Σε μια ανησυχητική χρονιά για την εξαγωγική οικονομία της Κίνας, δύο κατηγορίες ξεχώρισαν για τη ραγδαία ανάπτυξή τους: τα αυτοκίνητα και οι online παραγγελίες μέσω των που αποστέλλονται απευθείας στον καταναλωτή σε όλο τον κόσμο.
Οι δύο αυτές κατηγορίες αυξήθηκαν κατά 29% και 69% αντίστοιχα πέρυσι και αντιπροσωπεύουν την ταχύτερη ανάπτυξη μεταξύ των τομέων με αξία εξαγωγών τουλάχιστον 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων, σύμφωνα με ανάλυση των κινεζικών τελωνειακών δεδομένων από το Bloomberg News.
Temu: Σε ποιους οφείλει την έκρηξη πωλήσεων
Ο εκρηκτικός αυτός ρυθμός, ο οποίος έρχεται σε αντίθεση με τη συνολική πτωτική τάση των κινεζικών εξαγωγών, υπογραμμίζει τον τρόπο με τον οποίο η γεωπολιτική πίεση και η παγκόσμια επιβράδυνση έχουν διαμορφώσει την πορεία των προϊόντων που έχουν μεγαλύτερη ζήτηση από τα τεράστια μεταποιητικά συγκροτήματα της Κίνας.
Η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία
Η παγκόσμια έκρηξη της ζήτησης για ηλεκτρικά οχήματα και ο δυτικός αποκλεισμός της Ρωσίας προκάλεσαν αύξηση των εξαγωγών αυτοκινήτων κινεζικής κατασκευής. Ταυτόχρονα, οι αγοραστές με χαμηλό προϋπολογισμό σε όλο τον κόσμο δίνουν ώθηση σε πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου με χαμηλές τιμές, όπως η Shein και η Temu, οι οποίες ως επί το πλείστον στέλνουν στους καταναλωτές τις αγορές τους απευθείας από κινεζικές αποθήκες.
Η ζήτηση φθηνών προϊόντων ήταν ιδιαίτερα έντονη στις ΗΠΑ. Περίπου 2 εκατομμύρια δέματα αξίας 800 δολαρίων ή λιγότερο – που σημαίνει ότι δεν υπόκεινται σε τελωνειακούς δασμούς – εισρέουν στη χώρα κάθε μέρα, περισσότερο από το 30% των οποίων είναι μόνο από την Temu και τη Shein.
Μετάβαση στην υψηλή τεχνολογία
Η ταυτόχρονη αύξηση των αυτοκινήτων και των φθηνών αγαθών απευθείας στον καταναλωτή αναδεικνύει επίσης μια πιο μακροπρόθεσμη μετάβαση που διαδραματίζεται στη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου. Η Κίνα έχει περιγράψει φιλόδοξα σχέδια για να απομακρυνθεί από το να είναι ένας σημαντικός παραγωγός χαμηλής τιμής αγαθών και να γίνει μια παγκόσμια δύναμη σε βιομηχανίες υψηλής τεχνολογίας με μελλοντικό προσανατολισμό, όπως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Όμως η συνεχιζόμενη δημοτικότητα των ειδών χαμηλού κόστους και η σημασία τους στον εξαγωγικό τομέα δείχνει πόσο δύσκολη θα είναι αυτή η μετατροπή.
«Αυτά τα είδη χαμηλής αξίας είναι ακριβώς τα ίδια παλιά παραδοσιακά αγαθά που κάνουν την Κίνα το ‘εργοστάσιο του κόσμου’», δήλωσε ο Dongshu Liu, επίκουρος καθηγητής με ειδίκευση στην κινεζική πολιτική στο City University of Hong Kong.
«Η άνοδος δείχνει το πλεονέκτημα κόστους της Κίνας στην παραγωγή προϊόντων χαμηλού προϋπολογισμού, την ίδια στιγμή που ορισμένες άλλες βιομηχανίες υψηλότερης αξίας μειώνονται, γεγονός που δεν αποτελεί καλό σημάδι για το πώς μπορεί να επιτευχθεί ο σκοπός της μετάβασης», δήλωσε.
Δεν είναι όλα ρόδινα
Παρ’ όλα αυτά, οι αναπτυσσόμενες βιομηχανίες του περασμένου έτους αντιμετωπίζουν σημαντικές δυσχέρειες που είναι πιθανό να πλήξουν την ανάπτυξη το 2024.
Η οικονομική αβεβαιότητα επιβαρύνει την παγκόσμια αγορά αυτοκινήτων και οι εξαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας κινδυνεύουν να ανατραπούν από μια έρευνα της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με το αν επωφελούνται άδικα από τις γενναιόδωρες κρατικές επιδοτήσεις. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει στην επιβολή προσωρινών δασμών στις εισερχόμενες αποστολές προς το μπλοκ αργότερα φέτος.
Ταυτόχρονα, οι αυστηρότεροι κανόνες των ΗΠΑ γύρω από την προμήθεια υλικών μπαταριών στοχεύουν την ασιατική χώρα, ενώ κολοσσοί της βιομηχανίας όπως η General Motors Co. και η Ford Motor Co. έχουν προειδοποιήσει ότι ο ενθουσιασμός των Αμερικανών για την αγορά EVs επιβραδύνεται.
Τα φτηνά δέματα μπορεί επίσης να βρεθούν στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος στις ΗΠΑ, ιδίως καθώς το μεγαθήριο της γρήγορης μόδας Shein πλησιάζει προς την πολυαναμενόμενη αρχική δημόσια προσφορά του. Αυτό επισύρει έντονο έλεγχο γύρω από το απόρρητο και την ασφάλεια των δεδομένων της. Οι Αμερικανοί νομοθέτες έχουν επίσης παροτρύνει την κυβέρνηση να κλείσει το παραθυράκι που επιτρέπει στη Shein και την Temu να αποφεύγουν να αντιμετωπίζουν τα δέματά τους ορισμένους τελωνειακούς ελέγχους λόγω της χαμηλής αξίας των προϊόντων που αποστέλλουν.
Ανθεκτικότητα
Ωστόσο, μπορεί να μην είναι όλα καταδικασμένα το 2024 και, σε σύγκριση με την κατάρρευση της αγοράς ακινήτων και την πτώση της εμπιστοσύνης των Κινέζων καταναλωτών, οι εξαγωγές θα μπορούσαν να αποδειχθούν σχετικά ανθεκτικές.
Σε όρους δολαρίου ΗΠΑ, οι φετινές εξαγωγές μπορεί να ευθυγραμμιστούν με το επίπεδο του 2023, σύμφωνα με τον Larry Hu, επικεφαλής οικονομικών της Κίνας στην Macquarie Group Ltd. Η ανάκαμψη της ζήτησης για ηλεκτρονικά είδη πρόκειται να βοηθήσει τον τομέα, αλλά οι τεταμένες διεθνείς σχέσεις, όπως αυτές που περιβάλλουν τις βιομηχανίες νέας ενέργειας και αυτοκινήτων, σηματοδοτούν ότι υπάρχει ακόμη πολλή αβεβαιότητα.
«Οι νέοι εμπορικοί φραγμοί αποτελούν έναν μη αμελητέο κίνδυνο το 2024, που μπορεί να λάβουν χώρα οποιαδήποτε στιγμή», συμπλήρωσε στο Bloomberg ο Hu.
Latest News
Ρεκόρ εξαγωγών ηλεκτρικής ενέργειας το 2024 στη Γαλλία
Κλειδί η αυξημένη παραγωγή πυρηνικής ενέργειας - Ο ρόλος του φυσικού αερίου και των ΑΠΕ
Αυξήθηκε 12% ο πλούτος των νοικοκυριών στην Ισπανία
Στα 2,3 τρισ. ευρώ διαμορφώθηκε ο καθαρός χρηματοοικονομικός πλούτος των νοικοκυριών στην Ισπανία - Πιο χαμηλά ο δείκτης χρέους
Το Κρεμλίνο κάνει... πάρτι με εταιρείες από την ΕΕ - 3 δισ. έσοδα από φόρους
Οι ξένες εταιρείες στη Ρωσία και ειδικά όσες προέρχονται από την ΕΕ συνεισφέρουν σημαντικά στο πολεμικό ταμείο του Κρεμλίνου
Στα 31 δισ. δολ. τα κέρδη των αμερικανικών τραπεζών - Το καλύτερο τρίμηνο της 3ετίας
Οι προσδοκίες από την επανεκλογή του Ντόναλντ Τραμπ και το dealmaking ευνοούν τις μεγάλες αμερικανικές τράπεζες
Μειώθηκε το ποσοστό αποταμίευσης των νοικοκυριών στην ευρωζώνη
Σύμφωνα με στοιχεία της eurostat, ανήλθε στο 15,3% - Μειώθηκαν οι επενδύσεις των νοικοκυριών
Πώς αμύνονται οι Βρετανοί στην ακρίβεια - Γιατί «σήκωσαν» μετρητά 1 δισ. λίρες σε ένα μήνα
Οι αναλήψεις μετρητών στα υποκαταστήματα του Post Office στη Βρετανία ξεπέρασαν το 1 δισ. λίρες τον Δεκέμβριο
Οι πρώτες συμβουλές του Ντίμον στον Τραμπ - Σε ποια θέματα δίνει προτεραιότητα
Ο CEO της JP Morgan ρωτήθηκε τι θα συμβούλευε τον νεοεκλεγέντα πρόεδρο των ΗΠΑ - Αυτή είναι η απάντησή του
Γιατί το μεγαλύτερο συνταξιοδοτικό ταμείο της Ευρώπης πούλησε μερίδιό του στην Tesla
«Είχαμε πρόβλημα» με το πακέτο αμοιβών του Μασκ, δήλωσε εκπρόσωπος του Stichting Pensioenfonds ABP
Γιατί ο Τζεφ Μπέζος δεν ανησυχεί για τους δεσμούς Μασκ-Τραμπ στην διαστημική κούρσα
Ο ιδρυτής της Amazon, Τζεφ Μπέζος, παρακολουθεί την πρώτη εκτόξευση του New Glenn της Blue Origin
Ρεκόρ εξαγωγών και εκτόξευση εισαγωγών της Κίνας με φόντο τους δασμούς Τραμπ
Τα εμπορικά στοιχεία για την Κίνα τον Δεκέμβριο ξεπέρασαν τις προσδοκίες με μεγάλη διαφορά,