Προϋποθέσεις για νέες αυξήσεις στις τιμές καταναλωτικών προϊόντων και για καθυστερήσεις της άφιξής τους στα ράφια των καταστημάτων δημιουργεί η αναγκαστική παράκαμψη της Ερυθράς Θάλασσας από πολλές ναυτιλιακές εταιρείες.
Σε αυτές βρίσκονται και μερικοί από τους μεγαλύτερους μεταφορείς εμπορευματοκιβωτίων (κοντέινερ) στον κόσμο.
Ερυθρά Θάλασσα: Μειωμένος κατά 90% ο αριθμός διερχόμενων containerships
Μεγάλοι εισαγωγείς στην Ευρώπη που χρησιμοποιούν τεράστια εμπορικά λιμάνια όπως αυτό στο Ρότερνταμ και τη Γένοβα για να παραλάβουν προϊόντα από την Κίνα, αλλά και εισαγωγείς στις ΗΠΑ που παραλαμβάνουν σε λιμάνια όπως η Νέα Υόρκη και το Λος Άντζελες αρχίζουν να κάθονται ξανά σε αναμμένα κάρβουνα. Μαζί τους και οι καταναλωτές οι οποίοι βλέπουν ότι σαν να μην έφτανε ο υψηλός πληθωρισμός που δημιουργήθηκε μετά το άνοιγμα της οικονομίας από την πανδημία και την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, τώρα οι επιθέσεις των Χούθι σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα αλλάζουν ξανά τα δεδομένα –προς το χειρότερο για την τσέπη τους. Η νέα κρίση ανακατεύει ξανά την τράπουλα στους παγκόσμιους ναύλους και αλλάζει τα χρονοδιαγράμματα παράδοσης πολλών προϊόντων.
Αναδρομολογήσεις εμπορευμάτων αξίας 200 δισ. δολαρίων
Είναι ενδεικτικό ότι οι δέκα μεγαλύτερες ναυτιλιακές στον κόσμο που ειδικεύονται σε μεταφορές κοντέινερ έχουν αλλάξει ρότα αποφεύγοντας την Ερυθρά Θάλασσα για λόγους ασφαλείας. Από τις αρχές του Δεκεμβρίου που ξεκίνησαν οι επιθέσεις εκεί, οι ναυτιλιακές φέρονται να έχουν αναδρομολογήσει τη μεταφορά εμπορευμάτων αξίας περίπου 200 δολαρίων, σύμφωνα με στοιχεία σου συγκέντρωσε η Wall Street Journal.
Με τα εμπορεύματα αυτά να μην διέρχονται από τη Διώρυγα του Σουέζ μέσω της Ερυθράς Θάλασσας λόγω των επιθέσεων ή των φόβων για επιθέσεις, οι εναλλακτικές δεν είναι πολλές αφού τα πλοία που συνδέουν τους παραγωγούς της Ασίας -και ειδικά της Κίνας- με τους χονδρεμπόρους της Ευρώπης και των ΗΠΑ, αναγκάζονται να κάνουν το διάπλου της Αφρικής. Αυτό συνεπάγεται το ανάλογο κόστος, με τις τιμές μεταφοράς κάθε στάνταρντ κοντέινερ μήκους 40 ποδών (περίπου 12 μέτρων) να εμφανίζεται αυξημένο έως και 115% σε εβδομαδιαία βάση, σύμφωνα με την εξειδικευμένη εταιρεία στον κλάδο των ναύλων Drewry Supply Chain Advisors.
Κλειδί η Διώρυγα του Σουέζ
Η Διώρυγα του Σουέζ έχει τεράστια σημασία για το παγκόσμιο εμπόριο αφού χρησιμοποιείται για τη μεταφορά του 35% περίπου των εμπορευματοκιβωτίων σε παγκόσμιο επίπεδο. Πολύ μεγάλο μέρος από τα φορτία αυτά προορίζεται για την Ευρώπη. Επίσης χρησιμοποιείται για τη μεταφορά του 30% επί του συνόλου των φορτίων που προορίζονται για την ανατολική ακτή των ΗΠΑ, για λιμάνια όπως η Νέα Υόρκη, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας διαχείρισης κινδύνων εφοδιαστικής αλυσίδας Everstream Analytics τα οποία παρουσίασε η WSJ.
Αυξήσεις έως 115% σε εβδομαδιαία βάση στις τιμές μεταφοράς κοντέινερ
Ειδικά τις τελευταίες μέρες τα ναύλα έχουν πάρει φωτιά. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της Drewry Supply Chain Advisors, η τιμή για τη μεταφορά κάθε κοντέινερ 40 ποδών από τη Σαγκάη στο Ρότερνταμ, το μεγαλύτερο εμπορικό λιμάνι της Ευρώπης, έχει εκτοξευτεί στα 3.570 περίπου δολάρια (τιμές 4 Ιανουαρίου 2024), από 1.660 δολάρια που ήταν στις 21 Δεκεμβρίου του 2023 και 1.440 δολάρια περίπου στις 14 Δεκεμβρίου 2023. Αντίστοιχα οι τιμές μεταφοράς από τη Σαγκάη στη Γένοβα, το έτερο τεράστιο ευρωπαϊκό λιμάνι για εμπορεύματα, έχουν αγγίξει τα 4.180 δολάρια από περίπου 1.955 και 1.700 δολάρια αντίστοιχα.
Καθυστερήσεις και στη Διώρυγα του Παναμά
Την ίδια ώρα, εκτός από προβλήματα στις διελεύσεις πλοίων από τη Διώρυγα του Σουέζ έχουν δημιουργηθεί και στη Διώρυγα του Παναμά, έστω και για διαφορετικούς λόγους. Εκεί η χαμηλή στάθμη των λιμνών, λόγω της κλιματικής αλλαγής, που τροφοδοτούν την κυκλοφορία στη διώρυγα έχει προκαλέσει πολυήμερες καθυστερήσεις στις διελεύσεις, εντείνοντας το πρόβλημα των μεταφορών.
Latest News
Οι τρεις προκλήσεις για τη ναυτασφάλιση - Τι είπε ο Τσακίρης
Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ναυτασφάλιση είναι ο «Σκοτεινός Στόλος», σύμφωνα με τα όσα λέει ο Ηλίας Τσακίρης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη