Η κυκλοφορία δεξαμενόπλοιων πετρελαίου και καυσίμων στην Ερυθρά Θάλασσα ήταν σταθερή τον Δεκέμβριο, παρόλο που πολλά πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν αλλάξει δρομολόγιο λόγω επιθέσεων από μαχητές Χούθι, όπως αποκαλύπτει ανάλυση του Reuters επικαλούμενη τα δεδομένα παρακολούθησης πλοίων.
Οι επιθέσεις αύξησαν απότομα το κόστος αποστολής μαζί με τα ασφάλιστρα, αλλά είχαν μικρότερο αντίκτυπο από ό,τι αναμενόταν στις ροές πετρελαίου, με τους φορτωτές να συνεχίζουν να χρησιμοποιούν το βασικό πέρασμα Ανατολής-Δύσης. Οι Χούθι, οι οποίοι έχουν πει ότι στοχεύουν πλοία με προορισμό το Ισραήλ, έχουν επιτεθεί σε μεγάλο βαθμό σε αποστολές μη πετρελαϊκών προϊόντων.
Το πρόσθετο κόστος δεν έχει κάνει μεγάλη διαφορά για τους περισσότερους φορτωτές μέχρι στιγμής, επειδή η Ερυθρά Θάλασσα παραμένει πολύ πιο προσιτή από την αποστολή των φορτίων γύρω από όλη την Αφρική. Αλλά η κατάσταση χρήζει παρακολούθησης καθώς ορισμένες εταιρείες πετρελαίου όπως η BP και η Equinor εκτρέπουν φορτία προς τη μεγαλύτερη διαδρομή. Επίσης, όπως αναφέρουν ειδικοί του κλάδου στο Reuters, το αυξημένο κόστος αποστολής είναι πιθανό να ενισχύσει τις εξαγωγές αργού αμερικανικού πετρελαίου σε ορισμένους ευρωπαίους αγοραστές.
«Δεν έχουμε δει πραγματικά τη διακοπή της κυκλοφορίας των δεξαμενόπλοιων που όλοι περίμεναν», δήλωσε η Michelle Wiese Bockmann, ναυτιλιακή αναλύτρια στη Lloyd’s List.
Πυρ από τους Χούθι στα ναύλα – Έκρηξη 115% στο κόστος μεταφοράς
Οι κινήσεις
Κατά μέσο όρο καθημερινά 76 δεξαμενόπλοια που μετέφεραν πετρέλαιο και καύσιμα βρίσκονταν στη νότια Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Άντεν τον Δεκέμβριο, την περιοχή κοντά στην Υεμένη όπου σημειώθηκαν επιθέσεις. Αυτό ήταν μόνο κατά δύο λιγότερα από τον μέσο όρο του Νοεμβρίου και μόλις τρία κάτω από τον μέσο όρο για τους πρώτους 11 μήνες του 2023, σύμφωνα με στοιχεία της υπηρεσίας παρακολούθησης πλοίων MariTrace .
Η αντίπαλη υπηρεσία παρακολούθησης Kpler εντόπισε 236 πλοία κατά μέσο όρο καθημερινά σε όλη την Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν τον Δεκέμβριο, ελαφρώς πάνω από τον ημερήσιο μέσο όρο των 230 τον Νοέμβριο.
Το πρόσθετο κόστος γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στα ανοιχτά της Αφρικής και όχι μέσω της Ερυθράς Θάλασσας θα έκανε τα ταξίδια για την παράδοση πετρελαίου λιγότερο επικερδή, είπε και πρόσθεσε ότι ως εκ τούτου θα πρέπει «να προσπαθήσεις να περάσεις».
Από τις αρχές Δεκεμβρίου, οι τιμές ναύλωσης έχουν σχεδόν διπλασιαστεί, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας αναλύσεων πλοίων Marhelm. Η αποστολή πετρελαίου με δεξαμενόπλοια Suezmax, τα οποία μπορούν να μεταφέρουν έως και 1 εκατομμύριο βαρέλια, κόστιζε έως και 85.000 δολάρια την ημέρα. Τα πλοία Aframax, που μπορούν να μεταφέρουν 750.000 βαρέλια, κοστίζουν 75.000 δολάρια την ημέρα.
Η κυκλοφορία δεξαμενόπλοιων στην περιοχή της νότιας Ερυθράς Θάλασσας μειώθηκε για λίγο μεταξύ 18 και 22 Δεκεμβρίου, όταν η ομάδα Χούθι ενέτεινε τις επιθέσεις σε πλοία, με μέσο όρο 66 δεξαμενόπλοια, αλλά οι κινήσεις επανήλθαν μετά, σύμφωνα με τη MariTrace.
Η κίνηση των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στην περιοχή μειώθηκε πιο απότομα, κατά 28% τον Δεκέμβριο σε σχέση με τον Νοέμβριο, με απότομη πτώση το δεύτερο μισό του μήνα καθώς αυξάνονται οι επιθέσεις, σύμφωνα με τη MariTrace.
Ο κίνδυνος παραμένει
Αρκετές μεγάλες εταιρείες πετρελαίου, διυλιστήρια και εμπορικοί οίκοι συνέχισαν να χρησιμοποιούν τη διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας, σύμφωνα με ανάλυση των δεδομένων LSEG.
«Οι αποστολείς και οι πελάτες τους θέλουν πραγματικά να αποφύγουν μια διαταραχή του χρονοδιαγράμματος. Επομένως, συνεχίζουν να παίρνουν το ρίσκο», δήλωσε ο Calvin Froedge, ιδρυτής της Marhelm. Και σημείωσε ότι πολλά πετρελαιοφόρα που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα μετέφεραν ρωσικό αργό στην Ινδία, στην οποία οι Χούθι δεν ενδιαφέρονται να επιτεθούν.
Το ναυλωμένο από τη Chevron Delta Poseidon διέσχισε τη Διώρυγα του Σουέζ και την Ερυθρά Θάλασσα στα τέλη Δεκεμβρίου καθ’ οδόν προς τη Σιγκαπούρη, σύμφωνα με τον ιχνηλάτη πλοίων της LSEG. Το Sanmar Sarod, που ναυλώθηκε από το ινδικό διυλιστήριο Reliance, διέσχισε επίσης την Ερυθρά Θάλασσα στα τέλη Δεκεμβρίου για να παραδώσει εξαρτήματα βενζίνης στις Ηνωμένες Πολιτείες, σύμφωνα με στοιχεία.
Η Chevron «θα συνεχίσει να αξιολογεί ενεργά την ασφάλεια των δρομολογίων στην Ερυθρά Θάλασσα και σε ολόκληρη τη Μέση Ανατολή και να λαμβάνει αποφάσεις με βάση τις τελευταίες εξελίξεις», δήλωσε ένας εκπρόσωπος.
Άλλα δεξαμενόπλοια, που ναυλώθηκαν από τη μονάδα του εμπορικού οίκου Gunvor Clearlake, το ινδικό διυλιστήριο Bharat Petroleum και την Aramco Trading Company της Σαουδικής Αραβίας, έχουν ακολουθήσει τη διαδρομή τις τελευταίες εβδομάδες. Οι εταιρείες είτε αρνήθηκαν να σχολιάσουν είτε δεν απάντησαν σε αιτήματα για σχόλια.
Αλλαγή πλεύσης
Ορισμένες εταιρείες όπως η BP και η Equinor έχουν σταματήσει όλες τις διελεύσεις μέσω της Ερυθράς Θάλασσας.
Από το δεύτερο μισό του Δεκεμβρίου, τουλάχιστον 32 δεξαμενόπλοια έχουν εκτραπεί ή διέρχονται μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, αντί να χρησιμοποιούν τη Διώρυγα του Σουέζ, σύμφωνα με την υπηρεσία παρακολούθησης πλοίων Vortexa.
Τα δεξαμενόπλοια που εκτρέπονται είναι κυρίως εκείνα που ναυλώνονται από εταιρείες, που ανακοίνωσαν παύση της κίνησης στην Ερυθρά Θάλασσα ή εκείνα που λειτουργούν από οντότητες που συνδέονται με τις ΗΠΑ και το Ισραήλ, πρόσθεσε η Vortexa.
Έμποροι καυσίμων και πηγές ανεφοδιασμού καυσίμων στην Ασία δήλωσαν ότι εξακολουθούν να παρακολουθούν τις εξελίξεις στην Ερυθρά Θάλασσα, αν και το ανατολικό τμήμα του Σουέζ παραμένει επαρκώς εφοδιασμένο προς το παρόν, επομένως οι τρέχουσες εκτροπές είναι απίθανο να ενισχύσουν τις τιμές.
Οι διαταραχές από την Ανατολή προς τη Δύση έχουν επηρεάσει κυρίως τις ευρωπαϊκές εισαγωγές ντίζελ και καυσίμων αεροσκαφών μέχρι στιγμής, σύμφωνα με στοιχεία της Kpler. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία οι εκτροπές από τη Δύση προς την Ανατολή έχουν επηρεάσει ορισμένες ευρωπαϊκές αποστολές μαζούτ και βενζίνης στη Μέση Ανατολή, την Ασία-Ειρηνικό και την Ανατολική Αφρική.
Latest News
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη
Μεγάλες ευκαιρίες απασχόλησης στη γαλάζια οικονομία
Η γαλάζια οικονομία περιλαμβάνει όλες τις οικονομικές δραστηριότητες οι οποίες σχετίζονται με τους ωκεανούς, τις θάλασσες και τους υδάτινους όγκους
Ψηφιακή η ελληνική ναυτιλία - Το e-ναυτολόγιο έτοιμο εντός του 2025
Ενα εκατομμύριο ευρώ για τη χρηματοδότηση του e-ναυτολογίου - Στόχος η προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα.
Κρουαζιέρα: Πόσο τέλος θα πληρώνουν οι τουρίστες σε Μύκονο και Σαντορίνη
Τι προβλέπει για την κρουαζιέρα το φορολογικό νομοσχέδιο που έχει δοθεί σε δημόσια διαβούλευση
Capital Clean Energy Carriers: Αύξησε κατά 66% τα έσοδα στο τρίτο τρίμηνο του 2024
Η Capital Clean Energy Carriers ανακοίνωσε έσοδα 106 εκατ. δολ. για το τρίτο τρίμηνο του 2024 και τη διανομή μερίσματος 0,15 δολ. ανά μετοχή.
Πώς η κρουαζιέρα γέμισε τα ταμεία του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας
Ο Οργανισμός για το λιμάνι Κέρκυρας ανακοίνωσε έσοδα 4,8 εκατ. ευρώ για το 2023 – Στα 420 τα κρουαζιερόπλοια την περασμένη χρονιά
IBIA: Ξεκάθαρος στόχος η απαλλαγή απο τις εκπομπές άνθρακα
Οι καιροί της πράσινης μετάβασης, δεν είναι μόνο πολύπλοκοι, προκλητικοί και συχνά απογοητευτικοί αλλά και ελπιδοφόροι και φιλόδοξοι, τόνισε ο πρόεδρος του IBIA