
Με το «δεξί» μπήκε η καινούργια χρονιά για τον τουρισμό, με τα έως τώρα στοιχεία των προκρατήσεων από το εξωτερικό για διακοπές στην Ελλάδα το ερχόμενο καλοκαίρι να δημιουργούν κλίμα αισιοδοξίας για νέα τουριστικά ρεκόρ μέσα στο 2024. Η δυναμική του ελληνικού τουρισμού που οδήγησε το 2023 σε καινούργια ιστορικά ρεκόρ εσόδων και αφίξεων διατηρείται και το 2024, με τις προβλέψεις να θέτουν τον πήχη των εσόδων στα 21 δισ. ευρώ.
Οι επιχειρηματίες του τουρισμού εμφανίζονται συγκρατημένα αισιόδοξοι για το 2024, επιβεβαιώνοντας τη διατήρηση της περυσινής ισχυρής δυναμικής του κλάδου, με τις προκρατήσεις να φέρουν θετικό πρόσημο, ενώ ανάκαμψη σημειώνουν και αγορές που είχαν μείνει πίσω λόγω της πανδημίας.
Ελληνικός τουρισμός: Αύξηση μεγεθών και νέες επενδύσεις το 2023
Ηδη, από τον τρέχοντα μήνα, σύμφωνα με τα στοιχεία του Airdata Tracker του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), καταγράφεται αύξηση ως προς τη μηνιαία κατανομή των αεροπορικών θέσεων για το α’ τρίμηνο του έτους.
Συγκεκριμένα, τον Ιανουάριο οι αεροπορικές θέσεις ενισχύονται κατά 13,9% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, τον Φεβρουάριο η αύξηση διαμορφώνεται σε 18,4% και τον Μάρτιο το ποσοστό ανόδου φτάνει το 12,8%.
Κρατήσεις
Σύμφωνα με τη μελέτη «Τάσεις του Επιχειρείν» που δημοσίευσε πρόσφατα η Διεύθυνση Οικονομικής Ανάλυσης της Εθνικής Τράπεζας Ελλάδος (ΕΤΕ), παρά την αβεβαιότητα που δημιουργεί η γεωπολιτική αστάθεια στη λεκάνη της Μεσογείου, την κλιματική κρίση και την ακρίβεια, «τα σημάδια πρώιμης ζήτησης για το 2024 δείχνουν ευνοϊκά, καθώς οι κρατήσεις πτήσεων τον τελευταίο μήνα υπερβαίνουν τόσο τα επίπεδα 2019 (+37%) όσο και τα επίπεδα 2022 (+34%)».
Βέβαια, σημαντικό ρόλο στην τουριστική εξίσωση του 2024 εκτιμάται ότι θα διαδραματίσουν και οι τιμές, με την Τουρκία να μπαίνει στο παιχνίδι με αισθητά χαμηλότερες τιμές σε σχέση με την Ελλάδα, παράμετρος που ενδεχομένως να αλλάξει τις ισορροπίες.
Με διψήφια ποσοστά ανόδου, που προσεγγίζουν ακόμη και το 30%, κινούνται οι προκρατήσεις από τη βρετανική αγορά, μία από τις δύο βασικές πηγές εισερχόμενου τουρισμού για την Ελλάδα, καθώς τα νούμερα παραπέμπουν σε διατήρηση των ισχυρών αποτελεσμάτων του 2023. Με βάση τα στοιχεία του ΕΟΤ, η Ελλάδα αναδεικνύεται πρωταγωνίστρια στον τουρισμό πολυτελείας για τους Βρετανούς και το 2024. Πιο συγκρατημένοι για την ώρα εμφανίζονται οι γερμανοί ταξιδιώτες, που αποτελούν τη δεύτερη μεγάλη αγορά για την Ελλάδα.
Σκανδιναβική αγορά
Σε τροχιά ανάκαμψης κινείται πλέον και η σκανδιναβική αγορά, η οποία είχε… ρίξει ρυθμούς στα χρόνια της πανδημίας, συμπαρασύροντας προορισμούς της χώρας που βασίζονταν σε αυτήν, ενώ θετικό είναι και το feedback από την ολλανδική και την πολωνική αγορά.
Στις τάσεις της επόμενης σεζόν περιλαμβάνεται και η στρατηγική κάποιων επιχειρηματιών του κλάδου να περιορίσουν ή ακόμη και να… καταργήσουν για το 2024 τις last minute κρατήσεις, οι οποίες ροκανίζουν την κερδοφορία των καταλυμάτων τους.
Οπως επισημαίνουν αρμόδιοι τουριστικοί παράγοντες, οι δύο βασικές προκλήσεις του κλάδου για το 2024 αφορούν: Αφενός το οικονομικό περιβάλλον της Ευρώπης, απ’ όπου προέρχονται και οι βασικοί αιμοδότες του ελληνικού τουρισμού, και αφετέρου την αντίδραση των ταξιδιωτών στην επιβολή του τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση.
Τα «κλειδιά»
Πάντως, μαζί με τα θετικά μηνύματα για την πορεία της φετινής χρονιάς, ο πιο νευραλγικός κλάδος της ελληνικής οικονομίας καλείται να υιοθετήσει έννοιες όπως η «βιωσιμότητα» και η «διαχείριση των προορισμών», που αναμένεται να αποτελέσουν τα «κλειδιά» για την περαιτέρω ανάπτυξη και ισχυροποίηση του τουρισμού μέσα στα επόμενα χρόνια.
Στο υπουργείο Τουρισμού έχει ήδη χαραχθεί ένας πρώτος κύκλος δράσεων με στόχο τη βιωσιμότητα των προορισμών και του τουριστικού προϊόντος. Ο στρατηγικός σχεδιασμός, όπως τον έχει προσδιορίσει η υπουργός Τουρισμού, Ολγα Κεφαλογιάννη, περιλαμβάνει τέσσερις βασικούς στόχους: Την προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης των προορισμών, την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και τη διαφοροποίηση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, την ενίσχυση της προώθησης και προβολής της τουριστικής προσφοράς και την αναβάθμιση της τουριστικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.
Πηγή: Premium έκδοση ΤΑ ΝΕΑ


Latest News

Ποιοι τουρίστες προτιμούν την Ελλάδα - Πόσα ξόδεψαν πέρυσι
Ακόμη μια χρονιά με υψηλές επιδόσεις κατέγραψε ο ελληνικός τουρισμός - Το 2024 οι ταξιδιωτικές εισπράξεις αυξήθηκαν κατά 5,4% και διαμορφώθηκαν στα 21,7 δισ. ευρώ

Μπαράζ επενδύσεων από την Hilton - Ανοίγει τρία νέα ξενοδοχεία στην Αθήνα
Στο τουριστικό προϊόν της Αθήνας επενδύει η Hilton - Για ψήφο εμπιστοσύνης στην Ελλάδα μίλησε ο επικεφαλής της εταιρείας

Τριπλό ρεκόρ για τον τουρισμό στην Αθήνα - Οι επισκέπτες, οι τιμές στα ξενοδοχεία και οι ξένες αλυσίδες
Άγγιξαν τα 8 εκατομμύρια οι ξένοι επισκέπτες στην Αθήνα, ενώ 11 επιπλέον διεθνή ξενοδοχεία εισήλθαν στην πρωτεύουσα

Ξαναγράφοντας το τουριστικό στόρι της Σαντορίνης - Τα 6 βήματα για να αλλάξει πίστα
Οι προκλήσεις για τη Σαντορίνη και πώς μπορεί να αναβαθμιστεί το τουριστικό προϊόν - Έρευνα του Ινστιτούτου ΕΝΑ

Η κοινοπραξία ΑΒΑΞ - Μπαλλιάν ανακαινίζει το ξενοδοχείο Athenaeum InterContinental
Στα 43,7 εκατ. ευρώ ο προϋπολογισμός της κοινοπραξίας ΑΒΑΞ-ΜΠΑΛΙΑΝ
![Τουρισμός: Τα απανωτά ρεκόρ και ο αστερίσκος της Σαντορίνης – Το στοίχημα της σεζόν [πίνακες]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/tourismos-600x401.jpg)
Τα απανωτά ρεκόρ και ο αστερίσκος της Σαντορίνης – Το στοίχημα του τουρισμού [πινακες]
Αβεβαιότητα προκαλεί η σεισμική δραστηριότητα στη Σαντορίνη - Τι εκτιμούν παράγοντες του τουρισμού για την πορεία της φετινής σεζόν

Στον Προκοπίου περνά ο έλεγχος του Αστέρα Βουλιαγμένης - Το χρονικό του deal
Ο Έλληνας εφοπλιστής εξαγοράζει σύμφωνα με πληροφορίες το υπόλοιπο 77% του Αστέρα Βουλιαγμένης από τους Άραβες μετόχους της Jermyn Street Real Estate Fund
![Αεροδρόμια: «Πέταξε» η επιβατική κίνηση – Άνοδος 12,6% τον Ιανουάριο του 2025 [πίνακες]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/ot_touristas_aerodromio-600x352.png)
«Πέταξε» η επιβατική κίνηση τον Ιανουάριο [πίνακες]
Τι δείχνουν τα στατιστικά στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας για την κίνηση στα αεροδρόμια

Πόσα κερδίζει η Κέρκυρα από την κρουαζιέρα - Τι βαθμό βάζουν οι τουρίστες στο νησί
Τα οφέλη στην τοπική οικονομία από την κρουαζιέρα αποτυπώνει μελέτη που παρουσιάσθηκε σε συνέδριο του ΟΛΚΕ στην Κέρκυρα

Πόση αύξηση θα πάρουν 150 χιλ. εργαζόμενοι στα ξενοδοχεία – Τι προβλέπει η νέα συλλογική σύμβαση
H νέα κλαδική συλλογική σύμβαση εργασίας στα ξενοδοχεία έχει διάρκεια 2 έτη - αφορά 10.550 περίπου επιχειρήσεις και σχεδόν 150.000 εργαζομένους