Αναμφίβολα η κλιματική αλλαγή επηρεάζει πάρα πολλούς τομείς της οικονομία, αλλά πρώτιστα πλήττει την πρωτογενή παραγωγή, δηλαδή τις γεωργικές καλλιέργειες, μεταξύ αυτών και τον οινικό τομέα. Η κλιματική κρίση έπληξε τους οινοπαραγωγούς το 2023, την πιο ζεστή χρονιά στην ιστορία, και θα συνεχίσει να το κάνει στο άμεσο μέλλον.

ΟΗΕ: Το 2024 μπορεί να σπάσει το ρεκόρ των υψηλών θερμοκρασιών που καταγράφηκαν το 2023

Πυρκαγιές στην Ελλάδα, τεράστια ζέστη και ξηρασία στην Ισπανία, και οι πλημμύρες, ο παγετός και το χαλάζι σε άλλα μέρη της Ευρώπης είχαν σοβαρό αντίκτυπο πέρυσι, με αποτέλεσμα μια από τις μικρότερες συγκομιδές όλων των εποχών.

Αλλά η Νάπα, στην Καλιφόρνια, ενώ επλήγη από πυρκαγιές και κύματα καύσωνα στο πρόσφατο παρελθόν, κατόρθωσε να έχει έναν από τους καλύτερους τρύγους όλων των εποχών. Κάποιοι θα μπορούσαν να υποστηρίξουν ότι η υπερθέρμανση του πλανήτη ήταν καλή για νέους αμπελώνες στη Νορβηγία και στη Σουηδία, όπου στο παρελθόν, το κλίμα ήταν πολύ κρύο και βροχερό για τα σταφύλια. Όλα αυτά κάνουν πολύ δύσκολο να προβλεφθεί ο αντίκτυπός τους για το επόμενο έτος.

Αλλά υπάρχουν και άλλα μεγάλα νέα στον κόσμο του κρασιού για το 2024. Το Bloomberg ξεχώρισε τις κύριες τάσεις που παρακολουθεί:

Sauvignon blanc

Αναμένεται άνοδος των sauvignon blanc το 2024. Πάνω από το μισό κρασί που καταναλώθηκε παγκοσμίως, από το 2021, ήταν είτε λευκό είτε ροζέ. Οι Αμερικανοί πρωτοστατούν με λευκό, σύμφωνα με στοιχεία του Διεθνούς Οργανισμού Αμπέλου και Οίνου (OIV). Τώρα, κορυφαίες περιοχές που είναι γνωστές για τα κόκκινα δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στους λιγότερο γνωστούς λευκούς οίνους τους.

Αφρώδεις οίνοι

Το αφρώδες κρασί θα ανέβει ακόμα περισσότερο. Οι Γάλλοι ήπιαν λιγότερη σαμπάνια πέρυσι, λόγω του πληθωρισμού. Αλλά σε όλους εξακολουθεί να αρέσει ο αφρώδης οίνος. Ο αναλυτής της βιομηχανίας ποτών IWSR διαπίστωσε ότι ο αριθμός των Αμερικανών που πίνουν αφρώδες κρασί αυξήθηκε κατά 30% από το 2019 έως το 2022.

Αλλά δεν είναι όλα σαμπάνια. Η άνθηση οφείλεται εν μέρει στη δημοτικότητα του prosecco και των pét-nat. Τα κοκτέιλ Spritz και τα σέλτζερ εμπνέουν επίσης τους μη οινοπότες να ψάξουν να βρουν πιο αφρώδη ποτά.

Χαμηλή περιεκτικότητα ή καθόλου αλκοόλ

Θα πωλείται περισσότερο κρασί χωρίς ή με χαμηλή περιεκτικότητα σε αλκοόλ, ακόμη και σε φανταχτερά εστιατόρια. Οι ανησυχίες για την υγεία σε σχέση με το κρασί ήταν μεγάλο θέμα το 2023. Μια δημοσκόπηση του Ιουλίου της Gallup ανακάλυψε ότι περισσότερο από το 50% των Αμερικανών 18 έως 34 ετών πιστεύει ότι ακόμη και η μέτρια κατανάλωση αλκοόλ είναι επιβλαβής για την υγεία.

