
Σοβαρές διαταραχές προκαλούν στα λιμάνια της Ιταλίας οι επιθέσεις των Χούθι κατά πλοίων που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα, καθώς και η πρόσφατη κλιμάκωση της έντασης λόγω των πληγμάτων ΗΠΑ και Βρετανίας κατά θέσεων των ανταρτών στην Υεμένη.
Ερυθρά Θάλασσα: Οι 4 απειλές για πετρέλαιο και πληθωρισμό από την σύρραξη
Η εταιρείες διαχείρισης των ιταλικών λιμένων ανησυχούν ότι μια παρατεταμένη κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα ενδέχεται να οδηγήσει ακόμα περισσότερες εταιρείες να αναδρομολογήσουν τα πλοία τους μακριά από την ανατολική Μεσόγειο, στον περίπλου της Αφρικής. Κάτι τέτοιο θα αύξανε τον χρόνο και το κόστος προσέγγισης των πλοίων στα ιταλικά λιμάνια, καθιστώντας θελκτικότερες επιλογές άλλους λιμένες κοντά στον Ατλαντικό, όπως αυτά της Βόρειας Ευρώπης.
Όπως σημειώνει το Reuters, τα τελευταία χρόνια η Ιταλία έχει εκμεταλλευτεί τη θέση της στο κέντρο της Μεσογείου για να απορροφήσει μερίδιο της θαλάσσιας κυκλοφορίας που προέρχεται από τη διώρυγα του Σουέζ και προορίζεται για τις αγορές της Ευρώπης.
Στοιχεία της δεξαμενής σκέψης SRM δείχνουν ότι περίπου το 40% του διεθνούς θαλάσσιου εμπορίου της Ιταλίας βασίζεται σε αυτή τη διαδρομή, αξίας περίπου 154 δισ. ευρώ το 2022.
Φόβοι για μετατόπιση των εμπορικών αλυσίδων προς τον Βορρά
«Ο φόβος μας είναι ότι οι Γερμανοί, Αυστριακοί και Ούγγροι πελάτες μας, τους οποίους απομακρύναμε από τα λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης τα τελευταία χρόνια, θα επιστρέψουν εκεί», δήλωσε ο Zeno D’Agostino, επικεφαλής της λιμενικής αρχής της Τεργέστης. Ήδη οι αφίξεις πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από την Ασία στην πόλη της ανατολικής Ιταλίας έχουν καθυστερήσει λόγω της κρίσης.
Ο D’Agostino δήλωσε ότι ορισμένοι εξαγωγείς, ιδίως των αγαθών μεγαλύτερης αξίας, εξετάζουν το ενδεχόμενο μεταφοράς των προϊόντων τους στην Ασία με το τρένο, το οποίο διαρκεί περίπου το μισό χρόνο αλλά είναι πιο ακριβό.
«Μοιάζει με τέλεια καταιγίδα» δήλωσε στο Reuters ο Rodolfo Giampieri, επικεφαλής της βιομηχανικής ομάδας Assoporti, λέγοντας ότι οι επιθέσεις των Χούθι ήρθαν την ώρα που η Μεσόγειος αποκτά όλο και πιο κεντρικό ρόλο στο παγκόσμιο εμπόριο.
Ο Giampieri δήλωσε ότι πολλά θα εξαρτηθούν από το πόσο θα διαρκέσει η κρίση, όμως είναι πιθανό να αυξηθεί το κόστος για τις εταιρείες, κάτι που θα αντικατοπτριστεί στις τιμές των υλικών που μεταφέρονται.

