![Καύσιμα: Πατάνε γκάζι τιμές βενζίνης και παραβατικότητα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/01/ot_benzinh.png)
Όμηροι της ακρίβειας και της ραγδαία αυξανόμενης παραβατικότητας στην αγορά καυσίμων καθίστανται οι καταναλωτές την ώρα που η ζήτηση για καύσιμα, όπως φανερώνει και η κίνηση στους δρόμους, εμφανίζει αυξητικές τάσεις (σε αντίθεση με την ζήτηση για πετρέλαιο θέρμανσης η οποία το 2023 σημείωσε βουτιά 32% σε σχέση με το 2022).
Η πολιτεία πάντως, όπως τονίστηκε στην χθεσινή συνέντευξη Τύπου του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών, διαχρονικά δεν έχει κατορθώσει να θέσει σε λειτουργία ένα ολιστικό, ψηφιακό σύστημα παρακολούθησης διακίνησης της πορείας των καυσίμων, αποτυγχάνοντας πανηγυρικά να ελέγξει, έστω και σε κάποιο βαθμό, το όργιο παραβατικότητας που έχει ξεφύγει σχεδόν από κάθε έλεγχο στην αγορά.
Καύσιμα: Προβληματική η αγορά – Γάγγραινα η παραβατικότητα, μόνιμος πονοκέφαλος η φορολογία
H παραβατικότητα αφορά ευρεία… γκάμα μεθόδων από ελλειμματικές παραδόσεις στον καταναλωτή, νοθεία καυσίμων με διαλύτες χωρίς ΕΦΚ, επανεισαγωγή προϊόντος από εξαγωγή χωρίς ΕΦΚ σε πρατήρια μέχρι και διάθεση πετρελαίου ναυτιλίας χωρίς ΕΦΚ ως πετρέλαιο θέρμανσης – κίνησης.
Eίναι ενδεικτικό πως με βάση έρευνα του ΕΜΠ σε πρατήρια της Αττικής το δίμηνο Αυγούστου – Σεπτεμβρίου για λογαριασμό του ΣΕΕΠΕ, οι καταναλωτές γεμίζουν το ρεζερβουάρ πληρώνοντας στο 100% το κόστος αλλά η ποσότητα καυσίμων που μπαίνει σε αυτό είναι μειωμένη κατά 21% λόγω πειραγμένων αντλιών.
Φόροι, υπερκέρδη, συσσωρευμένες ζημιές και ταχύτητες φωτός στις αυξήσεις
Το υψηλό κόστος των καυσίμων στην Ελλάδα οφείλεται σε σειρά παραγόντων:
1)Το μερίδιο των φόρων στην τελική τιμή, κάτι που συμβαίνει και στην ηπειρωτική και στη νησιωτική Ελλάδα, αγγίζει το 60%, με αποτέλεσμα οι τιμές να εκτοξεύονται, κάτι βέβαια που γεμίζει τα κρατικά ταμεία (έσοδα από Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης και ΦΠΑ).
Η τιμή διυλιστηρίου καθορίζει το 37% και στο 6% υπολογίζεται το μερίδιο του μικτού κέρδους εμπορίας και λιανικής. Λόγω της υψηλής φορολόγησης οι όποιες διεθνείς μειώσεις μετακυλίονται μόνο στο ένα τρίτο της τελικής τιμής.
Η μέση τιμή στην αμόλυβδη βενζίνη 95 οκτανίων στην Ελλάδα σε σχέση με την ΕΕ είναι μεσοσταθμικά, μέχρι τον Δεκέμβριο του 2023, ακριβότερη κατά 0,15 ευρώ ανά λίτρο. Οι τιμές των διυλιστηρίων κινούνται κατά μέσο όρο κοντά στις αντίστοιχες της ΕΕ με την διαφορά στην τιμή λιανικής, αυτή που καταβάλει ο καταναλωτής, να οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στους υψηλούς φόρους.
2)Τα ελληνικά διυλιστήρια, ως γνωστόν, ακολουθούν για την τιμολόγηση των προϊόντων τους το Platts της Μεσογείου. Το διάγραμμα του PLATTS (Premium Unleaded gasoline) είναι παράγωγο χρηματιστηριακό προϊόν και η τιμή του βρίσκεται στα σταθερά σε πολύ υψηλά επίπεδα τόσο στα παράγωγα που αφορούν σε άλλες περιοχές (π.χ ΗΠΑ) όσο και στο Platts της Μεσογείου που μας ενδιαφέρει.
Επιπλέον, τα διυλιστήρια τιμολογούν τα προϊόντα τους με βάση τη μέση τιμή των προηγούμενων τεσσάρων ημερών με συνέπεια οι όποιες μειώσεις να αργούν απελπιστικά να περάσουν στην αντλία.
Βέβαια, πειστική εξήγηση στο γιατί με υπερηχητικές ταχύτητες η άνοδος των τιμών στο Τέξας περνάει στα διυλιστήρια και στα πρατήρια σχεδόν αυτόματα ενώ όταν πέφτουν οι διεθνείς τιμές, παρατηρείται μυστηριωδώς μία δυστοκία στην αποτύπωση αυτής της τάσης στο βενζινάδικο της γειτονιάς δεν έχει δοθεί…
Θετική ένδειξη είναι η διαφαινόμενη αποκλιμάκωση των τιμών στα καύσιμα το τελευταίο διάστημα αν και ο παράγοντας «Χούθι» και οι «φουρτούνες» στην Ερυθρά θάλασσα προμηνύουν για αναταραχές.
Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ (Συγκεντρωτικά Στοιχεία και Αριθμοδείκτες του Κλάδου Εμπορίας Πετρελαιοειδών για το έτος 2022), o κλάδος σημείωσε οριακή κερδοφορία το 2022, αν αφαιρεθούν από τα αποτελέσματα τα αεροπορικά καύσιμα και οι διεθνείς πωλήσεις με 1,9 εκατ. ευρώ καθαρά κέρδη μετά από φόρους χωρίς αεροπορικά καύσιμα και διεθνείς πωλήσεις.
Επί 7 συναπτά έτη (2010-2016) ο κλάδος σημείωνε διαρκώς ζημιές (καθαρά κέρδη μετά από φόρους χωρίς αεροπορικά καύσιμα και διεθνείς πωλήσεις), ενώ και το 2020 ο κλάδος πέρασε ξανά σε αρνητική θέση (ζημιές 34,5 εκατ. ευρώ), εξαιτίας της πανδημίας. Σήμερα το περιθώριο καθαρού κέρδους των επιχειρήσεων αγγίζει μόλις το 0,5%. «Δεν είναι δυνατόν να γίνεται λόγος για υπερκέρδη, την ώρα που ο κλάδος έχει συσσωρευμένες ζημιές 450 εκατ. ευρώ από το 2010», τόνισε ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ, Γιάννης Αληγιζάκης.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΟΒΕ, το μικτό περιθώριο κέρδους των εταιριών στην εσωτερική αγορά δεν διασφαλίζει τη βιωσιμότητά τους, καθώς από το 2016 συμπιέζεται σε επίπεδα χαμηλότερα του 5% (4,6% το 2017, 4% το 2018, 4,3% το 2019, 4,5% το 2020, 4,4% το 2021, 3% το 2022).
Για το περασμένο έτος, βάσει των στοιχείων, οι τζίροι των εταιρειών, κινήθηκαν πτωτικά (-7%).
Το προβληματικό πλαφόν
Όπως επισημάνθηκε και χθες, η εφαρμογή του πλαφόν «συμπιέζει περαιτέρω το ήδη χαμηλό μικτό περιθώριο κέρδους χωρίς να λαμβάνει υπόψιν την αύξηση του πληθωρισμού (κατά περίπου 10 μονάδες την τελευταία διετία), την πολύ μεγάλη αύξηση του χρηματοοικονομικού κόστους από τις αυξήσεις επιτοκίων, την αύξηση των μεταφορικών που δόθηκε στα βυτιοφόρα ή που παρουσιάζεται στα πλοία με την αύξηση των ρυμουλκών και των καυσίμων με αποτέλεσμα να κρέμεται από μία κλωστή η βιωσιμότητα πολλών επιχειρήσεων, θέτοντας παράλληλα εν αμφιβόλω μία σειρά επενδύσεων ενόψει πράσινης μετάβασης που μας χτυπά δυνατά την πόρτα».
Αξίζει να σημειωθεί πως βάσει στοιχείων της Κομισιόν, η Ελλάδα είναι μία χώρα με πολύ μεγάλο αριθμό πρατηρίων, είναι τρίτη στην ΕΕ ανά 1.000 αυτοκίνητα σε βενζινάδικα αναλογικά με τον πληθυσμό της, γεγονός που αν και θεωρητικά θα έπρεπε να ενισχύει τον ανταγωνισμό και κατά συνέπεια το όφελος για την τσέπη του καταναλωτή, αυτό δεν συμβαίνει με την προβληματική ελληνική αγορά να έχει τους δικούς της «κανόνες».
Το αγκάθι που πληγώνει διαχρονικά την αγορά
Η παραβατικότητα στην αγορά καυσίμων σέρνει τον δικό της χορό παρά τις μεγαλόστομες διακηρύξεις σειράς κυβερνήσεων.
Σύμφωνα με την έρευνα του ΕΜΠ, σχετικά με τις ελλειμματικές παραδόσεις στην Αττική, φαίνεται ότι υπάρχει σημαντικά αυξητική τάση σε σχέση με την έρευνα του 2021, αλλά και των προηγούμενων ετών με τον αριθμό των «ύποπτων» πρατηρίων να αυγατίζει συνεχώς.
Σε κάθε περίπτωση, η λύση για τον περιορισμό της παραβατικότητας βρίσκεται σε ένα ολιστικό, σύγχρονο σύστημα εισροών – εκροών, όπως επισημάνθηκε σε όλους τους τόνους και στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου. Το Υπουργείο Οικονομικών προχώρησε πρόσφατα στη νομοθέτηση ενός πλαισίου που προβλέπει αυστηροποίηση των ποινών για όσους παρανομούν, κάτι που βλέπει θετικά η αγορά, όμως το πρόβλημα της παραβατικότητας μπορεί να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά μόνο μέσα από ένα ψηφιοποιημένο σύγχρονο σύστημα εισροών-εκροών, το οποίο θα «παρακολουθεί» το ταξίδι του καυσίμου από την στιγμή που φεύγει από το διυλιστήριο μέχρι να φτάσει στην αντλία.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Πολ Κρούγκμαν: «Τι υπολόγισα λάθος στην περίπτωση της Ελλάδας»](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/03/krugman-600x406.jpg)
Πολ Κρούγκμαν: «Τι υπολόγισα λάθος στην περίπτωση της Ελλάδας»
Ο νομπελίστας οικονομολόγος Πολ Κρούγκμαν μιλάει για την Ελλάδα, το Grexit, τα μνημόνια, το χρέος και τις αμερικανικές εκλογές
![Δημόσιο Χρέος: Η Ελλάδα έχει μπει σε τροχιά μείωσής του](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/05/30859482_Sharone-perlstein-microfinanace-debt-800x500_c-600x375-1-1.jpg)
Η Ελλάδα έχει μπει σε τροχιά μείωσης του δημοσίου χρέους
Η Ευρώπη χρειάζεται ένα νέο Ταμείο Ανάκαμψης για μεγάλα ευρωπαϊκά έργα, μόνο με δάνεια και με πιο ομοιόμορφη κατανομή των κονδυλίων μεταξύ πλούσιων και φτωχότερων κρατών-μελών, λέει στα «ΝΕΑ Σαββατοκύριακο» ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Δημοσιονομικού Συμβουλίου
![Επιτροπή Ανταγωνισμού: Σύσκεψη Μητσοτάκη-Σαρπ για την ενίσχυσή της με εξειδικευμένο προσωπικό](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/04/epitropi-antagonismou-768x495-1-600x387.jpg)
Σύσκεψη Μητσοτάκη-Σαρπ για την ενίσχυση της Επιτροπής Ανταγωνισμού με εξειδικευμένο προσωπικό
Κατά τη διάρκεια της σύσκεψης εξετάστηκαν τρόποι ταχείας περαιτέρω ενίσχυσης της Επιτροπής με εξειδικευμένο προσωπικό
