![Οικονομία: Υπαρξιακά διλήμματα για υπερκαταναλωτικές κοινωνίες](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/02/consumerism2.jpeg)
Μπροστά στο ράφι ενός καταστήματος, ένας πελάτης προσπαθεί να διαλέξει ανάμεσα σε δύο τριβεία.
«Ποιο θα έπαιρνες;» ρωτά έναν υπάλληλο, για να λάβει μια απρόσμενη απάντηση κόντρα στον καταναλωτισμό: «Κανένα».
«Γιατί να αγοράσετε κάτι που πρόκειται να χρησιμοποιήσετε μόνο μία φορά;», συνεχίσει ο υπάλληλος, ο οποίος του δείχνει ένα ταμπελάκι στο μπλουζάκι του, όπου αναγράφεται η λέξη «αντι-πωλητής».
«Έχετε σκεφτεί να νοικιάσετε ή να δανειστείτε ένα τριβείο; Είναι καλύτερο για τον πλανήτη και πιο οικονομικό για εσάς»…
Φυσικά ο «αντι-πωλητής» δεν υπάρχει ούτε ως λέξη, ούτε ως θέση εργασίας.
Πρόκειται για ένα από τα τέσσερα αντισυμβατικά διαφημιστικά σποτ που κυκλοφόρησε πρόσφατα η γαλλική Υπηρεσία Περιβάλλοντος και Ενεργειακής Διαχείρισης (ADEME), σε μια εκστρατεία υπέρ της βιώσιμης κατανάλωσης.
Στα υπόλοιπα τρία βιντεάκια, πελάτες θέλουν να αγοράσουν καινούργια μπλουζάκια, πλυντήρια ρούχων ή κινητά τηλέφωνα.
Ο «αντι-πωλητής» προτείνει αντίστοιχα άλλες επιλογές: αποφυγή της μόδας μιας χρήσης, επισκευή του πλυντηρίου, αγορά ανακατασκευασμένου (refurbished) κινητού.
Η διαφημιστική καμπάνια ουδόλως ενθουσίασε εταιρείες και λιανοπωλητές. Αποδοκίμασαν την πρωτοβουλία. Κάποιοι απείλησαν με αγωγές.
Πολλοί διαμαρτυρήθηκαν ότι θα στρέψει τον κόσμο στις διαδικτυακές αγορές.
Ακόμη και στους κόλπους της ίδιας της γαλλικής κυβέρνησης ακούστηκαν επικριτικές φωνές.
Η συγκυρία της εκστρατείας ευαισθητοποίησης κατά της αλόγιστης κατανάλωσης χαρακτηρίστηκε από αρκετούς το λιγότερο ατυχής.
Πολλοί κλάδοι του λιανεμπορίου πλέον πασχίζουν να σταθούν στα πόδια τους, εν μέσω πληθωριστικών πιέσεων, μείωσης της αγοραστικής δύναμης και έκρηξης του κόστους ζωής.
Κατά την ADEME και τον υπουργείο Οικολογικής Μετάβασης της Γαλλίας, αντίθετα, το μήνυμα ήταν ξεκάθαρο.
Όμως στο φόντο του σάλου που προκάλεσε η καμπάνια της για την ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης αποκάλυψε την τεράστια δυσκολία του να περάσει κανείς από τα λόγια στην πράξη.
Από την υπερκατανάλωση, στην… «αποκατανάλωση»;
Ζητούμενο στην παρούσα φάση δεν είναι απλά η αλλαγή καταναλωτικής κουλτούρας.
Δεν έχουν όλοι, για παράδειγμα, τη δυνατότητα να δανειστούν ή να νοικιάσουν ένα μηχάνημα που χρειάζονται, αλλά θα χρησιμοποιήσουν σπάνια, όπως ένα τριβείο.
Οι γνωστοί τους ίσως να μην έχουν ένα τέτοιο εργαλείο. Στην περιοχή τους μπορεί να μην υπάρχει υπηρεσία ενοικίασης ή αυτή να είναι ασύμφορα ακριβή.
Το τελευταίο μπορεί να ισχύει και με την επισκευή μιας συσκευής, όπως ένα πλυντήριο ρούχων. Μπορεί επίσης να πάρει πολύ χρόνο για να ολοκληρωθεί.
Η αγορά ενός μεταχειρισμένου ή ανακατασκευασμένου κινητού τηλεφώνου μπορεί να εξελιχθεί σε περιπέτεια, ανάλογα την κατάστασή του και την αξιοπιστία του πωλητή.
Όσο για τη μόδα μιας χρήσης; Αν και είναι πολλαπλά επιζήμια -για το περιβάλλον, για την κλιματική δικαιοσύνη, σε πολλές δε περιπτώσεις και για τα ανθρώπινα δικαιώματα, με εκμετάλλευση εργαζομένων ή ακόμη και παράνομη παιδική εργασία- παραμένει η «αιμοδοσία» πολλών επιχειρήσεων του κλάδου του λιανεμπορίου, με χιλιάδες εργαζόμενους.
Στη Γαλλία ειδικά, η κατανάλωση αντιπροσωπεύει εδώ και δεκαετίες σχεδόν το ήμισυ της ανάπτυξης.
Τώρα δε, στους χαλεπούς καιρούς της οικονομικής αβεβαιότητας, το ζωνάρι έχει σφίξει.
Όπως και σε άλλες χώρες, οι Γάλλοι γίνονται όλο και πιο απρόθυμοι να ξοδέψουν.
Όμως το κάνουν όχι από επιλογή, αλλά από ανάγκη.
Προς το παρόν παραμένουν συγκριτικά λίγοι αυτοί που αλλάζουν καταναλωτικές συνήθειες για οικολογικούς λόγους.
Βραχυπρόθεσμα η πτώση της κατανάλωσης θα αποτελούσε να σημαίνει οικονομική και κοινωνική καταστροφή, με την απώλεια θέσεων εργασίας.
Μακροπρόθεσμα ωστόσο, τονίζουν ειδικοί, η στροφή στη βιώσιμη κατανάλωση θα γίνει μονόδρομος για τη διατήρηση των φυσικών πόρων και την επιβίωση ενός ολοένα και περισσότερο απειλούμενου πλανήτη.
![](https://www.in.gr/wp-content/uploads/2024/01/Consumerism1-1024x768.jpeg)
Ο δείκτης τιμών καταναλωτή αυξήθηκε στο 4,1% τον περασμένο μήνα στη Γαλλία, εξαιτίας των υψηλότερων τιμών ενέργειας και υπηρεσιών (Photo: Unsplash/the blowup)
Αλλαγή νοοτροπίας
Ο προβληματισμός αυτός υπάρχει εδώ και χρόνια.
Το 2011, όταν οι Black Fridays δεν είχαν γίνει ακόμη μόδα στην Ευρώπη, η καλιφορνέζικη Patagonia -πρωτοπόρος στη βιώσιμη ανάπτυξη στον κλάδο ένδυσης για υπαίθριες δραστηριότητες- την καμπάνια «Don’t buy this jacket».
Προέτρεπε τους καταναλωτές να μην μην αγοράσουν «αυτό το σακάκι» της εταιρείας, απλά και μόνο επειδή θα το έβρισκαν σε καλή τιμή, χωρίς πραγματικά να το χρειάζονται.
Ήταν ωστόσο η εξαίρεση στον κανόνα.
Πολλά χρόνια μετά, έχει αρχίσει να αναπτύσσεται η τάση των λεγόμενων de-influencers.
Κόντρα στη μόδα των influencers, που προσπαθούν να επηρεάσουν μέσω των social media καταναλωτικές συνήθειες και αγορές για πάσης φύσεως προϊόντα, οι αντι-ινφλουένσερς έρχονται να την αποδομήσουν.
Χαρακτηρίζουν «υπερτιμημένο» τον υλισμό, αξιολογούν προϊόντα με κριτική διάθεση και προτρέπουν τους ακολούθους τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να «ζυγίζουν» εάν χρειάζονται πραγματικά όσα αγοράζουν.
Μιλούν για τη βιωσιμότητα και το κόστος των αποβλήτων που σχετίζονται με συγκεκριμένες βιομηχανίες, όπως η ομορφιά και η μόδα.
Στο μεσοδιάστημα η αναπτυσσόμενη -έστω ακόμη δειλά- κυκλική οικονομία αναζωογονεί ή δημιουργεί νέους κλάδους υπηρεσιών.
Από την αγορά μεταχειρισμένων προϊόντων, έως τις επισκευές και τη συντήρηση συσκευών.
Αυτό βέβαια με τη σειρά του μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση των τιμών, λόγω αυξημένης ζήτησης, αλλά και -σε ορισμένες περιπτώσεις- σε πρακτικές εμπορικού προστατευτισμού.
Πηγή: in.gr
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Ιαπωνία: Έχει τη λύση για τις επιχειρήσεις-ζόμπι – Αφήστε τις να αποτύχουν](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/kishida-japan-600x340.png)
Κι όμως η Ιαπωνία έχει τη λύση για τις επιχειρήσεις-ζόμπι: Αφήστε τις να αποτύχουν
Η κυβέρνηση βρίσκεται σε δίλημμα: συγχωνεύσεις και εξαγορές ή χρεοκοπίες και απολύσεις μεγάλης κλίμακας;
![Ημιαγωγοί: Σε «έκρηξη» παραγγελιών προσβλέπει η ολλανδική ASML](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/12/asml1-600x400.jpg)
Σε «έκρηξη» παραγγελιών προσβλέπει η ολλανδική ASML
Αναλυτές θεωρούν ότι η σύσταση για την εταιρεία θα αναβαθμιστεί καθώς κορυφαίοι κατασκευαστές ημιαγωγών ενδέχεται να αυξήσουν αλλά και να επιταχύνουν τις αγορές σχετικού εξοπλισμού
![Βρετανία προς G7: Είμαστε έτοιμοι για μια πιο ώριμη, πιο ισότιμη σχέση με την ΕΕ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/2024-07-06T123655Z_1251059174_RC2OP8A2AKUL_RTRMADP_5_BRITAIN-POLITICS-STARMER-600x400.jpg)
Βρετανία προς G7: Είμαστε έτοιμοι για μια πιο ώριμη, πιο ισότιμη σχέση με την ΕΕ
Η νέα κυβέρνηση στη Βρετανία αναμένεται να προωθήσει πιο μετριοπαθείς μεταρρυθμίσεις και σε πιο ζεστό τόνο με τις Βρυξέλλες
![Macy’s: Γιατί έθεσε τέλος στις θεωρίες εξαγοράς](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/01/macys-2-600x360.png)
Κάτι (δεν) τρέχει με την Macy's - Τι συμβαίνει με την εξαγορά
Ο αμερικανικός κολοσσός του λιανεμπορίου επενδύσει σε νέα στρατηγική, αφού έκοψε τις σχέσεις με τους επίδοξους αγοραστές, Arkhouse και Brigade
![Ενοίκια: Πλαφόν 5% στις αυξήσεις υπόσχεται ο Μπάιντεν](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/02/build-a-house-4503738_1280-600x450.jpg)
Πλαφόν 5% στις αυξήσεις των ενοικίων υπόσχεται ο Μπάιντεν
Τα ενοίκια έχουν αυξηθεί σημαντικά μετά την πανδημία επιβαρύνοντας σημαντικά τον πληθωρισμό στις ΗΠΑ
![Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα: Πότε θα ανακοινώσει τα αποτελέσματα έρευνας για τα δάνεια υψηλού κινδύνου](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/02/ot_banks_akinhta-600x352.png)
Η σύγκρουση ΕΚΤ - τραπεζών για τους φακέλους των «κόκκινων» δανείων- Γιατί αναβλήθηκε η ανακοίνωσή τους
Σύμφωνα με αποκλειστικό δημοσίευμα του Bloomberg η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα μετατοπίζει την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων για τον Σεπτέμβριο
![Birkenstock: Ποια είναι η γυναίκα που θα φέρει την ασιατική άνοιξη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/birkenstock-600x401.jpg)
Η γυναίκα που θα αλλάξει την Birkenstock
Πώς η γερμανική εταιρεία που ανοίκει στον όμιλο LVMH, φιλοδοξεί να επεκτείνει περαιτέρω την παρουσία του σε Ασία και Αυστραλία
![Burberry: Ένας βετεράνος θα τη σώσει](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/burberry-2-600x323.jpg)
Αυτό το brand ποιος θα το σώσει; Ο Joshua Schulman είναι ο κατάλληλος CEO
Ο λόγος για τον Joshua Schulman, τον νέο διευθύνοντα σύμβουλο του ιστορικού βρετανικού οίκου, που οφείλει τη φήμη του στις... διασώσεις
![Τραμπ: Η ατζέντα της δεύτερης θητείας – Απελάσεις, εμπορικοί πόλεμοι, επανεξέταση του ΝΑΤΟ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/ot_trump_UPdol2-600x352.png)
Η ατζέντα Τραμπ εάν επανεκλεγεί - Απελάσεις, εμπορικοί πόλεμοι, επανεξέταση του ΝΑΤΟ
Οι οκτώ ανατροπές που ετοιμάζει ο Ντόναλντ Τραμπ, εφόσον επιστρέψει στον Λευκό Οίκο, σε πολιτική και οικονομία
![Βλαντισλάβ Ντορόνιν: Ποιος είναι ο «ρώσος Τζέιμς Μποντ» της αυτοκρατορίας ξενοδοχείων που αγαπούν οι VIP](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/doronin-campel1-600x300.jpg)
Η αυτοκρατορία ξενοδοχείων που λατρεύουν οι VIP, οι σοβιετικές ρίζες και οι «θεές» σύντροφοι - Αυτός είναι ο «ρώσος Τζέιμς Μποντ»
Πήρε τα πρώτα «μαθήματα» για τις επιχειρήσεις από τον Εβραίο δισεκατομμυριούχο και διάσημο φοροφυγά Μαρκ Ριτς