Μπορεί οι δυτικές εταιρείες να εγκαταλείπουν μαζικά τη Ρωσία μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, όμως η χώρα δεν μένει χωρίς επενδύσεις. Αυτό που αλλάζει είναι εθνικότητα των επενδυτών.

Το 2022 μέχρι και το πρώτο 10μηνο του 2023 συνολικά, 9.600 εταιρείες που συνδέονται με άλλες οικονομίες αποχώρησαν, όπως έγραψε η οικονομική εφημερίδα Vedomosti.

Ρωσία: Το 1/3 της πολεμικής τεχνολογίας που χρειάζεται είναι δυτικής προέλευσης

Μεγάλη προσέλευση από χώρες της πρώην ΕΣΣΔ και την Κίνα

Την ίδια στιγμή, ο αριθμός των νέων εταιρειών στη Ρωσία με συνιδρυτές από πρώην σοβιετικές δημοκρατίες και την Κίνα εκτινάχθηκε στα ύψη αυτά τα δύο χρόνια, σύμφωνα με τον συντάκτη της εφημερίδας, ο οποίος επικαλείται επίσημα στοιχεία από την υπηρεσία πληροφοριών επιχειρήσεων SPARK-Interfax.

Εταιρείες με συνιδρυτές από πρώην σοβιετικές δημοκρατίες, συμπεριλαμβανομένων της Λευκορωσίας, της Κιργιζίας και του Καζακστάν, αποτελούσαν το 59% όλων των νέων εταιρειών που δραστηριοποιήθηκαν στη Ρωσία πέρυσι, δηλαδή περίπου 6 στις 10. Εταιρείες με συνιδρυτές από την Τουρκία και την Ινδία αντιστοιχούσαν στο 3% και στο 2% των εγγραφών νέων εταιρειών σε αυτό το χρονικό διάστημα, αντίστοιχα.

Οι εταιρείες με συνιδρυτές από την Κίνα αποτελούσαν το 25% — ή 1.500 — των νέων εταιρειών στη Ρωσία τους πρώτους 10 μήνες του 2023.

Ωστόσο, σύμφωνα με το Business Insider, δεν φαίνεται ότι οι νεοεισερχόμενοι αναπληρώνουν πλήρως τον αριθμό αυτών που έχουν αποχωρήσει.

Συνολικά, 116.400 νομικές οντότητες με συμμετοχή ξένων κεφαλαίων ήταν εγγεγραμμένες στη Ρωσία στα τέλη του 2023 — μείωση μεγαλύτερη από 30% από τον υψηλότερο αντίστοιχο αριθμό των 185.000 οντοτήτων συνδεδεμένων με το εξωτερικό που καταγράφηκε το 2017.

Ο Μιχαήλ Νικολάγιεφ, επικεφαλής του ρωσικού οίκου αξιολόγησης ACRA, δήλωσε στο ρωσικό μέσο ενημέρωσης ότι ενώ οι δυτικές κυρώσεις έπληξαν τον αριθμό των ξένων συνδεδεμένων εταιρειών στη Ρωσία, ο αναπροσανατολισμός  των αλυσίδων εμπορίου και εφοδιασμού της Ρωσίας προς τα ανατολικά βοήθησε στην ενίσχυση των εγγραφών νέων εταιρειών από εναλλακτικές αγορές.

Στο μεταξύ, ρωσικές επιχειρήσεις στο εξωτερικό έχουν επίσης μεταφέρει τα περιουσιακά τους στοιχεία πίσω στη χώρα τους εν μέσω αφενός των πιέσεων των δυτικών κυρώσεων, αφετέρου της ώθησης του καθεστώτος του Πούτιν.

Παρά τις εντάσεις μεταξύ Ρωσίας και Δύσης για τον πόλεμο στην Ουκρανία, περίπου το 3% των εταιρειών που εγγράφηκαν στη Ρωσία πέρυσι ήταν από χώρες που το Κρεμλίνο θεωρεί «μη φιλικές», ποσοστό που ισοδυναμεί με τεράστια μείωση από το 14% των νέων εταιρειών που εγγράφηκαν το 2021.

Δεσμεύσεις και εμπόδια

Η ανασκόπηση από το SPARK-Interfax έρχεται σχεδόν δύο χρόνια μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία που οδήγησε σε δέσμευση πολυεθνικών εταιρειών να αποχωρήσουν από τη ρωσική αγορά.

Ωστόσο, η Ρωσία καθιστά ολοένα και πιο δύσκολη την έξοδο ξένων εταιρειών.

Έχει εισαγάγει μια σειρά από μεγάλα εμπόδια στη διαδικασία, όπως να απαιτεί από τις επιχειρήσεις να πληρώσουν δωρεές στο κράτος και να πουλήσουν τα περιουσιακά τους στοιχεία με μεγάλη έκπτωση προκειμένου να φύγουν από τη χώρα.

Οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε στρατηγικά σημαντικούς τομείς -όπως η ενέργεια- χρειάζονται επίσης την υπογραφή του Πούτιν πριν από οποιαδήποτε πώληση περιουσιακών στοιχείων.

Στο διά ταύτα…

Συνολικά, αυτό που συνέβη ήταν ένας μεγάλος αριθμός δεσμεύσεων από τις δυτικές χώρες να αποδειχθεί «κενό γράμμα».

Στο διά ταύτα, μόλις περίπου 350 πολυεθνικές εταιρείες ολοκλήρωσαν την έξοδό τους από τη Ρωσία, δείχνει ένας ιχνηλάτης από τη Σχολή Οικονομικών Επιστημών του Κιέβου.

Άλλες 1.606 διεθνείς εταιρείες συνεχίζουν κανονικά τη δραστηριότητά τους, ενώ 1.741 ξένες εταιρείες βρίσκονται σε διάφορα στάδια παύσης των επενδύσεων ή της λειτουργίας τους στη Ρωσία.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή
Τζιτζικώστας : Το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη τον Φεβρουάριο του 2023, δεν έπρεπε να συμβεί
Διεθνή |

Το δυστύχημα στα Τέμπη, δεν έπρεπε να συμβεί - Η ασφάλεια κορυφαία προτεραιότητά μου, λέει ο Τζιτζικώστας

Ο υποψήφιος για τη θέση του Επιτρόπου Μεταφορών μιλώντας στο Ευρωπαικό Κοινοβούλιο είπε ότι « Ένα τέτοιο δυστύχημα δεν πρέπει να ξανασυμβεί πουθενά στην Ευρώπη»