Η βραχυχρόνια μίσθωση ξεκίνησε να λειτουργεί υπό τον μανδύα της οικονομίας του διαμοιρασμού και έφθασε σήμερα να αποτελεί μια κατεξοχήν οικονομική δραστηριότητα που, στην πλειονότητα των περιπτώσεων, ανταγωνίζεται αθέμιτα τις νόμιμες ξενοδοχειακές (και όχι μόνο) επιχειρήσεις.

Στην Ελλάδα σήμερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που πρόσφατα δημοσίευσε το ΙΝΣΕΤΕ, οι κλίνες στα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης έφθασαν στο σημείο να ξεπεράσουν τις ξενοδοχειακές κλίνες κατά 50.000.

Το παράδοξο μάλιστα είναι πως, ενώ το αρχικό νομοθετικό πλαίσιο, που τέθηκε σε ισχύ το έτος 2016 με το άρθρο 111 του ν.4446/2016, προέβλεπε στοιχειώδεις έστω προδιαγραφές που θα πρέπει να πληρούν τα καταλύματα που εκμισθώνονται βραχυχρόνια και μέγιστη διάρκεια της περιόδου μισθώσεως τους, πλέον περιοριζόμαστε σε μια φορολογική κυρίως αντιμετώπιση της συγκεκριμένης δραστηριότητας. Ούτε λόγος, για προδιαγραφές ασφάλειας, για την προστασία των εναλλασσόμενων ενοίκων!

Ενώ ο ξενοδοχειακός κλάδος, βασικότατος τροφοδότης του ΑΕΠ και από τους μεγαλύτερους εργοδότες της χώρας, καλείται να δείξει κατανόηση για τη μη ικανοποίηση βασικών αιτημάτων του (όπως η μείωση του συντελεστή ΦΠΑ στη διαμονή στα επίπεδα του ανταγωνισμού) που οφείλεται στην έλλειψη του απαραίτητου δημοσιονομικού χώρου, δεν μπορούμε να αντιληφθούμε τη δυσκολία που έχει το ελληνικό δημόσιο να βάλει επιτέλους ουσιαστική τάξη στην δραστηριότητα της βραχυχρόνιας μίσθωσης.

Δεν ζητάμε να ανακαλύψουμε τον τροχό. Στη Γερμανία, την Αγγλία τη Γαλλία, την Πορτογαλία το Βέλγιο, την Ιρλανδία, την Ολλανδία κ.λπ. έχουν προβλεφθεί συγκεκριμένοι κανόνες και περιορισμοί. Στην Ελλάδα, η πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών περιορίζεται στην προσπάθεια φορολογικής κυρίως αντιμετώπισης της συγκεκριμένης δραστηριότητας και αφήνει σημαντικά ερωτήματα αναπάντητα. Χωρίς ουσιαστικό νομοθετικό πλαίσιο λειτουργίας, η βραχυχρόνια μίσθωση θα συνεχίσει να εξαντλεί τον κατοικήσιμο χώρο, να ανεβάζει τις τιμές ενοικίασης των κατοικιών, να καλλιεργεί μια νέα γενιά μαύρης εργασίας, να στερεί από το δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία έσοδα, να αυξάνει την ροή των απορριμμάτων και την αλλοίωση της τοπικής πολιτιστικής ταυτότητας. Θα συνεχίσει να ανταγωνίζεται αθέμιτα τις νόμιμες επιχειρήσεις τουριστικών καταλυμάτων και να δυσχεραίνει την προσπάθεια βιοπορισμού των μικρών ιδίως οικογενειακών ξενοδοχείων.

Όταν μιλάμε για κράτος δικαίου δεν μπορεί να αφήνεται να λειτουργεί ουσιαστικά ανεξέλεγκτα, εις βάρος του υπερ-ρυθμισμένου ξενοδοχειακού κλάδου, μια παράλληλη οικονομική δραστηριότητα, η οποία καμία σχέση δεν έχει με την οικονομία διαμοιρασμού.

* Ο Γιάννης Χατζής είναι Προεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Experts
Μείωση εισφορών στις υπερωρίες, υπερεργασία, νυκτερινά και αργίες – Μόνο για εργαζομένους πλήρους απασχόλησης
Experts |

Μείωση εισφορών στις υπερωρίες, υπερεργασία, νυκτερινά και αργίες – Μόνο για εργαζομένους πλήρους απασχόλησης

Η ρύθμιση δεν θίγει την προσαύξηση στην αμοιβή των εργαζόμενων για υπερεργασία, υπερωρίες, νυχτερινή απασχόληση και απασχόληση σε αργίες και Κυριακές

Νέοι κανόνες για τη βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων [Airbnb]
Experts |

Νέοι κανόνες για τη βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων [Airbnb]

Στο σημερινό μας σημείωμα θα δούμε τις νέες προδιαγραφές που θεσπίστηκε με τον νόμο 5170/2025, τους περιορισμούς  που έχουν μπει αλλά και τις αλλαγές που έχουν γίνει στο Τέλος Ανθεκτικότητας στην Κλιματική Κρίση.

Τεχνητή νοημοσύνη για το δημόσιο συμφέρον
Experts |

Τεχνητή νοημοσύνη για το δημόσιο συμφέρον

Tο κλειδί για την εποπτεία της τεχνητής νοημοσύνης είναι να την αντιμετωπίζουμε όχι ως έναν τομέα που αξίζει περισσότερη ή λιγότερη υποστήριξη, αλλά μάλλον ως μια τεχνολογία γενικής χρήσης που μπορεί να μεταμορφώσει όλους τους τομείς