Για την Ma Liang, ταξιδιωτικό πράκτορας στο Chengdu της Κίνας, οι κρατήσεις για ομαδικά ταξίδια στο εξωτερικό είναι σχεδόν πλήρεις. «Αυτό συμβαίνει επειδή δεν προσφέρουμε σχεδόν καθόλου ταξίδια», είπε σε συνέντευξή της, σύμφωνα με το barron’s.com.
Apple: Φόβους στους επενδυτές προκαλεί η πτώση πωλήσεων στην Κίνα
Η ζήτηση για ταξίδια εκτός Κίνας είναι τόσο χαμηλή που πολλές υπηρεσίες έχουν κοπεί, από δρομολόγια πτήσεων έως εκδρομές στα διάσημα αξιοθέατα και τις εμπορικές περιοχές πόλεων όπως το Παρίσι, η Ρώμη και η Νέα Υόρκη – όπου πλήθη Κινέζων συνήθιζαν να περιφέρονται σε ορδές, ξοδεύοντας 255 δισεκατομμύρια δολάρια το 2019 και να γίνουν η προσοδοφόρα ομάδα διεθνώς.
Όλα αυτά άλλαξαν κατά τη διάρκεια του Covid με την ζήτηση για ταξίδια να μην έχει ακόμη ανακάμψει. Από τον Δεκέμβριο, η χωρητικότητα των πτήσεων που αναχωρούν και εισέρχονται στην Κίνα είχε φτάσει λίγο περισσότερο από το ήμισυ της ίδιας περιόδου το 2019, σύμφωνα με την εταιρεία ανάλυσης πτήσεων OAG Aviation Worldwide.
Οι ίδιες οι διαδρομές δίνουν μια εντυπωσιακή εικόνα. Οι εσωτερικές πτήσεις -ή θέσεις, για την ακρίβεια- αποτελούσαν το 92,6% τον περασμένο μήνα, ενώ οι πτήσεις προς ή από την Κίνα αποτελούσαν μόνο το 7,4%, λιγότερο από το ήμισυ του προπανδημικού επιπέδου, σύμφωνα με την OAG.
Οι αναλυτές αρχίζουν να είναι πιο ρεαλιστές σε σύγκριση με τις εξαιρετικά αισιόδοξες προβλέψεις τους ότι οι κινεζικές δαπάνες αναψυχής – συμπεριλαμβανομένων των ταξιδιών στο εξωτερικό – θα εκτοξευθούν στα ύψη μετά την κατάργηση των περιορισμών Covid. Μεγάλο μέρος της απαισιοδοξίας τώρα βασίζεται στη συνεχιζόμενη αποτυχία αύξησης των καταναλωτικών δαπανών.
«Η επανέναρξη της μη εγχώριας ζήτησης παραμένει αβέβαιη», έγραψαν αναλυτές της Morgan Stanley τον περασμένο μήνα. «Μπορεί να χρειαστεί περισσότερος χρόνος από τον αναμενόμενο για να ανακάμψει η ζήτηση από το 70-80% των επιπέδων πριν από τον Covid».
Και οι εύποροι ζορίζονται…
Η συμβουλευτική Oliver Wyamn ρώτησε σχεδόν 4.000 «εύπορους» Κινέζους και διαπίστωσε ότι «πολλοί έμπειροι διεθνείς ταξιδιώτες από την ηπειρωτική Κίνα – δηλαδή, εκείνοι που είχαν ήδη ταξιδέψει διεθνώς πριν από την πανδημία Covid-19 – καθυστερούν τα ταξιδιωτικά τους σχέδια λόγω οικονομικής αβεβαιότητας», επισημαίνει το barron’s.com.
Οι λιανοπωλητές έχουν δυσκολευτεί, ειδικά οι μάρκες πολυτελείας, οι οποίες εξαρτώνται όλο και περισσότερο από τους Κινέζους τουρίστες με υψηλές δαπάνες κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 2010. Το 2019, οι δαπάνες πολυτελείας των Κινέζων καταναλωτών αντιπροσώπευαν περίπου το ένα τρίτο της παγκόσμιας αγοράς προϊόντων υψηλής ποιότητας, σύμφωνα με την Bain & Co. Το 2023, το μερίδιο αυτό είχε συρρικνωθεί σε λίγο λιγότερο από το ένα τέταρτο.
Αυτό επηρέασε την κορυφαία ανάπτυξη του κλάδου στα χρόνια αιχμής της πανδημίας, επηρεάζοντας τους πάντες, από γίγαντες της βιομηχανίας όπως η LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton και η Kering έως μικρότερες εξειδικευμένες εταιρείες, όπως η Burberry Group και η Canada Goose Holdings. Πολλές εταιρείες έχουν αρχίσει να σημειώνουν ανάκαμψη του τουρισμού, αλλά η ανάκαμψη είναι αργή. Στις 25 Ιανουαρίου, η LVMH δήλωσε ότι οι πωλήσεις της εταιρείας για το τέταρτο τρίμηνο που έληξε στις 31 Δεκεμβρίου σε Κινέζους καταναλωτές στη Γαλλία εξακολουθούσαν να είναι περίπου 30% χαμηλότερες από ό, τι το ίδιο τρίμηνο το 2019, παρόλο που οι δραστηριότητες της LVMH στην Κίνα ευδοκιμούν.
“Δεν ανησυχούμε ιδιαίτερα, ούτε απαισιόδοξοι ούτε αισιόδοξοι, αλλά δεν βλέπουμε τα μεγάλα λεωφορεία των Κινέζων πελατών να έρχονται σε ομάδες”, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της LVMH Bernard Arnault σε τηλεφωνική επικοινωνία με αναλυτές.
Ένας άλλος παράγοντας – αν και μικρότερος – φαίνεται να είναι η προσωπική εξάντληση. Η νεολαία της Κίνας βιώνει μια άνευ προηγουμένου κρίση ανεργίας, η οποία έχει δώσει στους εργοδότες μόχλευση για την υπερβολική εργασία των εργαζομένων.
Η άνεργη 28χρονη Yang Qi από τη Σαγκάη είπε ότι δύο από τους εργαζόμενους φίλους της της είπαν ότι και οι δύο δεν ταξιδεύουν λόγω απόλυτης εξάντλησης από τη δουλειά. «Έχουν καεί εντελώς», είπε στο Barron’s. Και οι νεότεροι άνθρωποι που ταξιδεύουν δεν ξοδεύουν με τον τρόπο που συνήθιζαν.
Για τον μικρό αριθμό Κινέζων που ταξιδεύουν στο εξωτερικό, οι ασιατικές χώρες είναι οι κύριοι δικαιούχοι. Οι περισσότερες εξερχόμενες πτήσεις από την Κίνα αυτόν τον μήνα ήταν προς τη Νότια Κορέα, αλλά η χωρητικότητα θέσεων εξακολουθούσε να είναι 22% χαμηλότερη από ό, τι την ίδια περίοδο το 2019, σύμφωνα με το barron’s.com.
Η Ιαπωνία και η Ταϊλάνδη ήταν οι επόμενες, αλλά οι αριθμοί τους ήταν ένα κλάσμα των προπανδημικών επιπέδων. Οι πτήσεις προς τις ΗΠΑ και τους κάποτε παραδείσους αγορών για πλούσιους Κινέζους, όπως η Γαλλία και η Ιταλία, δεν έχουν πλέον τακτικές απευθείας πτήσεις, σύμφωνα με το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ταξιδιών και Τουρισμού.
Η ζήτηση για ταξίδια δεν ανακάμπτει
Οι παρατηρητές περιμένουν να δουν πώς θα πάνε οι αριθμοί για τις διακοπές του Σεληνιακού Νέου Έτους αυτού του μήνα, γνωστές εδώ και καιρό ως η μεγαλύτερη ετήσια ανθρώπινη μετανάστευση στον κόσμο. Ενώ παραδοσιακά οι περισσότεροι άνθρωποι επιστρέφουν στο σπίτι για να γιορτάσουν μαζί και να επισκεφθούν την οικογένεια, μια άνοδος στα εξερχόμενα ταξίδια παρατηρήθηκε πριν από την πανδημία. Η Λι Γινγκ, 29 ετών, από το Πεκίνο, δήλωσε ότι οικονομικοί λόγοι επηρέασαν την απόφασή της να μην επιστρέψει στην πατρίδα της τον επόμενο μήνα για το Σεληνιακό Νέο Έτος.
Οι κυβερνήσεις προσπαθούν να ενισχύσουν τον τουρισμό. Ένα ζήτημα: Τα κέντρα επεξεργασίας διαβατηρίων και θεωρήσεων της Κίνας είναι υπερφορτωμένα – 20 εκατομμύρια κινεζικά διαβατήρια έχουν λήξει από το 2020, σύμφωνα με την εταιρεία διαχείρισης ταξιδιών BCD Travel China.
Τον Νοέμβριο, σε μια σπάνια κίνηση για μια χώρα που τσιγκούνης βίζας όπως η Κίνα, το Πεκίνο δήλωσε ότι θα επιτρέψει την είσοδο χωρίς βίζα για τους υπηκόους της Γαλλίας, της Ιταλίας, της Γερμανίας, της Ισπανίας, της Ολλανδίας και της Μαλαισίας από την 1η Δεκεμβρίου. Η Ιρλανδία και η Ελβετία προστέθηκαν πρόσφατα στον κατάλογο, σύμφωνα με το barron’s.com.
Η Μαλαισία ανταπέδωσε την πολιτική απαλλαγής από την υποχρέωση θεώρησης για την Κίνα. Μια παρόμοια αμοιβαία συμφωνία επιτεύχθηκε μεταξύ της Κίνας και της Ταϊλάνδης και η Κίνα και η Σιγκαπούρη δήλωσαν ότι το αμοιβαίο σχέδιό τους για απαλλαγή από την υποχρέωση θεώρησης θα ξεκινήσει κάποια στιγμή στις αρχές του 2024.
Ο χρόνος θα δείξει εάν οι κινήσεις βίζας επηρεάζουν τα ταξίδια, αλλά το κινεζικό καταναλωτικό κλίμα έχει επανειλημμένα απογοητεύσει τον τελευταίο χρόνο, με πολλούς Κινέζους να αποταμιεύουν για αυτό που βλέπουν ως αβέβαιο μέλλον.
Latest News
Στο μικροσκόπιο των ΗΠΑ η UBS για λογαριασμούς Ρώσων που κληρονόμησε από την Credit Suisse
Η αμερικανική υπηρεσία επιβολής κυρώσεων, OFAC, απέστειλε επιστολή στην UBS ως μέρος αυτής της έρευνας, προσθέτοντας ότι οι δύο πλευρές βρίσκονται σε συζητήσεις
Πώς η πολιτική Τραμπ θα επηρεάσει την Ευρώπη - Η συζήτηση Χατζημηνά με την Gillian Tett (FT)
Οι τεταμένες σχέσεις ΗΠΑ και Κίνας - Ποιες αλλαγές θα πρέπει να γίνουν στην Ελλάδα
«Καμπανάκι» Βιλερουά: Η εκλογή Τραμπ απειλεί την παγκόσμια οικονομία
Ο Γάλλος τραπεζίτης Βιλερουά εκτιμά ότι η επιστροφή Τραμπ μπορεί να επαναφέρει τον πληθωρισμό στις Ηνωμένες Πολιτείες
Η σφήνα της οικογένειας Ito στην εξαγορά της ιαπωνικής 7-Eleven
Η μητρική της 7-Eleven στοχεύει στην απόσχιση της επιχείρησης σούπερ μάρκετ και άλλων περίπου 30 «μη βασικών» μονάδων - Ποιος θα τις εξαγοράσει
«Ποτέ μην ποντάρετε εναντίον του Ίλον» - Γιατί οι διαφημιστές επιστρέφουν στο Χ
Ορισμένα brands επωνυμίες στις ΗΠΑ είχαν εγκαταλείψει το X λόγω ανησυχιών αλλά τώρα επιζητούν την εύνοια του Ίλον Μασκ
Πώς έγινε η Lululemon ένα από τα πιο δημοφιλή athleisure brands
Από τον Καναδά στην Κίνα, την Ευρώπη και την Ελλάδα, η Lululeman κατέκτησε το γυναικείο και εφηβικό κοινό με όχημα τα διάσημα κολάν - Οι επόμενοι στόχοι
Πώς τα ακριβά τυριά έγιναν αγαπημένος στόχος εγκληματιών
Τα ακριβά τυριά έχουν μετατραπεί σε θελκτικό στόχος για ληστές, καθώς το κόστος τους ανεβαίνει σημαντικά τα τελευταία χρόνια
Αλλαγή ευρωπαϊκής πολιτικής για τις αμυντικές δαπάνες - Τι θα γίνει με τα Ταμεία Συνοχής
Η αλλαγή για τις αμυντικές δαπάνες θα αφορά περίπου το ένα τρίτο του προϋπολογισμού της ΕΕ από το 2021 έως το 2027 - Δεξαμενή τα Ταμεία Συνοχής
Αναζωπυρώνεται το ενδιαφέρον για deals στις αερομεταφορές της Ευρώπης
Καταλύτης η τελική συμφωνία της Lufthansa με τη Ρώμη για αγορά του 41% της ΙΤΑ (πρώην Alitalia)
Νέες επιθέσεις στην Ερυθρά θάλασσα απο τους αντάρτες Χούθι
Αναφέρθηκαν εκρήξεις σε εμπορικό πλοίο 80 ναυτικά μιλια νότια της Χοντέιτα στην Ερυθρά θάλασσα λέει βρετανική υπηρεσία