Οι επιθέσεις εναντίον εμπορικών και στρατιωτικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα από τους αντάρτες Χούθι έχουν, σύμφωνα με τους ειδικούς, οικονομικές συνέπειες οι οποίες παραμένουν περιορισμένες – με την προϋπόθεση ότι η κρίση δεν θα διαρκέσει…
Η ναυσιπλοΐα υπό πίεση
Οι επιθέσεις εναντίον των εμπορικών πλοίων πολλαπλασιάσθηκαν στη διάρκεια των τελευταίων εβδομάδων ανάμεσα στην Αφρική και την Υεμένη. Περίπου το 12% του θαλάσσιου εμπορίου διέρχεται υπό κανονικές συνθήκες από τα στενά Μπαμπ αλ-Μαντέμπ, που ελέγχουν την πρόσβαση στην Ερυθρά Θάλασσα, αλλά από τα μέσα Νοεμβρίου ο αριθμός των εμπορευματοκιβωτίων μειώθηκε κατά 70%, σύμφωνα με τους ειδικούς στη ναυτιλία.
Ερυθρά Θάλασσα: Οι 4 απειλές για πετρέλαιο και πληθωρισμό από την σύρραξη
Πολλοί εφοπλιστές προτίμησαν να διακόψουν την κυκλοφορία σ’ αυτή τη ζώνη και να χρησιμοποιούν την εναλλακτική οδό γύρω από το νοτιοαφρικανικό ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, που είναι πιο μακρά και δαπανηρή.
Στις δυσχέρειες προστίθεται το γεγονός ότι πλήττεται άλλη μια περιφέρεια του κόσμου, αυτή τη φορά εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής. Η ξηρασία που πλήττει τη διώρυγα του Παναμά έχει επιβραδύνει σε μεγάλο βαθμό τη διέλευση των πλοίων ανάμεσα στην Ασία και τις Ηνωμένες Πολιτείες. Ενώ σε ομαλές συνθήκες γύρω στα 40 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων χρησιμοποιούν κάθε ημέρα αυτό το θαλάσσιο δίαυλο, ο αριθμός αυτός μειώθηκε στα μέσα Ιανουαρίου σε 24 καθημερινές διελεύσεις.
Καθυστερήσεις και παύση λειτουργίας
Επιχειρήσεις έχουν ήδη ανακοινώσει καθυστερήσεις, όπως η γιγάντια σουηδική εταιρεία επίπλων Ikea. «Η κατάσταση στη διώρυγα του Σουέζ θα προκαλέσει καθυστερήσεις», εξηγεί η επιχείρηση σε ηλεκτρονικό μήνυμά της προς το Γαλλικό Πρακτορείο.
Προβλήματα έχουν δημιουργηθεί και στην παραγωγή αυτοκινήτων. Η Tesla διευκρίνισε έτσι πως η παραγωγή της θα ανασταλεί για δύο εβδομάδες στο ευρωπαϊκό εργοστάσιό της, από τις 29 Ιανουαρίου ως τις 11 Φεβρουαρίου. Το εργοστάσιο της Volvo στη Γάνδη του Βελγίου πρόκειται επίσης να παραμείνει κλειστό για τρεις ημέρες στα μέσα Ιανουαρίου, καθώς έχει έλλειψη κιβωτίων ταχυτήτων, η παράδοση των οποίων έχει καθυστερήσει εξαιτίας «αναπροσαρμογών στις θαλάσσιες οδούς».
«Οι επιχειρήσεις προϊόντων εξοπλισμού ή ηλεκτρονικών μπορεί να αντιμετωπίσουν καθυστερήσεις. Γι’ αυτές που εργάζονται με πολύ μικρά αποθέματα, αυτό μπορεί να αποδειχθεί προβληματικό», λέει στο Γαλλικό Πρακτορείο ο Άνο Κουχανάταν, οικονομολόγος της Allianz Trade.
Στην Ισπανία, η Ένωση Επιχειρήσεων Κατασκευών και Διανομής (AECOC) ανακοίνωσε πως πολλοί κλάδοι έχουν κάνει εκ των προτέρων παραγγελίες για ορισμένες πρώτες ύλες και εμπορεύματα, όπως τα έπιπλα ή τα υφάσματα, για τα οποία αντιμετωπίζουν δυσκολίες εφοδιασμού.
Τέλος η μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) «θα επηρεαστεί» από την κλιμάκωση στην Ερυθρά Θάλασσα, δήλωσε χθες, Τρίτη, στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ στο Νταβός ο πρωθυπουργός του Κατάρ Μοχάμεντ μπεν Αμπντουλραχμάν Αλ-Θάνι.
Οι επιπτώσεις στις τιμές
Οι ναυτιλιακές εταιρείες προχώρησαν σε σημαντικές αυξήσεις των τιμών για να καλύψουν τα έξοδα που συνδέονται με την κρίση. Ένας από τους δείκτες αναφοράς για τη μέτρηση του κόστους της μεταφοράς εμπορευμάτων από την Κίνα, ο Shanghai Contenarized Freight Index (SCFI) υπερδιπλασιάσθηκε μέσα σε ένα μήνα.
Το επιπλέον κόστος σε όρους καυσίμου είναι περίπου 20%, σύμφωνα με την πλατφόρμα επιμελητείας Container xChange, η οποία εκτιμά ότι η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα θα κάνει να αυξηθούν τα κόστη θαλάσσιας μεταφοράς κατά 60%, με προσαύξηση της τάξης του 20% για την ασφαλιστική κάλυψη των εφοπλιστών.
