
«Δεν θα μείνουμε στις συζητήσεις σαν φιλολογικός όμιλος. Θα καταλήξουμε σε συγκεκριμένες αποφάσεις» είναι το μήνυμα του υπουργού Ναυτιλίας Χρήστου Στυλιανίδη καθώς οι συζητήσεις για την αναμόρφωση της ναυτικής εκπαίδευσης εισέρχονται στην τελική ευθεία κατάρτισης του σχεδίου νόμου. Προηγήθηκε μια διαβούλευση με φορείς της ναυτιλίας και ναυτεργασίας, ένα «brainstorming» όπως τόνισε χαρακτηριστικά ο Χρ. Στυλιανίδης, πάνω σε μελέτη του Ιδρύματος Ευγενίδη, η οποία ολοκληρώνεται την προσεχή Δευτέρα και ξεκινά η δεύτερη φάση κατάρτισης του σχετικού νομοσχεδίου.
Η μεταρρύθμιση
Η μεταρρύθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης επείγει, καθώς η αναβάθμισή της συνδέεται σύμφωνα με την πρόεδρο της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού «με την περαιτέρω ανάπτυξη της ναυτιλίας μας», η οποία «προϋποθέτει επαρκώς εκπαιδευμένο ανθρώπινο δυναμικό».
Η διεθνής ναυτιλία και η Ελλάδα αντιμετωπίζουν έλλειμμα ναυτικών εξειδικευμένων σε νέες τεχνολογίες και νέα καύσιμα. Οπως ανέφερε πρόσφατα ο υπουργός Ναυτιλίας, έως το 2030 παγκοσμίως σε ένα σύνολο 2 εκατ. ναυτικών οι 800.000 θα πρέπει να εκπαιδευθούν σε πλοία νεότερης τεχνολογίας, και ιδιαίτερα στα LNG.
«Χρειαζόμαστε νέους στο ναυτικό επάγγελμα για να κρατήσουμε την ελληνική σημαία αλλά και να έχουμε ένα αξιόπιστο προσωπικό στα πλοία μας», πρόσθεσε ο Χρ. Στυλιανίδης και χαρακτήρισε το 2024 «έτος ναυτικής εκπαίδευσης».
Μιλώντας στη Βουλή για τον προϋπολογισμό ο υπουργός Ναυτιλίας υπογράμμισε ότι «έχουμε ήδη ξεκινήσει μια δημόσια διαβούλευση, υπάρχουν κάποιες σεβαστές αντιδράσεις, έτσι γίνεται πάντα στις δημόσιες διαβουλεύσεις. Θα καταλήξουμε όμως. Δεν θα μείνουμε μόνο ως φιλολογικός όμιλος σε κουβέντες. Θα καταλήξουμε σε συγκεκριμένα συμπεράσματα που θα τα φέρουμε μπροστά στο εθνικό κοινοβούλιο για τα θέματα ναυτικής εκπαίδευσης».
Μελέτη
Οι συζητήσεις με ναυτιλιακούς και ναυτεργατικούς φορείς είχαν ως βάση μελέτη του Ιδρύματος Ευγενίδου. Μια μελέτη που προτείνει ένα νέο θεσμικό πλαίσιο για τη ναυτική εκπαίδευση στην Ελλάδα, που θα δώσει τη δυνατότητα στην πολιτεία να εξασφαλίσει για μεν την ελληνική ναυτιλία (ποντοπόρο, ακτοπλοΐα, ρυμουλκά, κ.λπ.) ικανά στελέχη ώστε να διατηρήσει και να εμπεδώσει τον διεθνή πρωταγωνιστικό της ρόλο και για δε τους αποφοίτους γνώσεις και δεξιότητες που θα τους καθιστούν ανταγωνιστικούς σε διεθνές επίπεδο.
Σε ορισμένα σημεία της η μελέτη συνάντησε την αντίδραση ναυτεργατικών οργανώσεων με βασικά επιχειρήματα την υποβάθμιση των πτυχίων των ΑΕΝ, καθώς όπως υποστηρίζεται η μελέτη υποβαθμίζει τα διπλώματα για Β’ και Γ’ πλοιάρχους, μηχανικούς, στο επίπεδο 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, όπου με βάση τον Ν. 4763/2020 είναι ισότιμα με ΙΕΚ και μεταλυκειακού έτους – τάξης μαθητείας.
Ωστόσο, σύμφωνα με τη μελέτη του Ιδρύματος Ευγενίδου, οι πλοίαρχοι και οι μηχανικοί Α’ εξομοιώνονται με τους αποφοίτους των ΑΕΙ, διαδικασία εφικτή, αφού, όπως αναφέρει το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων, μέσω του πλαισίου «ενισχύεται η διασύνδεση όλων των μορφών μάθησης, και τα προσόντα που αποκτώνται μέσα από κάθε λογής μαθησιακή διαδρομή (τυπική, μη τυπική, άτυπη) αξιολογούνται, επικυρώνονται, αναγνωρίζονται, πιστοποιούνται, κατατάσσονται στα επίπεδα του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων και αντιστοιχίζονται στα επίπεδα του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων».
Τα πτυχία πλοιάρχων και μηχανικών
Σύμφωνα με τη μελέτη μετά από ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης στην Ελλάδα, όπου το επίπεδο επαγγελματικών προσόντων για τους πλοιάρχους και μηχανικούς του Εμπορικού Ναυτικού δεν έχει ακόμη καθοριστεί, διατυπώνονται οι εξής προτάσεις σε σχέση με το επίπεδο επαγγελματικών προσόντων των διαφόρων τάξεων διπλωμάτων πλοιάρχων και μηχανικών, καθώς και τη διαδικασία πιστοποίησής τους:
1. Οι κάτοχοι διπλώματος πλοιάρχου Β’ και Γ’ και μηχανικού Β’ και Γ’ κατατάσσονται στο επίπεδο 5 του Εθνικού Πλαισίου επαγγελματικών Προσόντων (ΕΠΠ).
2. Οι κάτοχοι διπλώματος πλοιάρχου Α’ και μηχανικού Α’ διαθέτουν όλες τις γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες για να καταταγούν στο επίπεδο 6 του Εθνικού Πλαισίου επαγγελματικών Προσόντων, ισότιμα δηλαδή με αποφοίτους ανώτατης εκπαίδευσης.