![Βιομηχανική παραγωγή: Στο top3 της ευρωζώνης η Ελλάδα τον Μάιο](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/machining-4359090_1280-600x400.jpg)
Στην ευρωζώνη έπεσε, στην Ελλάδα «σκαρφάλωσε» η βιομηχανική παραγωγή - Στο top3 της ΕΕ
Στην πρώτη τριάδα των χωρών της ευρωζώνης η Ελλάδα καθώς κατέγραψε την τρίτη μεγαλύτερη ετήσια αύξηση στη βιομηχανική παραγωγή
![Μύκονος: Εκεί που μία γαρίδα κοστίζει 87 ευρώ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/06/mikonos-1-768x373-1-600x291.jpg)
Αυτοψία της Daily Mail στην Μύκονο - Εκεί που μία γαρίδα κοστίζει 87 ευρώ
Η Μύκονος πρωταγωνιστεί και πάλι στα διεθνή ρεπορτάζ, για τις εξωφρενικές τιμές σε εστιατόριο του νησιού
![Προϋπολογισμός: Υπέρβαση 1,3 δισ. στα φορολογικά έσοδα το πρώτο εξάμηνο λόγω ακρίβειας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/03/ot_aade4_forol-600x352.png)
Ποιοι φόροι έφεραν πρωτογενές πλεόνασμα 2,9 δισ. ευρώ
Πού οφείλεται η υπέρβαση του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα κατά 1,7 δισ. ευρώ κατά την εκτέλεση του προϋπολογισμού το πρώτο εξάμηνο
![Μαρινάκης για αναβάθμιση Scope: Επιβεβαιώθηκαν για μια ακόμα φορά οι θετικές προοπτικές της ελληνικής οικονομίας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/09/marinakis.nd_-1-600x310.jpg)
Μαρινάκης για αναβάθμιση Scope: Επιβεβαιώθηκαν ξανά οι θετικές προοπτικές της ελληνικής οικονομίας
«Η έκθεση της Scope υπογραμμίζει μεταξύ άλλων την ταχεία μείωση του δημόσιου χρέους, την επίτευξη ισχυρών πλεονασμάτων, τη μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων» είπε μεταξύ άλλων ο κυβερνητικός εκπρόσωπος
![Κωστής Χατζηδάκης: Στις Βρυξέλλες για Eurogroup και EcoFin](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/05/xatzidakispapathanasis-600x399.jpg)
Στις Βρυξέλλες για Eurogroup και EcoFin ο Χατζηδάκης - Η ατζέντα
Οι υπουργοί αναμένεται να εγκρίνουν εκτελεστικές αποφάσεις για τροποποιήσεις στα σχέδια ανάκαμψης της Φινλανδίας, της Γερμανίας, της Πολωνίας, της Κύπρου και της Ελλάδας
![ΤΑΙΠΕΔ: Εκκίνηση διαγωνισμού για την ανάπτυξη του Κυβερνητικού Πάρκου «Ανδρέας Λεντάκης»](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/thumbnail_ΚΠ-Ανδρέας-Λεντάκης-1-600x399.jpg)
Ξεκινά ο διαγωνισμός για το κυβερνητικό πάρκο «Ανδρέας Λεντάκης» - Τι αναφέρει το ΤΑΙΠΕΔ
Το Κυβερνητικό Πάρκο θα αναπτυχθεί σε έκταση 154 στρεμμάτων και θα περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός νέου διοικητικού συγκροτήματος γραφείων στις εγκαταστάσεις της ΕΒΟ – ΠΥΡΚΑΛ
![e-ΕΦΚΑ-ΔΥΠΑ: Ο «χάρτης» των πληρωμών για την περίοδο 15 έως 19 Ιουλίου](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/07/1185710-epidoma_metrita_680-1024x576-600x338.jpg)
Ο «χάρτης» των πληρωμών της εβδομάδας - Ποιοι πάνε σήμερα ταμείο
Θα καταβληθούν 81.963.651 ευρώ σε 72.986 δικαιούχους