
Τις δύο περασμένες χρονιές, 2021 και 2022, η ελληνική οικονομία γνώρισε μια πολύ ισχυρή αναπτυξιακή αντίδραση μεσούσης της κρίσης COVID. Τις δύο αυτές χρονιές η σωρευτική ανάπτυξη ξεπέρασε το 14% υπερκαλύπτοντας τις απώλειες της υγειονομικής κρίσης. Στη συνέχεια και ενώ αρκετές οικονομίες της Ευρώπης νιώθουν τις επιπτώσεις της ενεργειακής κρίσης και των υψηλών επιτοκίων, η ελληνική οικονομία συνέχισε να ακολουθεί μια πορεία ανοδική, διαφορετική από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης.
Σύμφωνα με τις τελευταίες προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η ελληνική οικονομία την τρέχουσα χρονιά και τις δύο επόμενες αναμένεται να αναπτυχθεί με έναν μέσο ρυθμό 2,3% όταν η Ευρωζώνη θα αναπτύσσεται με 1,1%. Είναι προφανές πως η Ελλάδα βρίσκεται σε διαφορετική και πλεονεκτική φάση σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρωζώνη, κάτι το οποίο αποτελεί μια ευχάριστη εξέλιξη, δεδομένου πως τα χρόνια της κρίσης χρέους ίσχυε το αντίστροφο. Είναι δε χαρακτηριστικό πως τα διεθνή δημοσιεύματα για τη χώρα μας γίνονται ολοένα και πιο θετικά, σε αντίθεση με την τεράστια αρνητική δημοσιότητα που υπήρχε στο παρελθόν.
Οι 6 προτεραιότητες για την ελληνική οικονομία το 2024
Γιατί όμως αυτή η «ευχάριστη διαφορετικότητα»; Αυτό οφείλεται στο ότι, σε αυτή τη φάση, λειτουργούν στη χώρα σημαντικοί αναπτυξιακοί παράγοντες, παρά το αρνητικό περιβάλλον που δημιουργούν τα υψηλά επιτόκια, και περιλαμβάνουν: τις πολλές μεταρρυθμίσεις που έγιναν κύρια κατά τη διάρκεια των μνημονίων, τις επενδυτικές ευκαιρίες που αναδείχτηκαν από την κρίση, το τεράστιο επενδυτικό πρόγραμμα το οποίο χρηματοδοτείται κύρια από ευρωπαϊκούς πόρους, τη δημοσιονομική συνέπεια που παρατηρείται, την πολιτική σταθερότητα, την επάνοδο των τραπεζών στην κανονικότητα ώστε να χρηματοδοτήσουν την ανάπτυξη, και τη σταδιακά βελτιούμενη αξιοπιστία της χώρας.
Οι περισσότεροι από αυτούς τους παράγοντες λειτουργούν μεσοπρόθεσμα και δημιουργούν ένα παράθυρο ευκαιρίας για τη χώρα μας κατά τη διάρκεια του οποίου μπορεί να κλείσει το σημαντικό επενδυτικό έλλειμμα που υπάρχει και να έχουμε σχετικά γρήγορη ανάπτυξη η οποία δημιουργεί και ένα πιο ευνοϊκό περιβάλλον για τη συνέχιση των μεταρρυθμίσεων, οι οποίες με τη σειρά τους θα μπορέσουν να επιμηκύνουν την περίοδο ανάπτυξης που διανύουμε. Είναι γνωστό πως η προώθηση των μεταρρυθμίσεων κατά τη διάρκεια περιόδων ύφεσης δημιουργεί σημαντικά περισσότερες αντιστάσεις.
Τελευταία προσθήκη στα αναπτυξιακά πλεονεκτήματα αποτελεί η επιστροφή της χώρας στην επενδυτική βαθμίδα, η οποία σηματοδοτεί και επίσημα το τέλος μιας περιόδου κατά την οποία η Ελλάδα χαρακτηριζόταν ως «ειδική περίπτωση χώρας». Είναι γνωστά τα πλεονεκτήματα που φέρνει αυτή η αναβάθμιση και έχουν αρχίσει ήδη να φαίνονται στο κόστος δανεισμού της Ελληνικής Δημοκρατίας. Σημαντική επίπτωση επίσης αναμένεται να έχει η επενδυτική βαθμίδα και στη ροή των ξένων επενδύσεων προς τη χώρα μας.
Ενώ η επενδυτική βαθμίδα αποτελεί ένα σημαντικό κεφαλόσκαλο στις διεθνείς αξιολογήσεις της χώρας, η πορεία πάνω σε αυτό το μονοπάτι δεν σταματάει εδώ. Πριν από την κρίση η χώρα αξιολογείτο με πέντε βαθμίδες πάνω από την επενδυτική βαθμίδα. Συνεπώς, η κατάλληλη αξιοποίηση του παραθύρου ευκαιρίας μπορεί να συμβάλει και σε άλλες αναβαθμίσεις.
Μια σκιά που υπάρχει στις καλές επιδόσεις της οικονομίας είναι το υψηλό ακόμη δημόσιο χρέος. Και αυτό όμως με την ανάπτυξη, βοηθούντος και του πληθωρισμού, αποκλιμακώνεται γρήγορα.
Πρόκειται ίσως για την πιο θετική επίπτωση του υπάρχοντος παραθύρου ευκαιρίας γιατί τα εξαιρετικά ποιοτικά χαρακτηριστικά του δημόσιου χρέους που υπάρχουν αυτή τη στιγμή, σταδιακά θα επιδεινώνονται καθώς η αναχρηματοδότησή του μειώνει σταδιακά τη μέση διάρκειά του (τώρα στα 19,5 χρόνια) και αυξάνει το μέσο επιτόκιο (τώρα γύρω στο 1,4%). Στο τέλος του παραθύρου ευκαιρίας το δημόσιο χρέος, ως ποσοστό του ΑΕΠ, πρέπει να βρίσκεται σε ένα επίπεδο που δεν θα ανησυχεί τους επενδυτές.
Συνεπώς, η θετική αναπτυξιακή φάση που διανύει η ελληνική οικονομία ευνοεί τη μείωση του δημόσιου χρέους αλλά και την προώθηση περισσότερων μεταρρυθμίσεων, που θα διευκολύνει και την προσέλκυση επενδύσεων. Οσον αφορά το βαθύτερο μέλλον, μία είναι η συνταγή: δημοσιονομική συνέπεια και μεταρρυθμίσεις.
O κ. Γιώργος Π. Ζανιάς είναι πρόεδρος ΔΣ Eurobank, ομότιμος καθηγητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών


Latest News

Πώς μεταφράζουν οι επενδυτές τις πολιτικές αναταράξεις σε ΗΠΑ και Ευρώπη
Η διεθνής ειδησεογραφία βρίθει από ανησυχητικά μηνύματα πολιτικού και γεωστρατηγικού χαρακτήρα. Κι όμως, οι χρηματαγορές τα αγνοούν.
![Επανεξέταση καταλογιστικών πράξεων της φορολογικής διοίκησης [Γ’ Μέρος]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/05/eforia-scaled-1024x683-600x400.jpg)
Επανεξέταση καταλογιστικών πράξεων της φορολογικής διοίκησης [Γ’ Μέρος]
Περιεχόμενο και διαδικασία υποβολής ενδικοφανούς προσφυγής και αιτήματος αναστολής
![Νέοι κανόνες για τη βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων [Airbnb]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/11/ot_airbnb24_1-600x352.png)
Νέοι κανόνες για τη βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων [Airbnb]
Στο σημερινό μας σημείωμα θα δούμε τις νέες προδιαγραφές που θεσπίστηκε με τον νόμο 5170/2025, τους περιορισμούς που έχουν μπει αλλά και τις αλλαγές που έχουν γίνει στο Τέλος Ανθεκτικότητας στην Κλιματική Κρίση.

Η πορεία του διαθέσιμου εισοδήματος και του πλούτου
Το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών εκτιμάται ότι θα ενισχυθεί περαιτέρω στον μεσοπρόθεσμο ορίζοντα

Σε τροχιά σύγκλισης με την Ευρωπαϊκή Ενωση
Η βασική πρόκληση είναι η διάχυση της βελτίωσης σε μεγαλύτερο ποσοστό πολιτών.

Mισθολογικό κόστος στο Δημόσιο και δημοσιονομικές αντοχές
Η επαναφορά δύο επιπλέον μισθών στο Δημόσιο συνεπάγεται δημοσιονομικό κόστος που προσεγγίζει, μαζί με τις εργοδοτικές εισφορές, τα 3 δισ. ευρώ

Στοπ σε αναγκαστική κατάσχεση – Παράνομη επικύρωση του εκτελεστού απογράφου
Το σκεπτικό του δικαστηρίου βασίστηκε στη θεμελιώδη αρχή της τυπικής ακυρότητας

Τρεις μερισματικές επιλογές στις ΗΠΑ που εξασφαλίζουν παθητικό εισόδημα
Πολλοί είναι εκείνοι που αναζητούν σταθερές πληρωμές από τις επενδυτικές τους επιλογές. Στο άρθρο θα παρουσιαστούν τρεις τέτοιες επιλογές

Τεχνητή νοημοσύνη για το δημόσιο συμφέρον
Tο κλειδί για την εποπτεία της τεχνητής νοημοσύνης είναι να την αντιμετωπίζουμε όχι ως έναν τομέα που αξίζει περισσότερη ή λιγότερη υποστήριξη, αλλά μάλλον ως μια τεχνολογία γενικής χρήσης που μπορεί να μεταμορφώσει όλους τους τομείς

Μειώνεται ο φόρος στα κουπόνια των εταιρικών ομολόγων – Ποιοι θα ωφεληθούν
Στο σχέδιο νόμου για την Ενίσχυση της Κεφαλαιαγοράς που εγκρίθηκε πρόσφατα από το Υπουργικό Συμβούλιο περιλαμβάνεται -πλην άλλων- και μείωση του συνετελεστή φορολογίας των κουπονιών στα εταιρικά ομόλογα από 15% σε 5%.