Latest News

Αύξηση κερδών κατά 37% το 2024 για τον ΟΛΘ - Προτείνει μέρισμα 2 ευρώ/μετοχη
Το προτεινόμενο μέρισμα θα είναι στα € 2 ανά μετοχή, αυξημένο κατά 54% σε σχέση με το προηγούμενο έτος (1,3 ευρώ ανά μετοχή)

Πώς θα κινηθούν οι τιμές στα ακτοπλοϊκά φέτος – Τι θα γίνει με τα ταχύπλοα
«Υπάρχει κυβερνητική δέσμευση να μην αυξηθούν οι τιμές στα συμβατικά πλοία, ενώ στα ταχύπλοα ενδέχεται να μειωθούν» σημείωσε ο υφυπουργός Ναυτιλίας, Στέφανος Γκίκας

«Ξεπουλάνε» τα ακτοπλοϊκά για το Πάσχα - «Ζαλίζουν» οι τιμές
Οι τουριστικοί πράκτορες επισημαίνουν ότι για την Μεγάλη Τετάρτη και την Μεγάλη Πέμπτη τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια είναι ελάχιστα

Τραμπ: Εντολή στις υπηρεσίες να σχεδιάσουν τη Ναυτική Αναγέννηση των ΗΠΑ
Το εκτελεστικό διάταγμα του Τραμπ αποσκοπεί στην αντιμετώπιση της κυριαρχίας της Κίνας στη ναυτιλία των ωκεανών

Το στοίχημα Κικίλια για μείωση των τιμών
Οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας θα πρέπει να καταγράψουν τις τιμές που ισχύουν αυτή τη στιγμή για όλες τις γραμμές και όλα τα πλοία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετικά και αρνητικά σημεία στην απόφαση του ΙΜΟ για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας
Η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστώ, Μελίνα Τραυλού μιλάει για άδικη μεταχείριση του LNG που υπονομεύει τις επενδύσεις που έχουν πραγματοποιηθεί

Οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές χαιρετίζουν τη συμφωνία για τις ανθρακούχες εκπομπές
Η συμφωνία επιτεύχθηκε μετά από ψηφοφορία, ένα γεγονός σπάνιο στον ΙΜΟ όπου πάντα επιδιώκεται η ομοφωνία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: +100 υποτροφίες για το Ακαδημαϊκό Έτος 2025-2026
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών χορηγεί και φέτος +100 Υποτροφίες, καθώς και την υποτροφία με τη συμβολική ονομασία «Αριστεία»

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Β. Κικίλιας: Κλειστός διαγωνισμός 4 χρόνων για τις άγονες γραμμές
Ο κ. Κικίλιας έκανε λόγο για οριζόντιο τρόπο συγκράτησης των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια με τη μείωση κατά 50% των λιμενικών τελών

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Frederiksen (AEC) – Σημαντικός ο ρόλος των Ελλήνων εφοπλιστών στην Αρκτική
Για την ελληνική ναυτιλία μίλησε στο ΟΤ Delphi Economic Forum X ο Mads Frederiksen, εκτελεστικός διευθυντής στο Arctic Economic Council