Κερδισμένοι οι πλοιοκτήτες που διαχειριζόταν δεξαμενόπλοια, πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου και πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων βρέθηκαν το 2023, σε αντίθεση με τους κλάδους μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και χύδην ξηρού φορτίου τα έσοδα των οποίων πιέστηκαν, αναφέρει σε μια ανάλυση του ο ναυλομεσιτικός οίκος Clarksons.
Το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο αυξήθηκε κατά 3% στα 12,4 δισ. ευρώ, Ο παγκόσμιος στόλος αυξήθηκε κατά 3% σε 2,3 δισ. dwt, με το βιβλίο παραγγελιών νέων πλοίων να αυξάνεται μόνο κατά 3% σε ετήσια βάση σε 126 εκατ. Dat.
Πυρ από τους Χούθι στα ναύλα – Έκρηξη 115% στο κόστος μεταφοράς
Τα δεξαμενόπλοια
Ειδικότερα ανά ναυτιλιακό κλάδο, στα δεξαμενόπλοια, η αγορά είχε άλλη μια πολύ ισχυρή χρονιά, με τις μέσες αποδοχές των δεξαμενόπλοιων να παραμένουν αυξημένες στα 40.775 δολάρια/ημέρα (σταθερά σε ετήσια βάση, 2022: 40.766 δολάρια/ημέρα), με συνεχή στήριξη από την άνοδο των συναλλαγών μεγαλύτερων αποστάσεων μετά την ανακατανομή των ρωσικών πετρελαϊκών ροών λόγω της σύγκρουσης στην Ουκρανία.
Τα κέρδη των VLCC αυξήθηκαν κατά 80% σε ετήσια βάση στα 43.206 δολάρια/ημέρα, λόγω της ανάκαμψης των κινεζικών εισαγωγών αργού και των αυξημένων εξαγωγών του Ατλαντικού, ενώ τα κέρδη στους τομείς Suezmax και Aframax παρέμειναν πολύ ισχυρά, ξεπερνώντας τα κέρδη των VLCC για τρίτο συνεχόμενο έτος. Τα κέρδη των δεξαμενοπλοίων μεταφοράς καθαρών προϊόντων τυπου MR υποχώρησαν ελαφρώς αλλά παρέμειναν πολύ ισχυρά στα 26.948 δολάρια/ημέρα.
Bulkers
Το 2023 δεν ήταν πολύ καλή χρόνια με τις μέσες αποδοχές των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου να μειώνονται κατά 40% σε ετήσια βάση σε 12.371 δολάρια/ημέρα, εν μέσω μειωμένης αναποτελεσματικότητας του στόλου (π.χ. συμφόρηση) και επιπτώσεων από τη σωρευτική αύξηση του στόλου τα τελευταία χρόνια. Τα κέρδη στην spot αγορά των Capesize ανήλθαν κατά μέσο όρο σε 12.429 δολάρια/ημέρα το 2023, παρόμοια με το αδύναμο επίπεδο του 2022, ενώ τα κέρδη στα μικρότερα τμήματα υποχώρησαν.
Πλοία μεταφοράς Εμπορευματοκιβωτίων
Οι τιμές των ναύλων στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων υποχώρησαν το 2023, καθώς η αγορά “εξομαλύνθηκε” από τα επίπεδα του 2021-22, με τις μέσες τιμές των ναύλων των containers να μειώνονται κατά 71% σε ετήσια βάση και τις μέσες τιμές των ναύλων των πλοίων να μειώνονται κατά 68% (αλλά παραμένουν πάνω από τα επίπεδα πριν από το 2019). Οι προοπτικές έδειχναν ότι οι τιμές θα “χτυπούσαν στον πάτο” το 2024, αλλά με την αναστάτωση στην Ερυθρά Θάλασσα (πάνω από 300 containerships των 4 εκατ. TEU έχουν πλέον εκτραπεί μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας οι τιμές των ναύλων από τη Σανγκάη προς την Ευρώπη έχουν, προς το παρόν, τριπλασιαστεί αλλά εξακολουθούν να είναι 65% χαμηλότερες από την κορυφή της εποχής της πανδημίας Covid-19.
