Είναι εύκολο να αναγνωρίσει κανείς το θέατρο Alexandrinsky και τα περίχωρα του παλατιού Anichkov στην Αγία Πετρούπολη πίσω από την όμορφη άγνωστη γυναίκα που βρίσκεται σε μια διθέσια άμαξα. Μια γρήγορη ματιά στον πίνακα του 1883 θα σήμαινε αμέσως συναγερμό στους συγχρόνους του Κραμσκόι: Μια νεαρή γυναίκα που κάθεται μόνη της σε μια άμαξα χωρίς τη συνοδεία ενός άνδρα ήταν μια σκανδαλώδης υπόθεση.
Ήταν κάτι το ανήκουστο εκείνη την εποχή. Ήταν σχεδόν αδύνατο για μια κυρία να βγει μόνη της: Ήταν πάντα είτε με τον πατέρα της, τον σύζυγό της, τον αδελφό της ή κάποιον άλλο συγγενή.
Τι υπαινίσσεται η θέα του παλατιού Anichkov:
Η γυναίκα φοράει ένα βελούδινο καπέλο σε στυλ «Francis» με φτερό στρουθοκαμήλου και πέρλες, ωραία δερμάτινα «σουηδικά» γάντια και ένα παλτό σε στυλ «Skobelev» με κορδέλες και γούνινο τελείωμα. Ενδεχομένως να μοιάζει να είναι απλώς μια «μοντέρνα εμφάνιση», που ενσωματώνει όλες τις τελευταίες τάσεις της μόδας.
Όμως, μόνο κυρίες αμφιβόλου φήμης θα μπορούσαν να ντυθούν έτσι: Μεταξύ των αριστοκρατών, θεωρούνταν ανάρμοστο και décadence να φορούν τις τελευταίες «λέξεις της μόδας».
Υπάρχουν επίσης λιγότερο δημοφιλή και πιο ρεαλιστικά σενάρια: Για παράδειγμα, ότι το όμορφο μοντέλο είναι απλώς η κόρη του Ιβάν Κραμσκόι, η Σοφία
Οι επικριτές της εποχής δεν χαρίστηκαν, περιγράφοντας το μοντέλο ως «κοκότα σε άμαξα», «γόνο των μεγαλουπόλεων» και «ακριβή εταίρα».
Υπάρχουν πολλές θεωρίες σχετικά με την ταυτότητα της γυναίκας στον πίνακα του Κραμσκόι, που ποικίλλουν από τις εύλογες έως τις εντελώς εξωπραγματικές.
Παρά τις προσδοκίες, ο Πάβελ Τρετιακόφ αποφάσισε να μην αγοράσει το έργο για τη συλλογή του
Η πιο προφανής εξήγηση είναι ότι το μοντέλο του Κραμσκόι ήταν μια πλούσια σεξεργάτρια. Αυτό υπαινίσσεται η θέα του παλατιού Anichkov: Η παρακείμενη πλατεία Alexandrinsky ήταν τακτικό στέκι για τις γυναίκες της νύχτας. Άλλες θεωρίες συνδέουν το άγνωστο μοντέλο με μέλη της τσαρικής δυναστείας Ρομανόφ.
Οι ιδιοκτήτες του πίνακα «καταδιώχθηκαν» από δυστυχία
Το πορτραίτο θα μπορούσε ενδεχομένως να απεικονίζει την αδελφή του στρατηγού Μιχαήλ Σκόμπελεφ – τη Ζιναΐδα Μποχαρνέ, δούκισσα του Λέχτενμπεργκ – η οποία είχε σχέση με τον μεγάλο δούκα Αλεξέι Αλεξάντροβιτς.
Ή, θα μπορούσε να είναι η πριγκίπισσα Εκατερίνα Ντολγκορούκοβα, η αγαπημένη και στη συνέχεια μοργκανική σύζυγος του Αλέξανδρου Β’. Δεν δίσταζαν να αψηφούν τους κανόνες της ευπρέπειας και έβγαιναν για βόλτες με ανοιχτή άμαξα. Η άγνωστη γυναίκα θα μπορούσε επίσης να είναι η πριγκίπισσα Βαρβάρα Τουρκεστάνοβα, κυρία επί των τιμών της αυτοκράτειρας Μαρίας Φεοντόροβνα και ερωμένη του Αλέξανδρου Α’.
Υπάρχουν επίσης λιγότερο δημοφιλή και πιο ρεαλιστικά σενάρια: Για παράδειγμα, ότι το όμορφο μοντέλο είναι απλώς η κόρη του Ιβάν Κραμσκόι, η Σοφία. Ή ότι θα μπορούσε να είναι η Ματριόνα Σαββίσνα Μπεστουζέβα: Ο πρίγκιπας Μπεστούζεφ ερωτεύτηκε κεραυνοβόλα την υπηρέτρια της θείας του και εξασφάλισε την άδεια για τον «αταξικό» γάμο.
Ο πίνακας του Κραμσκόι περιστοιχίζεται από μεγάλο αριθμό μύθων, ένας από τους οποίους είναι ότι η «Άγνωστη Γυναίκα» φέρνει γρουσουζιά. Ο πρώτος άνθρωπος που το βίωσε ήταν ο ίδιος ο καλλιτέχνης: Παρά τις προσδοκίες, ο Πάβελ Τρετιακόφ αποφάσισε να μην αγοράσει το έργο για τη συλλογή του.
Οι ιδιοκτήτες του πίνακα «καταδιώχθηκαν» από δυστυχία: εξάρτηση από το αλκοόλ, μια σύζυγος που το έσκασε με τον εραστή της και μια πυρκαγιά, στην οποία ο καμβάς του Κραμσκόι ήταν το μόνο που απέμεινε άθικτο. Οι τελευταίοι ιδιοκτήτες του ήταν ένας βιομήχανος παραγωγής ζάχαρης ονόματι Πάβελ Χαριτονένκο και η σύζυγος του Βέρα. Το αρχοντικό τους στη Μόσχα κρατικοποιήθηκε το 1917, μαζί με τη συλλογή έργων ζωγραφικής. Και, το 1925, η «Άγνωστη γυναίκα» κατέληξε τελικά στη συλλογή της Πινακοθήκης Tretyakov.
*Με πληροφορίες από Russian Beyond | Kεντρική φωτογραφία θέματος: Tretyakov gallery
Latest News
O Όμιλος AKTOR επεκτείνει την συνεργασία του με την ΚΑΕ Παναθηναϊκός
O Όμιλος AKTOR συντόνισε τις μελέτες και την ανακατασκευή του γηπέδου
Πέθανε ο θρυλικός μουσικός και παραγωγός Κουίνσι Τζόουνς
Ο Κουίνσι Τζόουνς, ο άνθρωπος που είχε συνεργαστεί από τον Φρανκ Σινάτρα μέχρι τον Μάικλ Τζάκσον, άφησε την τελευταία του πνοή σε ηλικία 91 ετών.
Joris (Frigoglass) στον ΟΤ: «Ο κύκλος των περικοπών έκλεισε, η σκυτάλη στην ανάπτυξη»
Το στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης αναλύει στον ΟΤ ο νέος CEO του ομίλου Frigoglass, Serge Joris – Πού μπαίνει ο πήχης των πωλήσεων – Με ποιες κατηγορίες «φλερτάρει»
VERGOS Auctions: 35 χρόνια δημοπρασίες - Το προφίλ του Έλληνα συλλέκτη
Στον ΟΤ μιλά ο managing director της VERGOS Auctions - Αποκαλύπτει τα «μυστικά» μίας δημοπρασίας, τη ελληνική αγορά και την τέχνη
Μια άγνωστη ιστορία για την Μέριλιν Μονρόε
«Είδα τις φωτογραφίες της Ντίτριχ. Εφόσον μπόρεσες να δημιουργήσεις αυτό το αποτέλεσμα με εκείνη, φαντάσου τι θα μπορούσες να κάνεις με μένα» φέρεται να είπε η Μέριλιν Μονρόε στην φωτογράφο.
Η Ελλάδα στην 43η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου της Σάρτζα, στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα
Η Ελλάδα στην 43η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου της Σάρτζα.
Τρέλα για την Εθνική: Sold out ο αγώνας με την Αγγλία
Ο κόσμος αγκαλιάζει όσο ποτέ την προσπάθεια της Εθνικής Ελλάδας, αφού εξαντλήθηκαν μέσα σε ένα 24ωρο τα 60.000 εισιτήρια για το μεγάλο ματς με την Αγγλία στο ΟΑΚΑ (14/11)!
Τι είναι το «brat» που «στέφθηκε» η λέξη της χρονιάς
Βrat εναντίον delulu σημειώσατε 1! - Πώς το λεξικό Κόλινς δικαίωσε την Charli XCX
Χρηστίδης (Volkswagen) στον ΟΤ: Οι κρίσιμες συνομιλίες, οι κόκκινες γραμμές και το μέλλον της βιομηχανίας
Tι αποκαλύπτει στον ΟΤ ο εκπροσώπος των εργαζομένων της Volkswagen στο IG Metall για την κρίση στη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία
Ποιοι θα βρουν δουλειά όταν η ΑΙ επικρατήσει στην αγορά εργασίας
H AI θα εξαλείψει θέσεις εργασίας σύμφωνα με την Manpower - Οι τεχνολογικές εξελίξεις δημιουργούν νέες ευκαιρίες απασχόλησης για όσους αναβαθμίζουν τις δεξιότητές τους