
Μπροστά στο ράφι ενός καταστήματος, ένας πελάτης προσπαθεί να διαλέξει ανάμεσα σε δύο τριβεία.
«Ποιο θα έπαιρνες;» ρωτά έναν υπάλληλο, για να λάβει μια απρόσμενη απάντηση κόντρα στον καταναλωτισμό: «Κανένα».
«Γιατί να αγοράσετε κάτι που πρόκειται να χρησιμοποιήσετε μόνο μία φορά;», συνεχίσει ο υπάλληλος, ο οποίος του δείχνει ένα ταμπελάκι στο μπλουζάκι του, όπου αναγράφεται η λέξη «αντι-πωλητής».
«Έχετε σκεφτεί να νοικιάσετε ή να δανειστείτε ένα τριβείο; Είναι καλύτερο για τον πλανήτη και πιο οικονομικό για εσάς»…
Φυσικά ο «αντι-πωλητής» δεν υπάρχει ούτε ως λέξη, ούτε ως θέση εργασίας.
Πρόκειται για ένα από τα τέσσερα αντισυμβατικά διαφημιστικά σποτ που κυκλοφόρησε πρόσφατα η γαλλική Υπηρεσία Περιβάλλοντος και Ενεργειακής Διαχείρισης (ADEME), σε μια εκστρατεία υπέρ της βιώσιμης κατανάλωσης.
Στα υπόλοιπα τρία βιντεάκια, πελάτες θέλουν να αγοράσουν καινούργια μπλουζάκια, πλυντήρια ρούχων ή κινητά τηλέφωνα.
Ο «αντι-πωλητής» προτείνει αντίστοιχα άλλες επιλογές: αποφυγή της μόδας μιας χρήσης, επισκευή του πλυντηρίου, αγορά ανακατασκευασμένου (refurbished) κινητού.
Η διαφημιστική καμπάνια ουδόλως ενθουσίασε εταιρείες και λιανοπωλητές. Αποδοκίμασαν την πρωτοβουλία. Κάποιοι απείλησαν με αγωγές.
Πολλοί διαμαρτυρήθηκαν ότι θα στρέψει τον κόσμο στις διαδικτυακές αγορές.
Ακόμη και στους κόλπους της ίδιας της γαλλικής κυβέρνησης ακούστηκαν επικριτικές φωνές.
Η συγκυρία της εκστρατείας ευαισθητοποίησης κατά της αλόγιστης κατανάλωσης χαρακτηρίστηκε από αρκετούς το λιγότερο ατυχής.
Πολλοί κλάδοι του λιανεμπορίου πλέον πασχίζουν να σταθούν στα πόδια τους, εν μέσω πληθωριστικών πιέσεων, μείωσης της αγοραστικής δύναμης και έκρηξης του κόστους ζωής.
Κατά την ADEME και τον υπουργείο Οικολογικής Μετάβασης της Γαλλίας, αντίθετα, το μήνυμα ήταν ξεκάθαρο.
Όμως στο φόντο του σάλου που προκάλεσε η καμπάνια της για την ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης αποκάλυψε την τεράστια δυσκολία του να περάσει κανείς από τα λόγια στην πράξη.
Από την υπερκατανάλωση, στην… «αποκατανάλωση»;
Ζητούμενο στην παρούσα φάση δεν είναι απλά η αλλαγή καταναλωτικής κουλτούρας.
Δεν έχουν όλοι, για παράδειγμα, τη δυνατότητα να δανειστούν ή να νοικιάσουν ένα μηχάνημα που χρειάζονται, αλλά θα χρησιμοποιήσουν σπάνια, όπως ένα τριβείο.
Οι γνωστοί τους ίσως να μην έχουν ένα τέτοιο εργαλείο. Στην περιοχή τους μπορεί να μην υπάρχει υπηρεσία ενοικίασης ή αυτή να είναι ασύμφορα ακριβή.
Το τελευταίο μπορεί να ισχύει και με την επισκευή μιας συσκευής, όπως ένα πλυντήριο ρούχων. Μπορεί επίσης να πάρει πολύ χρόνο για να ολοκληρωθεί.
Η αγορά ενός μεταχειρισμένου ή ανακατασκευασμένου κινητού τηλεφώνου μπορεί να εξελιχθεί σε περιπέτεια, ανάλογα την κατάστασή του και την αξιοπιστία του πωλητή.
Όσο για τη μόδα μιας χρήσης; Αν και είναι πολλαπλά επιζήμια -για το περιβάλλον, για την κλιματική δικαιοσύνη, σε πολλές δε περιπτώσεις και για τα ανθρώπινα δικαιώματα, με εκμετάλλευση εργαζομένων ή ακόμη και παράνομη παιδική εργασία- παραμένει η «αιμοδοσία» πολλών επιχειρήσεων του κλάδου του λιανεμπορίου, με χιλιάδες εργαζόμενους.
Στη Γαλλία ειδικά, η κατανάλωση αντιπροσωπεύει εδώ και δεκαετίες σχεδόν το ήμισυ της ανάπτυξης.
Τώρα δε, στους χαλεπούς καιρούς της οικονομικής αβεβαιότητας, το ζωνάρι έχει σφίξει.
Όπως και σε άλλες χώρες, οι Γάλλοι γίνονται όλο και πιο απρόθυμοι να ξοδέψουν.
Όμως το κάνουν όχι από επιλογή, αλλά από ανάγκη.
Προς το παρόν παραμένουν συγκριτικά λίγοι αυτοί που αλλάζουν καταναλωτικές συνήθειες για οικολογικούς λόγους.
Βραχυπρόθεσμα η πτώση της κατανάλωσης θα αποτελούσε να σημαίνει οικονομική και κοινωνική καταστροφή, με την απώλεια θέσεων εργασίας.
Μακροπρόθεσμα ωστόσο, τονίζουν ειδικοί, η στροφή στη βιώσιμη κατανάλωση θα γίνει μονόδρομος για τη διατήρηση των φυσικών πόρων και την επιβίωση ενός ολοένα και περισσότερο απειλούμενου πλανήτη.

Ο δείκτης τιμών καταναλωτή αυξήθηκε στο 4,1% τον περασμένο μήνα στη Γαλλία, εξαιτίας των υψηλότερων τιμών ενέργειας και υπηρεσιών (Photo: Unsplash/the blowup)
Αλλαγή νοοτροπίας
Ο προβληματισμός αυτός υπάρχει εδώ και χρόνια.
Το 2011, όταν οι Black Fridays δεν είχαν γίνει ακόμη μόδα στην Ευρώπη, η καλιφορνέζικη Patagonia -πρωτοπόρος στη βιώσιμη ανάπτυξη στον κλάδο ένδυσης για υπαίθριες δραστηριότητες- την καμπάνια «Don’t buy this jacket».
Προέτρεπε τους καταναλωτές να μην μην αγοράσουν «αυτό το σακάκι» της εταιρείας, απλά και μόνο επειδή θα το έβρισκαν σε καλή τιμή, χωρίς πραγματικά να το χρειάζονται.
Ήταν ωστόσο η εξαίρεση στον κανόνα.
Πολλά χρόνια μετά, έχει αρχίσει να αναπτύσσεται η τάση των λεγόμενων de-influencers.
Κόντρα στη μόδα των influencers, που προσπαθούν να επηρεάσουν μέσω των social media καταναλωτικές συνήθειες και αγορές για πάσης φύσεως προϊόντα, οι αντι-ινφλουένσερς έρχονται να την αποδομήσουν.
Χαρακτηρίζουν «υπερτιμημένο» τον υλισμό, αξιολογούν προϊόντα με κριτική διάθεση και προτρέπουν τους ακολούθους τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να «ζυγίζουν» εάν χρειάζονται πραγματικά όσα αγοράζουν.
Μιλούν για τη βιωσιμότητα και το κόστος των αποβλήτων που σχετίζονται με συγκεκριμένες βιομηχανίες, όπως η ομορφιά και η μόδα.
Στο μεσοδιάστημα η αναπτυσσόμενη -έστω ακόμη δειλά- κυκλική οικονομία αναζωογονεί ή δημιουργεί νέους κλάδους υπηρεσιών.
Από την αγορά μεταχειρισμένων προϊόντων, έως τις επισκευές και τη συντήρηση συσκευών.
Αυτό βέβαια με τη σειρά του μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση των τιμών, λόγω αυξημένης ζήτησης, αλλά και -σε ορισμένες περιπτώσεις- σε πρακτικές εμπορικού προστατευτισμού.
Πηγή: in.gr


Latest News

Η Silicon Valley πολεμά τους κανόνες της ΕΕ με τη στήριξη του Τραμπ
Αμερικανικοί όμιλοι της Silicon Valley προσπαθούν να μετριάσουν τους κανονισμούς για την τεχνητή νοημοσύνη και την κυριαρχία στην αγορά

Ο περίεργος λόγος που επικαλέστηκε η JPMorgan για να απολύσει 9 εργαζομένους στο Παρίσι
Εν μέσω ρεκόρ κερδοφορίας η JPMorgan, αποφάσισε ότι οι μισθοί εννέα υπαλλήλων της ήταν δυσβάσταχτοι

Η ενεργειακή κρίση στην Κούβα επαναφέρει το κάρβουνο στα σπίτια
Η έλλειψη καυσίμων και οι γηρασμένες θερμοηλεκτρικές μονάδες της χώρας έχουν καταστήσει ευάλωτη την ενεργειακή επάρκεια της χώρας

Η Glencore εξετάζει τη «φυγή» από το Σίτι του Λονδίνου - Γιατί χάνει την ελκυστικότητά του
Το Λονδίνο έχει πληγεί από μια σειρά αποχωρήσεων υψηλού προφίλ - Μεγάλο το πλήγμα αν αποχωρήσει η Glencore

Μπορεί η αγορά ομολόγων να «συγκρατήσει» τον Τραμπ;
Οι αγορές ομολόγων μπορεί να αντιδράσουν στο οικονομικό πρόγραμμα του Ντόναλντ Τραμπ, σημειώνουν οι Financial Times

Ο Τραμπ σαρώνει όλες τις πολιτικές του Μπάιντεν... εκτός από μία
Το υπόμνημα του νέου επικεφαλής της Ομοσπονδιακής Επιτροπής Εμπορίου των ΗΠΑ ήταν έκπληξη για πολλούς

Αμερικανικές πρεσβείες και προξενεία διακόπτουν τις συνδρομές σε εφημερίδες και πρακτορεία
Εντολή του Ίλον Μασκ με στόχο να περιοριστούν οι δαπάνες της ομοσπονδιακής κυβέρνησης των ΗΠΑ
![Ουκρανία: Ποιες χώρες έδωσαν στη χώρα τα περισσότερα χρήματα για τον πόλεμο [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/10/oukrania-600x338.jpg)
Economist: Ποιες χώρες άνοιξαν τα χρηματοκιβώτια τους στην Ουκρανία [γραφήματα]
Τι αναφέρει ανάλυση του Economist για την οικονομική βοήθεια στην Ουκρανία

Εσοδα 69,2 δισ ευρώ το 2024 για την Airbus που παρέδωσε 766 αεροσκάφη πέρυσι
Ο επικεφαλής του ευρωπακού ομίλου Γκυγιάμ Φορί δήλωσε ικανοποιημένος για τα αποτελέσματα και τις παραγγελίες της Airbus και ανακοίνωσε μέρισμα 2 ευρώ ανα μετοχή

Το ράλι της Tencent έκανε για λίγο τον ιδρυτή της τον πλουσιότερο άνθρωπο στην Κίνα
Η Tencent και άλλες τεχνολογικές που είχαν κατασταλεί από την κινεζική κυβέρνηση ανακάμπτουν καθώς το Πεκίνο κοιτέι να ανασυντάξει την οικονομία