Οι αγρότες, οι λιανοπωλητές και οι κατασκευαστές επανεξετάζουν τα επιχειρηματικά μοντέλα, καθώς η Ιαπωνία, η ταχύτερα γηράσκουσα κοινωνία του κόσμου ξεμένει από εργαζόμενους, σύμφωνα με τος Financial Times.

500 ημέρες πριν από την έναρξη της Παγκόσμιας Έκθεσης της Οσάκα την άνοιξη του 2025, ο γενικός γραμματέας της Hiroyuki Ishige διαβεβαίωσε το κοινό ότι η παγκόσμια βιτρίνα πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων θα είναι έτοιμη εγκαίρως.

Ιαπωνία: Γίνεται η 5η χώρα που προσελήνωσε διαστημικό σκάφος

Η εμπιστοσύνη του Ishige μπορεί να είναι γνήσια, αλλά το γεγονός ότι έπρεπε να αντιμετωπίσει το ζήτημα είναι το αποτέλεσμα μιας κρίσης πολύ πέρα από τον έλεγχό του. Η Expo – ένας σκονισμένος, άγονος χώρος – είναι το πιο σημαντικό θύμα της εθνικής έλλειψης εργαζομένων στις κατασκευές.

Η έλλειψη εργαζομένων στην ταχύτερα γηράσκουσα οικονομία του κόσμου επηρεάζει βαθιά τον τρόπο με τον οποίο η κυβέρνηση, οι εταιρείες και οι άνθρωποι λειτουργούν τώρα και σκέφτονται για το μέλλον, αναφέρουν οι FT.

Ακόμη και τα πιο εμβληματικά χαρακτηριστικά της διάσημης οικονομίας υπηρεσιών της Ιαπωνίας βρίσκονται σε κίνδυνο. Ο σιδηρόδρομος της Κεντρικής Ιαπωνίας τερμάτισε το αγαπημένο τρόλεϊ τροφίμων στο τρένο σφαίρας Τόκιο-Οσάκα τον Οκτώβριο, ενώ σε όλη τη χώρα οι αυτόματοι πωλητές μένουν όλο και περισσότερο κενοί για μέρες.

«Η έλλειψη εργατικού δυναμικού στην Ιαπωνία συμβαίνει ανεξάρτητα από το αν η οικονομία πηγαίνει καλά ή όχι», δήλωσε ο Shoto Furuya, επικεφαλής ερευνητής στο Recruit Works Institute. «Αρχίζουμε να υπολειπόμαστε των βασικών υπηρεσιών στις οποίες βασιζόμαστε για να διατηρήσουμε τον τρόπο ζωής των ανθρώπων και τις κοινωνικές υποδομές».

Η RWI εκτιμά ότι η χώρα θα έχει έλλειψη εργατικού δυναμικού 11 εκατομμυρίων ανθρώπων μέχρι το 2040, με τον αριθμό των ατόμων άνω των 65 ετών – που ήδη αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 30% του πληθυσμού – να αναμένεται να φτάσει στο αποκορύφωμά του το 2042.

Την τελευταία δεκαετία, η Ιαπωνία βασίστηκε σε γυναίκες και ηλικιωμένους εργαζόμενους ενόψει αυστηρών περιορισμών στην πρόσληψη εργαζομένων στο εξωτερικό. Ωστόσο, ο Naruhisa Nakagawa, ιδρυτής του hedge fund Caygan Capital, δήλωσε ότι από φέτος αυτό δεν θα είναι πλέον αρκετό και το εργατικό δυναμικό της χώρας θα αρχίσει να μειώνεται.

Ο τρόπος με τον οποίο η μεγαλύτερη προηγμένη οικονομία της Ασίας θα ανταποκριθεί σε αυτή την κρίση εργασίας θα παρακολουθείται στενά, κυρίως από τη γειτονική της Κίνα, ο πληθυσμός της οποίας έχει επίσης αρχίσει να συρρικνώνεται.

Λείπουν οδηγοί φορτηγών

Ένας τρόπος με τον οποίο η Ιαπωνία αντιμετωπίζει τη δημογραφική πρόκληση είναι με την εισαγωγή avatars, ρομπότ και τεχνητής νοημοσύνης στο εργατικό δυναμικό σε βασικούς τομείς:

Για δεκαετίες, ο γιγαντιαίος κατασκευαστής ζαχαροπλαστικής Lotte παρέδιδε τα γεμάτα σοκολάτα μπισκότα σε σχήμα αρκούδας, Koala’s March, με φορτηγό. Τώρα, στο πλαίσιο της προετοιμασίας για μια οξεία έλλειψη οδηγών καθώς τίθεται σε ισχύ η αλλαγή των κανόνων υπερωριών, ένα από τα αγαπημένα παιδικά σνακ του έθνους θα παραδοθεί με τρένο.

Άλλες εταιρείες σε όλη την Ιαπωνία, συμπεριλαμβανομένης της αυτοκινητοβιομηχανίας Toyota και του ομίλου ηλεκτρονικού εμπορίου Rakuten, κάνουν παρόμοιες προετοιμασίες, με την ανάπτυξη ρομπότ και αυτόνομων οχημάτων, καθώς και ενοποιήσεις με μικρότερους αντιπάλους.

Οι περίπου 4 εκατομμύρια αυτόματοι πωλητές της Ιαπωνίας απαιτούν έναν στρατό οδηγών φορτηγών για να τους κρατήσουν γεμάτους. Όλο και περισσότερο, τα κενά μεταξύ των ανταλλακτικών διευρύνονται, ιδίως στις αγροτικές περιοχές, ακόμη και στις μεγάλες πόλεις. Η βιομηχανία σπεύδει να προσαρμοστεί. Ο σταθμός JR East Cross, ένας προμηθευτής τροφίμων και ποτών, άρχισε να χρησιμοποιεί τρένα τον Νοέμβριο για να μεταφέρει κουτιά ποτών για να ξαναγεμίσει μερικούς αυτόματους πωλητές.