Οι εισαγωγές
Οι εισαγωγές από την Ασία είναι ζωτικής σημασίας για πολλές ιταλικές επιχειρήσεις, και ως εκ τούτου η αναταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα αυξάνει τις ανησυχίες για πλήγμα στην επιχειρηματική δραστηριότητα σε ολόκληρη τη χώρα.
Στη Γένοβας τέσσερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων δεν έφτασαν όπως είχε προγραμματιστεί τον περασμένο μήνα, με τις λιμενικές αρχές να φοβούνται συμφόρηση εάν πάρα πολλά πλοία θελήσουν να ελλιμενιστούν ταυτόχρονα.
Οι ναυτιλιακοί πράκτορες εκτιμούν ότι οι χερσαίες μεταφορές στη Γένοβα έχουν μειωθεί έως και 30% τις τελευταίες εβδομάδες.
«Η κλιμάκωση (στη Μέση Ανατολή) δεν φαίνεται να οδηγείται σε λύση, οπότε εμείς, ως φορείς εφοδιαστικής, αλλά και ως βιομηχανία, μάλλον θα πρέπει να επανεξετάσουμε τους κύκλους εφοδιασμού» δήλωσε ο Giampaolo Botta, γενικός διευθυντής της ένωσης ναυτιλιακών πρακτόρων της Γένοβας.
Ο ίδιος είπε ότι οι βιομηχανίες θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν προβλήματα προμηθειών στα τέλη Φεβρουαρίου και στις αρχές Μαρτίου και ίσως χρειαστεί να αποθηκεύσουν αγαθά για να βεβαιωθούν ότι έχουν αρκετά για να καλύψουν τις ανάγκες τους.
Ο Antonio Majocchi, καθηγητής διεθνών επιχειρήσεων στο Πανεπιστήμιο Luiss της Ρώμης, δήλωσε ότι τομείς όπως οι υπολογιστές, η αυτοκινητοβιομηχανία και οι ημιαγωγοί είναι πιθανό να πληγούν περισσότερο αν η κρίση παραταθεί.
Ο ίδιος είπε στο Reuters ότι η αναταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα μπορεί να ωθήσει τις επιχειρήσεις να αγοράζουν ό,τι χρειάζονται από αγορές πιο κοντά στην πατρίδα τους, ακόμη και αν αυτό σημαίνει υψηλότερες τιμές. Μια τάση για «near-shoring» έχει ήδη αρχίσει ως απάντηση στα προβλήματα της αλυσίδας εφοδιασμού κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
«(Η κρίση) επιτάχυνε μια διαδικασία που βρισκόταν ήδη σε εξέλιξη: την περιφερειοποίηση των αλυσίδων αξίας. Όλοι στην Ιταλία σκέφτονται να το κάνουν αυτό, να μειώσουν αυτή την απόσταση», δήλωσε ο Majocchi.
Με πληροφορίες από: Reuters


Latest News

Η Harley-Davidson, μόνη, ψάχνει νέο... CEO
Γιατί ο Γιόχεν Ζάιτς σχεδιάζει να αποσυρθεί μετά από πέντε χρόνια στη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου της Harley-Davidson

Πρώην αρχικατάσκοπος της CIA σε ρόλο κλειδί στην KKR
Η επενδυτική - διαχειριστές χρημάτων KKR προσέλαβε στο Ντέιβιντ Πετρέους για να επιβλέψει τομέα Από τον οποίο προσδοκά τεράστια ανάπτυξη
![F-35: Το ακριβό μαχητικό που διεκδικούν αρκετές χώρες [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/f-35-1-600x400.jpg)
Οι παραγγελίες του F-35 - Ενα ακριβό μαχητικό που διεκδικούν αρκετές χώρες [γράφημα]
Η συνολική παραγγελία της αμερικανικής πολεμικής αεροπορίας για τα αεροσκάφη F-35 προς την κατασκευάστρια εταιρεία Lockheed Martin, φτάνει τις 1.763 μονάδες

Οι δασμοί δεν θα φέρουν πίσω στις ΗΠΑ την παραγωγή - Τι λένε οι αμερικανοί επιχειρηματίες
Η επαναφορά των αλυσίδων εφοδιασμού στις ΗΠΑ θα μπορούσε να διπλασιάσει το κόστος - Αντί για αυτό οι επιχειρηματίες προτιμού να αναζητήσουν χώρες με χαμηλούς δασμούς

Η «βαριοπούλα» των δασμών συντρίβει την παγκόσμια τάξη πραγμάτων - Τι λέει η ING
Τις τελευταίες δύο εβδομάδες ο κόσμος βιώνει μια βόλτα με το τρενάκι του τρόμου, σημειώνουν οι αναλυτές της ING

Οργισμένοι επενδυτές της Stellantis για πληρωμή μαμούθ στον πρώην CEO
Ο πρώην CEO της Stellantis θα λάβει υπέρογκη αμοιβή την στιγμή που οι επενδυτές τον θεωρούν υπεύθυνο για σειρά αποτυχιών και μείωση κερδοφορίας

Το Netflix στοχεύει σε κεφαλαιοποίηση $1 τρισεκατομμυρίου
Το Netflix μοιράζεται στόχους οικονομικών επιδόσεων με το προσωπικό τονίζοντας την κυριαρχία της

Γιατί συρρικνώνονται τα σπίτια των Αμερικανών
Το αμερικανικό όνειρο της ιδιοκτησίας σπιτιού μειώνεται λόγω κρίσης οικονομικής προσιτότητας στις ΗΠΑ

Προειδοποίηση Ντίμον για τον εμπορικό πόλεμο - «Οι ΗΠΑ μπορεί να χάσουν την ηγετική τους θέση»
Ο Ντίμον εκτίμησε ότι ο εμπορικός πόλεμος μπορεί να βλάψει την φερεγγυότητα των ΗΠΑ και κάλεσε σε προσέγγιση ΗΠΑ-Πεκίνου

Οι δασμοί θα φέρουν χάος στις παραδόσεις αεροσκαφών λέει ο CEO της Ryanair
Αεροπορικές εταιρείες και κατασκευαστές αεροπλάνων ετοιμάζονται να παλέψουν για το ποιος πληρώνει για τους δασμούς