Οι επιθέσεις των Χούθι σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα δημιουργούν τώρα τις προϋποθέσεις για να αυξηθεί το κόστος της μεταφοράς εμπορευμάτων και από τον αέρα (air cargo). Οι μεγάλες καθυστερήσεις και οι αντίστοιχες αυξήσεις στα ναύλα (90%+) που καταγράφονται στις αποστολές εμπορευμάτων από το βασικό αυτό θαλάσσιο κόμβο κι από εκεί δια μέσω της Διώρυγας του Σουέζ, έχουν προβληματίσει σοβαρά πολλές εταιρείες. Αυτές στρέφονται τώρα στους αερομεταφορείς για να αποστείλουν προϊόντα ή εξαρτήματα προϊόντων -κυρίως από την Ασία προς την Ευρώπη και τις ΗΠΑ.
Οι μεταφορές εμπορευμάτων από τον αέρα κοστίζουν πιο πολύ από αυτές δια θαλάσσης και δεν συμφέρουν για ογκώδη αντικείμενα ή για αντικείμενα με χαμηλότερα περιθώρια κέρδους. Όμως τώρα το air cargo γίνεται πιο ελκυστική επιλογή για προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας αλλά και για εξαρτήματα που παράγονται στο ένα μέρος του κόσμου και αποστέλλονται στην άλλη άκρη του πλανήτη για συναρμολόγηση -με στόχο να μείνουν ανοικτές γραμμής παραγωγής. Τέτοια προϊόντα μπορεί να είναι μεταξύ άλλων από ηλεκτρονικά ευρείας κατανάλωσης μέχρι εξειδικευμένα ηλεκτρονικά ή άλλα εξαρτήματα για αυτοκινητοβιομηχανίες.
Ακόμη πιο μακριά για τις μεταφορές – Πώς αλλάζει ο ανεφοδιασμός των πλοίων
Η ανάγκη να φτάσουν γρήγορα μικρότερου όγκου και μεγάλης αξίας προϊόντα σε καταναλωτές και εργοστάσια έρχεται να προστεθεί στην αυξημένη κίνηση που παρουσιάζεται αυτό το διάστημα στις αποστολές πάσης φύσεως προϊόντων μέσω air cargo, επειδή πλησιάζει η κινεζική πρωτοχρονιά και όλοι θέλουν να στείλουν και να παραλάβουν δώρα.
Αυξάνονται οι τιμές Air Cargo
Όλα αυτά δημιουργούν αυξητικές τάσεις στις τιμές των αερομεταφορών προϊόντων οι οποίες αναμένεται να είναι πιο έντονες μέσα στις επόμενες δύο με τρεις εβδομάδες, όπως εκτιμούν στελέχη του κλάδου.
Σύμφωνα με την εταιρεία Xeneta που ειδικεύεται στην παρακολούθηση τιμών μεταφοράς προϊόντων ειδικά από αέρα και θάλασσα, η βασική τιμή αεροπορικής μεταφοράς εμπορευμάτων (general air cargo spot rate) από την Ευρώπη προς τις ΗΠΑ διαμορφωνόταν το Δεκέμβριο στα 2,42 δολάρια ΗΠΑ ανά κιλό, αυξημένη κατά 21% σε χρονικό ορίζοντα μηνός. Οι αντίστοιχες τιμές από την Κίνα και την Νοτιοανατολική Ασία προς την Ευρώπη αυξήθηκαν το ίδιο διάστημα κατά 9%, στα 4,49 δολάρια και στα 2,91 δολάρια ανά κιλό αντίστοιχα. Οι τιμές αυτές δημοσιοποιήθηκαν σε έκθεση της εταιρείας στις 5 Ιανουαρίου, πριν να αρχίσει να εκδηλώνεται μεγαλύτερο ενδιαφέρον για αεροπορικές μεταφορές λόγω των εξελίξεων στην Ερυθρά Θάλασσα.
Η εταιρεία σημειώνει επίσης ότι εβδομαδιαία στοιχεία για το Δεκέμβριο δείχνουν πως η παγκόσμια μέση τιμή για μεταφορά προϊόντων από τον αέρα (global average air cargo spot rate) έφτασε στο υψηλό των 2,60 δολαρίων παρουσιάζοντας αύξηση κατά 6% από το Νοέμβριο. Αυτό οφείλεται σε αύξηση της ζήτησης κατά 9% σε ετήσια βάση. Το Δεκέμβριο πάντως, η γενική τιμή spot για αερομεταφορές προϊόντων (general air cargo spot rate) είχαν υποχωρήσει σε ετήσια βάση κατά 18%, δείχνουν τα ίδια στοιχεία. Από τότε οι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν ενταθεί και είναι σχεδόν καθημερινές.
Μέσω αέρος το 1% της παγκόσμιας διακίνησης προϊόντων
Μέσω αέρος εκτιμάται ότι πραγματοποιείται περίπου το 1% του παγκόσμιου εμπορίου, σύμφωνα με στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) που παρουσίασε το Reuters. Τώρα το ενδιαφέρον αυξάνεται κι άλλο.
Πλέον περισσότερες κατασκευάστριες εταιρείες φέρονται να επιδιώκουν να αποστείλουν αεροπορικώς προϊόντα τους τις επόμενες εβδομάδες. Αυτό συμβαίνει καθώς οι επιθέσεις στη ναυτιλία στην Ερυθρά Θάλασσα τους αναγκάζουν να βρουν εναλλακτικές διαδρομές, σύμφωνα με το διεθνές ειδησεογραφικό πρακτορείο το οποίο επικαλείται πηγές από εταιρείες logistics. Πρόκειται για νέα προοπτική ανάκαμψης του κλάδου μετά το πάγωμα της ζήτησης που είχε καταγραφεί λόγω της πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας μετά την πανδημία.
Την ώρα που το γεωπολιτικό περιβάλλον και οι ανοδικές πιέσεις στο κόστους ζωής συνεχίζουν να παρουσιάζουν σημαντικά εμπόδια για το παγκόσμιο εμπόριο, η προβλεψιμότητα των μεταφορών φορτίων από τον αέρα σημαίνει ότι ο κλάδος θα επωφεληθεί από μια κλιμάκωση της διεθνούς αναταραχής παρά το γεγονός ότι παράγει μόνο μέτρια αύξηση σε όγκους, λένε τώρα στελέχη της Xeneta. Οι πελάτες των αεροπορικών με τον τρόπο αυτό μπορούν μεταξύ άλλων να προβλέψουν με μεγαλύτερη ακρίβεια το κόστος μεταφοράς για τα προϊόντα που πωλούν, αναφέρεται στην έκθεση της ειδικής εταιρείας ναύλων.
Latest News
Ο Ινδός μεγιστάνας Γκαουτάμ Αντάμι κατηγορείται για απάτη στις ΗΠΑ
Ο Γκαουτάμ Αντάνι κατηγορήθηκε με άλλους κατηγορούμενους στη Νέα Υόρκη για φερόμενη απάτη πολλών δισ. δολαρίων
Στην αντεπίθεση οι Βρυξέλλες κατά του Πεκίνου - Προαπαιτούμενα για τις κινεζικές επενδύσεις στην Ε.Ε.
Σκληραίνουν τη στάση τους οι Βρυξέλλες απέναντι στο Πεκίνο - Τα κριτήρια που βάζει τώρα η Ευρώπη στις κινεζικές εταιρείες
Η McDonald's θέλει να συνεχίσει τις προσφορές και το 2025
Η McDonald's επεξεργάζεται μια προσφορά «αγόρασε ένα πάρε ένα ακόμη» η οποία θα ξεκινήσει στις ΗΠΑ
«Μυρίζει» συμβιβασμός για τους αντιπροέδρους της Κομισιόν
Κορυφώνονται σήμερα στο Ευρωκοινοβούλιο οι διαπραγματεύσεις των ευρωομάδων για τη συμφωνία έγκρισης των έξι εκτελεστικών αντιπροέδρων της Κομισιόν
«Διαζύγιο» του CNBC από τον αμερικανικό γίγαντα των ΜΜΕ Comcast - Η νέα εταιρεία
Η Comcast είναι η πρώτη εταιρεία ΜΜΕ στις ΗΠΑ που προχωρά σε διαχωρισμό της καλωδιακής της τηλεόρασης
Σε τεντωμένο σκοινί οι σιδηρόδρομοι στη Γερμανία
Οι Γερμανικοί Σιδηρόδρομοι θα ήθελαν πολύ να είναι και πάλι στην ώρα τους. Η διάλυση της συγκυβέρνησης δεν βοηθάει
H Ford κόβει 4.000 θέσεις εργασίας στην Ευρώπη
Η αμερικανική Ford κατηγορεί την ΕΕ για απουσία ενός σαφούς προγράμματος πολιτικής για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης,
Πώς θα αντιδράσει η Fed στη «δεύτερη φορά» Τραμπ - Τι δείχνει δημοσκόπηση του Reuters
Οι οικονομικές πολιτικές του Τραμπ εκτιμάται ότι θα αναζωπυρώσουν τις πληθωριστικές πιέσεις - Τι βλέπουν οικονομολόγοι για την στρατηγική της Fed
Volkswagen: Πόσους μισθούς θυσιάζουν οι εργαζόμενοι για να γλιτώσουν απολύσεις
Το συνδικάτο IG Metall και το εργατικό συμβούλιο της Volkswagen υπέβαλαν την Τετάρτη την πρόταση για μείωση του κόστους εργασίας
Πάνω από τον στόχο του 2% επέστρεψε ο πληθωρισμός στη Βρετανία
Η εκτίναξη των τιμών στη Βρετανία περιορίζει τις προσδοκίες της αγορές για νέα μείωση των επιτοκίων τον Δεκέμβριο