Στο εργοστάσιό της στο νομό Aichi στην κεντρική Ιαπωνία, η Toyota έχει αρχίσει να χρησιμοποιεί ένα στόλο «ρομπότ εφοδιαστικής οχημάτων» για να παραλάβει και να μετακινήσει αυτοκίνητα στην περιοχή φόρτωσης. Τελικά, η αυτοκινητοβιομηχανία ελπίζει να αντικαταστήσει 22 εργαζόμενους στο ναυπηγείο με 10 ρομπότ, αναφέρουν οι FT.

Η έλλειψη οδηγών φορτηγών δεν είναι μόνο ένα ζήτημα του 2024, αλλά ένα πρόβλημα που έχουμε αντιμετωπίσει εδώ και πολύ καιρό», δήλωσε ένας διευθυντής της Toyota. «Αυτές οι προσπάθειες από μόνες τους δεν θα αντισταθμίσουν τον αριθμό των οδηγών που χρειαζόμαστε».

«Ακόμα κι αν διπλασιάζαμε τους μισθούς, απλά δεν υπάρχει κανείς να προσλάβει»

Σε ένα μικρό παντοπωλείο στο κέντρο του Τόκιο που πουλάει τα πάντα, από οδοντόκρεμα μέχρι σάντουιτς με αυγά και κάλτσες, ένα χαμογελαστό μέλος του προσωπικού καλωσορίζει τους πελάτες στην πόρτα. Φιλικό και κινούμενο, προσφέρει χαιρετισμούς και συμβουλές από μια οθόνη 4 ιντσών.

Το πρόσφατα εγκατεστημένο avatar ελέγχεται εξ αποστάσεως από έναν υπάλληλο της αλυσίδας λιανικής πώλησης Lawsons και αποτελεί μέρος μιας δοκιμής με την Avita, την εταιρεία πίσω από την τεχνολογία.

«Αρχίσαμε να το σκεφτόμαστε αυτό κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19 ως έναν τρόπο προστασίας των εργαζομένων και τώρα είναι ένας τρόπος να επιτρέψουμε στους ανθρώπους να εργάζονται που διαφορετικά θα δυσκολεύονταν να είναι φυσικά παρόντες στα καταστήματα», δήλωσε ο Kazuki Tsukiuda, ανώτερο στέλεχος της Lawson.

Προχωρώντας μπροστά, το σχέδιο είναι για κάθε χειριστή – είτε πρόκειται για εργαζόμενο γονέα, ηλικιωμένο άτομο που επιστρέφει στο εργατικό δυναμικό ή άτομο με αναπηρία που προτιμά να εργάζεται από το σπίτι – να ελέγχει τρία ή τέσσερα avatars, επιτρέποντας στην αλυσίδα λιανικής πώλησης να στελεχώνει νυχτερινές βάρδιες και αγροτικές τοποθεσίες.

Οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού ανάγκασαν τους Ιάπωνες λιανοπωλητές και τα παντοπωλεία, γνωστά ως combini, να μειώσουν τις ώρες και τις υπηρεσίες. Σύμφωνα με την Ιαπωνική Ένωση Franchise, τα καταστήματα ψιλικών της χώρας είχαν έλλειψη 172.000 εργαζομένων το 2020 και ο εμπορικός οργανισμός προβλέπει κενό 101.000 εργαζομένων έως το 2025. Ως αποτέλεσμα, η ένωση λέει ότι το 87% των συνδυασμών είναι πλέον ανοιχτό 24 ώρες, σε σύγκριση με το 92% στα τέλη Αυγούστου 2019.

Η πρόσληψη ξένων φοιτητών, οι οποίοι είναι σε θέση να εργαστούν παρά τους αυστηρούς περιορισμούς της χώρας στη μετανάστευση, είναι μια άλλη επιλογή. Ωστόσο, ορισμένοι χρειάζονται εβδομάδες εκπαίδευσης για να ανταποκριθούν στις προσδοκίες των πελατών. “Υπάρχουν μόνο λίγοι που καταλαβαίνουν τον ιαπωνικό τρόπο ευγενικής και γνήσιας εξυπηρέτησης πελατών και μπορούν να το προσφέρουν στα ιαπωνικά”, δήλωσε ο Tsukiuda.

Ενώ μόλις οκτώ Lawsons έχουν avatars αυτή τη στιγμή, ο Shogo Nishiguchi, διευθύνων σύμβουλος της Avita, δήλωσε ότι η «αποστολή» ήταν να υπάρχουν 100.000 χειριστές avatar που θα εργάζονται σε όλη την Ιαπωνία μέχρι το 2030. “Στις αγροτικές περιοχές, τα avatars μπορούν να κρατήσουν τα καταστήματα ανοιχτά”, δήλωσε ο Tsukiuda. «Ακόμα κι αν διπλασιάζαμε τους μισθούς, απλά δεν υπάρχει κανείς να προσλάβει».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή
Βρετανία: Αυξήσεις από Lidl, απολύσεις από HMV – Η αγορά αντιδρά στον προϋπολογισμό των Εργατικών
Διεθνή |

Με απολύσεις και αυξήσεις τιμών αντιδρούν οι λιανέμποροι στον προϋπολογισμό Στάρμερ

Ο ιδιοκτήτης της HMV λέει ότι ο προϋπολογισμός είναι "κακά νέα" ενώ το αφεντικό της Lidl στο Ηνωμένο Βασίλειο λέει ότι ο πληθωρισμός προϊόντων είναι "αναπόφευκτος" παρά την επιστροφή στα κέρδη