Οι ανάγκες για αποθήκευση ενέργειας και ηλεκτρικά δίκτυα στη φάση της πράσινης μετάβασης αυξάνονται σημαντικά.
Σύμφωνα με το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα της Ελλάδας έως το 2030 αναμένεται να αναπτυχθούν επενδύσεις σε συστήματα αποθήκευσης ενέργειας συνολικής ισχύος 8 GW. Πρόκειται για έργα τα οποία θεωρούνται αναγκαία προκειμένου να επιτυγχάνεται η καλύτερη δυνατή σταθερότητα στο σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας λόγω της μεγάλης διείσδυσης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (αιολικά και φωτοβολταϊκά πάρκα). Όσο περισσότερα συστήματα αποθήκευσης αναπτύσσονται τόσο θα περιορίζονται οι περικοπές των ΑΠΕ, σε περιόδους κατά τις οποίες η προσφορά τους είναι μεγαλύτερη από τη ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας
ΒΟΑΚ: Από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ η καλύτερη προσφορά για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο
Αντλησιοταμίευση VS βιομηχανικές μπαταρίες
Τα δύο διαδεδομένα συστήματα αποθήκευσης καθαρής ενέργειας είναι η αντλησιοταμίευση (λειτουργεί με τις ΑΠΕ και θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως «φυσική» μπαταρία) αλλά και οι βιομηχανικές μπαταρίες.
Το έργο της αντλησιοταμίευσης που αναπτύσσει η ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ με τις εργασίες κατασκευής του να έχουν ξεκινήσει θα λειτουργεί ως φυσική μπαταρία. Αξιοποιεί τα στοιχεία της φύσης όπως το νερό και θα αποθηκεύει πράσινη ηλεκτρική ενέργειας που παράγεται από τις ΑΠΕ.
Πρόκειται για μία επένδυση 680 εκατ. ευρώ, η οποία όταν θα ολοκληρωθεί θα αποτελεί game changer στον κρίσιμο τομέα της αποθήκευσης ενέργειας και δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι το έργο έχει χαρακτηριστεί από την Ε.Ε. ως «Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος – PCI».
Ποια είναι όμως η διαφορά αυτών των συστημάτων από τις βιομηχανικές μπαταρίες;
Η διάρκεια της αποθήκευσης ενέργειας είναι μέχρι τις 10 ώρες, όταν οι μπαταρίες που κατασκευάζονται σε εργοστάσια μπορούν να αποθηκεύουν ενέργεια διάρκειας 2 – 3 ωρών.
Πέραν αυτού, ως επένδυση και έργο σε λειτουργία, σύμφωνα με τα όσα ειπώθηκαν χθες στη διάρκεια της επίσκεψης του πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη στο εργοτάξιο της Αμφιλοχίας συγκαταλέγονται τα ακόλουθα κυριότερα πλεονεκτήματα. Είναι η δημιουργία 1.000 νέων θέσεων απασχόλησης κατά την κατασκευή και η διατήρηση 60 θέσεων εργασίας κατά τη λειτουργία για εξειδικευμένο και βοηθητικό προσωπικό, η αξιοποίηση εγχώριων πόρων, ο χαρακτήρας του ως κατά περίπου 70% έργο υψηλής εγχώριας προστιθέμενης αξίας, καθώς και η συνεπακόλουθη βελτίωση τοπικών υποδομών και η αύξηση της επισκεψιμότητας της περιοχής.
Πέραν αυτών το όφελος από τη μαζική αποθήκευση ενέργειας στο σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας και τους καταναλωτές υπολογίζεται σε 120 εκατ. ευρώ ετησίως.
Αντίθετα, οι βιομηχανικές μπαταρίες κατασκευάζονται σε τρίτες χώρες κυρίως στην Ασία οπότε όπως όλες οι εισαγωγές προϊόντων δεν αφήνουν προστιθέμενη αξία στην ελληνική οικονομία.
Η αντλησιοταμίευση είναι η πλέον δοκιμασμένη μέθοδος, η οποία αντιπροσωπεύει το 97% της παγκόσμιας αποθήκευσης. Τα πρώτα αντλησιοταμιευτικά έργα εμφανίστηκαν ήδη από το 1890 για να διαχειριστούν τα φορτία μεγάλων θερμικών μονάδων βάσης. Έχουν σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα έναντι άλλων μεθόδων αποθήκευσης ενέργειας (όπως π.χ. οι εισαγόμενες μπαταρίες), καθώς έχουν δυνατότητα μαζικής αποθήκευσης, πολύ χαμηλότερο κόστος, υψηλή εγχώρια προστιθέμενη αξία και μεγάλο χρόνο ζωής που υπερβαίνει τα 50 χρόνια.
Πώς λειτουργεί η αντλησιοταμίευση
Με συνολική εγκατεστημένη ισχύ 680 MW (παραγωγή) και 730 MW (άντληση/αποθήκευση), το έργο περιλαμβάνει δυο ανεξάρτητους άνω ταμιευτήρες (Άγιο Γεώργιο και Πύργο) συνολικής χωρητικότητας 9 εκατ. κυβικών μέτρων, ενώ ως κάτω ταμιευτήρα χρησιμοποιεί την υπάρχουσα λίμνη Καστρακίου.
Η λειτουργία της αντλησιοταμίευσης απαιτεί δύο δεξαμενές με διαφορά υψομέτρου, δηλαδή γεωμορφολογικό ανάγλυφο που η χώρα μας διαθέτει εν αφθονία. Όταν υπάρχει περίσσεια ενέργειας στο σύστημα, η ενέργεια αυτή χρησιμοποιείται για να αντλήσει νερό από τον «κάτω» προς τον «άνω» ταμιευτήρα. Όταν στο σύστημα υπάρχει υψηλή ζήτηση, το νερό επανέρχεται στον χαμηλότερο ταμιευτήρα παράγοντας υδροηλεκτρική ενέργεια. Με αυτόν τον απλό τρόπο, η ενέργεια που «περισσεύει» αποθηκεύεται προσωρινά για να μετατραπεί σε υδροηλεκτρική ενέργεια, όταν το σύστημα τη χρειαστεί.
Latest News
Ρήγας (Energean): Η αποθήκευση CO2 είναι μια λύση για να επιβιώσουν οι βιομηχανίες
Η μεγάλη επένδυση στον Πρίνο με την ασφαλή αποθήκευση CO2 θα διατηρήσει τη βιομηχανική δραστηριότητα στον Κόλπο της Καβάλας για τις επόμενες δεκαετίες, είπε ο Μαθιός Ρήγας
ΔΕΗ blue: Τοποθέτηση 90 φορτιστών στις εγκαταστάσεις της L’Oréal σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Οι υπάλληλοι και οι επισκέπτες της L’Οreal που κατέχουν ηλεκτρικά οχήματα έχουν τη δυνατότητα να τα φορτίσουν με φορτιστές τελευταίας γενιάς
«Χρέος έναντι φύσης» – Λύση ή αλχημεία για την προστασία του απειλούμενου περιβάλλοντος του πλανήτη;
Πώς το χρέος των φτωχότερων και πιο ευάλωτων στην κλιματική κρίση χωρών μπαίνει στην «εξίσωση» για το κλίμα
Νέα «όπλα» της ΔΕΗ για την πράσινη μετάβαση – Οι μονάδες «Peakers» και τα «Pumped Hydro»
Η ΔΕΗ, όπως ανακοίνωσε ο CEO Γ. Στάσσης, στην τριετία 2025 -2027 θα εκτελέσει έργα ευέλικτης ηλεκτροπαραγωγής ισχύος 1,8 GW
Η Fed αρνείται να στηρίξει το σχέδιο της Βασιλείας για το κλίμα - Σε αδιέξοδο οι συνομιλίες
Ο πρόεδρος της Fed χαρακτήρισε «μεγάλο λάθος» να περιμένουμε από τις ρυθμιστικές αρχές των τραπεζών «να ηγηθούν του αγώνα για την κλιματική αλλαγή»
Σκυλακάκης στην COP29: Ξένοι παίκτες εκφράζουν ενδιαφέρον για την ενέργεια στην Ελλάδα
Ο κ. Σκυλακάκης, συνοδεύοντας τον Πρωθυπουργό, συμμετείχε σε μία σειρά εκδηλώσεων και διμερών συναντήσεων στο Μπακού
«Δασμοί» στα crypto υπέρ του κλίματος; - Η ανατρεπτική πρόταση στην COP29
Τα κρυπτονομίσματα απαιτούν τη χρήση μεγάλων ποσοτήτων ενέργειας και αυτό έχει μπει στο μικροσκόπιο της COP29
ΔΕΠΑ Εμπορίας: Ξεκινούν οι εργασίες για τον σταθμό ανεφοδιασμού πράσινου υδρογόνου στην Κοζάνη
Η εγκατάσταση αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία στην Κοζάνη έως το 2028 - ΔΕΠΑ Εμπορίας και B&T Composites αναπτύσσουν ένα πρωτοποριακό σύστημα tube-trailer
Η Αργεντινή απέσυρε την αντιπροσωπεία της από την COP29 – Μίλεϊ όπως... Τραμπ
Η Αργεντινή φέρεται να ανακάλεσε την αντιπροσωπεία της από την COP29 – Ο ακροδεξιός Μίλεϊ, αρνητής της κλιματικής αλλαγής, αναμένεται να ταξιδέψει στις ΗΠΑ αυτή την εβδομάδα
Ετος μειωμένων πωλήσεων στα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα το 2025
Τα αποτελέσματα έρευνας της S&P Global προβλέπουν υποχώρηση στις πωλήσεις όσον αφορά στα ηλεκτρικά οχήματα