![Ακτοπλοΐα: Σε «συμπληγάδες» η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου – Το αγκάθι του κόστους](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/07/aktoploik-768x384-1.jpg)
Μπορεί να φαίνεται ότι υπάρχει ακόμη χρόνος ωστόσο η ώρα μηδέν για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου πλησιάζει, χωρίς όμως ακόμη να υπάρχουν απτά αποτελέσματα για το πως θα επιτευχθεί. Με ορίζοντα το 2030 όταν παύει να ισχύει η εξαίρεση από το ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων, που έχει λάβει η Ελλάδα και άλλες ευρωπαϊκές χώρες για τα νησιά με πληθυσμό λιγότερο από 200.000 κατοίκους, οι ακτοπλόοι θα πρέπει να προετοιμασθούν για τη δρομολόγηση πλοίων με χαμηλότερες εκπομπές άνθρακα η θα πληρώνουν πολύ ακριβά τα δικαιώματα αγοράς ρύπων.
Το πρόβλημα της ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου σύμφωνα με τον κ. Γεώργιο Πρατικάκη, Ναυπηγό Μηχανικό, επικεφαλής της «NAP ENGINEERING PC» και συνιδρυτή της εταιρείας «HeLeNGi Engineering Ltd» που σχετίζεται με εφαρμοστικές λύσεις στη χρήση του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στη Ναυτιλία, είναι ότι η ανανέωση μέσω αγοράς μεταχειρισμένων μικρής ηλικίας πλοίων από την αγορά της Ιαπωνίας και μετασκευή τους στα ευρωπαϊκά επίπεδα άνεσης και ασφάλειας που ήταν ευρέως διαδεδομένη και επιτυχημένη λύση τις δεκαετίες του 80 και του 90 έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί. Οι λόγοι που ακυρώνουν τη λύση αυτή είναι κυρίως: το αυξημένο κόστος προσαρμογής στους νέους κανονισμούς (SOLAS, EuroSΟLAS) και η χρήση αποκλειστικά πετρελαίου (HFO) ως καύσιμο για την πρόωση τους.
Τα ναυπηγεία
Μοναδική καλή εξέλιξη στη χώρα μας, προσθέτει είναι η επαναδραστηριοποίηση των μεγάλων ναυπηγικών μονάδων όπου με την κατάλληλη προετοιμασία και επενδύσεις μπορούν να συμβάλουν στην ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου.
Πέραν από την επιλογή ναυπηγείου ανοικτό είναι ακόμη και το θέμα της χρήσης του κατάλληλου ναυτιλιακού καυσίμου προς την πράσινη μετάβαση, πρόβλημα που αντιμετωπίζει όλη η ναυτιλία, καθώς δεν είναι εύκολη επιλογή και η κάθε προτεινόμενη λύση έχει κόστος, πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα.
Προς ώρας στο δρόμο προς την ανθρακοποίηση οι παρακάτω τύποι καυσίμων είναι γνωστοί: Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο (ΥΦΑ), Μεθανόλη (CH3OH), Βιοκαύσιμα (HVO), Αμμωνία (NH3) η οποία έχει απαγορευτεί στα Επιβατηγά πλοία και το Υδρογόνο (Η2), σημειώνει ο κ. Πρατικάκης.
Επίσης υπάρχουν υβριδικές λύσεις με χρήση καύσιμου και μπαταριών καθώς και αμιγώς ηλεκτρική πρόωση για μικρές αποστάσεις και ταχύτητες, με την προϋπόθεση ύπαρξης υποδομών φόρτισης στους λιμένες.
Στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας διαφάνηκε ότι το Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο (ΥΦΑ) θα αποτελούσε μεσοπρόθεσμη ικανοποιητική λύση για τα ακτοπλοϊκά πλοία, σύμφωνα με τον συνομιλητή μας. Ωστόσο το υψηλό κόστος κατασκευής ενός πλοίου με ΥΦΑ, και η απαίτηση για μεγαλύτερο χώρο και ακριβότερα συστήματα, το καθιστούν δύσκολη επιλογή για επιβατηγά πλοία τα οποία δεν θα είναι και μεγάλου μεγέθους.
Η πράσινη μεθανόλη
Σήμερα, οι επιχειρήσεις επιβατηγών πλοίων που προγραμματίζουν να ναυπηγήσουν πλοία για την αντικατάσταση παλαιότερων μονάδων προκρίνουν τη Μεθανόλη ως το καταλληλότερο καύσιμο για τη μετάβαση σε μια πιο «πράσινη» εναλλακτική ύση επισημαίνει ο κ. Πρατικάκης και παραθέτει μία σειρά από λόγους, όπως το η διαθεσιμότητα μηχανών διπλού καύσιμου, το μικρό τεχνολογικό ρίσκο, μικρότερο μηχανολογικό κόστος εξοπλισμού σε σχέση με άλλες λύσεις, η δυνατότητα χρήσης «πράσινης Μεθανολης» από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας με μεγαλύτερο κόστος που όμως μειώνει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα έως 95%, ενώ έχει εξαιρετικά χαμηλές εκπομπές οξειδίων του αζώτου και μηδενικές του οξειδίου του θείου εξαλείφοντας την ανάγκη ύπαρξης συστήματος επεξεργασίας καυσαερίων (SCR).
Ένα ακόμη πλεονέκτημα είναι εύκολη αποθήκευση σε δεξαμενές σε υγρή μορφή υπό ατμοσφαιρικές συνθήκες, (όπως συμβαίνει και με το πετρέλαιο και μεταφέρεται και με βυτιοφόρα οχήματα. Μειονέκτημα είναι η χαμηλή θερμογόνο δύναμη σε σχέση με το πετρέλαιο που σημαίνει ότι απαιτεί διπλάσιο αποθηκευτικό χώρο για να έχει το ίδιο ενεργειακό αποτέλεσμα.
Πάντως οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις ευελπιστούν ότι έως ότου παραλάβουν τα νέα πλοία (από το 2026 και μετά) θα έχει επιλυθεί και το θέμα της εφοδιαστικής αλυσίδας για το νέο καύσιμο καθώς μπορεί να ενσωματωθεί εύκολα στην υπάρχουσα δομή τροφοδοσίας ενώ σε κάθε περίπτωση εναλλακτικά θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν ανά πάσα στιγμή και βιοκαύσιμα.
Πηγή: Έντυπη έκδοση ΤΑ ΝΕΑ
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Άγιος Κωνσταντίνος: Περίμεναν κρουαζιερόπλοια στο νέο λιμάνι, έχασαν και την ακτοπλοϊκή σύνδεση](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/agios-konstantinos-600x464.jpg)
Απέκτησαν λιμάνι, περίμεναν κρουαζιερόπλοια αλλά έμειναν και από πλοίο… - Τι συμβαίνει στον Άγιο Κωνσταντίνο
Ο Άγιος Κωνσταντίνος της Φθιώτιδας έμεινε χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση με τις Σποράδες, αν και το λιμάνι εγκαινιάστηκε μόλις το 2023
![ΠΑΣΟΚ για ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Έως και 60% υψηλότερες τιμές από αντίστοιχες διαδρομές στη Βόρεια Ευρώπη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/aktoploia-600x375.jpg)
ΠΑΣΟΚ για ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Έως και 60% υψηλότερες τιμές από αντίστοιχες διαδρομές στη Β. Ευρώπη
Το δυσθεώρητο κόστος στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια φέρνει στη Βουλή το ΠΑΣΟΚ, με ερώτηση προς τους υπουργούς Χρ. Στυλιανίδη και Τ. Θεοδωρικάκο
![Ferryscanner: Επεκτείνεται στις αγορές της Ιταλίας και της Κροατίας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/08/Aktoploia_-1342812-limani-peiraia-600x359.jpg)
Επεκτείνεται στις αγορές Ιταλίας και Κροατίας η Ferryscanner
Οι χρήστες της Ferryscanner μπορούν πλέον να επιλέξουν και να κλείσουν τα ακτοπλοϊκά εισιτήριά τους για περισσότερους από 40 ιταλικούς και 18 κροατικούς προορισμούς
![Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Πού και γιατί δεν πέφτουν οι τιμές](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/ploia1-600x409.jpg)
Πού και γιατί δεν πέφτουν οι τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια
Αναμένεται η παρέμβαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τις τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια
![Ακτοπλοΐα: Σε ρότα καθυστέρησης η πράσινη μετάβαση](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/02/aktoploia-600x399.jpg)
Σε ρότα καθυστέρησης η πράσινη μετάβαση στην ακτοπλοΐα
Το 41% των ελληνικών πλοίων που είναι σήμερα δρομολογημένα στην ακτοπλοΐα, το 2035 θα είναι ηλικίας άνω των 40 ετών
![Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Ψηλά οι τιμές, βοήθεια από την Επιτροπή Ανταγωνισμού ζητά ο Στυλιανίδης](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/09/Aktoploia_-1342812-limani-peiraia-768x460-1-600x359.jpg)
Καίνε τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, σπεύδει στην Επιτροπή Ανταγωνισμού ο Στυλιανίδης
Πονοκέφαλος για την κυβέρνηση τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια με τον υπουργό Ναυτιλίας να επιδιώκει μέσα στην εβδομάδα συνάντηση με την Επιτροπή Ανταγωνισμού
![Attica Group: Στο τραπέζι placement για να αυξήσει τη διασπορά των μετοχών της](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/04/Attica-Group-768x384-1-600x300.jpg)
Εξετάζει placement η Attica Group - Με βάση τον κανονισμό για τις εισηγμένες στο ΧΑ
Τι αναφέρει σε ανακοίνωση της στο ΧΑ η Attica Group για την προσαρμογή της στο νέο κανονισμό που αφορά στη διασπορά των μετοχών των εισηγμένων εταιρειών
![Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: «Είδε» απότομη αύξηση τιμών… το υπουργείο Ναυτιλίας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/08/Aktoploia_-1342812-limani-peiraia-600x359.jpg)
Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: «Είδε» απότομη αύξηση τιμών… το υπουργείο Ναυτιλίας
Μετά τα δημοσιεύματα του ΟΤ για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια το υπουργείο βλέπει αυξήσεις στα ταχύπλοα και «πανηγυρίζει» για μέση μείωση μόλις 1,61%
![Attica Group: Συμφωνία με τη Stena RoRo για ναυπήγηση νέων πλοίων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/Attica-E-Flexer-1-004-600x330.jpg)
Attica Group: Συμφωνία με τη Stena RoRo για ναυπήγηση νέων πλοίων
Συμφωνία της Αttica Group με την Stena RoRo για ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου της
![Ακτοπλοΐα: Τι ζητά ο Στυλιανίδης από την Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα εισιτήρια](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/08/Aktoploia_-1342812-limani-peiraia-600x359.jpg)
Στυλιανίδης προς Επιτροπή Ανταγωνισμού: Ελέγξτε την ακτοπλοΐα για αθέμιτες πρακτικές
Επιστολή στην Επιτροπή έστειλε ο υπουργός Ναυτιλίας και ζήτησε στενότερη συνεργασία για την Ακτοπλοΐα