
Αμετάβλητα αναμένεται να διατηρήσει τα επιτόκια η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα στη συνεδρίαση της ερχόμενης Πέμπτης, 25 Ιανουαρίου, με το ενδιαφέρον να στρέφεται στο αν θα υπάρξουν κάποιες ενδείξεις για τον χρόνο που θα αρχίσει η μείωσή τους.
Επιτόκια: Γιατί οι τραπεζίτες θεωρούν απειλή την αύξηση των μισθών
Αλλαγή στάσης
Η πρόεδρος της ΕΚΤ, Κριστίν Λαγκάρντ, είχε αποφύγει μετά τη προηγούμενη συνεδρίαση του Δεκεμβρίου να κάνει οποιαδήποτε αναφορά για τη μείωση των επιτοκίων, λέγοντας ότι είναι πολύ νωρίς για κάτι τέτοιο και ότι οι αποφάσεις θα λαμβάνονται με βάση τα στοιχεία για την πορεία του πληθωρισμού και γενικότερα της οικονομίας.
Ωστόσο, την περασμένη Τετάρτη, η Λαγκάρντ δήλωσε ότι είναι πιθανή μία μείωση των επιτοκίων το καλοκαίρι, όταν ρωτήθηκε στο περιθώριο του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ στο Νταβός για το ενδεχόμενο να υπάρξει τότε η αναγκαία πλειοψηφία που θα στήριζε μία τέτοια κίνηση. Πρόσθεσε, πάντως, ότι υπάρχει ακόμη ένα επίπεδο αβεβαιότητας καθώς υπάρχουν επιμέρους δείκτες τιμών που δεν έχουν υποχωρήσει στο επιθυμητό επίπεδο.
Με τη δήλωση αυτή, η πρόεδρος της ΕΚΤ διέψευσε τις προσδοκίες των επενδυτών ότι η πρώτη μείωση των επιτοκίων θα ξεκινήσει τον Απρίλιο και θα ακολουθήσουν μία σειρά από αντίστοιχες κινήσεις τους επόμενους μήνες. Οι αγορές προεξοφλούσαν ότι η συνολική μείωση των επιτοκίων το 2024 θα ξεπερνούσε τις 150 μονάδες βάσης, δηλαδή ότι θα γίνονταν συνολικά έξι μειώσεις της τάξης των 25 μ.β. η κάθε μία. Μετά τη διάψευση από τη Λαγάρντ «μάζεψαν» κάπως τις προβλέψεις τους, αλλά έδιναν και πάλι πιθανότητα 80% να γίνει τον Απρίλιο η πρώτη κίνηση, ενώ ανέμεναν μία συνολική μείωση κατά 138 μ.β. το 2024. Πιο συντηρητικοί στις προβλέψεις τους ήταν οι οικονομολόγοι που συμμετείχαν σε έρευνες του Reuters και του Bloomberg, οι οποίοι αναμένουν η ΕΚΤ να προχωρήσει τον Ιούνιο για πρώτη φορά σε μείωση των επιτοκίων και συνολικά αυτή να φθάσει τις 100 μ.β.

Το καλοκαίρι
Υπέρ της άποψης ότι η πρώτη μείωση των επιτοκίων μπορεί να γίνει το καλοκαίρι έχουν εκφρασθεί ορισμένοι σημαντικοί αξιωματούχοι της ΕΚΤ, όπως ο επικεφαλής οικονομολόγος, Φίλιπ Λέιν και ο πρόεδρος της Bundesbank, Γιόαχιμ Νάγκελ. Παρά ταύτα, με δεδομένο ότι ο χρόνος έως το καλοκαίρι είναι μακρύς, δεν φαίνεται πιθανό να υπάρξει κάποια σχετική επίσημη προαναγγελία (με τη μορφή του forward guidance) την ερχόμενη Πέμπτη.
Αντίθετα, η κεντρική τράπεζα μάλλον θα θέλει να κρατήσει όλα τα ενδεχόμενα ανοικτά, εμμένοντας στο ότι οι αποφάσεις της θα λαμβάνονται με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία και κυρίως την πορεία του πληθωρισμού της Ευρωζώνης προς τον μεσοπρόθεσμο στόχο του 2%. Από την περασμένη συνεδρίαση, πληθωρισμός αυξήθηκε τον Δεκέμβριο στο 2,9% από 2,4% τον Νοέμβριο, μία εξέλιξη που ήταν πάντως αναμενόμενη λόγω της διακοπής των μέτρων στήριξης για τις τιμές ενέργειας από ορισμένες χώρες και των αποτελεσμάτων βάσης. Επομένως, η αύξηση του πληθωρισμού δεν αποτελεί κάποιον παράγοντα που να προβληματίζει ιδιαίτερα. Από την άλλη πλευρά, η οικονομία της Ευρωζώνης πιθανόν να είχε πέσει σε ύφεση στο β’ εξάμηνο του 2023 – το ΑΕΠ μειώθηκε κατά 0,1% στο γ΄ τρίμηνο και είναι πιθανό να μειώθηκε ξανά στο δ’ τρίμηνο με βάση τις έρευνες συγκυρίας – κάτι που θα διευκόλυνε μία απόφαση για μείωση των επιτοκίων.
Η Ερυθρά Θάλασσα
Στο ραντάρ της ΕΚΤ θα βρεθεί και ο πιθανός αντίκτυπος στον πληθωρισμό και την οικονομία από την αποδιοργάνωση του θαλάσσιου εμπορίου λόγω των επιθέσεων των ανταρτών Χούθι της Υεμένης κατά πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα. Λόγω της απόφασης πολλών ναυτιλιακών εταιρειών να μεταφέρουν εμπορεύματα από την Ασία στην Ευρώπη ακολουθώντας την πολύ μεγαλύτερη διαδρομή μέσω της Νότιας Αφρικής, τα ναύλα έχουν αυξηθεί κατακόρυφα και ο χρόνος παράδοσης των εμπορευμάτων έχει αυξηθεί κατά περίπου 10 ημέρες, με συνέπεια να υπάρχουν φόβοι για νέες αυξήσεις στις τιμές.
Σύμφωνα με μελέτη της Oxford Economics, ο παγκόσμιος πληθωρισμός μπορεί να αυξηθεί κατά 0,7 ποσοστιαίες μονάδες στο τέλος του 2024, αν οι ναυτιλιακές εταιρείες αποφεύγουν την Ερυθρά Θάλασσα για πολλούς μήνες και οι τιμές των ναύλων διατηρηθούν σε διπλάσια επίπεδα από αυτά πριν την κρίση στην περιοχή. Η επίπτωση αυτή δεν φαίνεται μεγάλη, αλλά μπορεί να επιβραδύνει τη μείωση του πληθωρισμού, επηρεάζοντας και τις αποφάσεις της ΕΚΤ για τα επιτόκια.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ


Latest News

Lazard: Προσλαμβάνει πρώην πρόεδρο της Επιτροπής Οικονομικών Υπηρεσιών της Αμερικανικής Βουλής
Το νέο απόκτημα της Lazard, Πάτρικ ΜακΧένρι, ήταν γνωστός ως σύμμαχος της βιομηχανίας κρυπτονομισμάτων στο Κογκρέσο

«Παζάρια» της Uber για την απόκτηση της τουρκικής πλατφόρμας delivery Trendyol Go
Η Uber Eats δραστηριοποιείται επί του παρόντος σε περίπου 45 χώρες και σε περισσότερες από 6.000 πόλεις, δημιουργώντας έσοδα 13,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2024.

Το Plan B των πλούσιων Αμερικανών - Γιατί ανοίγουν μαζικά λογαριασμούς στην Ελβετία
Η ουδέτερη πολιτική της Ελβετίας, η σταθερή οικονομία, το ισχυρό νόμισμα και το αξιόπιστο νομικό σύστημα προσελκύουν πελάτες

Οι τουρίστες αποφεύγουν τις ΗΠΑ και... στριμώχνουν την αγορά πετρελαίου
Μια πτώση του τουρισμού προς τις ΗΠΑ φαίνεται στα στοιχεία για τη ζήτηση πετρελαίου

Μπορούν 1,6 τρισ. δολάρια να λύσουν το πρόβλημα του κρυφού χρέους της Κίνας;
Το πακέτο μέτρο που ανακοίνωσε η Κίνα τον Νοέμβριο για να στηρίξει τις υπερχρεωμένες τοπικές κυβερνήσεις είναι σε εξέλιξη

Θα μπορούσε ο Τραμπ να απολύσει τον πρόεδρο της Ομοσπονδιακής Τράπεζας;
Στο προσκήνιο μετά από 90 χρόνια η απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου, που έμεινε στην ιστορία ως «Εκτελεστής του Χάμφρεϊ εναντίον ΗΠΑ»

H δυναμική επιστροφή της Puma με αθλητικά τρεξίματος
Με το λανσάρισμα αυτό, στον Μαραθώνιο της Βοστώνης, η Puma προσπαθεί να αναβιώσει το brand, σε ένα άθλημα που βοήθησε να διαδοθεί

Ελ Εριάν: Η οικονομία σε ένα επικίνδυνο ταξίδι σε αχαρτογράφητα νερά
Ο κορυφαίος οικονομολόγος Μοχάμεντ Ελ Εριάν βλέπει τις ρωγμές στην οικονομική πολιτική των ΗΠΑ και

Η Coca Cola επαναλανσάρει το BodyArmor με στόχο την αναζωογόνηση των πωλήσεων
To προϊόν BodyArmor της Coca Cola θα αρχίζει να εμφανίζεται στα ράφια με τη νέα εφμάνιση αυτό τον μήνα

Προσεχώς και... Αudi θα κατασκευάζονται στις ΗΠΑ - Το σχέδιο της VW
Η παραγωγή αυτοκινήτων Audi στις ΗΠΑ θα αποτελέσει ένα βήμα ανάπτυξης στο πλαίσιο της στρατηγικής του ομίλου VW