Η οικονομία της Κίνας αγωνίζεται, αλλά ένας άλλος ασιατικός γίγαντας, η γειτονική Ινδία, βρίσκεται ξαφνικά στο ραντάρ των επενδυτών και των κατασκευαστών. Οι δύο πρώτες δεκαετίες του 21ου αιώνα ήταν σε μεγάλο βαθμό η ιστορία της ανόδου της Κίνας. Θα είναι τα επόμενα δύο η ιστορία της Ινδίας;

Νταβός 2024: Το μεγάλο βήμα της Ινδίας για να προσελκύσει επενδυτές

Υπάρχουν πολλοί λόγοι για αισιοδοξία, σύμφωνα με την Wall Street Journal. Ο πληθυσμός της χώρας ξεπέρασε τον τελευταίο χρόνο της Κίνας. Περισσότεροι από τους μισούς Ινδούς είναι κάτω των 25 ετών. Και με τους σημερινούς ρυθμούς ανάπτυξης, θα μπορούσε να γίνει η τρίτη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο σε λιγότερο από μια δεκαετία, έχοντας πρόσφατα ξεπεράσει το Ηνωμένο Βασίλειο, τον παλιό αποικιακό κυβερνήτη του, για την 5η θέση. Η αγορά μετοχών της Ινδίας έχει δει τώρα οκτώ συνεχόμενα χρόνια κερδών. Η επιδείνωση των εμπορικών σχέσεων μεταξύ της Δύσης και της Κίνας βοηθά μόνο την υπόθεσή της.

Αλλά η πορεία της Ινδίας προς τα εμπρός είναι πιθανό να φαίνεται πολύ διαφορετική -και πιο δύσκολη- από αυτή της Κίνας.

Ενώ οι εργατικοί πόροι της είναι, θεωρητικά, άφθονοι, μια σειρά από εμπόδια εξακολουθούν να καθιστούν δύσκολη τη σύνδεση των εργαζομένων με τους εργοδότες. Αυτό καθιστά δύσκολο τόσο για τα νοικοκυριά όσο και για τις επιχειρήσεις να δημιουργήσουν τις αποταμιεύσεις που απαιτούνται για το είδος της επενδυτικής έκρηξης που μεταμόρφωσε τις τίγρεις της Ανατολικής Ασίας όπως η Ταϊβάν και η Νότια Κορέα και τις έβγαλε από τη φτώχεια. Τα ακόμη υψηλά εμπόδια στο εμπόριο είναι ένα άλλο πρόβλημα, ειδικά εάν η Ινδία θέλει να γίνει κόμβος συναρμολόγησης gadget όπως η Κίνα.

Αυτό δεν σημαίνει ότι η πρόσφατη πρόοδος δεν ήταν εντυπωσιακή ή ότι δεν θα συνεχιστεί. Μεγάλες εταιρείες συναρμολόγησης ηλεκτρονικών ειδών όπως η Foxconn και η Pegatron έχουν ρίξει εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια στη χώρα και το μερίδιό της στις παγκόσμιες εξαγωγές έχει αυξηθεί.

Δημογραφικά, η Ινδία είναι εκεί που ήταν η Κίνα όταν η ανάπτυξή της απογειωνόταν τη δεκαετία του 1990. Σύμφωνα με τον ΟΗΕ, σχεδόν το ένα πέμπτο των ατόμων ηλικίας 15 έως 64 ετών στον κόσμο θα είναι Ινδοί μέχρι το 2030. Ο δείκτης εξάρτησης ηλικίας της Ινδίας -ένα μέτρο του βάρους της φροντίδας παιδιών και ηλικιωμένων στα νοικοκυριά- μειώθηκε στο 47 το 2022 από 82 το 1967, σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα.

Οι χαμηλοί δείκτες εξάρτησης συχνά συμβάλλουν στην αύξηση των αποταμιεύσεων και των επενδύσεων: Οι άφθονοι εργαζόμενοι διατηρούν το κόστος εργασίας για τις επιχειρήσεις υπό έλεγχο, ενώ τα ίδια τα νοικοκυριά επενδύουν το πλεονάζον εισόδημα αντί να το δαπανούν για την υποστήριξη παιδιών ή γονέων.

H Ινδία έχει αγωνιστεί να εξομαλύνει την πορεία προς την αγορά εργασίας- ειδικά για τις γυναίκες. Μόνο το ένα τρίτο του γυναικείου πληθυσμού σε ηλικία εργασίας της Ινδίας ήταν στο εργατικό δυναμικό το οικονομικό έτος 2022, σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Εργασίας και Απασχόλησης της Ινδίας που δημοσιεύθηκαν πέρυσι. Αυτό είναι αυξημένο κατά περίπου 10 ποσοστιαίες μονάδες από το 2018, αλλά εξακολουθεί να είναι πολύ χαμηλότερο από τον παγκόσμιο μέσο όρο για τις χώρες χαμηλού μεσαίου εισοδήματος περίπου 50% και πολύ κάτω από το 71% της Κίνας, σύμφωνα με την WSJ.

Επιπλέον, μεγάλο μέρος της βελτίωσης από το 2018 είναι στη συμμετοχή του αγροτικού και όχι του αστικού εργατικού δυναμικού – μικρή βοήθεια για τα αστικά εργοστάσια που διψούν για εργασία.

Στη μάχη της προσέλκυσης επενδύσεων

Η Ινδία έχει επενδύσει σε μεγάλο βαθμό σε υποδομές τα τελευταία χρόνια και το δίκτυο μεταφορών του έθνους έχει βελτιωθεί – για παράδειγμα, η μέση ταχύτητα των εμπορευματικών αμαξοστοιχιών έχει αυξηθεί πάνω από 50% τα τελευταία δύο χρόνια και ο χρόνος αναμονής στα λιμάνια έχει μειωθεί κατά 80% από το 2015, σύμφωνα με τον Macquarie. Αλλά η κυβέρνηση είναι ήδη υπερχρεωμένη, γεγονός που μπορεί να καταστήσει δύσκολη τη συνέχιση της προόδου εάν μια μεγάλη έκρηξη του ιδιωτικού τομέα δεν αυξήσει τα φορολογικά έσοδα.

Το δημόσιο χρέος της Ινδίας ανέρχεται περίπου στο 85% του ΑΕΠ – δεύτερο μόνο μετά τη Βραζιλία μεταξύ των αναδυόμενων οικονομιών. Οι κεφαλαιουχικές δαπάνες της κεντρικής κυβέρνησης θα αυξηθούν σε υψηλό σχεδόν δύο δεκαετιών, στο 3,3% του ΑΕΠ μέχρι το τέλος του τρέχοντος οικονομικού έτους που λήγει το 2024. Η διατήρηση αυτού του επιπέδου κατασκευής υποδομών θα απαιτήσει υψηλότερα έσοδα, χαμηλότερες επιδοτήσεις ή πολύ μεγαλύτερη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα.

Όλα αυτά καθιστούν ζωτικής σημασίας για την Ινδία να κάνει ό, τι μπορεί για να εξομαλύνει την πορεία για άμεσες ξένες επενδύσεις, ειδικά στη μεταποίηση.

Προκειμένου η Ινδία να αυξήσει το γεωπολιτικό της βάρος, χρειάζεται εξωτερικές επενδύσεις για να βοηθήσει στην αύξηση του μεριδίου του μεταποιητικού τομέα στο ΑΕΠ από κάτω από το 15%, όπου ήταν εδώ και χρόνια, κάπου κοντά στον επίσημο στόχο του 25%. Αλλά τα πρόσφατα μηνύματα είναι ανάμεικτα. Οι ΑΞΕ υποχώρησαν το 2022 και το 2023 αφού έφτασαν σε επίπεδα ρεκόρ το 2020.

Μέρος αυτής της πτώσης είναι εύκολο να εξηγηθεί: η κατάρρευση της παγκόσμιας τεχνολογικής φούσκας, της οποίας η Ινδία ήταν ένα σημαντικό μέρος, και η γενική υποχώρηση στην παγκόσμια χρηματοδότηση επιχειρηματικών κεφαλαίων. Ωστόσο, οι ΑΞΕ σε τομείς όπως οι υπολογιστές, οι οποίες ήταν ίσες με περίπου 0,5% του ΑΕΠ το 2021 σύμφωνα με την HSBC, έχουν επίσης μειωθεί σημαντικά. Αυτό είναι ανησυχητικό επειδή η Ινδία χρειάζεται απεγνωσμένα αυτές τις εργασίες συναρμολόγησης έντασης εργασίας. Οι γίγαντες ηλεκτρονικών ειδών όπως η Foxconn επενδύουν σε μεγάλο βαθμό, αλλά αντιμετωπίζουν επίσης άκαμπτους εργατικούς νόμους, μεταξύ άλλων θεμάτων.

Προς το παρόν, τουλάχιστον, η Ινδία παραμένει μια οικονομία που βασίζεται κυρίως στην κατανάλωση και τις υπηρεσίες. Αν δεν μπορέσει πραγματικά να αυξήσει τις βιομηχανικές άμεσες ξένες επενδύσεις – που πιθανώς σημαίνει την επίλυση των σημείων συμφόρησης στην αγορά εργασίας και τη μείωση των εμπορικών φραγμών, μεταξύ άλλων καθηκόντων – μπορεί να δυσκολευτεί να συμβαδίσει με τις άγριες τροχιές απογείωσης των κάποτε ασιατικών τίγρεων και δράκων.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή
Τζιτζικώστας : Το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη τον Φεβρουάριο του 2023, δεν έπρεπε να συμβεί
Διεθνή |

Το δυστύχημα στα Τέμπη, δεν έπρεπε να συμβεί - Η ασφάλεια κορυφαία προτεραιότητά μου, λέει ο Τζιτζικώστας

Ο υποψήφιος για τη θέση του Επιτρόπου Μεταφορών μιλώντας στο Ευρωπαικό Κοινοβούλιο είπε ότι « Ένα τέτοιο δυστύχημα δεν πρέπει να ξανασυμβεί πουθενά στην Ευρώπη»