![Ερυθρά Θάλασσα: Πόσο κοστίζει η κρίση στο παγκόσμιο εμπόριο- Η ανάλυση του Politico](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/12/container-ship.jpg)
Οι επιθέσεις σε εμπορικά πλοία που διέρχονται την Ερυθρά Θάλασσα από τους μαχητές Χούθι της Υεμένης έχουν κλιμακωθεί τις τελευταίες εβδομάδες στον απόηχο του πολέμου Ισραήλ-Χαμάς, με δεκάδες φορτηγά πλοία και δεξαμενόπλοια καυσίμων να στοχοποιούνται ή να αναγκάζονται να αλλάξουν διαδρομή με αποτέλεσμα να καθυστερούν στον προορισμό τους.
Και, όπως γράφει το Politico, παρόλο που έχουν αναπτυχθεί δυνάμεις υπό την ηγεσία των ΗΠΑ για την ασφάλεια στην περιοχή, ο αντίκτυπος της διογκούμενης σύγκρουσης είναι ήδη αισθητός σε αρκετούς τομείς. Ακόμη χειρότερα, καθώς το Ιράν έχει εξαγγείλει την πρόθεσή του να συνεχίσει να πιέζει το Ισραήλ, είναι πιθανό η κρίση να βρίσκεται μόλις στην αρχή της.
Ερυθρά Θάλασσα: To κόστος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων εκτινάχθηκε κατά 173%
Με τι ισοδυναμούν πρακτικά, λοιπόν, τα τεκταινόμενα στην Ερυθρά Θάλασσα;
Για τις επιχειρήσεις
Η στενή διάβαση του Μπαμπ ελ-Μαντέμπ, μεταξύ Τζιμπουτί και Υεμένης, που βρίσκεται στο επίκεντρο των επιθέσεων των Χούθι, σηματοδοτεί τη νότια είσοδο της Ερυθράς Θάλασσας – μια κρίσιμη πλωτή οδό μεταξύ Ευρώπης και Ασίας που συνδέεται με τη Διώρυγα του Σουέζ.
Υπολογίζεται ότι το 12% – 15% του παγκόσμιου εμπορίου ακολουθεί τη συγκριμένη διαδρομή, που σημαίνει ότι ένα μεγάλο μέρος όλης της κίνησης εμπορευματοκιβωτίων πραγματοποιείται από εκεί.
Οι επιθέσεις έχουν αναγκάσει τις εταιρείες να καθυστερήσουν τις αποστολές ή να εκτρέψουν τα πλοία γύρω από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας της Αφρικής — προσθέτοντας έως και δύο εβδομάδες στους χρόνους παράδοσης και δημιουργώντας πρόσθετο κόστος.
![](http://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/01/Capture-6.jpg)
Πηγή: Politico
Η Mediterranean Shipping Company, η γερμανική Hapag-Lloyd και η Maersk είναι μεταξύ των εταιρειών που θεωρούν επί του παρόντος την κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα πολύ επικίνδυνη και στις αρχές Ιανουαρίου ανακοίνωσαν ότι οι διελεύσεις τους θα σταματήσουν εντελώς.
Αυτό αναμένεται να οδηγήσει σε αυξήσεις τιμών στα τελικά προϊόντα για τους καταναλωτές τις επόμενες εβδομάδες, όπως προβλέπει ο Marco Forgione, γενικός διευθυντής στο Institute of Export & International Trade, προσθέτοντας ότι από σκωτσέζικο ουίσκι μέχρι ρούχα από την Ινδία, το Βιετνάμ, την Ταϊλάνδη και το Μπαγκλαντές, διέρχονται από το κανάλι του Σουέζ.
Ακόμη, το Ιράν, που υποστηρίζει τους Χούθι θα μπορούσε να ασκήσει πίεση στα στενά του Ορμούζ στα ανοικτά των ακτών του, μια άλλη βασική οδό διέλευσης, κλιμακώνοντας περαιτέρω τις διακοπές της εφοδιαστικής αλυσίδας. «Το Ιράν έχει ξαφνικά τη δυνατότητα να κλείσει ή τουλάχιστον να διακόψει τις δύο πιο σημαντικές ναυτιλιακές λωρίδες για την Ευρώπη», δήλωσε ο Tobias Borck, ανώτερος ερευνητής για την ασφάλεια της Μέσης Ανατολής στο Royal United Services Institute, μια δεξαμενή σκέψης με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο.
Ανησυχία για τον χειμώνα
Η Ερυθρά Θάλασσα είναι επίσης ζωτικής σημασίας οδός για τη ροή της ενέργειας – τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν μεταξύ 8% και 10% του παγκόσμιου πετρελαίου και έως και 8% του LNG διέρχονται από τα στενά κάθε χρόνο.
![](http://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/01/Capture-5.jpg)
Πηγή: Politico
Ο ενεργειακός γίγαντας BP είναι μεταξύ εκείνων που αναγκάστηκαν να αποφύγουν την πλωτή οδό και να κάνει τη διαδρομή γύρω από την Αφρική.
Οι αναλυτές προειδοποιούν ότι αυτό αυξάνει το κόστος αποστολής, ενώ οι αυξημένοι κίνδυνοι θα μπορούσαν να ανεβάσουν το κόστος ασφαλίστρων.
Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης φυσικού αερίου αυξήθηκαν 7% τον Δεκέμβριο ενώ το Brent εκτινάχθηκε 2% αυτή την εβδομάδα στη σκιά των φόβων για κλιμάκωση των συγκρούσεων.
Επιπλέον, εκφράζεται ανησυχία ότι ο ρόλος του Ιράν στην υποκίνηση σύγκρουσης στην περιοχή θα μπορούσε να οδηγήσει τη Δύση να επιβάλλουν και πάλι φραγμούς στις εξαγωγές πετρελαίου από τη χώρα. Σύμφωνα με τη Simone Tagliapietra από το think tank Bruegel των Βρυξελλών, μια νέα αντιπαράθεση θα μπορούσε να οδηγήσει σε σκληρότερη επιβολή κατά της Τεχεράνης, επιδεινώνοντας τους φόβους για την προσφορά.
Ωστόσο, ο άμεσος οικονομικός αντίκτυπος της αναταραχής στην Ερυθρά Θάλασσα αντισταθμίζεται από σημαντικές αποπληθωριστικές δυνάμεις που λειτουργούν στην ευρωπαϊκή οικονομία, γράφει το Politico. Τα υψηλότερα επιτόκια πιέζουν ήδη τη ζήτηση, ιδίως για αγαθά που εισάγονται από την Ασία. Σε όλη την Ευρώπη, οι φόροι αυξάνονται για να κλείσουν τα υπερβολικά δημοσιονομικά ελλείμματα, συμπιέζοντας ακόμη περισσότερο αυτήν τη ζήτηση.
Οι υψηλότερες τιμές του πετρελαίου είναι πιθανό να οδηγήσουν σε χαμηλότερη κατανάλωση – και να αυξήσουν την πιθανότητα ύφεσης αργότερα φέτος.
Μη βιώσιμο κόστος
Από τότε που ξεκίνησε η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, πολεμικά πλοία από τις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γαλλία χρειάστηκε επανειλημμένα να ανοίξουν πυρ εναντίον πυραύλων και drones των Χούθι στο πλαίσιο του συνασπισμού που αναπτύχθηκε για τη ασφάλεια στην περιοχή.
Η αντιπαράθεση μεταξύ των Χούθι και των δυτικών δυνάμεων αντανακλά έναν νέο τύπο πολέμου που δεν είναι βιώσιμος μακροπρόθεσμα, καθώς οι δυτικοί πρέπει να αναπτύξουν εξαιρετικά ακριβούς πυραύλους για να χτυπήσουν φθηνά drones. «Η αντιστάθμιση του κόστους δεν είναι με το μέρος μας», δήλωσε χαρακτηριστικά αξιωματούχος του υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ τον περασμένο μήνα.
Και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού, υπάρχει μια αυξανόμενη συνειδητοποίηση ότι οι ένοπλες δυνάμεις της Δύσης θα πρέπει να επανεξετάσουν τις στρατιωτικές τους προμήθειες για να αντιμετωπίσουν απειλές σε χαμηλές τιμές. Θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσουν στο μέλλον μια ευρύτερη γκάμα όπλων για να συμπεριλάβουν συστήματα αεράμυνας χαμηλού επιπέδου, φθηνά, αντί να εστιάζουν μόνο σε εξαιρετικά εξελιγμένο, προηγμένο εξοπλισμό, λένε οι ειδικοί — αλλά, για την ώρα, αναγκάστηκαν να χρησιμοποιήσουν μερικά από τα πιο ακριβά όπλα στα οπλοστάσια τους.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Golden Visa: Η Πορτογαλία επιταχύνει την διαδικασία μετά από μεγάλες καθυστερήσεις](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/02/ot_golden_visa24_1-600x352.png)
Η Πορτογαλία επιταχύνει την διαδικασία Golden Visa μετά από μεγάλες καθυστερήσεις
Η Πορτογαλία επισπεύδει τις αιτήσεις για Golden Visa μεταβαίνοντας από ένα σύστημα ψηφιακής υποβολής αιτήσεων
![Σπάνιες γαίες: Ποιες εποφθαλμιά ο Ντόναλντ Τραμπ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/08/spanies-gaies6-600x390.jpg)
Ποιες σπάνιες γαίες εποφθαλμιά ο Ντόναλντ Τραμπ
Η Κίνα πρωτοστατεί στις σπάνιες γαίες και σχεδόν μονοπωλεί την επεξεργασία τους και οι ΗΠΑ θέλουν να απεξαρτηθούν από αυτή την επίπονη δέσμευση
![Ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία: Τι ζητούν οι κατασκευαστές αυτοκινήτων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/RENAULT-600x600.jpg)
Στο «ρελαντί» η πράσινη μετάβαση - Τι ζητούν οι ευρωπαίοι αυτοκινητοβιομήχανοι
«Καλός ο στρατηγικός διάλογος, αλλα χρειαζόμαστε λύσεις γρήγορα», λένε οι εκπρόσωποι της αυτοκινητοβιομηχανίας - Oι καθυστερήσεις απειλούν επενδύσεις 250 δισ. ευρώ
![Μεξικό: Αδικαιολόγητοι οι δασμοί ΗΠΑ σε χάλυβα και αλουμίνιο](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/12/xalyvas-600x370.jpg)
Αδικαιολόγητοι οι δασμοί ΗΠΑ σε χάλυβα και αλουμίνιο λέει το Μεξικό
Το Μεξικό εισάγει περισσότερο χάλυβα από τις Ηνωμένες Πολιτείες απ' ό,τι εξάγει
![Κομισιόν: Συνάντηση φον ντερ Λάιεν με τον Αμερικανό αντιπρόεδρο Τζέι Ντι Βανς](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/von-der-leyen-vance-600x400.jpg)
Συνάντηση φον ντερ Λάιεν με τον Αμερικανό αντιπρόεδρο Τζέι Ντι Βανς
Η Πρόεδρος της Κομισιόν υπογράμμισε τη δέσμευση της ΕΕ για δίκαιες και ισορροπημένες εμπορικές σχέσεις
![Πάουελ: Σε μη βιώσιμη πορεία το έλλειμμα – Δεν βιαζόμαστε να μειώσουμε τα επιτόκια](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/πγ1-1-600x366.jpg)
Καμπανάκι Πάουελ για το έλλειμμα στις ΗΠΑ - Καμία βιασύνη για τα επιτόκια
Τι είπε ο Πάουελ, για έλλειμμα, χρέος, δασμούς και επιτόκια στην καθιερωμένη κατάθεση του στη Γερουσία
![Πορτογαλία: Εξετάζει την πώληση του 49% του εθνικού αερομεταφορέα TAP](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/01/tap-portugal-600x400.jpg)
Η Πορτογαλία εξετάζει την πώληση του 49% του εθνικού αερομεταφορέα TAP
Υπάρχουν περίπου 12 εταιρείες που ενδιαφέρονται για τον εθνικό αερομεταφορέα της Πορτογαλίας
![Σόλομον: Η Goldman είναι ανοικτή σε εξαγορές στους τομείς της διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων και πλούτου](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/06/solomon-600x400.jpg)
Σόλομον: Η Goldman είναι ανοικτή σε εξαγορές στους τομείς της διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων και πλούτου
Ο πήχης για την πραγματοποίηση μιας συμφωνίας είναι πολύ υψηλός
![Cucci: Η πτώση πωλήσεων στο τέταρτο τρίμηνο προβληματίζει τους αναλυτές](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/02/gucci-store-600x410.jpg)
Νέο πλήγμα για την Gucci - Συνεχίζεται η πτώση πωλήσεων
Τα έσοδα της Kering, στην οποία ανήκει η Gucci, ολόκληρου του έτους από δραστηριότητες του ομίλου ανήλθαν σε 2,6 δισεκατομμύρια ευρώ
![Βρετανία: Άντλησε 13 δισ. στερλίνες – Οι αγορές της πρόσφεραν 140 δισ.](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/07/ot_bonds_london11-768x450-1-600x352.png)
Το Λονδίνο ζήτησε 13 δισ. στερλίνες και οι αγορές του πρόσφεραν 140 δισ.
Η έκδοση καταρρίπτει το προηγούμενο ρεκόρ ζήτησης βρετανικών ομολόγων