
Είδωλο των νέων πριν από 20 χρόνια, το Facebook έχει μετατραπεί σε καταφύγιο γονέων. Αλλά, παρά την ντεμοντέ εικόνα του, ο βετεράνος των κοινωνικών δικτύων συνεχίζει να κερδίζει χρήστες, από την Ασία μέχρι τις Ηνωμένες Πολιτείες.
«Δεν θα ξεχάσω ποτέ τη μέρα που έτρεξα στην αίθουσα της Πληροφορικής για να γραφτώ στο Facebook», διηγείται η Τζάσμιν Ενμπεργκ, αναλύτρια της Insider Intelligence. «Είχα την εντύπωση ότι ανήκα σε ένα κλαμπ πριβέ, όπου δεν βρίσκονταν ούτε οι γονείς μου, ούτε οι καθηγητές μου, και, ταυτόχρονα, ότι ανήκα σε ένα πολύ μεγαλύτερο σύμπαν, μαζί με φοιτητές από ολόκληρες τις Ηνωμένες Πολιτείες».
Ερευνητής μελέτησε τις δηλώσεις δύο δεκαετιών του ιδρυτή του Facebook… αλλά έχει πολλές απορίες
Μετά την δημιουργία του από τον Μαρκ Ζάκερμπεργκ και τους συμφοιτητές του στο Χάρβαρντ στις 4 Φεβρουαρίου 2004, το Facebook απλώθηκε σε άλλα αμερικανικά πανεπιστήμια, πριν ανοιχτεί σε όλους το 2006.
Το κοινωνικό δίκτυο, τότε πολύ καινούργια έννοια, κατακτά γρήγορα την πλειονότητα των χρηστών του Ίντερνετ. Το 2023, περισσότεροι από τρία δισεκατομμύρια χρήστες άνοιγαν το Facebook τουλάχιστον μία φορά τον μήνα, δηλαδή 3% περισσότεροι από το 2022.
«Ηταν επανάσταση», λέει η Τζάσμιν Ενμπεργκ. «Και αν και το Facebook δεν είναι πια cool σήμερα, ό,τι και να πει κανείς θα είναι λίγο για την επίδρασή του στην λαϊκή κουλτούρα, στην πολιτική, στην online συμπεριφορά μας, στα ψηφιακά περιεχόμενα. (…) Αλλαξε τον τρόπο επικοινωνίας μας».
Αναφέρεται στο περίφημο feed, όπου οι αλγόριθμοι της τεχνητής νοημοσύνης ανεβάζουν κατά προτεραιότητα μηνύματα και φωτογραφίες που πυροδοτούν share και σχόλια.
Το Facebook συνέβαλε επίσης πολύ στο φαινόμενο του viral περιεχομένου και στην εμφάνιση καθολικά online μέσων όπως το BuzzFeed.
«Χωρίς εναλλακτική»
Το BuzzFeed έκλεισε πέρυσι, αλλά η Meta, η μητρική εταιρεία των Facebook, Instagram και WhatsApp, τα πάει μια χαρά. Το 2022 – μία κακή χρονιά για την καλιφορνέζικη εταιρεία – τα κέρδη της έφθασαν τα 23 δισεκατομμύρια δολάρια.
Η πλατφόρμα «ανήκει στο ψηφιακό τοπίο», εξηγεί η Τζάσμιν Ενμπεργκ, ιδιαίτερα για την γενιά των μιλένιαλ, που γεννήθηκαν τις δεκαετίες ’80 και ’90. «Κατά συνέπεια παραμένει ακαταμάχητη για τους διαφημιζόμενους λόγω της εμβέλειας και των επιδόσεών της».
Το Facebook ποντάρει στην πολύ μεγάλης ακρίβειας διαφημιστική στόχευση για μεγάλης κλίμακας χρήστες.
Αυτό το οικονομικό μοντέλο βασίζεται στα προσωπικά δεδομένα που του έχουν κοστίσει πολυάριθμες αγωγές και πρόστιμα, από το σκάνδαλο Cambridge Analytica το 2018 μέχρι τις αποκαλύψεις μίας whistleblower, πρώην εργαζόμενης, το 2021, η οποία κατηγόρησε την εταιρεία ότι βάζει το κέρδος πάνω από την ασφάλεια των χρηστών.
Αλλά ούτε οι επίσημες καταδίκες, ούτε και η όλο και πιο ντεμοντέ εικόνα του Facebook μπόρεσαν να ανατρέψουν την τάση. Ο βετεράνος των κοινωνικών δικτύων αναπτύσσεται με μικρότερη ταχύτητα, αλλά αναπτύσσεται.
«Είναι όπως το Twitter. Όλοι λένε “θέλω να φύγω”, αλλά κανείς δεν φεύγει, διότι δεν υπάρχει εναλλακτική», διαπιστώνει η Καρολίνα Μιλανέζι της Creative Strategies.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι χρήστες παραμένουν κυρίως για τις ομάδες που έχουν σχηματισθεί με επίκεντρο κοινά ενδιαφέροντα (γείτονες, λάτρεις της τέχνης ή της κηπουρικής, φαν διασημοτήτων, αθλητικών ομάδων…), τις μικρές αγγελίες (Facebook Marketplace) ή για να παραμείνουν σε επαφή με ορισμένα πρόσωπα.
«Οι φίλοι της μαμάς μου»
«Το χρησιμοποιώ για να βρω πελάτες, διότι ξέρω ότι οι φίλοι της μαμάς μου είναι στο Facebook», εξηγεί η Ρούμπι Χάμερ, 18χρονη μπέιμπι σίτερ από την Καλιφόρνια.«Και επίσης για να βρω αυτοκίνητο για ν’ αγοράσω».
Αλλά για να μιλήσει με τους φίλους της προτιμά το Snapchat και για να ανεβάσει φωτογραφίες, το Instagram.
«Η εξαγορά του Instagram το 2012 και το πέρασμα από τους υπολογιστές στα κινητά ήταν μία από τις καλύτερες εμπορικές αποφάσεις που έχει πάρει ποτέ η Facebook», λέει η Τζάσμιν Ενμπεργκ.
Από εν δυνάμει απειλή, το Instagram έγινε ένας δεύτερος παράδεισος των διαφημιζόμενων και, κατά συνέπεια, ένα τεράστιο ατού.
«Ισοφαρίζει την πτώση του ενδιαφέροντος, ιδιαίτερα των νέων, για το Facebook. Και κυρίως, η εταιρεία διαθέτει μία εφαρμογή που μπορεί να ανταγωνιστεί το Snapchat και το TikTok», που είναι εξαιρετικά δημοφιλή μεταξύ των εφήβων.
Η διαφοροποίηση των δραστηριοτήτων του ομίλου επέτρεψε την συνέχιση της καινοτομίας – στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης ή το metaverse, το όνειρο του Μαρκ Ζάκερμπεργκ – χωρίς να αλλοιωθεί το Facebook.
Η ανάπτυξη του πρωτοπόρου δικτύου εντοπίζεται επίσης στην νοτιοανατολική Ασία, όπου η κινητή εφαρμογή ήταν κάποτε η κύρια πύλη εισόδου στο Ιντερνετ.
Σήμερα, περισσότεροι από τους μισούς χρήστες του Facebook είναι 18 έως 34 ετών, σύμφωνα με τα στοιχεία του Datareportal. Ωστόσο, η πραγματική απήχηση είναι δύσκολο να μετρηθεί.
«Μπαίνω πολύ λίγο στο Facebook, αλλά ό,τι ανεβάζω στο Instagram εμφανίζεται αυτόματα και στο Facebook», λέει η Καρολίνα Μιλανέζι. «Αρα μετριέμαι ως “ενεργή”…Ισως τα νούμερα δεν απεικονίζουν την πραγματικότητα!».
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ


Latest News

Γιατί η Samsung επιδιώκει τεχνολογική συμμαχία με κορυφαία πανεπιστήμια των ΗΠΑ
Η πρωτοβουλία έχει σχεδιαστεί για να διευκολύνει τη μετατόπιση του επιχειρηματικού στόχου της Samsung από ακόλουθο σε πρωτοπόρο

Η Silicon Valley θέλει να δημιουργήσει ρομποτικό στρατό για τους «καλούς τύπους» με σύμμαχο την ΑΙ
H Silicon Valley έχει κάνει σημαντική στροφή προς την άμυνα τα τελευταία χρόνια με επενδύσεις εκατοντάδων δισεκατομμυρίων

Τι περιμένουν οι επενδυτές απο τον Ιλον Μασκ ;
Απαντήσεις για την πτώση των πωλήσεων αλλά και για την παραγωγή ενός φθηνότερου μοντέλου της Tesla αναμένουν οι επενδυτές

Η Huawei έτοιμη να προωθήσει προηγμένο τσιπ τεχνητής νοημοσύνης
Το νέο τσιπ τεχνητής νοημοσύνης 910C που ετοιμάζει η Huawei έρχεται τη στιγμή που η Κίνα αναζητά εναλλακτικές λύσεις στα τσιπ της Nvidia

Γιατί η Apple εγκλωβίστηκε στους δασμούς Τραμπ
Η Apple πωλεί περισσότερα από 220 εκατομμύρια iPhone ετησίως και σύμφωνα με τις περισσότερες εκτιμήσεις, εννέα στα δέκα κατασκευάζονται στην Κίνα

Πάτησε Γη ο γηραιότερος Αμερικανός αστροναύτης
Για τον Νταν Πέτιτ ήταν η τέταρτη αποστολή, αυξάνοντας τον συνολικό χρόνο του στο διάστημα σε 590 ημέρες

Το γεωστρατηγικό πόκερ με τα data centers – Ο άξονας Κρήτης - Κοζάνης
Η «ξαφνική» εμφάνιση της Τεχνητής Νοημοσύνης έφερε στο προσκήνιο μία ακόμη διάσταση της πολύτιμης γεωγραφικής θέσης της Ελλάδος: σταυροδρόμι δεδομένων και κόμβος data centers

Οι νέες απαιτήσεις της Google για τηλέφωνα και tablet Android
Η Google αυξάνει τον ελάχιστο αποθηκευτικό χώρο που πρέπει να έχουν οι συσκευές Android

Microsoft: Αναπτύσσει εργαλείο AI που λαμβάνει στιγμιότυπα οθόνης και προκαλεί… ανησυχία
Η Microsoft ανέστειλε τη λειτουργία το 2024 αφού πρώτη την δοκίμασε σε έναν μικρό αριθμό χρηστών και τώρα το επαναφέρει.

Με καθυστέρηση οι προπαραγγελίες του Nintendo Switch 2 λόγω δασμών
Η προπαραγγελίες για το Nintendo Switch 2 θα ξεκινήσουν στις 24 Απριλίου - Οι προπαραγγελίες είχαν αρχικά προγραμματιστεί για τις 9 Απριλίου