
Φόβους για ευρύτερη σύγκρουση στη περιοχή που θα μπορούσε να πυροδοτήσει αύξηση τιμών, την ώρα που η μάχη της παγκόσμιας οικονομίας με τον πληθωρισμό αρχίζει να αποδίδει, έχουν πυροδοτήσει οι επιθέσεις κατά των ανταρτών Χούτι στην Υεμένη. Και αυτό εξαιτίας της αναγκαστικής εκτροπής των εμπορικών πλοίων από την Ερυθρά Θάλασσα για λόγους ασφάλειας.
Αν και οι οικονομολόγοι περίμεναν ότι ο αντίκτυπος θα ήταν σχετικά περιορισμένος, τώρα υπάρχουν ανησυχίες ότι οι αρνητικές επιπτώσεις για τα εμπορεύματα θα είναι σημαντικότερες, εάν οι ΗΠΑ εμπλακούν ακόμη περισσότερο στην κρίση της Μέσης Ανατολής, θεωρούν οι Financial Times.
Η κατάσταση δεν φαίνεται να είναι ακόμη επικίνδυνη για την παγκόσμια οικονομία, αλλά ο αντίκτυπος στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού θα μπορούσε να γίνει πιο σοβαρός εάν η κρίση συνεχιστεί πέρα από το πρώτο εξάμηνο του 2024.
Οι επιπτώσεις των επιθέσεων των Χούτι μέχρι στιγμής;
Από τις 19 Οκτωβρίου, η διέλευση από την Ερυθρά Θάλασσα μειώθηκε κατακόρυφα.
Ο τελευταίος μηνιαίος δείκτης εμπορίου από το Ινστιτούτο του Κιέλου, που δημοσιεύθηκε την Πέμπτη, έδειξε ότι μετά την έναρξη των επιθέσεων των Χούθι, οι ροές εμπορευματοκιβωτίων μέσω της Ερυθράς Θάλασσας μειώθηκαν πάνω από το μισό τον Δεκέμβριο και έπεσαν κάτω από το 70% του συνήθους όγκους στις αρχές Ιανουαρίου.

Η παράκαμψη γύρω από την Αφρική αυξάνει τους πλόες κατά 7-20 ημέρες, και αυτό έχει αυξήσει τους ναύλους για κοντέινερ που μεταφέρεται από Κίνα στη Βόρεια Ευρώπη από περίπου 1.500 δολάρια τον Νοέμβριο σε περισσότερα από 4.000 δολάρια, επισημαίνουν οι FT.
Οι επιχειρήσεις αναφέρουν επίσης προβλήματα. Το γερμανικό εργοστάσιο της Tesla σταμάτησε την παραγωγή του μέχρι τις 11 Φεβρουαρίου, επειδή του λείπουν εξαρτήματα εξαιτίας των μεγαλύτερων χρόνων αποστολής γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας.
Πόσο σοβαρή είναι η διαταραχή στη ναυτιλία για την παγκόσμια οικονομία;
Από τις 7 Οκτωβρίου, οι υπεύθυνοι χάραξης οικονομικής πολιτικής έχουν επισημάνει μια ευρύτερη σύγκρουση στη Μέση Ανατολή θα ενέχει αυξανόμενο κίνδυνο ανόδου του πληθωρισμού, την ίδια στιγμή που φαίνεται να «ξεφουσκώνει» στις μεγάλες οικονομίες.
Αλλά, οι κεντρικοί τραπεζίτες ακούγονται σχετικά αισιόδοξοι σχετικά με τις ευρύτερες μακροοικονομικές επιπτώσεις των συνθηκών ως έχουν. Ο διοικητής της Τράπεζας της Αγγλίας, Άντριου Μπέιλι, δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι βλέποντας και την τιμή του πετρελαίου, μεγάλο μέρος του οποίου διακινείται από την περιοχή, η κατάσταση δεν είχε στην πραγματικότητα το αποτέλεσμα που φοβόταν.
Οι ναύλοι εξακολουθούν να είναι πολύ κάτω από την κορύφωση των 14.000 δολαρίων κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Εξάλλου το κόστος μεταφοράς αποτελεί μικρό ποσοστό της τελικής αξίας ακριβότερων αγαθών, όπως τα ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης.
Και, ενώ η πολύ μεγαλύτερη αύξηση των ναύλων spot εμπορευματοκιβωτίων κατά τη διάρκεια της πανδημίας ελάχιστη επίπτωση είχε στον παγκόσμιο πληθωρισμό, αυτήν τη στιγμή, όμως, που οι καταναλωτές περιορίζουν τις δαπάνες τους μετά την άνοδο των επιτοκίων, είναι πιο δύσκολο να μετακυλίσουν οι επιχειρήσεις την αύξηση του κόστους τους στις τελικές τιμές.
Μπορούν να χαλαρώσουν οι κεντρικοί τραπεζίτες;
Η εταιρεία συμβούλων Oxford Economics ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα, πριν οι ΗΠΑ «απαντήσουν» στους Χούθι, ότι εάν η Ερυθρά Θάλασσα παραμείνει κλειστή για τα πλοία για αρκετούς μήνες, οι υψηλότεροι ναύλοι θα μπορούσαν να προσθέσουν 0,7 ποσοστιαίες μονάδες στον ετήσιο ρυθμό πληθωρισμού μέχρι το τέλος του 2024.
Σε ένα τέτοιο σενάριο, ο παγκόσμιος πληθωρισμός θα μπορούσε να συνεχίσει να επιβραδύνεται -καθώς δεν είναι μεγάλη η επιβάρυνση των ναύλων- και οι κεντρικές τράπεζες θα είναι σε θέση να αρχίσουν να μειώνουν τα επιτόκια από τα μέσα του έτους, ανέφερε η Oxford Economics. Ωστόσο, τα επιτόκια μπορεί να μην πέσουν τόσο πολύ όσο περίμεναν οι επενδυτές.
Η παγκόσμια ναυτιλία βρίσκεται επίσης υπό πίεση από την πτώση της στάθμης της θάλασσας στη Διώρυγα του Παναμά. Η πληθωριστική απειλή αυξάνεται καθώς δύο από τα σημαντικότερα ναυτιλιακά περάσματα επηρεάζονται ταυτόχρονα διατηρώντας τις τιμές των ναύλων ψηλά.
Ο μεγαλύτερος οικονομικός κίνδυνος
Ο σοβαρότερος κίνδυνος για τον πληθωρισμό, λένε οι αναλυτές, είναι ότι οι αγορές πετρελαίου και φυσικού αερίου τρομάζουν με την προοπτική μιας πολύ ευρύτερης σύγκρουσης στη Μέση Ανατολή. Η τιμή του πετρελαίου υποχώρησε το τελευταίο τρίμηνο του 2023, ακόμη και ενώ μαινόταν η σύγκρουση Ισραήλ-Γάζας.
Μέχρι στιγμής τα υψηλά επίπεδα πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας, η επιβράδυνση της ζήτησης και οι ισχυρές προμήθειες εκτός ΟΠΕΚ+ έχουν περιορίσει τις ανησυχίες για διακοπή του εφοδιασμού πετρελαίου.
Ωστόσο, ένα άλμα στην τιμή του πετρελαίου στα τέλη της περασμένης εβδομάδας στον απόηχο των πληγμάτων εναντίον των Χούθι, που ανέβασαν το Brent κατά 4% στα 80,50 δολάρια το βαρέλι, ενέτεινε τους φόβους των αγορών ότι η απόκριση υπό την ηγεσία των ΗΠΑ θα μπορούσε να είναι οιωνός κακών μαντάτων και μεγάλων προβλημάτων στο μέλλον.
Η πτώση του ενεργειακού κόστους στάθηκε καθοριστική για τη μείωση του πληθωρισμού, επομένως οποιαδήποτε αλλαγή σε αυτή την καθοδική πορεία θα απειλούσε τη μάχη κατά του πληθωρισμού. Μια αύξηση της τιμής του πετρελαίου κατά 10% μπορεί να αυξήσει τον πληθωρισμό της ευρωζώνης κατά 0,4% εντός ενός έτους, ανέφερε πηγή των FT.


