![Carrefour: Η αλήθεια πίσω από τον «πόλεμο» με την PepsiCo για τις τιμές](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/01/ot_carrefour_pepsico.png)
Ήταν την περασμένη εβδομάδα όταν η αμερικανική εταιρεία παραγωγής ποτών και σνακ επέμεινε ότι δεν είχε αποσυρθεί από τα ράφια της γαλλικής Carrefour, η οποία λίγες ημέρες νωρίτερα είχε απαγορεύσει την PepsiCo επειδή απαίτησε «απαράδεκτες» αυξήσεις τιμών.
Στην πραγματικότητα, σύμφωνα με όσα δήλωσε η PepsiCo, είχε εγκαταλείψει πρώτη εκείνη την Carrefour πέρυσι, αφού δεν κατάφερε να καταλήξει σε συμφωνία για την τιμολόγηση, κατηγορώντας το γαλλικό σούπερ μάρκετ ότι διαστρεβλώνει την αλυσίδα των γεγονότων.
Carrefour: Πετάει από το «ράφι» προϊόντα της Pepsico λόγω «απαράδεκτων» ανατιμήσεων
Το παρασκήνιο της σύγκρουσης Carrefour – PepsiCo
Όλα ξεκίνησαν στις αρχές του χρόνου η γαλλική εταιρεία λιανικής πώλησης τροφίμων Carrefour γνωστοποίησε στους πελάτες της ότι δεν θα πωλεί πλέον προϊόντα της PepsiCo, στο πλαίσιο της πρόσφατης διαμάχης μεταξύ των κατασκευαστών τροφίμων και των λιανοπωλητών για τις υψηλές τιμές των τροφίμων.
Για το λογο αυτό πρόσθεσε ταμπελάκια στα ράφια που εξηγούσαν στους πελάτες ότι δεν θα πωλεί πλέον τη μάρκα λόγω «απαράδεκτων αυξήσεων των τιμών», ενώ αντίστοιχα κινήθηκε και στα ηλεκτρονικά καταστήματα της αλυσίδας σούπερ μάρκετ.
Η κίνηση αυτή αφορούσε τα προϊόντα Pepsi, Lay’s, Doritos, Cheetos, Quaker Oats και άλλα προϊόντα PepsiCo στη Γαλλία, την Ιταλία, την Ισπανία και το Βέλγιο. Σύμφωνα με τον αναλυτή της Bernstein, Κάλουμ Έλιοτ, τα καταστήματα Carrefour σε αυτές τις τέσσερις χώρες αντιπροσωπεύουν περίπου το 0,25% των παγκόσμιων εσόδων της PepsiCo.
Όπως επισημαίνουν οι Financial Times, τέτοιες διαμάχες για τις τιμές μεταξύ των λιανοπωλητών τροφίμων και των προμηθευτών τους δεν είναι καινούργιες – αντιθέτως είναι τόσο παλιές όσο και οι προσωρινές απαγορεύσεις προϊόντων. Κανονικά, επιλύονται. Αλλά η «μάχη των τιμών» που διεξάγεται αυτή την στιγμή στη Γαλλία, είναι πιο έντονη απ’ ότι συνήθως.
Οι γαλλικοί κανόνες του παιχνιδιού
Ο λόγος δεν επικεντρώνεται στις δύο εταιρείες αποκλειστικά, αλλά στο γεγονός ότι οι διαπραγματεύσεις για τις τιμές έχουν επιβαρυνθεί από μια σειρά νέων κανονισμών που περιορίζουν τη δυνατότητα των λιανοπωλητών να τις μειώνουν, ενώ ενθαρρύνουν τους προμηθευτές να παίξουν πιο «σκληρά».
Αρχικά, η κυβέρνηση διέταξε οι ετήσιες διαπραγματεύσεις για τις τιμές μεταξύ των λιανοπωλητών και των προμηθευτών να ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος αυτού του μήνα αντί για τον Μάρτιο, όπως υπαγορεύει ο εμπορικός κώδικας της χώρας.
Δεύτερον, οι νομοθέτες ψήφισαν νέους κανόνες που περιορίζουν τη δυνατότητα των λιανοπωλητών να προμηθεύονται προϊόντα σε πανευρωπαϊκή βάση. Οι διαπραγματεύσεις που αφορούν τρόφιμα που πωλούνται σε γαλλικά καταστήματα υπόκεινται στους εθνικούς κανονισμούς – ακόμη και αν οι συζητήσεις διεξάγονται σε άλλη χώρα.
Σε πολλές περιπτώσεις, οι εν λόγω γαλλικοί κανονισμοί υπαγορεύουν την ελάχιστη τιμολόγηση των προϊόντων. Επιπλέον, οι κανόνες περιορίζουν τις εκπτώσεις που μπορούν να παρέχουν οι λιανοπωλητές σε προϊόντα υγείας, ομορφιάς και υγιεινής στο 34%. Στόχος του νόμου είναι να διασφαλιστεί ότι οι μικροί τοπικοί προμηθευτές δεν θα συμπιέζονται από τους λιανοπωλητές που απαιτούν μειώσεις τιμών, που μόνο οι μεγάλες πολυεθνικές μάρκες μπορούν να αντέξουν οικονομικά.
Παρεμβατική στάση
Η Γαλλία τηρεί μια ασυνήθιστα παρεμβατική στάση στο λιανικό εμπόριο τροφίμων. Οι πολιτικοί γνωρίζουν πολύ καλά ότι οι Γάλλοι ψηφοφόροι είναι ιδιαίτερα ευαίσθητοι στο υψηλό κόστος ζωής, και μάλιστα ήδη από τότε που οι τιμές του ψωμιού συνέβαλαν στην επανάσταση πριν από 235 χρόνια!
Η Κεντρική Τράπεζα της Γαλλίας επισήμανε μάλιστα πέρυσι πως οι δύο πρώτες προτεραιότητες για την πλειοψηφία των Γάλλων ήταν ο πληθωρισμός και η αγοραστική δύναμη. Ο πληθωρισμός των τιμών των τροφίμων έφτασε σε ιστορικό υψηλό το 2023, και ενώ έκτοτε έχει υποχωρήσει, κανείς δεν θέλει να επαναληφθεί η διαμαρτυρία των Κίτρινων Γιλέκων του 2018-2020.
Η απόφαση της κυβέρνησης να επιταχύνει τις συζητήσεις για τις τιμές φέτος είχε ως στόχο να δώσει στους καταναλωτές πρόσβαση σε χαμηλότερες τιμές πιο γρήγορα. Οι προοπτικές επιτυχίας του εν λόγω εγχειρήματος, όμως, σύμφωνα με τους Financial Times, δεν είναι πολύ θετικές.
Και εδώ έρχεται το θέμα των δύο εταιρειών. Όχι μόνο δεν υπάρχει καμία πιθανότητα άμεσης μείωσης των γαλλικών τιμών των τροφίμων, αλλά το επιταχυνόμενο χρονοδιάγραμμα φαίνεται να έχει υποκινήσει τη σκληρή στάση της PepsiCo. Μεγαλοι παίκτες της αγοράς σούπερ μάρκετ, όπως η Carrefour, αντιμετωπίζουν βαριά πρόστιμα εάν δεν τηρήσουν την προθεσμία – η PepsiCo το γνωρίζει αυτό.
Το πρόβλημα με τους αντιπαραγωγικούς κανονισμούς της Γαλλίας είναι ότι οι μεγάλες πολυεθνικές κατέληξαν να είναι οι μεγαλύτεροι ωφελημένοι και πολλές από αυτές δεν έχουν καμία πρόθεση να μειώσουν τις τιμές.
Η τέλεια καταιγίδα
«Είναι η τέλεια καταιγίδα για τους λιανοπωλητές στη Γαλλία», τονίζει ο Ananda Roy της εταιρείας συμβούλων καταναλωτών Circana. «Ο κάθε λιανοπωλητής και σούπερ μάρκετ θέλει να θεωρείται φίλος του καταναλωτή, αλλά πρέπει να ακολουθεί πολύ αυστηρούς κανονισμούς. Περιορίζονται από το να προσφέρουν στους καταναλωτές την καλύτερη δυνατή τιμή και δεν μπορούν να δώσουν προσφορές που θα οδηγούσαν την επισκεψιμότητα στα καταστήματά τους. Το παιχνίδι παίζεται από τις μάρκες που πλέον έχουν λάβει μια πολύ ισχυρή διαπραγματευτική θέση».
Η PepsiCo ήταν από τις πιο επιθετικές, κυρίως επειδή οι καταναλωτές συνεχίζουν να αγοράζουν τα προϊόντα της. Η τιμή των τσιπς Lay’s αυξήθηκε κατά 25% κατά το έτος που έληξε τον Σεπτέμβριο, έναντι μέσης αύξησης μόλις 7-10% για την κατηγορία, σύμφωνα με τον όμιλο ερευνών αγοράς Kantar. Τώρα φημολογείται ότι ζητά άλλη μια αύξηση της τιμής της τάξης του 7%, κάτι που σημαίνει αύξηση κοντά στο 30% σε δύο χρόνια.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Kaspersky: Κλείνει το γραφείο στις ΗΠΑ – Απολύσεις εργαζομένων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/04/Kaspersky-600x391.jpg)
«Λουκέτο» στο γραφείο της Kaspersky στις ΗΠΑ - Απολύσεις εργαζομένων
Η εξέλιξη έρχεται αφού το αμερικανικό υπουργείο Εμπορίου ανακοίνωσε ότι απαγορεύει την πώληση λογισμικού της Kaspersky στις ΗΠΑ από τις 20 Ιουλίου
![Κίνα: Οι μάρκες ειδών πολυτελείας προσφέρουν εκπτώσεις 50%](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/china-luxury-scaled-1-600x480.jpg)
Γιατί τα "brand" ειδών πολυτελείας στην Κίνα κάνουν μεγάλες εκπτώσεις
Οι εκπτώσεις στη χώρα προσφέρονται κυρίως από σημαντικές φίρμες όπως η Versace και η Burberry, καθώς οι άλλοτε...αδηφάγοι καταναλωτές της μεσαίας τάξης της Κίνας γίνονται πιο λιτοί
![Ντίμον: Μήνυμα ενότητας και εναντίωσης σε πράξεις μίσους](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/07/ot__prosopa_JamieDimonJPmorgan-768x606-1-600x473.png)
Μήνυμα Ντίμον για ενότητα και εναντίωση σε πράξεις μίσους
Ο Τζέιμι Ντίμον έστειλε email στους εργαζόμενους της JPMorgan μετά την απόπειρα δολοφονίας Τραμπ
![Ιαπωνία: Έχει τη λύση για τις επιχειρήσεις-ζόμπι – Αφήστε τις να αποτύχουν](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/kishida-japan-600x340.png)
Κι όμως η Ιαπωνία έχει τη λύση για τις επιχειρήσεις-ζόμπι: Αφήστε τις να αποτύχουν
Η κυβέρνηση βρίσκεται σε δίλημμα: συγχωνεύσεις και εξαγορές ή χρεοκοπίες και απολύσεις μεγάλης κλίμακας;
![Ημιαγωγοί: Σε «έκρηξη» παραγγελιών προσβλέπει η ολλανδική ASML](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/12/asml1-600x400.jpg)
Σε «έκρηξη» παραγγελιών προσβλέπει η ολλανδική ASML
Αναλυτές θεωρούν ότι η σύσταση για την εταιρεία θα αναβαθμιστεί καθώς κορυφαίοι κατασκευαστές ημιαγωγών ενδέχεται να αυξήσουν αλλά και να επιταχύνουν τις αγορές σχετικού εξοπλισμού
![Βρετανία προς G7: Είμαστε έτοιμοι για μια πιο ώριμη, πιο ισότιμη σχέση με την ΕΕ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/2024-07-06T123655Z_1251059174_RC2OP8A2AKUL_RTRMADP_5_BRITAIN-POLITICS-STARMER-600x400.jpg)
Βρετανία προς G7: Είμαστε έτοιμοι για μια πιο ώριμη, πιο ισότιμη σχέση με την ΕΕ
Η νέα κυβέρνηση στη Βρετανία αναμένεται να προωθήσει πιο μετριοπαθείς μεταρρυθμίσεις και σε πιο ζεστό τόνο με τις Βρυξέλλες
![Macy’s: Γιατί έθεσε τέλος στις θεωρίες εξαγοράς](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/01/macys-2-600x360.png)
Κάτι (δεν) τρέχει με την Macy's - Τι συμβαίνει με την εξαγορά
Ο αμερικανικός κολοσσός του λιανεμπορίου επενδύσει σε νέα στρατηγική, αφού έκοψε τις σχέσεις με τους επίδοξους αγοραστές, Arkhouse και Brigade
![Ενοίκια: Πλαφόν 5% στις αυξήσεις υπόσχεται ο Μπάιντεν](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/02/build-a-house-4503738_1280-600x450.jpg)
Πλαφόν 5% στις αυξήσεις των ενοικίων υπόσχεται ο Μπάιντεν
Τα ενοίκια έχουν αυξηθεί σημαντικά μετά την πανδημία επιβαρύνοντας σημαντικά τον πληθωρισμό στις ΗΠΑ
![Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα: Πότε θα ανακοινώσει τα αποτελέσματα έρευνας για τα δάνεια υψηλού κινδύνου](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/02/ot_banks_akinhta-600x352.png)
Η σύγκρουση ΕΚΤ - τραπεζών για τους φακέλους των «κόκκινων» δανείων- Γιατί αναβλήθηκε η ανακοίνωσή τους
Σύμφωνα με αποκλειστικό δημοσίευμα του Bloomberg η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα μετατοπίζει την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων για τον Σεπτέμβριο
![Birkenstock: Ποια είναι η γυναίκα που θα φέρει την ασιατική άνοιξη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/birkenstock-600x401.jpg)
Η γυναίκα που θα αλλάξει την Birkenstock
Πώς η γερμανική εταιρεία που ανοίκει στον όμιλο LVMH, φιλοδοξεί να επεκτείνει περαιτέρω την παρουσία του σε Ασία και Αυστραλία