Μειωμένος κατά 90% ήταν ο αριθμός των containerships που διήλθαν την Ερυθρά Θάλασσα την πρώτη εβδομάδα του Ιανουαρίου εν συγκρίσει με την αντίστοιχη περίοδο του 2023, καθώς η περιοχή «φλέγεται» εξαιτίας των επιθέσεων των ανταρτών Χούθι της Υεμένης.
Όπως αποκαλύπτουν τα στοιχεία που ανέλυσε εταιρεία ναυτιλιακών υπηρεσιών Clarksons με έδρα το Λονδίνο, ο αριθμός των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που επέλεξαν τη θαλάσσια οδό γύρω από την Αφρική, από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, ήταν στις 9 Ιανουαρίου υπερδιπλάσιος από τον αντίστοιχο στις 21 Δεκεμβρίου.
Ερυθρά Θάλασσα: Εκτινάχθηκαν οι ναύλοι μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων
Τα containerships είναι το κύριο μέσο μεταφοράς βιομηχανικών και ημικατεργασμένων προϊόντων σε όλο τον κόσμο.
Ενδεικτική της σημασίας που έχουν αυτά τα στοιχεία για την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα είναι η απόφαση και της γερμανικής Hapag-Lloyd, της πέμπτης μεγαλύτερης εταιρείας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο βάσει χωρητικότητας, να εκτρέψει τα πλοία της από την Ερυθρά Θάλασσα προς το Ακρωτήριο.
Οι εκτροπές μέσω του νότιου άκρου της Αφρικής προσθέτουν από 10 έως 14 ημέρες σε κάθε ταξίδι μεταξύ Ασίας και Βόρειας Ευρώπης.
Οι ναυτιλιακές γραμμές εκτρέπουν επίσης ορισμένες μεταφορές μεταξύ της Ασίας και της ανατολικής ακτής των ΗΠΑ που προηγουμένως περνούσαν μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και της Διώρυγας του Σουέζ.
Ο Stephen Gordon, επικεφαλής της έρευνας για την Clarksons, είπε ότι οι αφίξεις πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον Κόλπο του Άντεν, στην είσοδο της Ερυθράς Θάλασσας, ήταν σε «πολύ χαμηλά επίπεδα» από τα μέσα έως τα τέλη Δεκεμβρίου.
«Οι διελεύσεις εμπορευματοκιβωτίων [από την Ερυθρά Θάλασσα] παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα και διέρχονται από το Ακρωτήριο», είπε ο ίδιος.
Εκτόξευση του ναύλων
Οι αυξανόμενες εκτροπές έχουν εκτοξεύσει το κόστος μεταφοράς εμπορευμκατοκιβωτίων όπως αυτό αποτυπώνεται στον Δείκτη Εμπορευματοκιβωτίων της Σαγκάης (SCFI), ο οποίος στις 5 Ιανουαρίου έφτασε στο υψηλότερο επίπεδό του μετά την πρωτόγνωρη διαταραχή στην εφοδιαστική αλυσίδα της περιόδου της πανδημίας του κορονοϊού.
Η άνοδος οφείλεται στον διπλασιασμό, από 1.667 δολάρια στις 23 Δεκεμβρίου σε 3.577 δολάρια στις 5 Ιανουαρίου, του κόστους μεταφοράς ενός κοντέινερ από τη Σαγκάη στο Ρότερνταμ. Το κόστος μεταφοράς ενός container από τη Σαγκάη στη Γένοβα διπλασιάστηκε επίσης, από 1.956 δολάρια σε 4.178 δολάρια.
Μόλις στις 15 Δεκεμβρίου, στοιχεία από το Marinetraffic.com έδειξαν ότι η κυκλοφορία containerships στην Ερυθρά Θάλασσα μειώθηκε σχεδόν κατά 30% την ίδια ημέρα ένα χρόνο πριν.
Ο αριθμός των εκτροπών έχει αυξηθεί μετά την επίθεση στις 30 Δεκεμβρίου στο Maersk Hangzhou, της Maersk, καθώς κλονίστηκε η πεποίθηση των ναυτιλιακών εταιρειών ότι η Επιχείρηση Prosperity Guardian των ΗΠΑ, που αποσκοπούσε στην πρόληψη των επιθέσεων των Χούθι, θα έλυνε το πρόβλημα.
Ο Simon Heaney, ανώτερος διευθυντής στην έρευνα εμπορευματοκιβωτίων στην Drewry Shipping με έδρα το Λονδίνο, δήλωσε στους FT ότι οι εκτροπές είχαν αντιστρέψει μια σταθερή πτωτική τάση στους ναύλους από το τέλος των περιορισμών Covid.
«Για τους ιδιοκτήτες φορτίου, προσθέτει χρόνο, κόστος και αναστάτωση», τόνισε ο Heaney, ο οποίος έθεσε επιπλέον την παράμετρο του κινδύνου διαταραχής στα ευρωπαϊκά λιμάνια εάν πολλά καθυστερημένα δρομολόγια φτάνουν ταυτόχρονα. Και αυτός είναι ένας υπαρκτός κίνδυνος δεδομένου ότι, με βάση την έρευνα, στις 9 Ιανουαρίου υπήρχαν 364 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, χωρητικότητας 4,2 εκατομμυρίων εμπορευματοκιβωτίων 20 ποδιών (TEUs), που εκτελούσαν δρομολόγια που εκτρέπονταν μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, όταν στις 21 Δεκεμβρίου τα αντίστοιχα νούμερα έδειχναν 155 πλοία, χωρητικότητας 1,9 εκατ. TEU.
Latest News
Οι τρεις προκλήσεις για τη ναυτασφάλιση - Τι είπε ο Τσακίρης
Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ναυτασφάλιση είναι ο «Σκοτεινός Στόλος», σύμφωνα με τα όσα λέει ο Ηλίας Τσακίρης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη