Τα στοιχεία για τον Δείκτη Υπευθύνων Προμηθειών που ανακοινώθηκαν σήμερα Πέμπτη τόσο για την ευρωζώνη όσο και για το Ηνωμένο Βασίλειο, μπορεί να δείχνουν μια μικρή επιβράδυνση στη συρρίκνωση της μεταποιητικής δραστηριότητας, ωστόσο μια προσεκτική ματιά σε έναν επιμέρους δείκτη της έρευνας καταγράφει για πρώτη φορά τις επιπτώσεις από τις επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα. Και οι βιομηχανίες σε Η.Β. και ευρωζώνη δηλώνουν ότι οι αλυσίδες εφοδιασμού τους επιδεινώθηκαν για πρώτη φορά μετά από έναν χρόνο.
Ειδικότερα, ο δείκτης χρόνου παράδοσης προμηθευτή, μέρος της έρευνας του δείκτη S&P Global purchasing managers’ index (PMI) που δημοσιεύθηκε την Πέμπτη, έπεσε κάτω από το 50 και στις δύο οικονομίες τον Ιανουάριο, αντανακλώντας ότι η πλειονότητα των επιχειρήσεων αναφέρει ότι επιμηκύνονται οι χρόνοι παράδοσης για να φτάσουν οι προμήθειες στα εργοστάσιά τους. Και η Ελλάδα φαίνεται ότι έχει πληγεί περισσότερο από άλλες χώρες.
Η σκιώδης μάχη που δίνει η παγκόσμια ναυτιλία στην Ερυθρά Θάλασσα
Το πλήγμα για την Ελλάδα
Παραθέτοντας τα στοιχεία οι Financial Times, αναφέρουν ότι οι επιχειρήσεις στις περισσότερες χώρες στην Ευρώπη ανέφεραν επιδείνωση στις αλυσίδες εφοδιασμού τους, συμπεριλαμβανομένων μεγάλων οικονομιών όπως η Γερμανία, η Γαλλία και η Ιταλία. Και σύμφωνα με την έρευνα ο μεταποιητικός κλάδος στην Ελλάδα, ένα από τα κράτη της ΕΕ που βρίσκονται πιο κοντά στη Διώρυγα του Σουέζ, ήταν μεταξύ των πιο σκληρά πληττόμενων.
Οι καθυστερήσεις στους χρόνους παράδοσης ενισχύουν τους φόβους ότι η συνεχιζόμενη διαταραχή της Ερυθράς Θάλασσας θα δημιουργήσει πληθωριστική πίεση στην οικονομία της Ευρώπης και δυσκολίες για τον ευρωπαϊκό μεταποιητικό κλάδο, που παλεύει με την αδύναμη ζήτηση.
Η έρευνα είναι «σίγουρα ένα σημάδι ότι αρχίζουμε να βλέπουμε την Ερυθρά Θάλασσα να επηρεάζει πραγματικά τις επιχειρήσεις στην Ευρώπη, και μάλιστα πολύ νωρίτερα από ό,τι περιμέναμε ότι γινόταν αυτό», δήλωσε στους FT ο George Moran, οικονομολόγος της Nomura.
Ως αποτέλεσμα, ο δείκτης υποχώρησε κάτω από το όριο του 50για πρώτη φορά από τον Ιανουάριο του 2023 και βρίσκεται στο χαμηλότερο επίπεδό του σε 14 μήνες.
Η διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας αντιπροσωπεύει συνήθως το 15% του συνολικού παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου, συμπεριλαμβανομένου του 8% των σιτηρών, το 12% του θαλάσσιου πετρελαίου και το 8% του υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Οι εταιρείες
Ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες που βασίζονται σε αναδρομολογημένα πλοία για εξαρτήματα έχουν ήδη αισθανθεί τον αντίκτυπο, με την Tesla στη Γερμανία, τη Volvo Cars στο Βέλγιο και τη Suzuki στην Ουγγαρία να διακόπτουν ορισμένες γραμμές παραγωγής οχημάτων.
Οι εταιρείες αντιμετωπίζουν επίσης αυξημένα έξοδα αποστολής ως αποτέλεσμα των επιθέσεων των Χούθι. Οι ναύλοι από την ανατολική Ασία προς τη Μεσόγειο έχουν αυξηθεί κατά 290% σε σύγκριση με τις αρχές Νοεμβρίου, σύμφωνα με τον δείκτη Freightos Baltic, με παρόμοια αύξηση στη γραμμή Ασίας προς Βόρεια Ευρώπη.
