![Από τη Γαλλία στο φως της Μεσογείου](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/01/03.-Paul-Signac.jpg)
Μοιάζει με ένα πλοίο που ταξιδεύει στα νερά της Μεσογείου.
Τα γαλάζια τοιχώματά του διακόπτονται από μικρά και μεγάλα φινιστρίνια.
Φτάνει να σταθεί κάποιος μπροστά τους για να βρεθεί από τη μια στιγμή στην άλλη στο Σεν Τροπέ ή τη Μασσαλία, την Αντίμπ ή το Αγκέ.
Είναι ο ζωγράφος Πολ Σινιάκ, ο καλλιτέχνης που έπαιξε ενεργό ρόλο στην ίδρυση της Εταιρείας Ανεξάρτητων Καλλιτεχνών (στην οποία «επιτρεπόταν στους καλλιτέχνες να παρουσιάζουν ελεύθερα τα έργα τους στην κρίση του κοινού» μία φορά τον χρόνο), αλλά και αναδείχθηκε πρόεδρός της το 1908.
Να αφήσει το βλέμμα του να περιπλανηθεί σε λιμάνια και ακτές, σε πλατείες και πύργους, σε κόκκινους βράχους και αμμόλοφους.
Να γνωρίσει γυναίκες που παίρνουν νερό από την κρήνη, άλλες που τελειώνουν τις αγροτικές δουλειές και κάποιες ακόμη που απολαμβάνουν στιγμές χαλάρωσης μετά το μπάνιο τους.
Και να εντοπίσει ανάμεσά τους έναν θαλασσόλυκο.
Εναν άνδρα που κρατά με σιγουριά το πηδάλιο του ιστιοφόρου που κυβερνά και την προσοχή του στραμμένη στα κύματα.
Tούτος ο άνδρας, έμπειρος στη θάλασσα και ιδιοκτήτης του ιστιοπλοϊκού «Ολυμπία», πάνω στο οποίο απεικονίζεται, δεν υπήρξε μόνο ικανός ερασιτέχνης καπετάνιος.
Είναι ο ζωγράφος Πολ Σινιάκ, ο καλλιτέχνης που έπαιξε ενεργό ρόλο στην ίδρυση της Εταιρείας Ανεξάρτητων Καλλιτεχνών (στην οποία «επιτρεπόταν στους καλλιτέχνες να παρουσιάζουν ελεύθερα τα έργα τους στην κρίση του κοινού» μία φορά τον χρόνο), αλλά και αναδείχθηκε πρόεδρός της το 1908.
Και είναι ένας από τους κεντρικούς πρωταγωνιστές ενός όχι τόσο γνωστού, αλλά σημαντικού κινήματος, του νεοϊμπρεσιονισμού, το οποίο συστήνεται για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό μέσα από τη νέα έκθεση «Ο νεοϊμπρεσιονισμός στα χρώματα της Μεσογείου», που διοργανώνει το Ιδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή σε επιμέλεια της επίτιμης επιστημονικής διευθύντριας του Μουσείου Ιμπρεσιονισμού του Ζιβερνί, Μαρίνας Φερέτι Μποκιγιόν, και της υπεύθυνης συλλογής του Ιδρύματος Β&Ε Γουλανδρή, Μαρίας Κουτσομάλλη – Μορό.
Με πλοίο λοιπόν μοιάζει η αίθουσα των περιοδικών εκθέσεων στο μουσείο στο Παγκράτι.
Και τον ρόλο των «φινιστρινιών» στον γεμάτο φως και χρώμα κόσμο της Μεσογείου – βάσει του σκηνογραφικού σχεδιασμού που υπογράφουν ο Ανδρέας Γεωργιάδης και η Βιβή Γερολυμάτου – έχουν τα 55 έργα που ταξίδεψαν στην Αθήνα από εννέα μουσεία της Βιέννης, του Παρισιού, της Γκρενόμπλ, του Σεν Τροπέ, της Μασσαλίας, της Μπεζανσόν και του Λονδίνου, αλλά και από ιδιωτικές συλλογές.
Εργα που με εξαίρεση την «Κόκκινη σημαδούρα» (1895) του Πολ Σινιάκ που είχε παρουσιαστεί το 1980 στην Εθνική Πινακοθήκη, στο πλαίσιο έκθεσης με αριστουργήματα των γαλλικών μουσείων, εμφανίζονται για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό, καθώς ποτέ ως τώρα δεν έχει πραγματοποιηθεί έκθεση αφιερωμένη στον νεοϊμπρεσιονισμό.
Ενδιαφέρον, δε, είναι το γεγονός ότι κανένα από τα 55 έργα που φέρουν υπογραφές δημιουργών εκτός του Πολ Σινιάκ, των Ανρί Εντμόν Κρος, Ανρί Ματίς, Ανρί Μανγκέν, Λουί Βαλτά, Μαξιμιλιάν Λους και Τέο φαν Ρισελμπέργκε, δεν ανήκει στη συλλογή του Ιδρύματος, η οποία δεν διαθέτει έργα νεοϊμπρεσιονιστών, καθώς, όπως σχολίασε η Μαρία Κουτσομάλλη – Μορό απατώντας σε ερώτηση των «ΝΕΩΝ», φαίνεται πως διέλαθαν της προσοχής του ζεύγους Γουλανδρή.
Αποδόμηση και ανασύνθεση
Ζωγράφοι που δεν «ενδίδουν στη διαβολική ευκολία της πινελιάς», όπως έλεγε ο Ντελακρουά, οι νεοϊμπρεσιονιστές που έδρασαν από το 1896 έως το 1914 πίστευαν ότι για να αποδώσουν μια εικόνα πρέπει να την αποδομήσουν και εν συνεχεία να την ανασυνθέσουν.
Και πως πρέπει να χρησιμοποιήσουν την τάση του ματιού να σφάλλει για να αναπαραστήσουν όχι αυτό που βλέπει, αλλά αυτό που θέλουν εκείνοι να του δώσουν να δει.
Τα έργα τους «γεννιούνταν» με αργούς ρυθμούς καθώς το κάθε χρώμα τοποθετείται χωριστά σε τελείες που μοιάζουν με ψηφίδες όταν στεγνώσει το προηγούμενο (είναι ο όρος πουαντιγισμός που οι νεοϊμπρεσιονιστές αρνούνταν προτιμώντας τον ντιβιζιονισμό, από τη διαίρεση των χρωμάτων).
Τους ενδιέφερε όχι η απόδοση του εφήμερου, όπως τους ιμπρεσιονιστές, αλλά η «μορφή που διαιωνίζει την αίσθηση».
Και παράλληλα τους απασχολούσε η επιστημονική διάσταση της ζωγραφικής κυρίως μέσω της επιστήμης της Φυσικής.
Στην αργή παραγωγή των έργων των νεοϊμπρεσιονιστών που έχει ως αποτέλεσμα τις μικρές συλλογές των μουσείων και το περιορισμένο μερίδιό τους στην αγορά της τέχνης αποδίδει άλλωστε η Μαρία Κουτσομάλλη – Μορό και το γεγονός ότι δεν υπήρξε στο παρελθόν μεγάλο ενδιαφέρον για το κίνημα.
Στάση που έχει αλλάξει ριζικά τις τελευταίες δεκαετίες με μεγάλες διεθνείς εκθέσεις και υψηλές τιμές στις δημοπρασίες.
Κι αν οι ιστορίες πίσω από τους πρωταγωνιστές του κινήματος έχουν ενδιαφέρον, αλλά και πολλές από τις λεπτομέρειες της εξέλιξής του φαντάζουν πολύ εξειδικευμένες για το ευρύ κοινό, είναι βέβαιο ότι μια περιήγηση στην έκθεση αξίζει, καθώς το λαμπερό φως και το χρώμα που αναδύεται από τα έργα, τα οποία δεν είναι σαφές από απόσταση αν είναι καμωμένα από τρισδιάστατες ψηφίδες ή με πινέλο, ξεκουράζουν το βλέμμα και προσφέρουν μια μοναδική για επισκέπτες ελληνικού μουσείου εμπειρία.
Info: H έκθεση «Ο νεοϊμπρεσιονισμός στα χρώματα της Μεσογείου» στο Ιδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή (Ερατοσθένους 13) έως τις 7 Απριλίου
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![KPMG: Η αβεβαιότητα σε Εξαγορές και Συγχωνεύσεις δεν επιβραδύνει το due diligence στο ESG](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/12/businessdaily-deals-symfwnies-ependyseis-sygxwneyseis-600x336-1.jpg)
Η αβεβαιότητα σε M&A δεν επιβραδύνει το due diligence στο ESG - Ανάλυση KPMG
Περισσότεροι από τους μισούς dealmakers αναμένουν ότι τα επόμενα δύο χρόνια το due diligence στο ESG θα εντάσσεται στις περισσότερες συναλλαγές
![Δημιουργική AI: Πόσο έτοιμες είναι οι ελληνικές επιχειρήσεις για να την υποδεχθούν](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/George-Tsopelas_Chairman-–-McKinsey-Company-Greece-and-Cyprus-600x344.jpg)
Πόσο έτοιμες είναι οι ελληνικές επιχειρήσεις να υποδεχθούν την AI
Ελλείψεις αλλά και δυνατότητες για την Ελλάδα αποκαλύπτει έρευνα της QuantumBlack, AI by McKinsey για τη διείσδυση της τεχνητής νοημοσύνης στις επιχειρήσεις
![Μόνα Λίζα: Το σπίτι της γυναίκας που ενέπνευσε τον πίνακα πωλείται στην Ιταλία – Δείτε το εσωτερικό του](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/20240626114228-100-600x400.jpg)
Το ιλιγγειώδες ποσό για το οποίο πωλείται το σπίτι της «πραγματικής» Μόνα Λίζα στην Ιταλία
Το κτίσμα του 16ου αιώνα ανήκε στην οικογένεια του Francesco del Giocondo, συζύγου της Μόνα Λίζα
![Γερμανία: Η γλυκόπικρη γεύση που αφήνει το Euro 2024 στους διογανωτές](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/euro2024-1-600x341.jpg)
Τι γεύση αφήνει το Euro 2024 στους γερμανούς διοργανωτές
Ο απολογισμός του Euro 2024 αρχίζει - Το ποτήρι φαίνεται «μισοάδειο» ή «μισογεμάτο», είναι θέμα οπτικής γωνίας.
![Τελικός Euro 2024: Γιατί η Ισπανία υπερέχει της Αγγλίας κι εκτός γηπέδων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/Euro-2024-600x400.jpg)
Οι φιναλίστ του Euro 2024 σε αριθμούς – Ποια υπερτερεί; Ισπανία ή Αγγλία;
Ο τελικός Euro 2024 και τι δείχνουν οι οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες του πληθυσμού για τις χώρες της Ισπανίας και της Αγγλίας
![Betshop.gr: Αναστέλλει τη λειτουργία της η πλατφόρμα διαδικτυακού στοιχήματος](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/ot_betshop-600x352.png)
Αναστέλλει τη λειτουργία της η Betshop.gr - Κατάσχεσε η εφορία τον τραπεζικό λογαριασμό εξυπηρέτησης πελατών της
Η εταιρεία B2B GAMING SERVICES που διαχειρίζεται τη Betshop.gr κάνει γνωστή την κατάσχεση του τραπεζικού λογαριασμού των πελατών της από τις φορολογικές αρχές
![Εργαζόμενοι: Περισσότεροι από 7 στους 10 νιώθουν ότι δεν αναγνωρίζεται η συνεισφορά τους](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/ergasia-ergazomenos-600x300.jpg)
Περισσότεροι από 7 στους 10 εργαζόμενους νιώθουν ότι δεν αναγνωρίζεται η συνεισφορά τους
Ποιες είναι οι 10 μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι - Τι δείχνει έρευνα της Reborrn
![Τζιμ Κάρεϊ: Πωλείται σε δημοπρασία η συλλογή έργων τέχνης του ηθοποιού](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/carey-600x329.jpg)
Η συλλογή έργων τέχνης του Τζιμ Κάρεϊ πωλείται σε δημοπρασία
Ο Τζιμ Κάρεϊ θα παρουσιάσει μια επιλογή από την εκλεκτική συλλογή τέχνης που αντικατοπτρίζει το ζωντανό και δημιουργικό πνεύμα του
![Ρεχάγκελ: «Ήξερα ότι έχουμε καταπληκτική ομάδα»](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/h0541458-1-600x398.jpg)
Ρεχάγκελ: «Ήξερα ότι έχουμε καταπληκτική ομάδα»
Ρεχάγκελ και Βρύζας μιλούν στην DW με αφορμή τα 20 χρόνια από τον θρίαμβο της Πορτογαλίας και τον αγώνα που δίνουν σήμερα τα αστέρια του 2004 με ομάδα επιλέκτων από όλη την Ευρώπη
![Γουίμπλεντον: Η αδιάκοπη βροχή θα κοστίσει πάνω 250.000 λίρες](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/wimbleton-600x429.jpg)
Η βροχή... έπνιξε τα οικονομικά του Γουίμπλεντον - Πάνω από 250.000 λίρες η ζημιά
Λόγω των κακών καιρικών συνθηκών δεν πραγματοποιήθηκε κανένα παιχνίδι στα εξωτερικά γήπεδα του Γουίμπλεντον