Η λύση της συλλογής του διοξειδίου του άνθρακα και της εγκατάστασης του σε υποθαλάσσια κοιλώματα στα βάθη των ωκεανών προβάλλει ως μια εναλλακτική λύση στην προσπάθεια απανθρακοποίησης του πλανήτη. Ο ρόλος της ναυτιλίας στην προσπάθεια αυτή είναι κομβικός, καθώς ειδικά σχεδιασμένα πλοία θα μεταφέρουν το CO2 σε κατάστασης υπερψύξης, ώστε να υγροποιηθεί και να είναι δυνατή η μεταφορά του.

Στο πλαίσιο αυτό, η Hyundai Heavy Industries, το μεγαλύτερο ναυπηγείο στον κόσμο, και η ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία Capital Product Partners LP, προκειμένου να απαντήσουν σε αυτή την πρόκληση, σχεδίασαν έναν εξειδικευμένο τύπο πλοίου για τη μεταφορά υγροποιημένου CO2 .

«Η δέσμευσή μας για το περιβάλλον είναι πραγματική. Προχωράμε, πληρώνουμε με δικά μας χρήματα και κατασκευάζουμε νέα πλοία» έχει δηλώσει ο πρόεδρος της Capital Βαγγέλης Μαρινάκης.

Το όραμα των δύο μεγάλων εταιρειών είναι, όπως αναφέρει σε μεγάλο αφιέρωμά της για το θέμα η Wall Street Journal, τα τέσσερα πλοία, που θα ναυπηγηθούν και παραδοθούν το 2025 και το 2026, με συνολικό κόστος περισσότερα από 300 εκατομμύρια δολάρια, να μεταφέρουν το φορτίο τους σε εξαντλημένες υποθαλάσσιες πηγές πετρελαίου και φυσικού αερίου ή σε χερσαίες αποθήκες, όπου θα αντλείται και θα ενταφιάζεται για μόνιμη αποθήκευση.

«Τα πλοία μεταφέρουν τα πάντα, από το πετρέλαιο μέχρι τα έπιπλα, τα ρούχα και την οδοντόκρεμά μας. Τώρα θα μεταφέρουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Πρόκειται ουσιαστικά για διαχείριση αποβλήτων», σημειώνει ο κ. Γεράσιμος Καλογηράτος, Διευθύνων Σύμβουλος της Capital Product Partners, της μεγάλης, εισηγμένης στο αμερικανικό χρηματιστήριο εταιρείας.

Το «ταξίδι του CO2»

Σύμφωνα με την Capital Product Partners LP, ένα συνηθισμένο ταξίδι ενός πλοίου μεταφοράς CO2 , το οποίο θα διαθέτει ενισχυμένο κύτος και ειδικές δεξαμενές, θα ξεκινά από έναν τερματικό σταθμό με εγκαταστάσεις υγροποίησης φυσικού αερίου. Ψυχόμενο στους -50 βαθμούς Κελσίου (-58 Φαρενάιτ), το διοξείδιο του άνθρακα μετατρέπεται σε υγρό με πυκνότητα πάνω από 600 φορές μεγαλύτερη από το αέριο, επιτρέποντας τη μεταφορά μεγάλων ποσοτήτων. Τα πλοία είναι κατασκευασμένα για να μεταφέρουν το καθένα έως και 25.400 μετρικούς τόνους CO2 ανά ταξίδι.

Το υγροποιημένο φυσικό αέριο μεταφέρεται επί μακρόν με πλοία, αλλά το υγροποιημένο διοξείδιο του άνθρακα είναι βαρύτερο από το πρώτο και μετακινείται υπό υψηλότερη πίεση και διαφορετικές θερμοκρασίες, απαιτώντας διαφορετικές δεξαμενές αποθήκευσης και συνολικό σχεδιασμό του πλοίου.

Η αποθήκευση

Τα πλοία θα μπορούσαν να μεταφέρουν το φορτίο του υγροποιημένου CO2 σε τερματικούς σταθμούς στη βόρεια Ευρώπη, όπου εκεί με τη σειρά του θα διοχετεύεται σε δεξαμενές πετρελαίου στην ενδοχώρα μέσω μιας σειράς σωλήνων. Εναλλακτικά, θα κατευθύνεται προς τη θάλασσα, όπου θα χρησιμοποιούνται αντλίες σε υπεράκτιες εξέδρες για να μεταφέρουν το CO2 σε ανεκμετάλλευτα υπεράκτια πηγάδια πετρελαίου και φυσικού αερίου και σε σπήλαια κάτω από τον πυθμένα της θάλασσας.

Τα πλοία θα είναι εξοπλισμένα με πρυμναίους και πλωτούς προωθητήρες που τα καθιστούν πιο ευέλικτα και τα διατηρούν σταθερά στην ανοιχτή θάλασσα.

Θα δεσμεύουν επίσης τις δικές τους εκπομπές ή θα καταναλώνουν αμμωνία που δεν εκπέμπει άνθρακα. Επιπλέον, κατά τη διάρκεια της φόρτωσης ή της εκφόρτωσης, θα συνδέονται με πηγές ενέργειας στην ξηρά για την ελαχιστοποίηση της κατανάλωσης καυσίμων. Σύμφωνα με την Capital Product Partners, ο συνολικός όγκος των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που προορίζεται για ταφή θα είναι πολλαπλάσιος από τις εκπομπές, που παράγονται κατά την υγροποίηση και τη μεταφορά του CO2 μέσω θαλάσσης.

Η επένδυση

Η Capital Product Partners δήλωσε ότι έχει επενδύσει στα πλοία μετά από συνομιλίες με ορισμένους από τους μεγαλύτερους πελάτες της, συμπεριλαμβανομένων μεγάλων ενεργειακών εταιρειών, επιχειρήσεων κοινής ωφέλειας και εμπόρων βασικών αγαθών. Ο κ. Καλογηράτος δηλώνει μάλιστα στην Wall Street Journal, πεπεισμένος ότι η θαλάσσια μεταφορά CO 2 θα σημειώσει μεγάλη ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια, καθώς σε πολλές περιοχές δεν υπάρχουν πετρελαιοπηγές στην ενδοχώρα για την αποθήκευση των εκπομπών.

Σύμφωνα με την BCC Research με έδρα τη Βοστώνη, η παγκόσμια αγορά δέσμευσης, αξιοποίησης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα αναμένεται να αυξηθεί σε 5,2 δισ. δολάρια έως το 2026 από 2,6 δισ. δολάρια το 2021, με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης περίπου 15%. Στην ΕΕ, η αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα αναμένεται να αυξηθεί σε 80 εκατομμύρια μετρικούς τόνους CO2 το 2030 και να φθάσει σε τουλάχιστον 300 εκατομμύρια μετρικούς τόνους το 2040, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green
Υπεράκτια αιολικά: Ποιες περιοχές θέτει εκτός το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Green |

Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ

Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα