Με τους αντάρτες Χούθι να επιδεικνύουν και νέα όπλα κατά των πλοίων που διέρχονται την Ερυθρά Θάλασσα, όπως τα drones επιφανείας, οι ναυτιλιακές εταιρείες εξακολουθούν να αποφεύγουν την περιοχή και οι ναύλοι κυρίως στις γραμμές Ασίας – Ευρώπης να εκτοξεύονται μέχρι και 115% σε μια εβδομάδα. Οι επενδυτές των χρηματιστηρίων πάντως βλέπουν ευκαιρίες από την εξέλιξη αυτή στις μετοχές ναυτιλιακών εταιρειών, οι οποίες καταγράφουν συνεχή άνοδο το τελευταίο διάστημα.
Οι Χούθι εκτόξευσαν στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας το πρώτο τους οπλισμένο μη επανδρωμένο σκάφος επιφανείας σύμφωνα με ανακοίνωση του πολεμικού ναυτικού των ΗΠΑ. Η μικρή θαλάσσια συσκευή που ήταν γεμάτη με εκρηκτικά εκτοξεύθηκε το πρωί της Πέμπτης, αλλά δεν βρήκε κάποιον στόχο καθώς εξερράγη σε απόσταση μερικών μιλίων από οποιοδήποτε πλοίο, πολεμικό ή εμπορικό, δήλωσε ο αντιναύαρχος Μπραντ Κούπερ, επικεφαλής των επιχειρήσεων του αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού στη Μέση Ανατολή, προσθέτοντας ότι η χρήση αυτού του όπλου προκαλεί νέες ανησυχίες.
«Στα σκαριά» η σύσταση ειδικής αποστολής της ΕΕ στην Ερυθρά Θάλασσα
Να σημειωθεί ότι αυτή ήταν η 25η επίθεση ή απόπειρα επίθεσης κατά της εμπορικής ναυτιλίας από τις 18 Νοεμβρίου που ξεκίνησε η ναυτική επιχείρηση Prosperity Guardian υπό την ηγεσία των ΗΠΑ, η οποία σχεδιάστηκε για την προστασία των πλοίων που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα.
Επιπτώσεις
Ο εκπρόσωπος του πολεμικού ναυτικού των ΗΠΑ δήλωσε στους δημοσιογράφους ότι τα πλοία που έχουν δεχθεί μέχρι τώρα επίθεση συνδέονται με 55 διαφορετικές χώρες, με βάση τη σημαία η την εθνικότητα της πλοιοκτησίας, την εθνικότητα του φορτίου και τις χώρες καταγωγής των πληρωμάτων. Οι επιπτώσεις αυτών των επιθέσεων αφορούν όλο τον κόσμο σύμφωνα με τον αμερικανό αξιωματούχο και για τον λόγο αυτόν οι επιθέσεις των Χούθι είναι διεθνές πρόβλημα που απαιτεί διεθνή λύση. Παράλληλα τα πέντε πολεμικά πλοία που βρίσκονται αυτή τη στιγμή στην επιχείρηση Prosperity Guardian έχουν καταρρίψει 19 εναέρια μη επανδρωμένα αεροσκάφη και πυραύλους και έχουν βυθίσει τρία μικρά σκάφη, πρόσθεσε.
Στο μεταξύ, σύμφωνα με την εταιρεία Kuehne+Nagel, 405 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με χωρητικότητα στα 5,56 εκατ. teu έχουν επηρεαστεί μέχρι στιγμής από την απόφαση των Χούθι να στοχεύσουν την εμπορική ναυτιλία στα ανοικτά της Υεμένης στον απόηχο του πολέμου του Ισραήλ με τη Χαμάς. Παράλληλα ο οίκος Drewry δημοσίευσε την εβδομαδιαία ανάλυσή του για την πορεία των ναύλων σύμφωνα με την οποία καταγράφεται εκτόξευση του κόστους μεταφοράς των containers από την Απω Ανατολή προς την Ευρώπη, καθώς όλο και περισσότερα πλοία επιλέγουν τον διάπλου της Αφρικής.
Το κόστος μεταφοράς ενός container από την Ασία στην Ευρώπη, στη spot αγορά, εκτινάχθηκε μέχρι και 115% μέσα σε μια εβδομάδα, στη γραμμή Σαγκάη προς το Ρότερνταμ στα 3.577 δολ. ανά container 40 ποδών (feu), ενώ λίγο χαμηλότερα (ποσοστιαία) κατά 114% εκτινάχθηκε το κόστος μεταφοράς από τη Σαγκάη στη Γένοβα (στα 4.178 δολ.). Γενικότερα ο σύνθετος δείκτης Drewry World Container Index αυξήθηκε στα 2.670 δολ. για κάθε container 40 ποδών (feu) και είναι μόλις τρία δολάρια χαμηλότερος από τον μέσο όρο της προηγούμενης δεκαετίας, ο οποίος διογκώθηκε και από τις πολύ μεγάλες αυξήσεις της περιόδου της πανδημίας. Επίσης είναι ψηλότερα κατά 88% από τον μέσο όρο του 2019 (το τελευταίο έτος πριν από την πανδημία) που κινούνταν στα 1.420 δολ. ανά feu.
Αυξημένοι ρυθμοί
Οι αναλυτές της Linerlytica, μιας εταιρείας συμβούλων με έδρα την Ασία, αναμένουν ότι οι αυξημένοι ρυθμοί θα διατηρηθούν τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο, καθώς η προσφορά χωρητικότητας θα παραμείνει περιορισμένη τις επόμενες έξι εβδομάδες.
Την ίδια στιγμή, οι μετοχές των ναυτιλιακών εταιρειών τακτικών γραμμών καταγράφουν ανοδική αντίδραση το τελευταίο διάστημα καθώς οι επενδυτές εκτιμούν ότι η αύξηση στους ναύλους θα επιφέρει βελτίωση των αποτελεσμάτων τους. Η μετοχή της Maersk από τις 10.500 δανικές κορόνες στα μέσα Δεκεμβρίου έκλεισε την προηγούμενη Παρασκευή στις 13.975 κορόνες.
Επίσης η μετοχή της Cosco από τα 5,34 δολ. Χονγκ Κονγκ στις 13 Δεκεμβρίου ανέβηκε την προηγούμενη Πέμπτη στα 5,71 δολ. και της Hapag Lloyd από τα 103,40 ευρώ στις 13 Δεκεμβρίου διαπραγματεύεται τώρα στα 170 ευρώ.
Πηγή: Έντυπη έκδοση «Τα Νέα»
Latest News
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη
Μεγάλες ευκαιρίες απασχόλησης στη γαλάζια οικονομία
Η γαλάζια οικονομία περιλαμβάνει όλες τις οικονομικές δραστηριότητες οι οποίες σχετίζονται με τους ωκεανούς, τις θάλασσες και τους υδάτινους όγκους
Ψηφιακή η ελληνική ναυτιλία - Το e-ναυτολόγιο έτοιμο εντός του 2025
Ενα εκατομμύριο ευρώ για τη χρηματοδότηση του e-ναυτολογίου - Στόχος η προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα.
Κρουαζιέρα: Πόσο τέλος θα πληρώνουν οι τουρίστες σε Μύκονο και Σαντορίνη
Τι προβλέπει για την κρουαζιέρα το φορολογικό νομοσχέδιο που έχει δοθεί σε δημόσια διαβούλευση
Capital Clean Energy Carriers: Αύξησε κατά 66% τα έσοδα στο τρίτο τρίμηνο του 2024
Η Capital Clean Energy Carriers ανακοίνωσε έσοδα 106 εκατ. δολ. για το τρίτο τρίμηνο του 2024 και τη διανομή μερίσματος 0,15 δολ. ανά μετοχή.
Πώς η κρουαζιέρα γέμισε τα ταμεία του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας
Ο Οργανισμός για το λιμάνι Κέρκυρας ανακοίνωσε έσοδα 4,8 εκατ. ευρώ για το 2023 – Στα 420 τα κρουαζιερόπλοια την περασμένη χρονιά
IBIA: Ξεκάθαρος στόχος η απαλλαγή απο τις εκπομπές άνθρακα
Οι καιροί της πράσινης μετάβασης, δεν είναι μόνο πολύπλοκοι, προκλητικοί και συχνά απογοητευτικοί αλλά και ελπιδοφόροι και φιλόδοξοι, τόνισε ο πρόεδρος του IBIA