειο στην Ιαπωνία μέσω της Διώρυγας του Σουέζ έχουν αυξηθεί από περίπου 8.000 δολάρια την ημέρα στις αρχές Δεκεμβρίου, σε 26.000 δολάρια αυτήν την εβδομάδα.
«Οποιαδήποτε διαδρομή που περιλαμβάνει την Ερυθρά Θάλασσα είναι κόκκινη», είπαν οι αναλυτές της Braemar.
Latest News
Πώς η ΑΙ αυξάνει την χρήση του φυσικού αερίου
Οι κλιματικοί στόχοι κινδυνεύουν καθώς η Big Tech στρέφεται στο φυσικό αέριο για να τροφοδοτήσει τη ζήτηση ενέργειας
Οι θεριακλήδες της Κίνας και τα φορολογικά έσοδα του Σι Τζινπίνγκ
Το 7% των εσόδων της κεντρικής κυβέρνησης προέρχονται από την φορολόγηση της China National Tobacco Corporation, η οποία κατέχει το μονοπώλιο καπνού
Οι «χρησμοί» του πανίσχυρου CEO της BofA για το 2025 - Τραμπ, τράπεζες και κλίμα
Ο CEO της BofA, Μπράιαν Μόινιχαν, έχει αναδειχθεί σε μια ήρεμη δύναμη της Wall Street
Γιατί η ισορροπία δυνάμεων στην αγορά εργασίας γέρνει και πάλι προς τα αφεντικά
Με την αγορά εργασίας λιγότερο σφιχτή, οι εργαζόμενοι αντιμετωπίζουν εντολές επιστροφής στο γραφείο, μικρότερα μπόνους και όχι άλλες ημέρες ασθενείας για κατοικίδια
Μια νέα Berkshire Hathaway του Warren Buffett θέλει να «χτίσει» ο Bill Ackman
Πολλοί οπαδοί του Ackman περίμεναν εδώ και καιρό ότι είτε θα συγχωνεύσει το hedge fund του με την Howard Hughes ή απλώς θα το αποκτήσει
Ο νέος πονοκέφαλος στις αεροπορικές εταιρείες - Ψάχνουν και δεν βρίσκουν αεροπλάνα
Έρευνα της PwC αποκαλύπτει ότι η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια ξεπερνά τη δυνατότητα των αερομεταφορέων να αυξήσουν τον στόλο τους
Τραμπ: Ανακοίνωσε την δημιουργία ειδικής υπηρεσίας για τη συλλογή δασμών
Η ανάρτηση του Ντόναλντ Τραμπ στο Truth Social
Jack Daniel's: Ο λόγος που απολύει 600 εργαζόμενους
Τα σχέδια για απολύσεις του παραγωγού ουίσκι έρχονται λίγες ημέρες μετα την «σύσταση» του Γενικού Χειρουργού των ΗΠΑ ότι τα αλκοολούχα θα πρέπει να φέρουν προειδοποίηση για τους κινδύνους καρκίνου
«Παγώνουν» οι εξαγωγές πετρελαίου στην Αρκτική, απο τη Ρωσία, μετά τις νέες κυρώσεις των ΗΠΑ
Προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα για τις ποσότητες πετρελαίου που παράγει η Ρωσία στις εγκαταστάσεις κοντά στον αρκτικό κύκλο
ΕΚΤ προς τράπεζες: Βελτιωθείτε στην διαχείριση γεωπολιτικών κινδύνων
Η ΕΚΤ καλεί τις ευρωπαϊκές τράπεζες να βελτιώσουν την ανθεκτικότητά τους σε γεωπολιτικά σοκ