«Οι επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα αφήνουν το στίγμα τους», αναφέρει επίσης στους FT, ο Norman Liebke, οικονομολόγος της Hamburg Commercial Bank, η οποία συνέταξε τη γαλλική έρευνα μαζί με την S&P Global. Πρόσθεσε, ωστόσο, ότι τα επίπεδα πτώσης του δείκτη ήταν «πολύ μακριά» από αυτά που παρατηρήθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, όταν οι εκτεταμένες διακοπές της εφοδιαστικής αλυσίδας προκάλεσαν παρατεταμένες ελλείψεις υλικών για τους κατασκευαστές παγκοσμίως.
Από την πρώτη επίθεση των Χούθι στις 19 Οκτωβρίου, η κυκλοφορία στην Ερυθρά Θάλασσα μειώθηκε δραματικά. Τις επτά ημέρες έως τις 28 Ιανουαρίου, ο όγκος εμπορίου στο στενό Bab el-Mandeb, από τον οποίο περνούν τα πλοία για να φτάσουν στη Διώρυγα του Σουέζ από τον Ινδικό Ωκεανό, μειώθηκε κατά 65% σε σύγκριση με το τέλος Οκτωβρίου, σύμφωνα με το IMF PortWatch, που παρέχει δείκτες σε πραγματικό χρόνο της λιμενικής και εμπορικής δραστηριότητας σε όλο τον κόσμο.
Latest News
Τραυλού: Οι Έλληνες εφοπλιστές είναι διαχρονικά κοντά στα Σώματα Ασφαλείας
Η κ. Τραυλού παρέστη σε εκδήλωση κατά την οποία ο Μ. Χρυσοχοΐδη, τίμησε την ΕΕΕ για την δωρεά εξοπλισμού στη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής
Ο ΟΛΠ παρουσίασε καθαρά κέρδη πάνω από 70 εκατ. ευρώ στο εννιάμηνο
Αύξηση διακίνησης έναντι του 2023 καταγράφηκε στους περισσότερες λειτουργικούς τομείς του ΟΛΠ το γ' τρίμηνο
Νέες εκδόσεις από το Ίδρυμα Ευγενίδου για τους σπουδαστές των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού
Το Ίδρυμα Ευγενίδου προχώρησε φέτος στη συγγραφή και έκδοση 5 νέων τίτλων και 6 επικαιροποιημένων για τους σπουδαστές και τις σπουδάστριες των ΑΕΝ.
Μεταφορικό ισοδύναμο: Νέα αποδέσμευση ποσού 14.642.070 ευρώ
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την περίοδο 2019-2024, έχει διαθέσει συνολικά το ποσό των 265.132.348 ευρώ στην Δράση «Μεταφορικό Ισοδύναμο»
«Αποκαλυπτήρια» για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια - Πού αυξήθηκαν, πού μειώθηκαν [πίνακες]
Τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και σε ποιες γραμμές αυξήθηκαν και σε ποιες μειώθηκαν τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο - Τι δείχνουν τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών
Πλοίο με εκατοντάδες τόνους βιομηχανικών αποβλήτων αγκυροβόλησε στο Δυρράχιο
Πριν το πλοίο αγκυροβολήσει στην Αλβανία είχε προηγηθεί η άρνηση της Ταϊλάνδης να παραλάβει το φορτίο βιομηχανικών αποβλήτων
«Ρουκέτες» Χούθι στο ΑΕΠ και τις τιμές – Οι οικονομικές επιπτώσεις
Οι επιθέσεις των Χούθι, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση «Review of Maritime Transport 2024», προκαλούν απώλειες έως και 0,06% στο παγκόσμιο ΑΕΠ
Αποκολλήθηκε το πλοίο με 500 επιβάτες που προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας
Το πλοίο ελέγχεται τώρα από δύτη για να διαπιστωθεί η κατάσταση του πλοίου και εάν έχει υποστεί μηχανική βλάβη
Πλοίο με 500 επιβάτες προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας - Έσπευσαν το λιμενικό και ρυμουλκά
Το πλοίο «Αγ. Θεοδώρα» προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας μετά από μηχανική βλάβη - Στη θαλάσσια περιοχή ο καιρός είναι καλός
Τρία νέα λιμάνια για κρουαζιερόπλοια – Διαγωνισμοί για Πάτρα, Καβάλα και Κατάκολο
Στο πακέτο μέτρων για την κρουαζιέρα περιλαμβάνονται και οι διαγωνισμοί παραχώρησης ή υπο-παραχώρησης λιμένων από το ΤΑΙΠΕΔ