Αυξάνεται από μέρα σε μέρα ο αριθμός των δεξαμενοπλοίων που εκτρέπονται από τον Ερυθρά Θάλασσα, σε μεγαλύτερες διαδρομές προκειμένου να αποφύγουν τις επιθέσεις των Χούθι και την κλιμακούμενη ένταση στην περιοχή.
Έτσι, σύμφωνα με την έκθεση της Oil Brokerage, από την προηγούμενη εβδομάδα ο αριθμός των πλοίων που εκτρέπονται γύρω από την Αφρική, μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, έχει αυξηθεί σε 100, από 69 που ήταν, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας, στις 24 Ιανουαρίου. Πρόκειται δηλαδή για μια αύξηση της τάξης του 45%.
Ναυτιλία: Σταθερά έως το 2025 τα ναύλα για πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου
Πρόκειται για τάνκερ που μεταφέρουν περίπου 56 εκατομμύρια βαρέλια αργού και προϊόντων πετρελαίου.
Οι αποστολές καθαρών προϊόντων πετρελαίου —όπως καυσίμου τύπου ντίζελ— μέσω του στενού Bab el-Mandeb στο νότιο άκρο της Ερυθράς Θάλασσας μειώθηκαν στα 625.000 βαρέλια την ημέρα την περασμένη εβδομάδα, έναντι 2 εκατομμυρίων που ήταν το σύνηθες υπό κανονικές συνθήκες.
Μακριά από το Σουέζ και τα containerships
Σύμφωνα, άλλωστε, με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε ο ΟΗΕ τις προηγούμενες μέρες, ο όγκος των εμπορευμάτων που διέρχονται από τη Διώρυγα του Σουέζ μειώθηκε κατά 42% τους τελευταίους δύο μήνες,
Σχολιάζοντας την εξέλιξη ο Γιαν Χόφμαν, στέλεχος της Διάσκεψης του ΟΗΕ για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη, εξέφρασε τη βαθιά ανησυχία του οργανισμού για τις επιθέσεις εναντίον εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα (CNUCED), που επιτείνουν τις διαταραχές του εμπορίου εξαιτίας γεωπολιτικών παραγόντων και της κλιματικής αλλαγής.
Τα στοιχεία
Σύμφωνα με την CNUCED, εξαιτίας των επιθέσεων των Χούθι, που εξώθησαν μεγάλες ναυτιλιακές να αναστείλουν τις διελεύσεις από την Ερυθρά Θάλασσα και να στέλνουν τα πλοία τους να κάνουν τον γύρο της Αφρικής, ο όγκος του εμπορίου μέσω της Διώρυγας του Σουέζ μειώθηκε κατά 42% τους τελευταίους δυο μήνες.
Ο αριθμός των διελεύσεων εμπορευματοκιβωτίων σε εβδομαδιαία βάση μειώθηκε κατά 67% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023. Δεδομένου, μάλιστα ότι τα containerships που εκτρέπονται είναι και τα μεγαλύτερης χωρητικότητας, η μείωση της ποσότητας των εμπορευματοκιβωτίων είναι ακόμη μεγαλύτερη.
Η μείωση των διελεύσεων δεξαμενόπλοιων τα οποία μεταφέρουν πετρέλαιο είναι 18%, αυτή των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου (σιτηρά, άνθρακας…) 6%, ενώ οι μεταφορές αερίου έχουν σταματήσει τελείως.
Προβλέψεις για μακράς διάρκειας αναταραχή
Οι ναυτιλιακές εταιρείες προβλέπουν πως η αναταραχή θα διαρκέσει μήνες ή και περισσότερο. Αυτό σημαίνει ότι κάθε εταιρεία που στέλνει εμπορεύματα έχει περισσότερα αποθέματα δεσμευμένα στη διαμετακόμιση και χρειάζεται ακόμη περισσότερα σε περίπτωση που τα εμπορευματοκιβώτια λιγοστέψουν.
Οι πελάτες των ναυτιλιακών προσπαθούν να προσαρμοστούν. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Volvo και η Tesla ανακοίνωσαν ότι αναστέλουν την παραγωγή σε εργοστάσιο στην Ευρώπη, επικαλούμενες την αδυναμία να προμηθευτούν εξαρτήματα από προμηθευτές στην Ασία.
Οι βρετανικές εταιρείες λιανικής Tesco και Marks & Spencer έχουν επισημάνει τον κίνδυνο υψηλότερου κόστους.
Η Maersk, η νούμερο 2 εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, προειδοποίησε την περασμένη εβδομάδα ότι οι διαταραχές θα διαρκέσουν για μερικούς μήνες τουλάχιστον. Αν και πολλές εταιρείες λένε ότι δεν έχουν ακόμη αισθανθεί τις επιπτώσεις, όσο περισσότερο διαρκεί η αναταραχή, τόσο ευρύτερες είναι οι οικονομικές επιπτώσεις.
Το πετρέλαιο
Σε ό, τι αφορά το πετρέλαιο, οι αναλυτές δίνουν τη δική τους εκτίμηση, και κυρίως μετά την επίθεση με μη επανδρωμένο αεροσκάφος που σκότωσε τρεις αμερικανούς στρατιώτες στην Ιορδανία, αλλά και μια πυραυλική επίθεση σε δεξαμενόπλοιο στην Ερυθρά Θάλασσα.
Ο επικεφαλής οικονομολόγος της Mizuho Bank, Vishnu Varathan, δήλωσε στο Bloomberg ότι η αγορά πετρελαίου «έχει εκτεθεί σε μια σειρά κινδύνων από την πλευρά της προσφοράς» και προβλέπει ότι «ακόμη και με την όποια χαλάρωση παρατηρούμε στη ζήτηση, η γεωπολιτική διαμορφώνεται έτσι ώστε οι τιμές του πετρελαίου να έχουν περισσότερο ανοδικό κίνδυνο».
Σε αντίστοιχο μήκος κήματος η Vandana Hari, ιδρύτρια της εταιρείας Vanda Insights με έδρα τη Σιγκαπούρη, είπε: «Το ερώτημα είναι γιατί δεν έχουμε δει το Brent να ανεβαίνει προς τα 90 δολάρια ή υψηλότερα; Εάν υπάρξει άμεσο πλήγμα σε ένα φορτίο πετρελαίου στη Μέση Ανατολή ή σε υποδομή παραγωγής πετρελαίου, θα εκτοξευθούν οι τιμές».
Latest News
Οι τρεις προκλήσεις για τη ναυτασφάλιση - Τι είπε ο Τσακίρης
Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ναυτασφάλιση είναι ο «Σκοτεινός Στόλος», σύμφωνα με τα όσα λέει ο Ηλίας Τσακίρης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη