Οι Gen Zers, όσοι δηλαδή έχουν γεννηθεί από το 1997 μέχρι το 2012, ήδη αποτελούν το 25% του παγκόσμιου πληθυσμού και το 15% του εργατικού δυναμικού, ενώ μέχρι το τέλος της δεκαετίας θα συνιστούν το ευρύτερο καταναλωτικό κοινό.
McDonald’s: Πώς εκμεταλλεύτηκε τη νοσταλγία για να ξαναγίνει cool
Όντας η πρώτη πραγματικά και εγγενώς ψηφιακή γενιά, αν και σε μεγάλο ποσοστό χρησιμοποιούν το TikTok και το Instagram για τα ψώνια τους, ταυτόχρονα νοσταλγούν τον αναλογικό κόσμο της δεκαετίας του 1990 – μια δεκαετία που στην καλύτερη περίπτωση κάποιοι ήταν μωρά και η συντριπτική πλειονότητα δεν είχε γεννηθεί καν.
Από κοντά και οι millennials που διασκεδάζουν βιώνοντας μία συνεχόμενη déjà vu κατάσταση μέσα από iconic ελληνικές σειρές, με τις ατάκες να έχουν γίνει memes για κάθε περίσταση.
Απόδειξη της συλλογικής νοσταλγίας, ή new-stalgia όπως έχει χαρακτηριστεί από το μάρκετινγκ, αποτελούν και οι σελίδες και οι ομάδες που δημιουργούνται σε Facebook και Instagram με χιλιάδες μέλη όπου παρελαύνουν από βιντεοταινίες με τον Στάθη Ψάλτη μέχρι παιχνίδια, τρόφιμα και παλιές διαφημίσεις.
Τα σλόγκαν παλιών διαφημιστικών σποτ, όπως της σοκολάτα ΙΟΝ («η πρώτη σου σοκολάτα και παντοτινή»), του σκοροκτόνου Vapona («…θα την κρεμάσω»), του καθαριστικού επίπλων Overlay («…αφού υπάρχει το σύστημα»), του απορρυπαντικού Skip («29 κατασκευαστές πλυντηρίων το συνιστούν, αυτοί ξέρουν»), της μπίρας Amstel («γιατί έτσι μου αρέσει»), των σούπερ μάρκετ Βερόπουλος – που πλέον δεν υπάρχουν – («είναι κεφάτη, γυρίζει απ’ του…»), της χλωρίνης Klinex («αυτήν ξέρετε, αυτήν εμπιστεύεστε»), της μπύρας Μύθος («παντού υπάρχει ένας μύθος») κ.ά., έχουν ενσωματωθεί στη γλώσσα της καθημερινότητας, ξεπερνώντας όχι μόνο το προβαλλόμενο προϊόν αλλά και την εποχή προβολής των εν λόγω διαφημίσεων.
Γιατί όμως οι νεότερες γενιές ελκύονται ιδιαίτερα από τη νοσταλγία;
Σ’ αυτή την εποχή της μεγάλης αναταραχής, με τα αλλεπάλληλα κραχ (πανδημία, πόλεμος, ενεργειακή κρίση, εργασιακή ανασφάλεια, ακρίβεια), οι άνθρωποι τείνουν να στρέφονται περισσότερο στο παρελθόν, αναζητώντας μια αίσθηση σταθερότητας και οικειότητας, λένε οι ειδικοί.
Δεν είναι παράξενο λοιπόν που οι μάρκες αναγνωρίζουν τη δύναμη του μάρκετινγκ νοσταλγίας και την αξιοποιούν προς όφελός τους.
«Όταν νιώθουμε νοσταλγία, είναι πιο πιθανό να ασχοληθούμε με μια επωνυμία και να θυμηθούμε το μήνυμά της», επισημαίνεται. Μελέτες έχουν δείξει ότι η νοσταλγία μπορεί να αυξήσει τα θετικά συναισθήματα για μια μάρκα και ακόμη και να κάνει τους ανθρώπους πιο πρόθυμους να ξοδέψουν χρήματα.
Ωστόσο η Gen Z θέλει παλιά προϊόντα με νέα εστίαση στη βιωσιμότητα και την κοινωνική ευαισθητοποίηση.
Η μεγάλη επιστροφή
Πλέον και στην Ελλάδα μεγάλες εταιρείες καταναλωτικών προϊόντων έχουν «δει» τη νοσταλγική τάση και πράττουν αναλόγως.
All time classic, αλλά και νεότερα, brands, κυρίως από τους κλάδους των τροφίμων και ποτών, των παιχνιδιών και των καλλυντικών, επιχειρούν να χρησιμοποιήσουν επικοινωνιακά τη νοσταλγία, προκειμένου να δημιουργήσουν θετικά συναισθήματα για τα προϊόντα τους.
Η διαχρονική επένδυση της σοκολάτας ΙΟΝ Αμυγδάλου στο παρελθόν και η αναβίωση παρηγορητικών συνταγών από τη βιομηχανία έτοιμων γευμάτων, αποτελούν κάποια παραδείγματα.