Latest News

Lazard: Προσλαμβάνει πρώην πρόεδρο της Επιτροπής Οικονομικών Υπηρεσιών της Αμερικανικής Βουλής
Το νέο απόκτημα της Lazard, Πάτρικ ΜακΧένρι, ήταν γνωστός ως σύμμαχος της βιομηχανίας κρυπτονομισμάτων στο Κογκρέσο

«Παζάρια» της Uber για την απόκτηση της τουρκικής πλατφόρμας delivery Trendyol Go
Η Uber Eats δραστηριοποιείται επί του παρόντος σε περίπου 45 χώρες και σε περισσότερες από 6.000 πόλεις, δημιουργώντας έσοδα 13,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2024.

Το Plan B των πλούσιων Αμερικανών - Γιατί ανοίγουν μαζικά λογαριασμούς στην Ελβετία
Η ουδέτερη πολιτική της Ελβετίας, η σταθερή οικονομία, το ισχυρό νόμισμα και το αξιόπιστο νομικό σύστημα προσελκύουν πελάτες

Οι τουρίστες αποφεύγουν τις ΗΠΑ και... στριμώχνουν την αγορά πετρελαίου
Μια πτώση του τουρισμού προς τις ΗΠΑ φαίνεται στα στοιχεία για τη ζήτηση πετρελαίου

Μπορούν 1,6 τρισ. δολάρια να λύσουν το πρόβλημα του κρυφού χρέους της Κίνας;
Το πακέτο μέτρο που ανακοίνωσε η Κίνα τον Νοέμβριο για να στηρίξει τις υπερχρεωμένες τοπικές κυβερνήσεις είναι σε εξέλιξη

Θα μπορούσε ο Τραμπ να απολύσει τον πρόεδρο της Ομοσπονδιακής Τράπεζας;
Στο προσκήνιο μετά από 90 χρόνια η απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου, που έμεινε στην ιστορία ως «Εκτελεστής του Χάμφρεϊ εναντίον ΗΠΑ»

H δυναμική επιστροφή της Puma με αθλητικά τρεξίματος
Με το λανσάρισμα αυτό, στον Μαραθώνιο της Βοστώνης, η Puma προσπαθεί να αναβιώσει το brand, σε ένα άθλημα που βοήθησε να διαδοθεί

Ελ Εριάν: Η οικονομία σε ένα επικίνδυνο ταξίδι σε αχαρτογράφητα νερά
Ο κορυφαίος οικονομολόγος Μοχάμεντ Ελ Εριάν βλέπει τις ρωγμές στην οικονομική πολιτική των ΗΠΑ και

Η Coca Cola επαναλανσάρει το BodyArmor με στόχο την αναζωογόνηση των πωλήσεων
To προϊόν BodyArmor της Coca Cola θα αρχίζει να εμφανίζεται στα ράφια με τη νέα εφμάνιση αυτό τον μήνα

Προσεχώς και... Αudi θα κατασκευάζονται στις ΗΠΑ - Το σχέδιο της VW
Η παραγωγή αυτοκινήτων Audi στις ΗΠΑ θα αποτελέσει ένα βήμα ανάπτυξης στο πλαίσιο της στρατηγικής του ομίλου VW