
Η κυβέρνηση σήκωσε προεκλογικά την «παντιέρα» αύξησης του μέσου μισθού στα 1.500 ευρώ μέχρι το 2027. Αν και κάτι τέτοιο δε μπορεί να συμβεί με κάποια υπουργική απόφαση (όπως στην περίπτωση του κατώτατο), εντούτοις ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έσπευσε να υποσχεθεί ότι κάτι τέτοιο είναι εφικτό, κυρίως λόγω της ανόδου του ελληνικού ΑΕΠ και της αύξησης των επενδύσεων. Είναι όμως κάτι τέτοιο εφικτό.
Σύμφωνα με κυβερνητικά στελέχη, η αύξηση του μέσου μισθού θα τροφοδοτείται από τις αναπροσαρμογές του κατώτατου μισθού, από το “ξεπάγωμα” των τριετιών μέσα στην 4ετία αλλά και από την υπογραφή ολοένα και περισσότερων κλαδικών και επιχειρησιακών συμβάσεων κάτι που έχει αρχίσει να συμβαίνει. Η τετραετία θα περιλαμβάνει ετήσια αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού, με έναρξη τα μέσα του 2024 με στόχο το καλοκαίρι του 2027, ο κατώτατος μισθός να έχει ήδη αναρριχηθεί στα 950 ευρώ.
Ο ΟΤ απευθύνθηκε σε δύο επιφανείς οικονομολόγους, προκειμένου να καταθέσουν την άποψή τους για το αν είναι δυνατή η πραναφρθείσα άνοδος του μέσου μισθού, εν μέσω μεγάλων πληθωριστικών πιέσεων και εκτεταμένης ακρίβειας που εξανεμίζουν τα εισοδήματα.
Μισθοί: Έρχονται αυξήσεις λόγω προϋπηρεσίας – Πότε και σε ποιους
Πελαγίδης: Για να αυξηθεί ο μισθός πρέπει να αυξηθεί η παραγωγικότητα
«Το ζήτημα είναι περισσότερο περίπλοκο, ωστόσο οπωσδήποτε ο στόχος είναι ευκταίος. Είναι ευκταίος μεταξύ των άλλων, καθώς ένας χαμηλός, με περιορισμένη αγοραστική δύναμη, μισθός, δεν ευνοεί τις επενδύσεις καθώς οι επιχειρηματίες προτιμούν τον φθηνό συντελεστή εργασίας από εκείνον του σχετικώς ακριβού κεφαλαίου» αναφέρει στον ΟΤ ο υποδιοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Θεόδωρος Πελαγίδης, συμπληρώνοντας ότι «Στην αγορά εργασίας επίσης ρόλο θα παίξει η διαθεσιμότητα της ποσότητας της εργασίας. Εάν αυτή είναι περιορισμένη, το γεγονός αυτό θα ωθήσει σε αύξηση των ονομαστικών και των πραγματικών μισθών. Αυτό πάλι μπορεί να αφορά συγκεκριμένες ειδικότητες στην αγορά εργασίας και όχι το σύνολο της. Για παράδειγμα την ανειδίκευτη εργασία, πράγμα το οποίο συμβαίνει σήμερα».

Ακόμη ο κ. Πελαγίδης επισημαίνει πως «Στις σημερινές πάντως πραγματικές συνθήκες όπου υπάρχει οπωσδήποτε ανάγκη για αύξηση των εισοδημάτων, επικρατεί το λεγόμενο «αποτέλεσμα αντικατάστασης», δηλαδή περισσότεροι εργαζόμενοι θα εισέλθουν στην αγορά εργασίας εφόσον δουν ότι οι μισθοί ανεβαίνουν και επομένως αξίζει τον κόπο να εργαστούν σε σχέση με την εναλλακτική της σχόλης ή των επιδομάτων».
Και καταλήγει: «Σε κάθε περίπτωση πάντως, για να αυξηθεί ο πραγματικός μισθός, ceteris paribus, πρέπει οπωσδήποτε να αυξηθεί η παραγωγικότητα μέσω των επενδύσεων σε φυσικό κεφάλαιο. Η αύξηση των πραγματικών μισθών στην αγορά προκύπτει από την αύξηση της παραγωγικότητας».
Βέττας: Οι κρίσιμες πλευρές του προβλήματος
Από τη πλευρά του ο Γενικός Διευθυντής του ΙΟΒΕ και Καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών Νίκος Βέττας αναφέρει ότι «Η ουσιαστική αύξηση των πραγματικών μισθών είναι πάντα κεντρικός στόχος της οικονομικής πολιτικής και, ακόμη περισσότερο, σε μία οικονομία που υποβιβάστηκε έντονα στην κρίση χρέους και υστερεί σε σχέση με την λοιπή ευρωζώνη. Ο στόχος που έχει τεθεί για αύξηση σε σημαντικό βαθμό στην τετραετία είναι θεμιτός, ιδίως καθώς προχωρά η μείωση της ανεργίας, όμως υπάρχουν κρίσιμες πλευρές του προβλήματος».
Παράλληλα τονίζει με νόημα: «Αρχικά, οι αυξήσεις μισθών δεν μπορεί να γίνονται, παρά μόνο κατ’ εξαίρεση, με διοικητικά μέτρα. Ειδικότερα, εάν οι αυξήσεις στον κατώτατο μισθό και στον δημόσιο τομέα καθοριστούν υπέρμετρα, αυτές μπορεί βραχυχρόνια να παρασύρουν και άλλους μισθούς, οδηγώντας όμως τελικά σε στρεβλώσεις, ανισορροπίες και αδύναμα πραγματικά εισοδήματα», ενώ προσθέτει πως «Μια στενά σχετιζόμενη παράμετρος είναι αυτή του πληθωρισμού. Εφόσον δεν μειωθεί συστηματικά, ακόμη και αν οι ονομαστικοί μισθοί προσαρμόζονται, η βλάβη σε μία οικονομία χαμηλής ανταγωνιστικότητας, όπως η δική μας, θα είναι μεγάλη και το κόστος θα το πληρώσουν κυρίως όσοι έχουν χαμηλή εξειδίκευση και αμοιβές».
Τέλος, σημειώνει ότι «η αύξηση των μέσων αμοιβών δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς αύξηση της παραγωγικότητας και μετατόπιση της εργασίας σε θέσεις υψηλότερης αξίας. Η ουσιαστική σύγκλιση των μισθών με αυτούς σε περισσότερο ανεπτυγμένες οικονομίες προϋποθέτει και τη συνολική σύγκλιση της δομής της οικονομίας, ώστε σταδιακά ένα ολοένα και μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής να αφορά καινοτόμες και ανταγωνιστικές δραστηριότητες» και καταλήγει: «Συνεπώς, η πολιτική αύξηση μισθών, σε πραγματικούς όρους, μπορεί να γίνει κατανοητή μόνο μέσα από μια διαδικασία αναπτυξιακής αναβάθμισης της οικονομίας συνολικά».
Οι πραγματικές συνθήκες και ο ΟΟΣΑ
Σε κάθε περίπτωση, βασικό ζήτημα αποτελεί η επιμονή του πληθωρισμού που οδηγεί σε μειώσεις των πραγματικών αποδοχών. Η κυβέρνηση της ΝΔ υποστηρίζει ότι έχουν αυξηθεί οι ονομαστικοί μισθοί τα τελευταία χρόνια.
Ωστόσο, στα τελευταία επικαιροποιημένα στοιχεία του ΟΟΣΑ (8 Ιανουαρίου 2024) αποτυπώνεται ότι οι μισθοί στην Ελλάδα μειώθηκαν – σε πραγματικό επίπεδο – κατά το 2022. Όπως αποκαλύπτει ο Οργανισμός η χώρα μας αποτέλεσε ένα πεδίο συρρίκνωσης των πραγματικών εισοδημάτων κατά την πρώτη περίοδο της ενεργειακής κρίσης.
Σύμφωνα με την έρευνα του ΟΟΣΑ σε σταθερές τιμές προκύπτει πως οι μισθοί μειώθηκαν κατά την τελευταία 5ετία. Από τα 17.994 το 2017 σε 16.174 ευρώ κατά το 2022! Συγκεκριμένα σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ ο μέσος ετήσιος μισθός στην Ελλάδα ήταν 16.174 ευρώ πρόπερσι όταν το 2018 ο ονομαστικός μισθός ήταν 16.028 ευρώ και σε σταθερές τιμές 2022 ήταν 17.164 ευρώ, ήτοι μεγαλύτερος. Πάντως, μεγάλη είναι η διαφορά από το 2021 προς το 2022, καθώς από τα 17.220 ευρώ οι μισθοί μειώνονται στα 16.174 ευρώ.


Latest News

Ρεκόρ υποβολής των δηλώσεων - Τρέχουν οι φορολογούμενοι για την έκπτωση 4%
Πάνω από τις προσδοκίες οι φορολογικές δηλώσεις - Με διαδικασίες εξπρές οι επιστροφές φόρου

Ο «μεγάλος αδελφός» της ΑΑΔΕ πηγαίνει σε βαπτίσεις, γάμους και δεξιώσεις
Πρόκειται για το «ψηφιακό μάτι» ή το ψηφιακό πελατολόγιο από την ΑΑΔΕ, το οποίο ενεργοποιήθηκε από την περασμένη Δευτέρα

Αυξήθηκαν οι καταγγελίες για βία και παρενόχληση στην εργασία - Οι κλάδοι
Σε υψηλό επίπεδο το ποσοστό επίλυσης των εργατικών διαφορών βίας και παρενόχλησης στην εργασία - Τι δείχνουν τα στοιχεία της Επιθεώρησης Εργασίας

Φακέλωμα και κυνήγι οφειλετών με καταιγίδα κατασχέσεων
Στενό μαρκάρισμα σε πάνω από 2 εκατ. φορολογούμενους με χρέη στην εφορία. Το χέρι της εφορίας έφθασε σε σχεδόν μισό εκατομμύριο λογαριασμούς το 2024

Λουκέτα και πρόστιμα της ΑΑΔΕ σε γνωστές ταβέρνες και εστιατόρια για μη έκδοση αποδείξεων
Η ΑΑΔΕ επέβαλε λουκέτα για μη έκδοση αποδείξεων και προστιμα για μη διασύνδεση POS

Ξηλώνεται το πουλόβερ του τεκμαρτού εισοδήματος
Ποιες είναι οι παρεμβάσεις που θα περιορίσουν τις επιβαρύνσεις στους ελεύθερους επαγγελματίες

Ο «χάρτης» των πληρωμών από e-ΕΦΚΑ και ΔΥΠΑ
Στις 25 Απριλίου θα καταβληθούν 1,2 δισ. ευρώ σε 2.482.989 δικαιούχους για πληρωμή κύριων και επικουρικών συντάξεων

ΑΑΔΕ: Στα 71,3 δισ. ευρώ το συνολικό ποσό των εισπραχθέντων εσόδων το 2024 – Υπέρβαση στόχου κατά 6,3 δισ.
Εντοπίστηκαν 1.706 επιχειρήσεις που υπέβαλαν μηδενικές δηλώσεις ΦΠΑ για το 2023, παρότι παρουσίαζαν κανονική δραστηριότητα, σημειώνει η ΑΑΔΕ

Προς αξιοποίηση των κατασχεμένων προχωρά το δημόσιο
Παίρνει μπρος το σχέδιο αξιοποίησης δεσμευμένων περιουσιακών στοιχείων που προέρχονται από εγκληματικές δραστηριότητες – Συστήνεται ειδική ομάδα εργασίας

Οι έξι αλλαγές στις κληρονομιές - Τι έχει κλειδώσει, τι εξετάζεται
Έχουν ήδη ληφθεί αποφάσεις για τις περιπτώσεις διαζυγίου, διαδοχής συγγενών και συμφώνου συμβίωσης, όταν δεν υπάρχει διαθήκη