Η Νίκας, που εξαγοράστηκε το 2016 από τον Σπύρο Θεοδωρόπουλο, λάνσαρε τη σειρά «Ελληνική Κουζίνα», όπου περιλαμβάνονται δημοφιλή ελληνικά φαγητά, όπως παστίτσιο, μουσακάς, σπανακόρυζο, λαχανοντολμάδες, γεμιστά, μελιτζάνες ιμάμ, σουτζουκάκια κ.ά.
Την ίδια ώρα η Ελληνικά Γαλακτοκομεία των αδελφών Δημήτρη και Μιχάλη Σαράντη ξανά έβαλε στα ψυγεία των σούπερ μάρκετ το love brand ΑΓΝΟ. Οι Τρικαλινοί γαλακτοβιομήχανοι απέκτησαν το brand και τις εγκαταστάσεις της ΑΓΝΟ μέσω πλειστηριασμού που ολοκληρώθηκε στα τέλη Μαρτίου του 2023, έναντι τιμήματος 7,7 εκατ. ευρώ. Προς το παρόν τα προϊόντα ΑΓΝΟ (21 κωδικοί) τα βρίσκει κάποιος μόνο σε σούπερ μάρκετ της Θεσσαλονίκης.
Επίσης η Levi Strauss επιχειρεί ένα δυναμικό comeback στην ελληνική αγορά μέσω συμφωνίας με τον όμιλο Φάις επενδύοντας στη δημιουργία δικτύου καταστημάτων. Ήδη λειτουργούν δύο χώροι πώλησης σε Κηφισιά και Γλυφάδα. Υπενθυμίζεται ότι Levi’s είναι ήδη ενεργή στην Ελλάδα με outlet καταστήματα και πολλαπλά σημεία πώλησης που λειτουργούν από πολυεθνικούς συνεργάτες χονδρικής πώλησης.
Επιπλέον σε παραγωγικό επίπεδο έχουν αρχίσει να γίνονται προσπάθειες στην κατεύθυνση της καινοτομίας με ρετρό χαρακτηριστικά και στόχο τους νεότερους καταναλωτές, καθώς είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν ακριβότερα τα προϊόντα εκείνα που τους κάνουν να αισθάνονται νοσταλγία.
Latest News
Πώς η AI αλλάζει και τις τράπεζες
Η τεχνητή νοημοσύνη μετασχηματίζει και τον χρηματοπιστωτικό τομέα – 83% των ευρωπαϊκών τραπεζών ήδη τη χρησιμοποιούν
Πτώχευση για την Esprit σε Γερμανία και ΗΠΑ - Τι συμβαίνει στην Ελλάδα
Η Esprit που καθόρισε το τι εστί cool στα τέλη της δεκαετίας του 1980 και του 1990, έχει χάσει τη δυναμική της και τερματίζει την παρουσία σε διάφορες χώρες
Οι τράπεζες περνούν... στην αντεπίθεση - Αναζητούν ευκαιρίες και εξαγορές
Οι ελληνικές τράπεζες μετά από… χρόνια αναδίπλωσης είναι έτοιμες για επεκτατικές κινήσεις και εξωστρέφεια
«Χτυπάει ξανά το σφυρί» για το «στρατηγείο» του Κοντομηνά - Τι συμβαίνει με τη βίλα του Βγενόπουλου
Πάνω από 600 πλειστηριασμοί έχουν προγραμματισθεί αυτή την εβδομάδα – Στο σφυρί εμβληματικά ακίνητα
Η αναγέννηση της AKTOR – Μπάκος, Καϋμενάκης και Εξάρχου ρίχνουν… θεμέλια 2 δισ.
Πώς θα χτιστούν οι 5 θυγατρικές της AKTOR – Οι νέες μπίζνες και ο στόχος για EBITDA 430 εκατ. το 2030
Τέλος στο θρίλερ για την εξαγορά της Avramar - To «κούρεμα» και τα φρέσκα κεφάλαια
Οι τράπεζες κατέληξαν σε προτιμητέο επενδυτή για την Avramar - Τι «ψάρια» έπιασαν - Στις αρχές του 2025 η ολοκλήρωση της συμφωνίας
THEON: Ισχυρή ζήτηση και νέες παραγγελίες για τον Οκτώβριο 2024
Oι νέες παραγγελίες της THEON στο 9μηνο αυξήθηκαν κατά 47,4%, και διαμορφώθηκαν σε 121 εκατ., ευρώ με τη λήψη νέων σημαντικών παραγγελιών να αναμένονται τους επόμενους μήνες
Η Intrakat γίνεται AKTOR - Νέα εποχή με πέντε θυγατρικές και κύκλο εργασιών στα 3,2 δισ.
Τη νέα στρατηγική επανατοποθέτηση παρουσίασε σήμερα στην Αθήνα ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου AKTOR, κ. Αλέξανδρος Εξάρχου
Αύξηση μετοχικού κεφαλαίου 200 εκατ. και μπαράζ εξαγορών από την Intrakat - To deal με Prodea
Πού θα χρησιμοποιηθούν τα κεφάλαια που θα αντληθούν - Η ανακοίνωση της εταιρείας
Ισχυρά αποτελέσματα γ΄τριμήνου αναμένει η AΧΙΑ από την Alpha Bank
Η ΑΧΙΑ επαναλαμβάνει την σύσταση για αγορά της μετοχής της Alpha Bank, με την τιμή στόχο να παραμένει αμετάβλητη στα 2,50 ευρώ