Οι γεωπολιτικές εξελίξεις, όπως ο πόλεμος στην Ουκρανία και οι συγκρούσεις στην Ερυθρά Θάλασσα, «μάκρυναν» τις αποστάσεις που καλούνται να διανύσουν τα φορτία κάθε είδους για να φτάσουν στον προορισμό τους διά θαλάσσης στα υψηλότερα επίπεδα της τελευταίας δεκαετίας.Τα συνολικά τονοχιλιόμετρα (φορτίο σε τόνους ανά μίλι) το 2023 έφτασαν τα 62,3 τρισεκατομμύρια, μια ετήσια αύξηση 3.000 δισεκατομμυρίων ή 5%, λίγο πίσω από το 5,2% του 2017, αλλά κατά τα άλλα ο ταχύτερος ρυθμός από το 2011, σύμφωνα με την Clarksons.
Σύμφωνα με τον βρετανικό ναυλομεσιτικό οίκο τα στατιστικά στοιχεία για το εμπόριο σε τονομίλια, τα οποία λαμβάνουν υπόψη τόσο τον όγκο του φορτίου που διακινείται όσο και την απόσταση που το αφορά, παρέχουν γενικά έναν καλύτερο δείκτη της ζήτησης πλοίων από ό,τι το εμπόριο μόνο σε τόνους.
Πετρέλαιο
Το πετρέλαιο
Στο αργό πετρέλαιο και τα προϊόντα πετρελαίου, οι αλλαγές στους εμπορικούς δρόμους και η άνοδος των τονομιλίων προκύπτουν κυρίως ως επίπτωση της σύγκρουσης Ρωσίας – Ουκρανίας. Το ρωσικό πετρέλαιο, μετά την επιβολή κυρώσεων εκ μέρους της ΕΕ και της G7, άρχισε να κατευθύνεται ανατολικά – προς την Ινδία και την Κίνα, για παράδειγμα – σε μεγαλύτερες αποστάσεις. Επίσης και οι ευρωπαϊκές εισαγωγές μειώθηκαν σημαντικά από την κοντινή Ρωσία και προέρχονται πλέον από άλλους προμηθευτές, π.χ. τις ΗΠΑ που βρίσκονται πολύ μακρύτερα.
Σύμφωνα με έναν άλλο βρετανικό οίκο αναλύσεων, τον Gibson, οι ΗΠΑ πέρυσι είχαν αύξηση παραγωγής αργού κατά περίπου 650 χιλιάδες βαρέλια την ημέρα με τη μερίδα του λέοντος της αυξημένης παραγωγής να κατευθύνεται στην Ευρώπη. Επίσης και το εμπόριο αργού από τις ΗΠΑ προς την Ασία σημείωσε αυξητική αύξηση, σχεδόν κατά 200 χιλιάδες βαρέλια την ημέρα.
Εμπόριο
Το εμπόριο προϊόντων αυξήθηκε κατά 3,3% σε τόνους, αλλά κατά 10,3% σε τονομίλια, και το εμπόριο αργού κατά 3,0% και 6,9% αντίστοιχα.
Το εμπόριο υγραερίου είδε επίσης μια σημαντική ανάπτυξη, με το εμπόριο σε τόνους αυξημένο κατά 6,4% να συνοδεύεται από την πολύ μεγάλη αύξηση σε τονομίλια κατά 12,6%, με τις εξαγωγές μακρινών αποστάσεων των ΗΠΑ προς την Ασία να επεκτείνονται ραγδαία κατά 18%, πρόσθεσε ο Clarksons.
Σύμφωνα με την Clarksons, πάνω από το ένα τρίτο των πρόσθετων 3.000 δισ. τονοχιλιομέτρων το 2023 προέρχεται από το αργό πετρέλαιο και το σιδηρομετάλλευμα.
Στο αργό πετρέλαιο προστέθηκαν 691 δισ. τονομίλια πέρυσι, ενώ το σιδηρομετάλλευμα, που ενισχύθηκε από τη σταθερή αύξηση των εξαγωγών της Βραζιλίας, αυξήθηκε κατά 418 δισ.
Ο άνθρακας
Ο άνθρακας αυξήθηκε κατά 385 δισ., υποβοηθούμενος από τη μετατόπιση των ρωσικών εμπορικών ροών, καθώς η μείωση εισαγωγών άνθρακα από την Ευρώπη οδήγησε το Κρεμλίνο σε νέες αγορές στα ανατολικά.
Η Ρωσία είναι ένας από τους τρεις μεγαλύτερους εξαγωγείς άνθρακα στον κόσμο, ελέγχοντας περίπου το 17% των παγκόσμιων αποστολών. Καθώς η Ρωσία ανακατεύθυνε τον άνθρακά της στην Ασία, συμπεριλαμβανομένης της Ινδίας, από την άλλη πλευρά εξαγωγείς όπως η Αυστραλία αντικατέστησαν τους όγκους στην Ευρώπη.
Χύδην ξηρού φορτίου
Στα μικρότερα μεταφορικής ικανότητας πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου προστέθηκαν 507 δισ. τονομίλια, υποβοηθούμενα από τα κέρδη στο εμπόριο βωξίτη μεγάλων αποστάσεων από τη Γουινέα στην Κίνα. Οι τάσεις αυτές θα συνεχιστούν και το πρώτο εξάμηνο του 2024 εκτιμά η Bimco.
Η απόσταση
Οι βρετανοί αναλυτές του Clarksons δηλώνουν ότι η μέση απόσταση του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου αυξήθηκε από 4.943 σε 5.036 μίλια, η τρίτη μεγαλύτερη ετήσια αύξηση αυτόν τον αιώνα και πάνω από έξι φορές μεγαλύτερη από τον μέσο όρο.
Αν και οι μεγάλες αλλαγές στα εμπορικά πρότυπα δεν επαναλαμβάνονται συχνά, η αυξανόμενη πολυπλοκότητα του θαλάσσιου εμπορίου, συμπεριλαμβανομένης της γεωπολιτικής, είναι μια ολοένα και πιο σημαντική τάση για τη ναυτιλία, σημείωσαν οι αναλυτές.
Η διαταραχή στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας επηρεάζει ιδιαίτερα τις εμπορικές αποστάσεις, καθώς τα πλοία ανακατευθύνονται: εκτιμούμε ότι ο αντίκτυπος επί του παρόντος είναι 2,4% στα συνολικά τονοχιλιόμετρα.
Οι εμπορικές αποστάσεις και τα τονομίλια είναι και πάλι σημαντικός παράγοντας το 2024, και ένα ακόμη παράδειγμα πως η ναυτιλία διαχειρίζεται τις διαταραχές, πρόσθεσε ο Clarksons.
Latest News
Ακτοπλοΐα και λιμάνια αλλάζουν με έργα 3 δισ. ευρώ - Ο Στυλιανίδης για τις χρηματοδοτήσεις
Aναβάθμιση λιμένων και ανανέωση στόλου είναι οι στόχοι στην ακτοπλοϊα όπως είπε ο υπουργός Ναυτιλίας Χρ. Στυλιανίδης στο 4ο ΟΤ FORUM
Εγκαινιάζει την πρώτη της σεζόν στον Αραβικό Κόλπο από το Κατάρ η Celestyal
Η έναρξη σηματοδοτήθηκε με μία ημερήσια εκδήλωση που διοργανώθηκε σε συνεργασία με το Visit Qatar, Qatar Tourism, Qatar Airways και Mwani Port Authority
Καλογηράτος: Η Capital Clean Energy Carriers πρωτοστατεί στην πράσινη μετάβαση - Κλειδί το LNG
Ο CEO της Capital Clean Energy Carriers, κ. Γεράσιμος Καλογηράτος μίλησε στο 4ο ΟΤ FORUM που διοργανώνει ο Οικονομικός Ταχυδρόμος Χρηματιστήριο Αθηνών.
Στυλιανίδης: Απλοποιούμε το νηολόγιο για να έρθουν πλοία στην ελληνική σημαία
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης μίλησε στο 4ο ΟΤ Forum του Οικονομικού Ταχυδρόμου
Νέα παραγγελία 20 πλοίων με καύσιμο LNG από την Maersk
Τα 20 πλοία διπλού καυσίμου συνολικής χωρητικότητας 300.000 teu έχουν παραγγελθεί από την Μaersk σε τρία ναυπηγεία στην Κίνα και τη Νότια Κορέα
Στην τελική ευθεία το master plan για το λιμάνι της Πάτρας - Το άνοιγμα στην κρουαζιέρα
Στόχο η καλύτερη διαχείριση των επισκεπτών κρουαζιέρας και στα δύο λιμάνια στην Πάτρα - Αναμένεται η έγκριση προεδρικού διατάγματος
Ο χρησμός της Bimco για τα τάνκερ - Τι αλλαγές φέρνει ο Τραμπ
Τι θα συμβεί όταν επανέλθει η κανονικότητα στην Ερυθρά Θάλασσα, ενώ πολλά θα εξαρτηθούν στην αγορά και από τον παράγοντα Τραμπ
Τρέχει το project αναβάθμισης της Μαρίνας Ερμιόνης δια χειρός Ν. Βαρδινογιάννη
Το έργο διαχειρίζεται το family office Tethys του Νίκου Θ. Βαρδινογιάννη
Διογκώνεται το πρόβλημα της έλλειψης προσωπικού στη ναυτιλία - Αυξάνονται τα «ψεύτικα» βιογραφικά
Η ναυτιλία μαστίζεται από σημαντικές ελλείψεις προσωπικού λόγω του πολέμου στην Ουκρανία και των επιθέσεων των Χούθι
Νέο πλοίο από τη Maersk με διπλό καύσιμο - Η στροφή προς την απαλλαγή από άνθρακα
Το A.P. Møller είναι το 9ο πλοίο διπλού καυσίμου της Maersk, από μια συνολική παραγγελία 25 πλοίων που αναμένεται με βάση τον προγραμματισμό της να ολοκληρωθεί έως το 2027