Ακατέργαστες γαρίδες, αθλητικά παπούτσια και πλαστικοί σωλήνες. Είναι μόνο τρία από τα πολλά διαφορετικά είδη που μετέφερε το πλοίο Maersk Tanjong στην πορεία προς τις ΗΠΑ,  προς τις οποίες αναμενόταν αρχικά να πλεύσει μέσω Ερυθράς Θάλασσας, Σουέζ και Μεσογείου.

Ερυθρά Θάλασσα: Αυξάνονται καθημερινά τα πλοία που εκτρέπονται – Έφτασαν τα 100 τα τάνκερ

Οι επιθέσεις των Χούθι όμως σε εμπορικά πλοία δυτικών συμφερόντων, σε ένδειξη αλληλεγγύης στην Παλαιστίνη, ανάγκασαν την εταιρεία να αναδρομολογήσει το πλοίο μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας. Η εξέλιξη αυτή πρόσθεσε πέντε ημέρες και χιλιάδες μίλια στο ταξίδι του πλοίου που είχε αποπλεύσει από την Ταϊλάνδη στις 2 Δεκεμβρίου με προορισμό την Βιρτζίνια των ΗΠΑ. Συνολικά, όπως σημειώνει το Reuters, ο περίπλους της Αφρικής καθιστά το ταξίδι προς την Ευρώπη ακριβότερα κατά περίπου 1 εκατομμύριο δολάρια, λόγω της μεγαλύτερης ποσότητας καυσίμων.

Αναπροσαρμόζονται οι αλυσίδες εφοδιασμού

Με την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα να προστίθεται στη διαταραχή των αλυσίδων εφοδιασμού λόγω της πανδημίας, τον εμπορικό πόλεμο ΗΠΑ – Κίνας και τις κυρώσεις στη Ρωσία μετά την εισβολή της στην Ουκρανία και τα προβλήματα στη Διώρυγα του Παναμά λόγω της ξηρασίας που προκαλεί η κλιματική αλλαγή, επισπεύδουν τον σχεδιασμό πολλών επιχειρήσεων να φέρουν τις γραμμές παραγωγής τους πιο κοντά στην έδρα τους.

Η Walmart, σημειώνει το διεθνές πρακτορείο, φορτίο της οποίας βρισκόταν στο πλοίο Maersk Tanjong, ανέφερε στο Reuters ότι αναπροσαρμόζει την αλυσίδα εφοδιασμού της «για να βοηθήσει στη διαχείριση των πρόσφατων αλλαγών στις ναυτιλιακές διαδρομές» και γι’ αυτό επικεντρώνεται στη «διατήρηση της διαθεσιμότητας του αποθέματος».

Ήδη από το 2023 ο διαδικτυακός λιανοπωλητής μόδας ASOS προμηθευόταν περισσότερα προϊόντα από τη Βρετανία και το Μαρόκο για να μειώσει τους χρόνους μεταφοράς. Οι νέοι, μεγαλύτεροι χρόνοι παράδοσης θα μπορούσαν να ληφθούν υπόψη στις αποφάσεις αγορών της ASOS μακροπρόθεσμα, εάν οι επιθέσεις συνεχιστούν, ανέφερε η εταιρεία.

Ο Peter Sand, επικεφαλής αναλυτής στην πλατφόρμα Xeneta, δήλωσε στο πρακτορείο ότι οι εταιρείες ένδυσης επιλέγουν όλο και περισσότερο να μετακινούν αεροπορικώς φορτία που θέλουν να φτάσουν γρήγορα στους προορισμούς τους, για να αποφύγουν τυχόν αναστατώσεις λόγω των διαταραχών στο εμπόριο.

Πιο ψύχραιμη εμφανίζεται η σουηδική H&M. Εκπρόσωπός της δηλώνει ότι η εταιρεία εξακολουθεί να μην προβλέπει σημαντικές διαταραχές στην αλυσίδα εφοδιασμού της, ωστόσο «παρακολουθεί στενά την κατάσταση». Δίνει παράλληλα μεγαλύτερη έμφαση στην προμήθεια από προμηθευτές που βρίσκονται πιο κοντά στις αγορές που δραστηριοποιείται.

Εκτός χρόνου

Αν στο Maersk Tanjong η καθυστέρηση περιορίστηκε στις 15 ημέρες, άλλα πλοία ξεκίνησαν να ταξιδεύουν τον Νοέμβριο και δεν έχουν φτάσει ακόμα στον προορισμό τους, λόγω της αναταραχής στην Ερυθρά. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα σχετικά ευαίσθητα τρόφιμα ή εποχικά είδη να φτάνουν στις αγορές αλλοιωμένα ή εκτός χρόνου. Είναι ενδεικτικό ότι διάφορα είδη που προορίζονται για την γιορτή του Αγίου Βαλεντίνου είναι πιθανό να μη φτάσουν εγκαίρως στις ΗΠΑ.

Η εταιρεία παραγωγής τζιν Levi Strauss βλέπει αύξηση των χρόνων διαμετακόμισης κατά 10 έως 14 ημέρες, κάνοντας λόγο κίνδυνο αύξησης του κόστους των προϊόντων αν η αναταραχή συνεχιστεί.

Άλλοι αναλυτές εκτιμούν ότι η κρίση στην Ερυθρά θα οδηγήσει σύντομα σε αύξηση των τιμών των αεροπορικών εισιτηρίων και των σιδηροδρομικών μεταφορών, λόγω αύξησης της ζήτησης για τα εν λόγω μεταφορικά μέσα. Προτρέπουν δεν τις εταιρίες να ανοίξουν άλλες διαδρομές, με χρήση τρένου ή φορτηγών.

Σημειώνεται ότι το Tanjong μετέφερε ακόμα εργαλεία για την Black & Decker, μαζί με μπιμπερό και σεντόνια από αιγυπτιακό βαμβάκι. Το φορτίο στα τρία άλλα πλοία, το Basle Express, το APL Le Havre και το MOL Courage, τα οποία όλα καθυστέρησαν να φτάσουν στους προορισμούς τους κατά σχεδόν μία εβδομάδα, περιελάμβαναν ψυγεία LG και καλλυντικά της Estee Lauder.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή
Ρωσία: Πώς και γιατί το υπουργείο Ενέργειας θέλει τη συγχώνευση των πετρελαϊκών εταιρειών της χώρας
Διεθνή |

Ποιοι θέλουν τη συγχώνευση των πετρελαϊκών εταιρειών στη Ρωσία - Το σχέδιο και οι αντιδράσεις

Κυβερνητικοί αξιωματούχοι στον τομέα ενέργειας στη Ρωσία έχουν εκφράσει εδώ και καιρό δυσαρέσκεια για τον περιορισμένο έλεγχο του υπουργείου στις εταιρείες πετρελαίου