Πλοία μεταφοράς υγραερίου
Τα κέρδη VLGC στην spot αγορά ήταν εξαιρετικά ισχυρά, σημειώνοντας αύξηση 69% σε ετήσια βάση σε ιστορικό υψηλό των 91.625 δολαρίων/ημέρα, λόγω του σταθερού εμπορίου υγραερίου ΗΠΑ-Ασίας, και των διαταραχών στη διώρυγα του Παναμά.
Πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG)
Οι τιμές «μαλάκωσαν» σε ετήσια βάση (από το ιστορικό υψηλό του 2022), αλλά παρέμειναν υγιείς, με τις τιμές spot για ένα πλοίο DFDE 160k cbm να διαμορφώνεται κατά μέσο όρο στα 97.077 δολάρια/ημέρα, 34% πάνω από τη δεκαετή τάση. Με ένα σημαντικό βιβλίο παραγγελιών (52% του στόλου), ο στόλος είναι έτοιμος να επεκταθεί έντονα τα επόμενα χρόνια για να βοηθήσει στην υποστήριξη ενός όγκου υγροποιημένου αερίου ρεκόρ κατά τη διάρκεια του 2025-27.
Car Carriers
Οι τιμές ναύλωσης των Car Carriers παρέμειναν σε υψηλά επίπεδα ρεκόρ όλων των εποχών, με στήριξη από τους όγκους μεταφερόμενων αυτοκινήτων συμπεριλαμβανομένων των αυξανόμενων κινεζικών εξαγωγών μεγάλων αποστάσεων, κυρίως των ηλεκτρικών (EVs). Από το 2019, το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο αυτοκινήτων σε ceu-miles αυξήθηκε κατά 19%, έναντι επέκτασης της χωρητικότητας του στόλου κατά 1%. Μέχρι το τέλος του 2023, η τιμή ναύλωσης διάρκειας ενός έτους για ένα PCTC 6.500 ceu βρισκόταν στο ρεκόρ των 115.000 δολαρίων/ημέρα, έχοντας παραμείνει πάνω από 100.000 δολάρια /ημέρα από τα τέλη του 2022.
Latest News
Dreyfus για ΟΛΘ: Δεν θα διαγράψουμε τις μετοχές από το Χρηματιστήριο Αθηνών
Τι αναφέρει η Leonidsport της οικογένειας Dreyfus στο ενημερωτικό δελτίο για την δημόσια πρόταση στον ΟΛΘ
Χρήστος Στυλιανίδης: Προς παράταση η «πράσινη μετάβαση» της ακτοπλοΐας
Ο κ. Στυλιανίδης είπε επίσης ότι στις Βρυξέλες συζητήθηκε και το θέμα της χρηματοδότησης των αγόνων γραμμών μέσω ΣΔΙΤ
Οι αμερικανικές κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο εκτινάσουν τις τιμές των ναύλων στα τάνκερ
Πολλά από τα πλοία που τέθηκαν υπό καθεστώς κυρώσεων αποτελούν μέρος του ρωσικού «σκιώδους στόλου», μετέφεραν πετρέλαιο σε Ινδία και Κίνα
Το 2,1% του ΟΛΘ απέκτησαν οι Dreyfus - Το τίμημα
Η Leonidsport Β.V απέκτησε 212.114 μετοχές του ΟΛΘ στις 13 Ιανουαρίου - Σε εξέλιξη η δημόσια προσφορά
Οι Dreyfus «πατάνε το κουμπί» – Αρχίζει η δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ
Ξεκινάει σήμερα η πρόταση της LeonidsPort για το 21% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ – Τα σενάρια και οι μετοχικές ισορροπίες
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στις συναντήσεις του στις Βρυξέλλες ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, για την εξέλιξη των έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons