Νέα μοντέλα και EVs σε χρόνους ρεκόρ με κερδοφόρα αποτελέσματα έχει στη φαρέτρα της η Κίνα. Δεν είναι τυχαίο πως ανακοίνωσε εξαγωγές άνω των 5 εκατομμυρίων οχημάτων για το 2023, ξεπερνώντας την Ιαπωνία και αποτελώντας πλέον την πρώτη χώρα εξαγωγών αυτοκινήτων στον κόσμο.
Η αύξηση του όγκου από εταιρείες της παλιάς φρουράς, όπως η SAIC και η Dongfeng, όσο και από νεότερες, όπως η BYD και η Nio, έρχεται εν μέσω της μείωσης των εξαγωγών οχημάτων των ΗΠΑ, καθώς εταιρείες όπως η General Motors έχουν περικόψει τις διεθνείς δραστηριότητές τους.
Κίνα: Ξεπερνά την ΕΕ στην έρευνα για τεχνολογίες καθαρής ενέργειας
Τι κάνουν οι ΗΠΑ
Η αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας εξελίσσεται σε μια αυξανόμενη ανταγωνιστική δύναμη, αποτελώντας απειλή για παραδοσιακούς παίκτες της αυτοκίνησης όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες. Είναι ενδιαφέρον ότι αυτή η αλλαγή συμβαίνει ακόμη και χωρίς η Κίνα να πουλάει απευθείας κινεζικά αυτοκίνητα στους Αμερικανούς καταναλωτές, σύμφωνα και με το CNBC.
Αυτή η τάση της βιομηχανίας ξεκίνησε γύρω στο 2020, στέλνοντας την Κίνα από την έκτη στην πρώτη θέση της παγκόσμιας κατάταξης. Αντίθετα, οι εξαγωγές οχημάτων των ΗΠΑ έχουν μειωθεί λόγω της μείωσης των διεθνών δραστηριοτήτων αρκετών αυτοκινητοβιομηχανιών, συμπεριλαμβανομένης της General Motors. Από το 2022, οι αμερικανικές εξαγωγές αυτοκινήτων ήταν μειωμένες κατά 25% σε σχέση με την κορύφωση του 2016. Κατά συνέπεια, η Αμερική έπεσε στην έκτη θέση στις παγκόσμιες εξαγωγές οχημάτων το 2023, πίσω από το Μεξικό, τη Νότια Κορέα και τη Γερμανία.
Ωστόσο, η πρόκληση δεν αφορά μόνο τον αριθμό των παραγόμενων αυτοκινήτων. Οι Κινέζοι κατασκευαστές αυτοκινήτων επαναπροσδιορίζουν τον κλάδο με τους γρήγορους χρόνους παραγωγής, την αποδοτικότητα και την προηγμένη τεχνολογία τους. Πολλές από αυτές τις επιχειρήσεις κατασκευάζουν ηλεκτρικά οχήματα (EVs) με κέρδος και ρυθμό που ορισμένες παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες -συμπεριλαμβανομένων των αμερικανικών GM και Ford- δυσκολεύονται να επιτύχουν. Η άνοδος αυτών των οικονομικά προσιτών κινεζικών EVs είναι αυτό που κάνει τις δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες να χάνουν έδαφος.
Κίνα vs Tesla
Ένας βασικός παίκτης στην επανάσταση των αυτοκινήτων της Κίνας είναι η BYD Co., η οποία έγινε ο μεγαλύτερος πωλητής EVs στον κόσμο το 2023, ξεπερνώντας ακόμη και την Tesla.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Tesla, Ίλον Μασκ, αναγνώρισε εξάλλου ότι οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες είναι οι μεγαλύτεροι ανταγωνιστές του. «Υπάρχει πολύς κόσμος εκεί έξω που πιστεύει ότι οι 10 κορυφαίες αυτοκινητοβιομηχανίες θα είναι η Tesla ακολουθούμενη από εννέα κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Νομίζω ότι μπορεί να μην έχουν άδικο», είχε δηλώσει τον Νοέμβριο στο DealBook Summit των New York Times.
Ο κρίσιμος ρόλος της Μέσης Ανατολής
«Η αυξανόμενη ζήτηση της Μέσης Ανατολής για οικονομικά προσιτά και αξιόπιστα οχήματα έχει οδηγήσει σε αλματώδη αύξηση του μεριδίου αγοράς των κινεζικών αυτοκινήτων, με αύξηση 80% από το 2016», επισήμανε στο RetailWire ο Mohamed Fawzi, περιφερειακός διευθυντής της McLaren Automotive για τη Μέση Ανατολή και την Αφρική.
Βασικοί παίκτες όπως η Chery, η Geely και η Great Wall Motors έχουν επωφεληθεί από αυτή την τάση, ειδικά καθώς η περιοχή στρέφεται προς τα ηλεκτρικά οχήματα. Η οικοδόμηση εμπιστοσύνης στη Μέση Ανατολή αποτέλεσε κρίσιμο παράγοντα για την επιτυχία τους.
Λογικό, εάν σκεφτεί κανείς ότι τα κινεζικά αυτοκίνητα είχαν κάποτε τη φήμη ότι ήταν χαμηλότερης ποιότητας και λιγότερο αξιόπιστα. Ωστόσο, οι Κινέζοι κατασκευαστές έχουν καταβάλει σημαντικές προσπάθειες για τη βελτίωση της ποιότητας, των επιδόσεων και της ασφάλειας των οχημάτων τους, με αποτέλεσμα την αύξηση της αποδοχής τους στη Μέση Ανατολή.
Με την υποστήριξη του κράτους
Και η κυβερνητική υποστήριξη όμως έχει συμβάλει καθοριστικά στην άνοδο της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Ο Fawzi εξήγησε ότι από το 2015 έως το 2020, το Πεκίνο ενίσχυσε τις επενδύσεις της χώρας στην κατασκευή αυτοκινήτων κατά 30%, φτάνοντας τα 58,4 δισεκατομμύρια δολάρια το 2020. Τα μέτρα αυτά ωφέλησαν την εγχώρια παραγωγή και προσέλκυσαν παγκόσμιους κατασκευαστές αυτοκινήτων να ενώσουν τις δυνάμεις τους με κινεζικές εταιρείες.
Το αποτύπωμα της ανάπτυξης της αυτοκινητοβιομηχανίας της Κίνας, όμως, δεν περιορίζονται στα σύνορά της. Οι κινεζικές εταιρείες έχουν αρχίσει να επεκτείνονται στο Μεξικό, την Ευρώπη και άλλες περιοχές, κυρίως με προσιτά μοντέλα και ηλεκτρικά οχήματα. Μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2023, αντιπροσώπευαν το 8% των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη και θα μπορούσαν δυνητικά να αυξήσουν το μερίδιο αγοράς τους στο 15% μέχρι το 2025.
Ανερχόμενη δύναμη στα EVs
Ως αποτέλεσμα, η Κίνα πρωτοστατεί πλέον στη βιομηχανία EVs, αποτελώντας τον μεγαλύτερο παραγωγό αυτών των αυτοκινήτων, πουλώντας 5,9 εκατομμύρια μονάδες το 2022, μια αύξηση 500% από το 2018, που ενισχύεται από τις κρατικές επιδοτήσεις και τις επενδύσεις σε υποδομές. Κυριαρχώντας περίπου στο 50% της παγκόσμιας αγοράς EVs, οι κινεζικές μάρκες αμφισβητούν τους κυρίαρχους πρωταθλητές όπως η Volkswagen και η Tesla.
Το 2022, τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα αποτελούν το 25% του συνόλου των πωλήσεων νέων επιβατικών αυτοκινήτων στην Κίνα, ενώ το Σεπτέμβριο του 2023 το ποσοστό αυτό θα ανέλθει στο εντυπωσιακό 37%. Οι ειδικοί του κλάδου από την UBS προβλέπουν μια ανοδική πορεία για την Κίνα – αναμένουν ότι το μερίδιο της Κίνας στην παγκόσμια αγορά EV θα ανέλθει στο 33% μέχρι το 2030. Αυτή η ανάπτυξη μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα οι δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες να χάσουν τα ερείσματά τους, με το μερίδιο αγοράς τους να προβλέπεται να μειωθεί από 81% το 2023 σε 58%.
Κυριαρχία και στις μπαταρίες
Η επιρροή της Κίνας στην αγορά EVs δεν σταματά στην πώληση αυτοκινήτων – η χώρα κυριαρχεί επίσης στην παραγωγή μπαταριών EVs, το πιο ακριβό «συστατικό» κάθε ηλεκτρικού οχήματος.
Η κυριαρχία αυτή της Κίνας στην παγκόσμια χωρητικότητα μπαταριών ιόντων λιθίου υπερβαίνει το 80%, χάρη σε μια ισχυρή εφοδιαστική αλυσίδα, που περιλαμβάνει την εξόρυξη και την επεξεργασία ζωτικών στοιχείων όπως το λίθιο, το κοβάλτιο, το μαγγάνιο και τα μέταλλα σπάνιων γαιών.
Και ένα εξίσου σημαντικό στοιχείο; Οι μπαταρίες αυτές είναι επίσης σημαντικά φθηνότερες από εκείνες της Βόρειας Αμερικής και της Ευρώπης. Επιπλέον, η Κίνα ενισχύει το παιχνίδι της καινοτομίας, παρουσιάζοντας μια νέα γενιά μπαταριών EV που χρησιμοποιούν νάτριο, ένα πιο άφθονο και ασφαλέστερο στοιχείο από το λίθιο.
Με επιχειρήσεις όπως η Baidu, η Tencent και η Alibaba να πρωτοπορούν στην αυτόνομη οδήγηση και τη συνδεσιμότητα των EV, η παγκόσμια θέση της Κίνας κάνει βήματα προόδου με άλλες χώρες να κάνουν ό,τι μπορούν για να την προλάβουν. Για παράδειγμα, στις ΗΠΑ, ο νόμος της κυβέρνησης για τη μείωση του πληθωρισμού διέθεσε δισεκατομμύρια για την κατασκευή μπαταριών και εργοστασίων EV. Ευρωπαϊκές χώρες όπως η Γερμανία, η Γαλλία και η Ισπανία προσφέρουν επίσης φορολογικές ελαφρύνσεις και πακέτα βοήθειας για να ενισχύσουν τις επενδύσεις σε EV.
Το μέλλον θα είναι κινεζικό;
Παρά τα εντυπωσιακά βήματα, μέχρι στιγμής, καμία κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία δεν έχει καταφέρει να πουλήσει με επιτυχία αυτοκίνητα απευθείας στις Ηνωμένες Πολιτείες με τη δική της μάρκα. Ωστόσο, θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι κινεζικές εταιρείες έχουν ήδη παρουσία στην αγορά των ΗΠΑ μέσω συνδέσεων στην εφοδιαστική αλυσίδα και της ιδιοκτησίας εμπορικών σημάτων, όπως η Lotus και η Volvo.
«Οι ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες ήρθαν στις ΗΠΑ τη δεκαετία του ’70. Χρειάστηκαν 50 χρόνια για να φτάσουν στην κορυφή της αγοράς με κάποια από τα brands να έχουν εξελιχθεί σε κορυφαίους ανταγωνιστές μας. Δεν βλέπω κανέναν λόγο για τον οποίο αυτό δεν θα μπορούσε να επαναληφθεί αυτό με τους Κινέζους», τόνισε στο CNBC ο Κάρλος Ταβάρες, διευθύνων σύμβουλος της μητρικής εταιρείας της Chrysler Stellantis.
Το BloombergNEF προβλέπει αθροιστική αξία 8,8 τρισεκατομμυρίων δολαρίων για όλους τους τύπους πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων έως το 2030, η οποία κλιμακώνεται σε 57 τρισεκατομμύρια δολάρια έως το 2050 σύμφωνα με το βασικό σενάριο. Εάν ο κόσμος απομακρυνθεί ταχύτερα από τα συμβατικά αυτοκίνητα, ο αριθμός αυτός θα μπορούσε να εκτοξευθεί στα 88 τρισεκατομμύρια δολάρια έως το 2050.
Latest News
Οι Τζεφ Μπέζος και OpenAI επενδύουν στην startup Physical Intelligence
Η αποτίμηση της startup Physical Intelligence που δραστηριοποιείται στο χώρο της ρομποτικής και στηρίχθηκε από τον Τζεφ Μπέζος φτάνει στα 2,4 δισεκατομμύρια δολάρια
Ανάσα στην Boeing - Τέλος στην απεργία μετά από επτά εβδομάδες
Οι εργαζόμενοι στην Boeing συμφώνησαν σε μισθολογικές αυξήσεις που θα φτάσουν το 38% σε ορίζοντα τεσσάρων ετών
Σε αναζήτηση «σωτήρα» η TGI Friday's - Οι συνομιλίες με πιθανούς αγοραστές
Η TGI Friday's είναι η πιο πρόσφατη περίπτωση casual εστιατορίων που αναζητά δικαστική προστασία από τους πιστωτές
Γιατί οι νέοι εγκαταλείπουν Nike και Lululemon
Οι νέοι είναι ευμετάβλητοι καταναλωτές, αλλά η μεταστροφή προτιμήσεων μπορεί να είναι καταστροφική για τους λιανοπωλητές
Η «ντροπή της πολυτέλειας» στην Κίνα και το άδειο megastore της Louis Vuitton στο Πεκίνο
Εταιρείες όπως η Louis Vuitton και η Kering διοχέτευσαν δισ. δολ. στην Κίνα για να καλύψουν την αυξανόμενη ζήτηση
Το διάστημα είναι το νέο πεδίο ανταγωνισμού μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας - Οι συμμαχίες
Οι ΗΠΑ νικούν την Κίνα στον αγώνα για να κερδίσουν συμμάχους στην κούρσα για το διάστημα
Η Κίνα βάζει στο στόχαστρο πλούσιους και εταιρείες για να αυξήσει τα έσοδα
Οι αρχές στην Κίνα τους ζητούν να κάνουν «αυτοελέγχους» και να πληρώσουν τυχόν φορολογικές υποχρεώσεις που αμέλησαν
Τα υπερκέρδη της βιομηχανίας όπλων και οι θιασώτες της στήριξής τους
Οι ευρωπαϊκές αμυντικές εταιρείες βγάζουν πολλά χρήματα — και αυτό είναι πρόβλημα, γράφει το Politico
Πώς ξόδεψαν οι καταναλωτές στο κινεζικό Black Friday
Το Singles Day είναι το αντίστοιχο Black Friday στην Κίνα και διαρκεί για βδομάδες
Η Gen Z είναι τελικά η γενιά που τα βρήκε πιο δύσκολα από τις προηγούμενες;
Τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι είναι πιο δύσκολο από ποτέ για τους νέους να γίνουν οικονομικά ανεξάρτητοι, σε ένα τοπίο αυξανόμενης οικονομικής ανασφάλειας