Προϋποθέσεις για νέες αυξήσεις στις τιμές καταναλωτικών προϊόντων και για καθυστερήσεις της άφιξής τους στα ράφια των καταστημάτων δημιουργεί η αναγκαστική παράκαμψη της Ερυθράς Θάλασσας από πολλές ναυτιλιακές εταιρείες.
Σε αυτές βρίσκονται και μερικοί από τους μεγαλύτερους μεταφορείς εμπορευματοκιβωτίων (κοντέινερ) στον κόσμο.
Ερυθρά Θάλασσα: Μειωμένος κατά 90% ο αριθμός διερχόμενων containerships
Μεγάλοι εισαγωγείς στην Ευρώπη που χρησιμοποιούν τεράστια εμπορικά λιμάνια όπως αυτό στο Ρότερνταμ και τη Γένοβα για να παραλάβουν προϊόντα από την Κίνα, αλλά και εισαγωγείς στις ΗΠΑ που παραλαμβάνουν σε λιμάνια όπως η Νέα Υόρκη και το Λος Άντζελες αρχίζουν να κάθονται ξανά σε αναμμένα κάρβουνα. Μαζί τους και οι καταναλωτές οι οποίοι βλέπουν ότι σαν να μην έφτανε ο υψηλός πληθωρισμός που δημιουργήθηκε μετά το άνοιγμα της οικονομίας από την πανδημία και την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, τώρα οι επιθέσεις των Χούθι σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα αλλάζουν ξανά τα δεδομένα –προς το χειρότερο για την τσέπη τους. Η νέα κρίση ανακατεύει ξανά την τράπουλα στους παγκόσμιους ναύλους και αλλάζει τα χρονοδιαγράμματα παράδοσης πολλών προϊόντων.
Αναδρομολογήσεις εμπορευμάτων αξίας 200 δισ. δολαρίων
Είναι ενδεικτικό ότι οι δέκα μεγαλύτερες ναυτιλιακές στον κόσμο που ειδικεύονται σε μεταφορές κοντέινερ έχουν αλλάξει ρότα αποφεύγοντας την Ερυθρά Θάλασσα για λόγους ασφαλείας. Από τις αρχές του Δεκεμβρίου που ξεκίνησαν οι επιθέσεις εκεί, οι ναυτιλιακές φέρονται να έχουν αναδρομολογήσει τη μεταφορά εμπορευμάτων αξίας περίπου 200 δολαρίων, σύμφωνα με στοιχεία σου συγκέντρωσε η Wall Street Journal.
Με τα εμπορεύματα αυτά να μην διέρχονται από τη Διώρυγα του Σουέζ μέσω της Ερυθράς Θάλασσας λόγω των επιθέσεων ή των φόβων για επιθέσεις, οι εναλλακτικές δεν είναι πολλές αφού τα πλοία που συνδέουν τους παραγωγούς της Ασίας -και ειδικά της Κίνας- με τους χονδρεμπόρους της Ευρώπης και των ΗΠΑ, αναγκάζονται να κάνουν το διάπλου της Αφρικής. Αυτό συνεπάγεται το ανάλογο κόστος, με τις τιμές μεταφοράς κάθε στάνταρντ κοντέινερ μήκους 40 ποδών (περίπου 12 μέτρων) να εμφανίζεται αυξημένο έως και 115% σε εβδομαδιαία βάση, σύμφωνα με την εξειδικευμένη εταιρεία στον κλάδο των ναύλων Drewry Supply Chain Advisors.
Κλειδί η Διώρυγα του Σουέζ
Η Διώρυγα του Σουέζ έχει τεράστια σημασία για το παγκόσμιο εμπόριο αφού χρησιμοποιείται για τη μεταφορά του 35% περίπου των εμπορευματοκιβωτίων σε παγκόσμιο επίπεδο. Πολύ μεγάλο μέρος από τα φορτία αυτά προορίζεται για την Ευρώπη. Επίσης χρησιμοποιείται για τη μεταφορά του 30% επί του συνόλου των φορτίων που προορίζονται για την ανατολική ακτή των ΗΠΑ, για λιμάνια όπως η Νέα Υόρκη, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας διαχείρισης κινδύνων εφοδιαστικής αλυσίδας Everstream Analytics τα οποία παρουσίασε η WSJ.
Αυξήσεις έως 115% σε εβδομαδιαία βάση στις τιμές μεταφοράς κοντέινερ
Ειδικά τις τελευταίες μέρες τα ναύλα έχουν πάρει φωτιά. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της Drewry Supply Chain Advisors, η τιμή για τη μεταφορά κάθε κοντέινερ 40 ποδών από τη Σαγκάη στο Ρότερνταμ, το μεγαλύτερο εμπορικό λιμάνι της Ευρώπης, έχει εκτοξευτεί στα 3.570 περίπου δολάρια (τιμές 4 Ιανουαρίου 2024), από 1.660 δολάρια που ήταν στις 21 Δεκεμβρίου του 2023 και 1.440 δολάρια περίπου στις 14 Δεκεμβρίου 2023. Αντίστοιχα οι τιμές μεταφοράς από τη Σαγκάη στη Γένοβα, το έτερο τεράστιο ευρωπαϊκό λιμάνι για εμπορεύματα, έχουν αγγίξει τα 4.180 δολάρια από περίπου 1.955 και 1.700 δολάρια αντίστοιχα.
Καθυστερήσεις και στη Διώρυγα του Παναμά
Την ίδια ώρα, εκτός από προβλήματα στις διελεύσεις πλοίων από τη Διώρυγα του Σουέζ έχουν δημιουργηθεί και στη Διώρυγα του Παναμά, έστω και για διαφορετικούς λόγους. Εκεί η χαμηλή στάθμη των λιμνών, λόγω της κλιματικής αλλαγής, που τροφοδοτούν την κυκλοφορία στη διώρυγα έχει προκαλέσει πολυήμερες καθυστερήσεις στις διελεύσεις, εντείνοντας το πρόβλημα των μεταφορών.
Latest News
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα
Containers: Αύξηση 149% στις τιμές ναύλων σε έναν χρόνο
Στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου η ναυλαγορά «εξέπληξε» θετικά καθώς στα μεγαλύτερα μεγέθους πλοία, τα Capes, ο μέσος ναύλος κινήθηκε ανοδικά κατά 76%
Η MSC η πιο δυναμικά αναπτυσσόμενη ναυτιλιακή στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων [πίνακας]
Η MSC μεγάλωσε την απόσταση από τη δεύτερη Maersk στη σχετική κατάταξη των ναυτιλιακών όπως ανακοίνωσε η Alphaliner
Γιάννης Ξυλάς: Η Intercargo ισχυρή όσο ποτέ
Η Intercargo έφτασε σε ιστορικά υψηλά επίπεδα αριθμού μελών, προωθώντας κρίσιμες πρωτοβουλίες που ενίσχυσαν τον ρόλο της, τονίζει ο κ. Ξυλάς