Οι πραγματικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τα επιβατικά αυτοκίνητα στην ΕΕ παραμένουν στα επίπεδα που βρίσκονταν πριν από 12 χρόνια παρά τους φιλόδοξους στόχους που τέθηκαν το 2010, διαπιστώνει το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες αξιοποιούν τεχνικά τρικ και παραθυράκια στη μεθοδολογία μετρήσεων για να εμφανίσουν πλασματική μείωση των εκπομπών, καταγγέλλει η έκθεση του Συνεδρίου.
Επισημαίνει δε ότι η απόκλιση από τις εκπομπές σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης είναι «τεράστια».
Ποιό είναι το πραγματικό κόστος της ιδιοκτησίας ηλεκτρικών οχημάτων
Πολύ υψηλότερες από τις ονομαστικές τιμές είναι και οι εκπομπές των υβριδικών.
Η κατάσταση βελτιώθηκε μετά τις αποκαλύψεις του σκανδάλου Dieselgate το 2015, όταν η Volkswagen παραδέχτηκε ότι είχε εγκαταστήσει σε 11 εκατομμύρια ντιζελοκίνητα οχήματα λογισμικό που αντιλαμβανόταν αν το όχημα υποβαλλόταν σε έλεγχο για να μειώνει τεχνητά τις εκπομπές ρύπων.
Το 2017 κατέστη υποχρεωτική μια νέα μεθοδολογία μετρήσεων που αντικατοπτρίζει καλύτερα τις πραγματικές συνθήκες οδήγησης.
«Αυτό περιόρισε (αλλά δεν εξάλειψε) το χάσμα ανάμεσα στις εργαστηριακές και τις πραγματικές εκπομπές. Οι πραγματικές εκπομπές των συμβατικών αυτοκινήτων –τα οποία αντιστοιχούν ακόμα στα δύο τρίτα των νέων ταξινομήσεων οχημάτων- δεν έχουν μειωθεί» διαπιστώνει η έκθεση.
Και στα υβριδικά
Πολύ υψηλότερες από τις ονομαστικές τιμές είναι και οι εκπομπές των υβριδικών αυτοκινήτων, ζήτημα για το οποίο προγραμματίζεται ρύθμιση το 2025.
«Μέχρι τότε, τα υβριδικά πρίζας θα συνεχίζουν να αντιμετωπίζονται ως οχήματα χαμηλών εκπομπών, προς όφελος των κατασκευαστών» επισημαίνει το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο.
Η εξέλιξη έρχεται την ώρα που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ετοιμάζεται να ανακοινώσει πιο φιλόδοξους κλιματικούς στόχους. Σύμφωνα με πηγές του Reuters, η Κομισιόν θα προτείνει μείωση των καθαρών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 90% έως το 2040, συγκριτικά με τα επίπεδα του 1990, ώστε να επιτευχθεί μηδενισμός το 2050.
«Η πράσινη επανάσταση της ΕΕ μπορεί να πετύχει μόνο όταν υπάρχουν λιγότερα ρυπογόνα οχήματα στον δρόμο, όμως η πρόκληση είναι τεράστια» προειδοποίησε ο Πιέτρο Ρούσο, επικεφαλής της έκθεσης.
«Μια πραγματική και απτή μείωση των εκπομπών CO2 δεν θα συμβεί όσο επικρατεί ο κινητήρας εσωτερικής καύσης, όμως την ίδια ώρα ο εξηλεκτρισμός του στόλου οχημάτων της ΕΕ είναι μείζον εγχείρημα».
Η αύξηση βάρους αντιστάθμισε την αποδοτικότητα
Αν και η EE κατάφερε τα τελευταία 30 χρόνια να μειώσει τις εκπομπές πολλών κλάδων, οι μεταφορές συνεχίζουν να αυξάνονται. Το 2021 αντιστοιχούσαν για το 23% των συνολικών εκπομπών της ΕΕ, με τα επιβατικά οχήματα να αντιστοιχούν σε περισσότερο από το ήμισυ.
Σύμφωνα με την έκθεση, τα τελευταία δέκα χρόνια οι εκπομπές παραμένουν σταθερές για τα ντιζελοκίνητα οχήματα, ενώ για τα μοντέλα βενζίνης έχουν μειωθεί ελαφρώς κατά 4,6%.
Η πρόοδος στην αποδοτικότητα αντισταθμίστηκε από τη στροφή στα βαρύτερα SUV και τους ισχυρότερους κινητήρες, επισημαίνει η έκθεση.
Λύση για τη μείωση των εκπομπών CO2 είναι η ηλεκτροκίνηση, όμως η διάδοση της νέας τεχνολογίας μπορεί να σκοντάψει σε ζητήματα έλλειψης πρώτων υλών και υψηλών τιμών, εκτιμούν οι συντάκτες.
Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Ευρωπαϊκών Κατασκευαστών Αυτοκινήτου, τα επιβατικά οχήματα στην ΕΕ έχουν μέση ηλικία 12 ετών.
Η Ελλάδα μαζί με την Εσθονία έχουν τον αρχαιότερο στόλο με οχήματα μέσης ηλικίας 17 ετών, ενώ το Λουξεμβούργο τον νεότερο στα 7,6 χρόνια.
Latest News
Με ξεχωριστά κίνητρα η ένταξη των πληγέντων Στερεάς Ελλάδας και Κρήτης στο «Εξοικονομώ 2025»
Για τους πληγέντες μάλιστα προβλέπονται στο Εξοικονομώ 2025 αυξημένα ποσοστά επιχορηγήσεων (80% - 100%) και ειδικός προϋπολογισμός (91,3 εκατ. ευρώ)
Θέρμανση με κλιματιστικό: Συμβουλές για μέγιστη απόδοση και οικονομία!
Επιλέγοντας κλιματιστικά Fujitsu επιλέγετε υψηλή ενεργειακή απόδοση και διευρυμένο εύρος λειτουργίας
nrg: Λύσεις ηλεκτροκίνησης για επιχειρήσεις με το incharge – Η συνεργασία με την Astrazeneca
Η nrg με το incharge παρέχει ολοκληρωμένες λύσεις ηλεκτροκίνησης για τις επιχειρήσεις
Τίτλοι τέλους για το Gigafactory της Sunlight στη Δ. Μακεδονία – Τα εμπόδια
Η Sunlight Group δεν θα κατασκευάσει το εργοστάσιο μπαταριών λιθίου – Η αποχώρηση Μαντζούφα – Η επιδότηση των 245 εκατ. ευρώ
Μιχάλης Γραμματικόπουλος (Moody’s): Ποιους κλάδους της οικονομίας απειλεί η κλιματική αλλαγή
Ο οικονομικός αναλυτής και assistant director στη Moody’s αναλύει στην έντυπη έκδοση του Οικονομικού Ταχυδρόμου στο Βήμα. τα σενάρια βάσει των οποίων διάφορες κλιματικές πολιτικές, εκπομπές αερίων, άνοδοι των θερμοκρασιών και φυσικοί κίνδυνοι μπορούν να πλήξουν τη χώρα μας
Άνοιξαν οι αιτήσεις για τα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» - Οι δικαιούχοι
Το πρόγραμμα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» υλοποιείται στο πλαίσιο του “RePowerEU”
Μειώθηκαν οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά 7% στην ΕΕ το 2023
Μεταξύ 2013 και 2023, οι παραγωγοί σε όλες σχεδόν τις οικονομικές δραστηριότητες μείωσαν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου
Ανοίγει σήμερα η πλατφόρμα για το πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα»
Προτεραιότητα θα δοθεί στους δυνητικούς ωφελούμενους του προγράμματος, «Ανακυκλώνω – Αλλάζω Θερμοσίφωνα» με μη εξαργυρωμένα voucher
Μπορεί η Ελλάδα να αντιμετωπίσει πυρκαγιές τύπου Λος Άντζελες - Τι απαντά ο Συνολάκης
«Οι άνεμοι είχαν ταχύτητες που φτάνανε τα 160 χιλιόμετρα την ώρα και με τέτοιες ταχύτητες δεν μπορεί κανείς να σταματήσεις τις πυρκαγιές γιατί δεν μπορούν να πετάξουν αεροπλάνα»
Πρωταγωνίστρια στα PPAs η Ελλάδα
Τα τεχνολογικά μεγαθήρια όπως η Amazon, η Google και η Microsoft επιλέγουν την Ελλάδα για επενδύσεις στην ανανεώσιμη ενέργεια