Αυτό δημιουργεί το φάσμα ενός νέου πληθωρισμού. Οι φόβοι αυτοί αξιολογήθηκαν από το διεθνές γραφείο Oxford Economics σε 0,7 της μονάδας επιπλέον παγκόσμιο πληθωρισμό στο τέλος του έτους 2024, στο σενάριο κατά το οποίο «η Ερυθρά Θάλασσα θα κλείσει για τα πλοία για μήνες και τα έξοδα μεταφοράς θα παραμείνουν γύρω στο διπλάσιο της τιμής του Δεκεμβρίου».
Όλα θα εξαρτηθούν συνεπώς από το πόσο θα διαρκέσει η κρίση. «Το να περιπλέουμε την Αφρική και να μην περνάμε από τη διώρυγα του Σουέζ είναι πιο ακριβό και μεγαλύτερη απόσταση. Όμως προς το παρόν πρόκειται περισσότερο για ένα πρόβλημα ασφάλειας παρά επιμελητείας», υποστήριξε έτσι χθες, Τρίτη, ο Ζίγκφριντ Ρούσβουρμ, πρόεδρος της BDI, της οργάνωσης των γερμανικών βιομηχανιών.
Την προηγουμένη, ο ευρωπαίος επίτροπος Οικονομίας Πάολο Τζεντιλόνι είχε προειδοποιήσει: «Αυτό που συμβαίνει στην Ερυθρά Θάλασσα μοιάζει προς το παρόν να μην έχει συνέπειες στις τιμές της ενέργειας και τον πληθωρισμό. Όμως πιστεύουμε πως πρέπει να παρακολουθούμε την κατάσταση από πολύ κοντά επειδή οι συνέπειες αυτές μπορεί να εμφανισθούν μέσα στις ερχόμενες εβδομάδες».
«Πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι η κυκλοφορία δεν έχει διακοπεί πλήρως», σχολιάζει από την πλευρά του ο Άνο Κουχανάταν της Allianz Trade. Όμως «ο κίνδυνος του πληθωρισμού μπορεί να είναι σημαντικός».
Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ
Latest News
Υποψήφιος για δεύτερη θητεία στην κεντρική τράπεζα της Φινλανδίας ο Όλι Ρεν
Μεταξύ των 8 υποψηφιοτήτων που υποβλήθηκαν, μια νοσοκόμα και ένας καθηγητής Γυμνασίου - Η απόφαση αναμένεται σε μια εβδομάδα
Ξεπέρασε το 1 τρισ. η κεφαλαιοποίηση της Tesla
Η Tesla του Ίλον Μασκ ωφελείται σημαντικά από την επανεκλογή του Ντόναλντ Τραμπ στη αμερικανική προεδρία
Reuters Αποκλειστικό: Πιέσεις ΕΚΤ προς Raiffeisen και UniCredit για τη δημιουργία αποθεματικού για τη Ρωσία
Η ΕΚΤ επιδιώκει να αντιμετωπίσει τους κινδύνους που εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν οι δύο τράπεζες από τη λειτουργία τους σε μια χώρα στην οποία δεν έχουν πλέον αποτελεσματικό έλεγχο των δραστηριοτήτων του
Νέα δεδομένα για τις ευρωπαϊκές τράπεζες υπό τον Τραμπ - Δυσκολεύει ο ανταγωνισμός
Οι ευρωπαϊκές τράπεζες αγωνίζονται να ενισχύουν την κερδοφορία τους - Το νέο τοπίο μετά τις αμερικανικές εκλογές
H Ινδονησία προετοιμάζεται για τους δασμούς Τράμπ
Στελέχη του υπουργείου Οικονομικών της Ινδονησίας, δήλωνουν ότι τα σενάρια σχεδιάστηκαν όχι μόνο για να μετριάσουν τις αρνητικές επιπτώσεις αλλά και για να βρουν ευκαιρίες
Πακέτο διάσωσης μαμούθ 1,4 τρισ. δολάρια ανακοίνωσε το Πεκίνο
Η Κίνα ανακοίνωσε το πρόγραμμα διάσωσης χρέους τοπικής αυτοδιοίκησης λίγες μέρες μετά τη νίκη του Τραμπ
Αυξημένα κατά 73% τα κέρδη της SONY στο β΄ τρίμηνο
Τα λειτουργικά κέρδη της Sony κατά το δεύτερο τρίμηνο εκτινάχθηκαν στα 455,1 δισ. γεν (3 δισ. δολ) από 263 δισ. γεν ένα χρόνο πριν
Συνεχίζει με υψηλή κερδοφορία η ΙΚΕΑ παρά τις μειωμένες τιμές
Η ΙΚΕΑ μείωση τις τιμές μετά την άνοδο λόγω του κόστους που ήρθε από την πανδημία, αλλά συνεχίζει μια εντυπωσιακή πορεία
Οι περισσότεροι Αμερικανοί αναμένουν ότι ο Τραμπ θα αυξήσει το χρέος - Τι δείχνει έρευνα
Οι περισσότεροι Ρεπουμπλικάνοι δεν συμμερίζονται τις ανησυχίες των Δημοκρατικών για τη δημοσιονομική διαχείριση του Τραμπ
Αυξημένο πληθωρισμό μέχρι τέλος 2024 βλέπει η Άγκυρα
Ο πληθωρισμός στην Τουρκία αναμένεται πλέον να φτάσει στο 44% στο τέλος 2024, από προηγούμενη εκτίμηση 38%