Αυτός είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους αυτή η ηλικιακή ομάδα καταναλωτών πίνει λιγότερο κρασί. Δεν είναι περίεργο που η ανάλυση της αγοράς ποτών της IWSR προέβλεψε ότι η κατηγορία χωρίς ή με χαμηλή περιεκτικότητα σε αλκοόλ θα αυξηθεί κατά 15% στις ΗΠΑ μεταξύ 2023 και 2027.

Οι κορυφαίοι οινοπαραγωγοί ασχολούνται ήδη με το θέμα. Περίπου 100 γερμανικά οινοποιεία παράγουν τώρα τουλάχιστον μία ετικέτα χωρίς αλκοόλ. Ο παραγωγός  Prosecco, Mionetto, μόλις κυκλοφόρησε ένα αφρώδες με «αφαίρεση αλκοόλ». Η διάσημη Αργεντινή οινοποιός Σουζάνα Μπάλμπο πειραματίζεται με οίνους χαμηλής περιεκτικότητας σε αλκοόλ, και το 2022 κυκλοφόρησε το Crios Sustentia Chardonnay που περιέχει μόνο 9% αλκοόλ.

Έχουμε δει εκπληκτικές νέες οινοπαραγωγικές περιοχές (Σουηδία, Βερμόντ), νέα στυλ κρασιού (πορτοκάλι, pet-nat, piquette) και νέα σταφύλια με άγνωστα ονόματα όπως Goruli Mtsvane που είναι λευκή ποικιλία από τη Δημοκρατία της Γεωργίας.

Συνζυμώσεις

Πολλοί κάνουν συνζυμώσεις, που σήμερα σημαίνει συχνά ζύμωση κόκκινων και λευκών σταφυλιών μαζί για να παρασκευαστεί ένα πιο ανοιχτόχρωμο, χαλαρό κόκκινο. Άλλοι, ζυμώνουν το κρασί με μήλα. Η ευελιξία σημαίνει ότι εάν η σοδειά σταφυλιών πέσει λόγω παγετού ή ξηρασίας, οι αμπελουργοί μπορούν ακόμα να φτιάξουν κάτι.

Άλλοι εμπνέονται από τις προγονικές παραδόσεις. Η Kalche Wine Co. του Βερμόντ συνδύασε φλούδες σταφυλιού, νερό και κράνμπερι για να φτιάξει ένα πικέ κρασί που ονομάζεται Vib-Ur-Num.

Άλλοι πάλι εμποτίζουν κρασιά από σταφύλι με αρωματικές ύλες και αποξηραμένα βότανα.

Προγράμματα επιβράβευσης

Τα προγράμματα επιβράβευσης για το κρασί θα ωριμάσουν. Μια τάση του 2024 στην ετήσια λίστα του εισαγωγέα και διανομέα Bibendum Wine με έδρα το Λονδίνο είναι ότι περισσότερα οινοποιεία και έμποροι λιανικής θα αρχίσουν να προσφέρουν μοναδικά προνόμια για πιστούς πελάτες με βάση το πόσα ξοδεύουν για κρασί. Μερικά τέτοια προγράμματα υπάρχουν ήδη.

Τεχνητή νοημοσύνη

Η τεχνητή νοημοσύνη θα διαμορφώσει τα κρασιά που πίνετε και πώς τα γεύεστε. Το μάντρα της χρονιάς είναι τεχνητή νοημοσύνη και φέρνει επανάσταση στα πάντα, από τον αμπελώνα μέχρι το ποτήρι. Τα οινοποιεία χρησιμοποιούν τεχνητή νοημοσύνη εδώ και χρόνια, ειδικά όταν πρόκειται για διαχείριση αμπελώνα. Μπορεί σύντομα να παίξει μεγάλο ρόλο στις αίθουσες γευσιγνωσίας και στην παροχή συμβουλών.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή