Ένας εξαιρετικός μάνατζερ, εκτός από τα διοικητικά και οργανωτικά του χαρίσματα, πρέπει να ξεχωρίζει με ηγετικό προφίλ. Μερικές φορές, είναι το μόνο στοιχείο που κάνει τη διαφορά στο να υπάρχει μια ομάδα με κίνητρα και επομένως να πετύχει στα πρότζεκτ της.
Ανάγκη ποσοτικών εργαλείων για την εκτίμηση των τροχαίων
Είναι δυνατό να βγει το χάρισμα από τα βάθη της προσωπικότητας του κάθε μάνατζερ κατά παραγγελία; Είναι αλήθεια ότι ο καθένας μπορεί να γίνει ηγέτης; Και πάνω από όλα: ποιες δεξιότητες πρέπει να αναπτύξει για να γίνει crowd leader στον κόσμο του μάνατζμεντ;
Σύμφωνα με τον ειδικό του χαρίσματος John Antonakis, το χάρισμα είναι μια διαδικασία επικοινωνίας που μεταδίδει ορισμένες πληροφορίες βασισμένες σε αξίες, σύμβολα, συναισθήματα. Τα οποία επηρεάζουν τους παρατηρητές και τη συμπεριφορά τους. Για δεκαετίες, οι ψυχολόγοι του μάνατζμεντ έκαναν μεγάλο λάθος χρησιμοποιώντας ερωτηματολόγια για τη μέτρηση του χαρίσματος.
Χαρισματικές τεχνικές
Ο J. Antonakis χρησιμοποιεί υπολογιστές που αναλύουν ομιλίες γιατί σε αντίθεση με τους ερωτηθέντες, οι μηχανές δεν ενδιαφέρονται αν είσαι άσχημος ή όχι, αν είσαι άνθρωπος ή όχι. Αναλύουν το κείμενο. Και αυτός είναι ένας τρόπος να μετρηθεί αντικειμενικά το χάρισμα. Ο συγγραφέας εντόπισε δώδεκα χαρισματικές τεχνικές ηγεσίας, εννέα λεκτικές και τρεις μη λεκτικές. Στην πρώτη κατηγορία, βρίσκουμε αναλογίες, ανέκδοτα ή ακόμη και μεταφορές που ο Αριστοτέλης είπε ότι ήταν το σημάδι της ιδιοφυίας. Άλλη μια βασική τεχνική: αντίθεση που χρησιμοποίησε ο John F. Kennedy στην εναρκτήρια ομιλία του το 1961, «μη ρωτάς τί μπορεί να κάνει η χώρα σου για σένα, ρώτα τί μπορείς να κάνεις εσύ για τη χώρα σου». Για τις τρεις τεχνικές μη λεκτικές, όπως οι χειρονομίες, οι εκφράσεις του προσώπου και η διαμόρφωση της φωνής μετρούν επίσης, αλλά δεν πρέπει να υπερεκτιμώνται, αναφέρει ο συγγραφέας, το περιεχόμενο της ομιλίας είναι πιο σημαντικό. Το μη λεκτικό είναι λίγο σαν το γλάσο σε μια τούρτα: είναι ωραίο αλλά δεν το τρως.
Αλλά τότε, είμαστε όλοι ίσοι όταν πρόκειται για χάρισμα; Ο κοινωνιολόγος Max Weber υιοθέτησε την έννοια της «θεϊκής καταγωγής» περιγράφοντάς την ως μια αλχημική δύναμη που κάποιοι έχουν και άλλοι όχι. Μετά από αυτόν πολλά έχουν γραφτεί για το χάρισμα και ενισχύουν την ιδέα ότι είναι ένα μυστικιστικό δώρο χωρίς ποτέ να προσπαθήσουμε να ορίσουμε την έννοια ούτε να τη μετρήσουμε.
Συμπερασματικά, το χάρισμα συνδέεται με τη νοημοσύνη και επίσης με το μαθησιακό περιβάλλον. ΤΟ χάρισμα στα χέρια ενός ατόμου που δεν είναι ειδικός είναι επικίνδυνο. Ο J. Antonakis αναφέρει την περίπτωση του Trump, ο οποίος δεν ήξερε γιατί πράγμα μιλούσε όταν εκλέχθηκε το 2016.
Σε επόμενο άρθρο θα δείξουμε τη χρησιμότητα του χαρίσματος στην επιχείρηση και πώς αναπτύσσεται.
Ο Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης είναι Καθηγητής Ακαδημαϊκός
Latest News
Η αβεβαιότητα σε M&A δεν επιβραδύνει το due diligence στο ESG - Ανάλυση KPMG
Περισσότεροι από τους μισούς dealmakers αναμένουν ότι τα επόμενα δύο χρόνια το due diligence στο ESG θα εντάσσεται στις περισσότερες συναλλαγές
Πόσο έτοιμες είναι οι ελληνικές επιχειρήσεις να υποδεχθούν την AI
Ελλείψεις αλλά και δυνατότητες για την Ελλάδα αποκαλύπτει έρευνα της QuantumBlack, AI by McKinsey για τη διείσδυση της τεχνητής νοημοσύνης στις επιχειρήσεις
Περισσότεροι από 7 στους 10 εργαζόμενους νιώθουν ότι δεν αναγνωρίζεται η συνεισφορά τους
Ποιες είναι οι 10 μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι - Τι δείχνει έρευνα της Reborrn
Πόσοι εργοδότες στην Ελλάδα υιοθετούν την ΑΙ - Ποιοι είναι οι πιο δραστήριοι κλάδοι
Οι προοπτικές και οι προκλήσεις από την υιοθέτηση της τεχνητής νοημοσύνης στον εργασιακό χώρο αποτυπώνονται σε έρευνα της ManpowerGroup
Πειραματική 4ημερη εργασία εφαρμόζει η Admine
Πώς σχολιάζει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας
Ποιος κλάδος ζητά... επειγόντως εργαζόμενους - Tα εμπόδια και ο ρόλος της AI
Πρόθυμες για αυξήσεις αποδοχών δηλώνουν οι ελληνικές επιχειρήσεις - Τι αποκαύπτει έρευνα της Randstad για τις προοπτικές στην αγορά εργασίας
Οι εργαζόμενοι είναι έτοιμοι για τις αλλαγές που φέρνει η τεχνητή νοημοσύνη - Οι ηγέτες;
Ενώ βρισκόμαστε στο τρίτο έτος της «μεγάλης παραίτησης» έρευνα της PwC δείχνει τις αλλαγές στάσης εργαζομένων και ηγετών απέναντι στην τεχνητή νοημοσύνη
Η υβριδική εργασία βελτιώνει την ευεξία των εργαζομένων - Η έρευνα της IWG
Τέσσερις στους πέντε (80%) λένε ότι η ζωή τους έχει βελτιωθεί
Γιατί 4 στις 10 εταιρείες δημοσιεύουν ψεύτικες αγγελίες για εργασία
Οι διευθυντές προσλήψεων δημοσιεύουν αγγελίες για εργασία ακόμα κι αν δεν υπάρχουν κενές θέσεις
Προς αλλαγή εργοδότη πάνω από 1 στους 4 - Ποντάρουν στην ΑΙ για αύξηση μισθών [γραφήματα]
Το αποκαλύπτει για τις τάσεις στην αγορά εργασίας η έκθεση της PwC - Γιατί επικεντρώνονται στην ανάπτυξη δεξιοτήτων και στην υιοθέτηση της Τεχνητής Νοημοσύνης